Historia średniowieczna Polski-ćw
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HI-HŚP |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia średniowieczna Polski-ćw |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | historia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HI1 _W04 HI1 _W05 HI1 _W09 HI1 _U02 HI1 _U05 HI1 _U08 HI1 _K01 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość dziejów Polski średniowiecznej. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu naukę krytyki źródła oraz budowy narracji historycznej, poznaniu rodzimych źródeł średniowiecznych i nabycia umiejętności krytycznego korzystania z nich. |
Pełny opis: |
Tematyka prowadzonych zajęć z Historii średniowiecznej Polski ma na celu zapoznanie studentów z najważniejszymi źródłami do omawianego okresu, zabytkami polskiego piśmiennictwa i nauki pracy z nimi. Najważniejszy nacisk jest położony na naukę krytyki źródła oraz budowy narracji historycznej. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
HI1 _W04 Posiada na poziomie operacyjnym wiedzę o warsztacie naukowym historyka. Posiada podstawową wiedzę z zakresu metodologii historii. Rozróżnia źródła narracyjne od dokumentów oraz źródła archiwalne od edycji źródłowych. Wymienia przykładowe współczesne instytucje archiwalne dysponujące dokumentami dotyczącymi historii Polski średniowiecznej. HI1 _W05 Zna najważniejszą faktografię historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach, ze szczególnym uwzględnieniem historii Kościoła i historii wojskowości. Zna najważniejszą faktografię historii średniowiecznej Polski (lata 965-1492). Potrafi wymienić najważniejszych polskich władców, lata ich panowania i wskazać wybrane dokonania. HI1 _W09 Ma wiedzę na temat podstawowych metody analizy i interpretacji źródła historycznego. Wymienia najważniejsze źródła narracyjne opisujące historię Polski w wiekach średnich. Nazywa ich autorów i wskazuje na czas oraz okoliczności powstania. HI1 _U02 Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania, społecznego oraz miejsca w procesie historycznokulturowym. HI1 _U05 Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków. HI1 _U08 Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych. Potrafi merytorycznie odnieść się do uwag i kompetentnie odpowiedzieć na zadawane pytania. HI1 _K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt HI1 _W04 na ocenę 3 (dst.): Wymienia trzy polskie archiwa państwowe i trzy kościelne przechowujące dokumenty dotyczące historii Polski średniowiecznej. Wymienia trzy źródła narracyjne opisujące historię Polski średniowiecznej, wskazuje ich autorów, czas oraz okoliczności powstania; na ocenę 4 (db.): Wymienia cztery polskie archiwa państwowe i cztery kościelne przechowujące dokumenty dotyczące historii Polski średniowiecznej. Wymienia cztery źródła narracyjne opisujące historię Polski średniowiecznej, wskazuje ich autorów, czas oraz okoliczności powstania; Na ocenę 5 (bdb): Wymienia przynajmniej pięć polskich archiwów państwowych i pięć kościelnych przechowujących dokumenty dotyczące historii Polski średniowiecznej. Wymienia przynajmniej pięć źródeł narracyjnych opisujących historię Polski średniowiecznej, wskazuje ich autorów, czas oraz okoliczności powstania. Efekt HI1 _W05 Na ocenę 3 (dst.): zna podstawowe fakty z historii Polski średniowiecznej oraz najważniejszych polskich monarchów, wskazując przybliżony czas panowania każdego z nich; na ocenę 4 (db.): dobrze zna historię Polski średniowiecznej oraz większość polskich władców tego czasu, określa lata ich panowania oraz ważniejsze dokonania (przynajmniej dwa dla każdego władcy); na ocenę 5 (bdb): zna wszystkie ważniejsze wydarzenia w historii Polski średniowiecznej, wymienia polskich władców, określa lata ich panowania oraz ważniejsze dokonania (przynajmniej trzy dla każdego władcy). Efekt HI1 _W09 Na ocenę 3 (dst.): wymienia dwie edycje źródłowe dokumentów średniowiecznych powstałych na ziemiach polskich (podaje pełny tytuł dzieła) oraz określa ich twórców (autorów edycji źródłowej); na ocenę 4 (db.): wymienia trzy edycje źródłowe dokumentów średniowiecznych powstałych na ziemiach polskich (podaje pełny tytuł dzieła) oraz określa ich twórców (autorów edycji źródłowej); na ocenę 5 (bdb): wymienia cztery lub więcej edycje źródłowe dokumentów średniowiecznych powstałych na ziemiach polskich (podaje pełny tytuł dzieła) oraz określa ich twórców (autorów edycji źródłowej). Efekt HI1 _U02 Na ocenę 3 (dst.): potrafi rozróżnić i opisać krytykę zewnętrzną i wewnętrzną; na ocenę 4 (db.): potrafi rozróżnić i opisać krytykę zewnętrzną i wewnętrzną, a także wskazać ich zasadność; na ocenę 5 (bdb): potrafi rozróżnić i opisać krytykę zewnętrzną i wewnętrzną, wskazać ich zasadność a także samodzielnie przeprowadzić krytykę zewnętrzną i wewnętrzną wybranego źródła historycznego. Efekt HI1 _U05 Na ocenę 3 (dst.): posiada umiejętność merytorycznego argumentowania w obronie tezy; na ocenę 4 (db.): potrafi formułować wnioski, umiejętnie bronić swojej tezy z wykorzystaniem merytorycznych argumentów; na ocenę 5 (bdb): potrafi formułować wnioski, umiejętnie bronić swojej tezy z wykorzystaniem merytorycznych argumentów i konfrontować ją z opiniami innych osób Efekt HI1 _U08 Na ocenę 3 (dst.): potrafi odnieść się do danego tematu poruszanego w trakcie zajęć; na ocenę 4 (db.): potrafi precyzyjnie i merytorycznie odnieść się do danego tematu poruszanego w trakcie zajęć; na ocenę 5 (bdb): potrafi precyzyjnie i merytorycznie odnieść się do danego tematu poruszanego w trakcie zajęć i wyrazić własną ocenę na podstawie posiadanej wiedzy Efekt HI1 _K01 Na ocenę 3 (dst.): potrafi świadomie ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności, dąży do ich podniesienia; na ocenę 4 (db.): ppotrafi świadomie ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności, dąży do ich podniesienia, podejmuje konkretne działania zmierzające w tym kierunku; na ocenę 5 (bdb): odznacza się dojrzałą postawą badawczą, jest świadomy własnych braków wiedzy i konieczności stałego podnoszenia kompetencji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jan Jeż | |
Prowadzący grup: | Jan Jeż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Studenci I roku kierunku Historia Cele przedmiotu: Umiejętność referowania wybranych zagadnień, znajomość najważniejszych źródeł historycznych oraz interpretacji tekstów źródłowych. Wymagania wstępne: Podstawowa znajomość dziejów Polski średniowiecznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jan Jeż | |
Prowadzący grup: | Jan Jeż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w zajęciach: 30 godz. Przygotowanie do aktywnego udziału w zajęciach (zapoznanie się z tekstem): 30 Przygotowanie się do kolokwium: 15 SUMA GODZIN: 75 = 3 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Studenci I roku kierunku Historia Cele przedmiotu: Umiejętność referowania wybranych zagadnień, znajomość najważniejszych źródeł historycznych oraz interpretacji tekstów źródłowych. Wymagania wstępne: Podstawowa znajomość dziejów Polski średniowiecznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jan Jeż | |
Prowadzący grup: | Jan Jeż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w zajęciach: 30 godz. Przygotowanie do aktywnego udziału w zajęciach (zapoznanie się z tekstem): 30 Przygotowanie się do kolokwium: 15 SUMA GODZIN: 75 = 3 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Studenci I roku kierunku Historia Cele przedmiotu: Umiejętność referowania wybranych zagadnień, znajomość najważniejszych źródeł historycznych oraz interpretacji tekstów źródłowych. Wymagania wstępne: Podstawowa znajomość dziejów Polski średniowiecznej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.