Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia średniowieczna powszechna-ćwiczenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-HI-HŚP.
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia średniowieczna powszechna-ćwiczenia
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

HI1 _U02

HI1 _U05

HI1 _U08


Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z głównymi nurtami historiografii w dziedzinie średniowiecza europejskiego, a także z wybranymi kluczowymi tekstami źródłowymi. Założeniem zajęć jest nabycie przez studenta szeregu kompetencji: krytyki źródła historycznego, konstruowania wypowiedzi publicznej oraz tworzenia prezentacji multimedialnej, jak również pracy w grupie i umiejętności uczestniczenia w dyskusji.

Przewidziane jest wykorzystywanie języka angielskiego.

Pełny opis:

Zajęcia składają się z dwóch modułów.

W czasie pierwszego modułu (6 pierwszych zajęć) studenci będą wspólnie czytać zadane przez prowadzącego lektury, którymi będą kluczowe prace światowej humanistyki. Pierwszy moduł opiera się na wspólnej lekturze tekstów: studenci dzielą się na grupy, prezentują wiedzę, a następnie krytycznie dyskutują o głównych problemach.

W czasie modułu drugiego (obejmującego 8 zajęć) studenci dzielą się na grupy, aby przygotowywać prezentacje multimedialne na temat wybranych tekstów źródłowych. 3 referaty prezentowane są na każdych tematycznych zajęciach poświęconych jednemu tekstowi źródłowemu w formule kręgu seminaryjnego.

Literatura:

Wprowadzenie do metodologii historii, Domańska, Pomorski, PWN 2022;

Ernst Kantorowicz, Dwa ciała króla. Studium ze średniowiecznej teologii politycznej, Warszawa 2007;

Georges Duby, Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, Warszawa 1986;

Susan Reynolds, Lenna i wasale. Reinterpretacja średniowiecznych źródeł, Kęty 2011;

Robert Bartlett, Tworzenie Europy: podbój, kolonizacja i przemiany kulturowe 950-1350, Poznań 2003;

M. T. Clanchy, From Memory to Written Record. England 1066-1307, Wiley-Blackwell 2013;

Jan Assmann, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, Warszawa 2015;

Aleida Assmann, Między historią a pamięcią. Antologia, Warszawa 2013.

Thomas W. Smith, Pope Honorius III and the Recovery of the Holy Land 1216-1227, Brepols 2017;

Grzegorz z Tours, Historie. Historia Franków, Kraków 2012;

Marian Małecki, Prawo karne krzyżowców. Kodeks karny z Nablusu 1120, Zabrze 2012;

Życie Karola Wielkiego, tł. K. Estreicher, Warszawa 2022;

Anzelm z Canterbury, Monologion. Proslogion, Kęty 2007;

Bernard z Clairvaux, Pochwała nowego rycerstwa, Zabrze 2012;

Anonima dzieje pierwszej krucjaty albo czyny Franków i pielgrzymów jerozolimskich, Warszawa 1984.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

HI1 _U02 Student potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania, społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

HI1 _U05 Student potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, multimedialnych, ze specjalistami z nauk humanistycznych.

HI1 _U08 Student posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składają się:

- obecność oraz aktywność na zajęciach (dopuszczalne są 3 nieobecności)

- przygotowanie do zajęć (realizacja prac domowych)

- terminowe przygotowanie referatów z prezentacją multimedialną

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Hubert Beczek
Prowadzący grup: Hubert Beczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Aktywność pracy studenta i nakład pracy studenta w godz.


udział w ćwiczeniach 30


przygotowanie do ćwiczeń 30


czas na napisanie pracy zaliczeniowej 30


SUMA GODZIN 90 godz.


LICZBA ECTS 90 godz./30=3


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi społeczno-politycznych uwarunkowań Europy i innych kontynentów w średniowieczu oraz ich wpływu na kształtowanie ówczesnego oblicza świata.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Hubert Beczek
Prowadzący grup: Hubert Beczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

udział w ćwiczeniach - 30 godz.


przygotowanie do ćwiczeń - 50 godz.


czas na napisanie pracy zaliczeniowej - 10 godz.


SUMA GODZIN: 90


LICZBA ECTS: 3


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bartłomiej Dźwigała
Prowadzący grup: Bartłomiej Dźwigała
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z głównymi nurtami historiografii w dziedzinie średniowiecza europejskiego, a także z wybranymi kluczowymi tekstami źródłowymi. Założeniem zajęć jest nabycie przez studenta szeregu kompetencji: krytyki źródła historycznego, konstruowania wypowiedzi publicznej oraz tworzenia prezentacji multimedialnej, jak również pracy w grupie i umiejętności uczestniczenia w dyskusji.

Pełny opis:

Zajęcia składają się z dwóch modułów.

W czasie pierwszego modułu (6 pierwszych zajęć) studenci będą wspólnie czytać zadane przez prowadzącego lektury, którymi będą kluczowe prace światowej humanistyki. Pierwszy moduł opiera się na wspólnej lekturze tekstów: studenci dzielą się na grupy, prezentują wiedzę, a następnie krytycznie dyskutują o głównych problemach.

W czasie modułu drugiego (obejmującego 8 zajęć) studenci dzielą się na grupy, aby przygotowywać prezentacje multimedialne na temat wybranych tekstów źródłowych. 3 referaty prezentowane są na każdych tematycznych zajęciach poświęconych jednemu tekstowi źródłowemu w formule kręgu seminaryjnego.

Literatura:

Wprowadzenie do metodologii historii, Domańska, Pomorski, PWN 2022;

Ernst Kantorowicz, Dwa ciała króla. Studium ze średniowiecznej teologii politycznej, Warszawa 2007;

Georges Duby, Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, Warszawa 1986;

Susan Reynolds, Lenna i wasale. Reinterpretacja średniowiecznych źródeł, Kęty 2011;

Robert Bartlett, Tworzenie Europy: podbój, kolonizacja i przemiany kulturowe 950-1350, Poznań 2003;

M. T. Clanchy, From Memory to Written Record. England 1066-1307, Wiley-Blackwell 2013;

Jan Assmann, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, Warszawa 2015;

Aleida Assmann, Między historią a pamięcią. Antologia, Warszawa 2013.

Thomas W. Smith, Pope Honorius III and the Recovery of the Holy Land 1216-1227, Brepols 2017;

Grzegorz z Tours, Historie. Historia Franków, Kraków 2012;

Marian Małecki, Prawo karne krzyżowców. Kodeks karny z Nablusu 1120, Zabrze 2012;

Życie Karola Wielkiego, tł. K. Estreicher, Warszawa 2022;

Anzelm z Canterbury, Monologion. Proslogion, Kęty 2007;

Bernard z Clairvaux, Pochwała nowego rycerstwa, Zabrze 2012;

Anonima dzieje pierwszej krucjaty albo czyny Franków i pielgrzymów jerozolimskich, Warszawa 1984.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)