Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elementy historii kultury staropolskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-HI-EHKUL
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Elementy historii kultury staropolskiej
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

historia

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

HI2_W02

HI2_U02

HI2_U05

HI2_K03

HI2_K05

HI2_K06

Wymagania wstępne:

Ogólna znajomość schyłku średniowiecza oraz okresu nowożytnego w Polsce, z uwzględnieniem literatury polskiej.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest omówienie szeroko rozumianego pojęcia „kultura”. Szczególny nacisk zostanie położony na kształtowanie się, rozwój i znaczenie kultury staropolskiej w jej wszechstronnym rozwoju.

Pełny opis:

Kultura staropolska była przedmiotem badań na wielu płaszczyznach polskich literaturoznawców, filozofów, historyków sztuki czy muzykologów. Podczas wykładu zostaną omówione zagadnienia kultury intelektualnej i artystycznej będących źródłem inspiracji dla wielu polskich twórców epoki renesansu, baroku i oświecenia np. malarstwo, rzeźba, książka i piśmiennictwo a także kultura literacka i muzyczna oraz ich wkład do kultury europejskiej

Literatura:

1. Kultura staropolska, Kraków 1932.

2. Kultura średniowieczna i staropolska. Studia ofiarowane Aleksandrowi Gieysztorowi, Warszawa 1991.

3. Tazbir J., Studia nad kulturą staropolską, Kraków 2001.

4. Tazbir J., Kultura szlachecka w Polsce. Rozwój, upadek, relikty, Warszawa 1978.

5. Chrzanowski T., Wędrówki po sarmacji europejskiej: Eseje o kulturze i sztuce staropolskie, Kraków 1988.

6. Dymmel P., Zabytki staropolskie: W kręgu pisma, znaku, obrazu, Lublin 1989.

7. Falińska M., Przeszłość i teraźniejszość: Studium z dziejów świadomości historycznej społeczeństwa staropolskiego, Warszawa 1986.

8. Przyboś A., Rożek M., Biskup krakowski Andrzej Trzebicki: Z dziejów kultury politycznej i artystycznej w XVII stuleciu, Warszawa-Kraków 1989.

9.W. Czapliński, J. Długosz, Życie codzienne magnaterii polskiej w XVII wieku, Warszawa 1976,

10. Z. Gloger, Encyklopedia staropolska, t.1-4, Warszawa 1978,

11. J. Kowalski, Wielka Encyklopedia Staropolska, Dębogóra 2011,

12. Kracik J. Pokonać czarną śmierć. Staropolskie postawy wobec zarazy, Kraków 1991,

13. Zmierzch kultury staropolskiej. Ciągłość i kryzysy (wieki XVII-XIX) red. U. Augustyniak, A. Karpiński, Warszawa 1997,

14. Studia z dziejów kultury i mentalności czasów nowożytnych, red. K. Matwijowski, B. Rok, Wrocław 1993,

15. Chrościcki J., Pompa funebris. Z dziejów kultury staropolskiej, Warszawa 1974,

16. Bogucka M., Staropolskie obyczaje w XVI do XVII wieku, Warszawa 1994.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

HI2_W02 - Zna na poziomie rozszerzonym fachową terminologię z zakresu nauk historycznych oraz innych nauk humanistycznych.

HI2_U02 - Posiada pogłębione umiejętności badawcze obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowywanie i prezentację wyników pozwalające na oryginalne rozwiązanie złożonych problemów historycznych.

HI2_U05 - Posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych

HI2_K03 - Ma pogłębione przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych.

HI2_K05 - Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym. Włącza się w działania ukazujące znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy.

HI2_K06 - Systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów i uwzględniając ich zróżnicowane formy oraz wzbogaca je specyfiką swego wykształcenia.

Przedmiotowe efekty uczenia się:

W1: student zna dzieje kultury i nauki staropolskiej w połączeniu ze zmianami politycznymi, społecznymi, światopoglądowymi, religijnymi zachodzącymi od początku XVI do początku XX w.

U1: student potrafi łączyć umiejętnie zachodzące zjawiska społeczno-kulturowe z uwzględnieniem wszystkich warstw społecznych I Rzeczypospolitej, ich wykształcenia, stanu zdrowotnego oraz zapatrywań światopoglądowych i religijnych, nadto winien umiejętnie w tym kontekście postrzegać rolę poszczególnych władców Polski i ich szerokiego oddziaływania na ówczesne elity.

U2: student potrafi umiejętnie poruszać się w literaturze przedmiotu, właściwie ją analizować, interpretować, a także przedstawiać w szerszym kontekście, łączyć fakty i wyciągać wnioski

U3: student potrafi zaprezentować określony fragment życia kulturowego na tle epoki, nawiązując w swoim wystąpieniu do wydarzeń z historii powszechnej Europy.

U4: student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę dotyczącą kultury i nauki staropolskiej do merytorycznej dyskusji

K1: student ma świadomości dużego znaczenia kultury staropolskiej, która pozwoliła przetrwać narodowi tragiczny bieg wydarzeń w XIX i XX w.

Uzasadnienie liczby punktów ECTS w każdym semestrze (3 ECTS)

30 godz. uczestnictwo w zajęciach

30 godz. przygotowanie do zajęć

25 godz. przygotowanie do zaliczenia semestralnego

Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).

Metody i kryteria oceniania:

Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:

W1:

- na ocenę bardzo dobrą: student zna bardzo dobrze dzieje kultury i nauki staropolskiej w połączeniu ze zmianami politycznymi, społecznymi, światopoglądowymi, religijnymi zachodzącymi od początku XVI do początku XX w.

- na ocenę dobrą: student zna dobrze dzieje kultury i nauki staropolskiej i odnosi je do najważniejszych zmian politycznych, społecznych, światopoglądowych, religijnych zachodzącymi od początku XVI do początku XX w.

- na ocenę dostateczną: student zna w niewielkim stopniu dzieje kultury i nauki staropolskiej w połączeniu ze wybranymi, najważniejszymi zmianami politycznymi, społecznymi, światopoglądowymi, religijnymi zachodzącymi od początku XVI do początku XX w.

U1:

- na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze potrafi łączyć w sposób umiejętny i przemyślany zachodzące zjawiska społeczno-kulturowe z uwzględnieniem wszystkich warstw społecznych I Rzeczypospolitej, ich wykształcenia, stanu zdrowotnego oraz zapatrywań światopoglądowych i religijnych, nadto winien w stopniu bardzo dobrym umiejętnie w tym kontekście postrzegać rolę poszczególnych władców Polski i ich szerokiego oddziaływania na ówczesne elity.

- na ocenę dobrą: student dobrze i umiejętnie potrafi łączyć zachodzące zjawiska społeczno-kulturowe z uwzględnieniem wszystkich warstw społecznych I Rzeczypospolitej, ich wykształcenia, stanu zdrowotnego oraz zapatrywań światopoglądowych i religijnych, nadto winien umiejętnie w tym kontekście postrzegać rolę najważniejszych władców Polski i ich szerokiego oddziaływania na ówczesne elity.

- na ocenę dostateczną: student potrafi w wybranych przypadkach łączyć umiejętnie zachodzące zjawiska społeczno-kulturowe z uwzględnieniem wszystkich warstw społecznych I Rzeczypospolitej, ich wykształcenia, stanu zdrowotnego oraz zapatrywań światopoglądowych i religijnych, nadto winien w tym kontekście postrzegać rolę poszczególnych władców Polski i ich oddziaływania na ówczesne elity.

U2:

- na ocenę bardzo dobrą: student potrafi w stopniu bardzo dobrym umiejętnie i przemyślanie poruszać się w literaturze przedmiotu, właściwie ją analizować, interpretować, a także przedstawiać w szerszym kontekście, łączyć fakty i wyciągać wnioski

- na ocenę dobrą: student potrafi umiejętnie poruszać się w najważniejszej literaturze przedmiotu, właściwie ją analizować, interpretować, a także przedstawiać w szerszym kontekście, łączyć fakty i wyciągać wybrane wnioski

- na ocenę dostateczną: student potrafi w niewielkim stopniu poruszać się w literaturze przedmiotu, właściwie ją analizować, interpretować, a także przedstawiać w wybranym kontekście, łączyć fakty i wyciągać wybrane wnioski

U3:

- na ocenę bardzo dobrą: student potrafi w sposób bardzo dobry, przemyślany i analityczny zaprezentować określony fragment życia kulturowego na tle epoki, nawiązując w swoim wystąpieniu do wydarzeń z historii powszechnej Europy.

- na ocenę dobrą: student potrafi w sposób dobry oraz przemyślany zaprezentować określony fragment życia kulturowego na tle epoki, nawiązując w swoim wystąpieniu do najważniejszych wydarzeń z historii powszechnej Europy.

- na ocenę dostateczną: student potrafi w stopniu podstawowym zaprezentować określony fragment życia kulturowego na tle epoki, nawiązując w swoim wystąpieniu do wybranych wydarzeń z historii powszechnej Europy.

U4:

- na ocenę bardzo dobrą: student potrafi w stopniu bardzo dobrym wykorzystać zdobytą wiedzę dotyczącą kultury i nauki staropolskiej do merytorycznej dyskusji, przytaczając szereg argumentów oraz w przemyślany i analityczny sposób odnosząc się do wystąpień przedmówcy

- na ocenę dobrą: student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać zdobytą wiedzę dotyczącą kultury i nauki staropolskiej do merytorycznej dyskusji, przytaczając jedynie w wybranych przypadkach argumenty

- na ocenę dostateczną: student potrafi w niewielkim stopniu wykorzystać zdobytą wiedzę dotyczącą kultury i nauki staropolskiej do merytorycznej dyskusji,

K1:

-na ocenę bardzo dobrą: student ma w stopniu bardzo dobrym świadomości dużego znaczenia kultury staropolskiej, która pozwoliła przetrwać narodowi tragiczny bieg wydarzeń w XIX i XX w.

-na ocenę dobrą: student ma w stopniu dobrym świadomości dużego znaczenia kultury staropolskiej, która pozwoliła przetrwać narodowi tragiczny bieg wydarzeń w XIX i XX w.

- na ocenę dostateczną: student ma w stopniu dostatecznym świadomości dużego znaczenia kultury staropolskiej, która pozwoliła przetrwać narodowi tragiczny bieg wydarzeń w XIX i XX w.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Marszalska
Prowadzący grup: Jolanta Marszalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Uzasadnienie liczby punktów ECTS w każdym semestrze (3 ECTS)

30 godz. uczestnictwo w zajęciach

30 godz. przygotowanie do zajęć

25 godz. przygotowanie do zaliczenia semestralnego


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest omówienie szeroko rozumianego pojęcia „kultura”. Szczególny nacisk zostanie położony na kształtowanie się, rozwój i znaczenie kultury i nauki staropolskiej w jej wszechstronnym rozwoju do końca XVIII w.

Wymagania wstępne:

Ogólna znajomość schyłku średniowiecza oraz okresu nowożytnego w Polsce, z uwzględnieniem literatury polskiej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Marszalska
Prowadzący grup: Jolanta Marszalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Uzasadnienie liczby punktów ECTS w każdym semestrze (3 ECTS)

30 godz. uczestnictwo w zajęciach

30 godz. przygotowanie do zajęć

25 godz. przygotowanie do zaliczenia semestralnego


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest omówienie szeroko rozumianego pojęcia „kultura”. Szczególny nacisk zostanie położony na kształtowanie się, rozwój i znaczenie kultury staropolskiej w jej wszechstronnym rozwoju.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Marszalska
Prowadzący grup: Jolanta Marszalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Uzasadnienie liczby punktów ECTS w każdym semestrze (3 ECTS)

30 godz. uczestnictwo w zajęciach

30 godz. przygotowanie do zajęć

25 godz. przygotowanie do zaliczenia semestralnego


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest omówienie szeroko rozumianego pojęcia „kultura”. Szczególny nacisk zostanie położony na kształtowanie się, rozwój i znaczenie kultury staropolskiej w jej wszechstronnym rozwoju.

Pełny opis:

Kultura staropolska była przedmiotem badań na wielu płaszczyznach polskich literaturoznawców, filozofów, historyków sztuki czy muzykologów. Podczas wykładu zostaną omówione zagadnienia kultury intelektualnej i artystycznej będących źródłem inspiracji dla wielu polskich twórców epoki renesansu, baroku i oświecenia np. malarstwo, rzeźba, książka i piśmiennictwo a także kultura literacka i muzyczna oraz ich wkład do kultury europejskiej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Marszalska
Prowadzący grup: Jolanta Marszalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Uzasadnienie liczby punktów ECTS w każdym semestrze (3 ECTS)

30 godz. uczestnictwo w zajęciach

30 godz. przygotowanie do zajęć

25 godz. przygotowanie do zaliczenia semestralnego


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest omówienie szeroko rozumianego pojęcia „kultura”. Szczególny nacisk zostanie położony na kształtowanie się, rozwój i znaczenie kultury staropolskiej w jej wszechstronnym rozwoju

Pełny opis:

Kultura staropolska była przedmiotem badań na wielu płaszczyznach polskich literaturoznawców, filozofów, historyków sztuki czy muzykologów. Podczas wykładu zostaną omówione zagadnienia kultury intelektualnej i artystycznej będących źródłem inspiracji dla wielu polskich twórców epoki renesansu, baroku i oświecenia np. malarstwo, rzeźba, książka i piśmiennictwo a także kultura literacka i muzyczna oraz ich wkład do kultury europejskiej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Marszalska
Prowadzący grup: Jolanta Marszalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Uzasadnienie liczby punktów ECTS w każdym semestrze (3 ECTS)

30 godz. uczestnictwo w zajęciach

30 godz. przygotowanie do zajęć

25 godz. przygotowanie do zaliczenia semestralnego


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest omówienie szeroko rozumianego pojęcia „kultura”. Szczególny nacisk zostanie położony na kształtowanie się, rozwój i znaczenie kultury staropolskiej w jej wszechstronnym rozwoju.

Pełny opis:

Kultura staropolska była przedmiotem badań na wielu płaszczyznach polskich literaturoznawców, filozofów, historyków sztuki czy muzykologów. Podczas wykładu zostaną omówione zagadnienia kultury intelektualnej i artystycznej będących źródłem inspiracji dla wielu polskich twórców epoki renesansu, baroku i oświecenia np. malarstwo, rzeźba, książka i piśmiennictwo a także kultura literacka i muzyczna oraz ich wkład do kultury europejskiej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Marszalska
Prowadzący grup: Jolanta Marszalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Uzasadnienie liczby punktów ECTS w każdym semestrze (3 ECTS)

30 godz. uczestnictwo w zajęciach

30 godz. przygotowanie do zajęć

25 godz. przygotowanie do zaliczenia semestralnego


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest omówienie szeroko rozumianego pojęcia „kultura”. Szczególny nacisk zostanie położony na kształtowanie się, rozwój i znaczenie kultury staropolskiej w jej wszechstronnym rozwoju

Pełny opis:

Kultura staropolska była przedmiotem badań na wielu płaszczyznach polskich literaturoznawców, filozofów, historyków sztuki czy muzykologów. Podczas wykładu zostaną omówione zagadnienia kultury intelektualnej i artystycznej będących źródłem inspiracji dla wielu polskich twórców epoki renesansu, baroku i oświecenia np. malarstwo, rzeźba, książka i piśmiennictwo a także kultura literacka i muzyczna oraz ich wkład do kultury europejskiej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)