Dzieje i losy książki w XIX i XX w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HI-DLK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dzieje i losy książki w XIX i XX w. |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (studia II stopnia) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | historia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HI2_W05 HI2_W06 HI2_W11 HI2_K05 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość historii Polski w XIX i XX w. |
Skrócony opis: |
Przedmiotem wykładów będzie zapoznanie studentów z historią książki i bibliotek w XIX i XX w na tle najważniejszych wydarzeń politycznych, społecznych oraz kulturalnych. |
Pełny opis: |
Przedmiotem wykładów będzie omawianie dziejów książki i bibliotek w XIX i XX w. na tle najważniejszych wydarzeń z tego okresu. W toku zajęć studenci otrzymają wiedzę na temat najważniejszych polskich bibliotek rodowych (m.in. B. Branickich w Suchej, B. Czartoryskich, B. Tarnowskich, B. Dzieduszyckich, Biblioteka Potockich w Wilanowie) oraz bibliotek fundacyjnych (m.in. B. Ordynacji Krasińskich, B. Ordynacji Przezdzieckich, B. Ordynacji Zamoyskich) powstałych w XIX w. W toku zajęć zostanie omówiona także rola oraz funkcjonowanie wybranych bibliotek wyższych uczelni, a także bibliotek stowarzyszeń naukowych, księgozbiorów kościelnych oraz zbiorów prywatnych. W trakcie zajęć studenci poznają także biogramy wybitnych polskich bibliofilów, bibliotekarzy m.in. Tadeusza Czackiego, Józefa Maksymiliana Ossolińskiego, Jan Feliksa Tarnowskiego, Karola Estreichera. Przedmiotem wykładów będzie także sytuacja bibliotek w trakcie I wojny światowej oraz rola książki i bibliotek po odzyskaniu przez Polskę nieodległości w 1918 r. W okresie międzywojennym zostanie zwrócona studentom uwaga na politykę biblioteczną prowadzoną przez władze w II Rzeczypospolitej, w tym na okoliczności utworzenia i powołania Biblioteki Narodowej w Warszawie. Ważnym aspektem który wpłynął na dalsze dzieje książki i bibliotek w Polsce była grabieże dóbr kultury dokonane podczas II wojny światowej oraz rewindykacja zbiorów biblioteczny. Wykłady zakończy omówienie wybranych aspektów dotyczących funkcjonowania bibliotek w okresie Polski Ludowej, m.in. zostanie omówiona powojenna ochrona księgozbiorów na przykładzie Zbiornicy Księgozbiorów Zabezpieczonych w Katowicach. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bieńkowska B. Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005 2. Gaca-Dąbrowska, Bibliotekarstwo II Rzeczypospolitej, Warszawa 2007 3. Mężyński A., Biblioteki Warszawy w latach 1939-1945, Warszawa 2010. 4. Paduch K., Jan Feliks Tarnowski i jego dzikowska biblioteka na przełomie XVIII i XIX wieku, „Saeculum Christianum”, R. 20/2013, s. 131-148. 5. Paduch K., Rewindykacje warszawskich zbiorów bibliotecznych na łamach dziennika „Życie Warszawy” w latach 1945-1947, „Saeculum Christianum”, t. 28, nr 1/2021, s. 189-207. Literatura uzupełniająca: 1. 50 lat Biblioteki Narodowej Warszawa 1928-1978, kom. red. przewodn. Stankiewicz W., Warszawa 1984. 2. 50 lat Biblioteki Narodowej Warszawa 1928-1978, kom. red. przewodn. Stankiewicz W., Warszawa 1984. 3. Arct Z., Wybitni Polacy w służbie książki, Warszawa 1983 4. Bieńkowska B., Straty bibliotek polskich w czasie II wojny światowej, Warszawa 1994 5. Chamera-Nowak A., Książka a stalinizm, Warszawa 2019 6. Chwalewik E., Zbiory polskie: archiwa, bibljoteki, gabinety, galerje, muzea i inne zbiory pamiątek przeszłości w ojczyźnie i na obczyźnie w porządku alfabetycznym według miejscowości ułożone, t. 1-2, Kraków 1991. 7. Encyklopedia wiedzy o książce, red. nacz. A. Birkenmajer, B. Kocowski, J. Trzynadlowski, Wrocław 1971. 8. Figiel M., Łaskarzewska H., Edward Chwalewik – działacz polityczny i społeczny, antykwariusz, historyk zbiorów polskich, „Rocznik Biblioteki Narodowej”, 2004, t. 36, s. 333-373. 9. Jarosz D., Dzieje książki w Polsce 1944-1989: wybór źródeł, Warszawa 2010 10. Korzeniowski B., Książki i ludzie, Warszawa 1993. 11. Łaskarzewska H., Zbiory polskie Edwarda Chwalewika: niezbędnik badacza dziedzictwa narodowego, „Cenne. Bezcenne. Utracone”, 2006, nr 4, s. 15-18. 12. Maleczyńska K., Książki i biblioteki w Polsce w okresie zaborów, Wrocław 1987 13. Matelski D., Losy polskich dóbr kultury w Rosji i ZSRR: próby restytucji: archiwa, księgozbiory, dzieła sztuki, pomniki, Poznań 2003. 14. Matelski D., Losy polskich dóbr kultury w Rosji i ZSRR: próby restytucji: archiwa, księgozbiory, dzieła sztuki, pomniki, Poznań 2003. 15. Nowik R., Rola katowickiej zbiornicy Księgozbiorów Zabezpieczonych w powojennej ochronie zbiorów bibliotecznych w Polsce, Bydgoszcz 2015. 16. Pachoński J., Drukarze, księgarze i bibliofile krakowscy 1750-1815, Kraków 1962 17. Paduch K., Biblioteka rodowa Rzewuskich h. Krzywda w Podhorcach od I połowy XVIII wieku do 1865, Kraków 2018 18. Paduch K., Posthumer Katalog von Büchern der medizinischen Bibliothek des Warschauer Arztes Jan Roch Raum (1854–1918), „Saeculum Christianum”, t. 29, nr 2/2022, s. 229-240. 19. Skuza C., Wojenne i powojenne losy polskich skarbów narodowych, Toruń 1994. 20. Słownik pracowników książki polskiej, red. I. Treichel, Warszawa 1972. (oraz suplementy). 21. Szwejkowska H., Wybrane zagadnienia z dziejów książki w XIX i XX wieku, Wrocław 1979 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
HI2_W05 Ma szczegółową, prowadzącą do specjalizacji, znajomość faktografii historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach. HI2_W06 Posiada pogłębioną, uporządkowaną wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym. HI2_W11 Ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kultury i nauki oraz orientację we współczesnym życiu naukowym i kulturalnym. Zna uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z historią i kulturą (muzeów, archiwów, bibliotek, wydawnictw). HI2_K05 Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym. Włącza się w działania ukazujące znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy. Przedmiotowe efekty uczenia się: W1: student ma wiedzę na temat dziejów i losów bibliotek w Polsce w XIX i XX w. W2: student potrafi wskazać najważniejsze wydarzenia polityczne i ich wpływ na funkcjonowanie bibliotek w XIX i XX w. W3: student ma wiedzę na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły na powstawanie oraz funkcjonowanie różnych typów bibliotek w Polsce w XIX i XX w. W 4: student wiedzę na temat wybitnych twórców bibliotek rodowych, fundacyjnych oraz bibliofilów i bibliotekarzy i ich oddziaływania na otoczenie społeczno-kulturalne w XIX i XX w. K1: student wykazuje odpowiedzialność i świadomość, iż książka jest jednym z elementów dziedzictwa kulturowego i w związku z tym potrafi omówić zniszczenia bibliotek w trakcie I i II wojny światowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny: W1: - na ocenę bardzo dobrą: student ma szeroką wiedzę na temat dziejów i losów bibliotek w Polsce w XIX i XX w., potrafi je omówić i scharakteryzować - na ocenę dobrą: student zna najważniejszą faktografię dotyczącą dziejów i losów bibliotek w Polsce w XIX i XX w., potrafi najważniejsze wydarzenia omówić i scharakteryzować - na ocenę dostateczną: student zna zaledwie najważniejszą faktografię dotyczącą dziejów i losów bibliotek w Polsce w XIX i XX w. W2: - na ocenę bardzo dobrą: student potrafi wskazać i scharakteryzować (podając przyczyny i skutki) najważniejsze wydarzenia polityczne i ich wpływ na funkcjonowanie bibliotek w XIX i XX w. - na ocenę dobrą: student potrafi wskazać i scharakteryzować najważniejsze wydarzenia polityczne i ich wpływ na funkcjonowanie bibliotek w XIX i XX w. - na ocenę dostateczną: student potrafi z pomocą wykładowcy wskazać kilka najważniejszych wydarzenia polityczne i ich wpływ na funkcjonowanie bibliotek w XIX i XX w. W3: - na ocenę bardzo dobrą: student ma szczegółową wiedzę na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły na powstawanie oraz funkcjonowanie różnych typów bibliotek w Polsce w XIX i XX w. - na ocenę dobrą: student na wiedzę na temat podstawowych procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły na powstawanie oraz funkcjonowanie różnych typów bibliotek w Polsce w XIX i XX w. - na ocenę dostateczną: student zna zaledwie najważniejsze procesy polityczne, społeczne oraz kulturalne, które wpłynęły na powstawanie oraz funkcjonowanie różnych typów bibliotek w Polsce w XIX i XX w. W4: - na ocenę bardzo dobrą: student ma szczegółową wiedzę na temat wybitnych twórców bibliotek rodowych, fundacyjnych oraz bibliofilów i bibliotekarzy i ich oddziaływania na otoczenie społeczno-kulturalne w XIX i XX w. Potrafi wymienić przykłady oraz scharakteryzować ich działalność. - na ocenę dobrą: student ma podstawową wiedzę na temat wybitnych twórców bibliotek rodowych, fundacyjnych oraz bibliofilów i bibliotekarzy i ich oddziaływania na otoczenie społeczno-kulturalne w XIX i XX w. Potrafi wymienić wybitnych twórców bibliotek, bibliofilów i bibliotekarzy. - na ocenę dostateczną: student ma wiedzę na temat zaledwie najważniejszych polskich twórców bibliotek rodowych, fundacyjnych oraz bibliofilów i bibliotekarzy i ich oddziaływania na otoczenie społeczno-kulturalne w XIX i XX w. Potrafi wymienić jedynie kilka przykładów. K1: - na ocenę bardzo dobrą: student wykazuje odpowiedzialność i świadomość, iż książka jest jednym z elementów dziedzictwa kulturowego i w związku z tym potrafi szeroko omówić zniszczenia bibliotek w trakcie I i II wojny światowej oraz rewindykacje zbiorów bibliotecznych po zakończeniu działań wojennych. - na ocenę dobrą: student wykazuje odpowiedzialność i świadomość, iż książka jest jednym z elementów dziedzictwa kulturowego i w związku z tym potrafi omówić najważniejsze aspekty zniszczenia bibliotek w trakcie I i II wojny światowej oraz rewindykacje zbiorów bibliotecznych po zakończeniu działań wojennych. - na ocenę dostateczną: student wykazuje odpowiedzialność i świadomość, iż książka jest jednym z elementów dziedzictwa kulturowego i w związku z tym potrafi omówić jedynie najważniejsze aspekty zniszczenia bibliotek w trakcie I i II wojny światowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Makowski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Makowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Paduch | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Paduch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty 2 ECTS: 1. Udział w zajęciach - 30 godz. 2. Przygotowanie do egzaminu- 25 godz. 3. Konsultacje – 5 godz. Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina). |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Paduch | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Paduch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty 2 ECTS: 1. Udział w zajęciach - 30 godz. 2. Przygotowanie do egzaminu- 25 godz. 3. Konsultacje – 5 godz. Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina). |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Paduch | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Paduch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty 2 ECTS: 1. Udział w zajęciach - 30 godz. 2. Przygotowanie do egzaminu- 25 godz. 3. Konsultacje – 5 godz. Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina). |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.