Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mazowsze na tle historii Polski XIX-XX wiek

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-HI-MazPol3r
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Mazowsze na tle historii Polski XIX-XX wiek
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy: Moduły do wyboru dla 3 roku 1 stopnia-historia
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

historia

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

HI1_W05

HI1_W06

HI1_W07

HI1_U02


Wymagania wstępne:

Podstawowa znajomość historii Polski.

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z historią Mazowsza w XIX – XX wieku na tle najważniejszych wydarzeń z dziejów historii Polski. Na zajęciach zostaną przedstawione zagadnienia dotyczące życia politycznego, gospodarczego, społecznego, a także kulturalnego na Mazowszu we wspomnianym okresie.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu przedstawienie dziejów Mazowsza w okresie zaborów, a także na początku XX w. W toku zajęć zostanie omówiona historia ziemi mazowieckiej w okresie Księstwa Warszawskiego (m.in. organizacji władz prowincji, gospodarka, stanowisko ludności polskiej wobec zaborców), a także w okresie Królestwa Polskiego. Na zajęciach zostanie omówiony przebieg powstania listopadowego, represje popowstaniowe, a także przebieg powstania styczniowego na ziemiach Mazowsza. Zajęcia obejmują także zmiany gospodarcze i społeczne na wsi oraz w miastach, a także zagadnienia dotyczące szkolnictwa oraz zmian zachodzących pod wpływem przemian społeczno-politycznych przełomu XIX i XX w. w społecznym oraz kulturalnym życiu mieszkańców Mazowsza (m.in. teatr, biblioteki, czytelnictwo, muzyka).

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Dzieje Mazowsza lata 1795-1918, t. 3, red. J. Szczepański, Pułtusk 2012.

2. Dzieje Mazowsza lata 1918-1939, t. 4, red. J. Szczepański, Pułtusk 2010.

3. Dzieje Mazowsza i Warszawy: wybór źródeł, oprc. J. Kazimierski, R. Kołodziejczyk, Warszawa 1973

Literatura uzupełniająca:

1. Burakowski J., Kronika Sierpca i Ziemi Sierpeckiej, Sierpc 2001.

2. Dobroński A., Potencjał militarno-gospodarczy Królestwa Polskiego w latach 1907-1914, Warszawa 1976.

3. Dzieje Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcącego im. Piotra Skargi w Pułtusku, Ciechanów-Pułtusk 1991.

4. Dzieje Gostynina i ziemi gostynińskiej, pod red. M. Chudzyńskiego, Warszawa 1990.

5. Graczyk W., Marszalska J.M., Księgi rękopiśmienne i stare druki w zbiorach Biblioteki Wyższego Seminarium Duchownego w Płocku.

6. Łowicz dzieje miasta, red. R. Kołodziejczyk, Warszawa 1986,

7. Przeniosło M., Straty i zniszczenia w majątkach mazowieckich ziemian w latach I wojny światowej, w: Spuścizna duchowa i materialna mazowieckich ziemian XVII-XX wieku : Ziemianie Mazowsza. s. 279-305.

8. Szczepański J., Mazowsze w podziałach administracyjnych XIX i pierwszej połowy XX wieku (do 1939 r.), „Studia Mazowieckie”, nr 3/2009, s. 39-56.

9. Warszawa i Mazowsze w walce o niepodległość kraju w latach 1794-1920, red. A. Kosecki, A. Stwarz, Warszawa 2001.

10. Wroński A., Duchowieństwo i Kościół katolicki w Królestwie Polskim wobec sprawy narodowej w latach 1832-1860, Warszawa 1994.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

HI1_W05 Zna najważniejszą faktografię historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach, ze szczególnym uwzględnieniem historii Kościoła i historii wojskowości.

HI1_W06 Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym.

HI1_W07 Posiada wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów. Ma podstawową wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk oraz dyscyplinami nauk historycznych

HI1_U02 Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania, społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym

Przedmiotowe efekty uczenia się:

W1: student zna dzieje polityczne, demograficzne, religijne i społeczne Mazowsza w XIX-XX w., a także posiada wiedzę o kulturze i szkolnictwie na Mazowszu we wspomnianym okresie

W2: student ma wiedzę na temat najważniejszych wydarzeń historycznych na Mazowszu w XIX-XX w, a także potrafi wymienić, ocenić oraz analizować czynniki które wpłynęły na te wydarzenia.

W3: student ma wiedzę o kierunkach badawczych oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badania historii Mazowsza w XIX i XX w.

U1: student potrafi analizować oraz ocenić rolę i znaczenie Mazowsza w XIX-XX na tle wydarzeń ogólnopolskich.

U2: student potrafi analizować oraz interpretować źródła dotyczące dziejów Mazowsza w XIX-XX w., uwzględniając podłoże narodowe, religijne i kulturowe.

U3: student posiada umiejętność prowadzenia dyskusji, w której konstruuje argumenty, wyciąga wnioski, a także ocenia i analizuje argumenty innych uczestników dyskusji na temat dziejów Mazowsza w XIX i XX w.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:

W1:

- na ocenę bardzo dobrą: student opisuje samodzielnie wszystkiej najważniejsze wydarzenia dotyczące dziejów politycznych, a także przemian demograficznych, religijnych i społecznych na Mazowsza w XIX-XX w., a także posiada wiedzę która pozwoli mu wymienić i opisać przemiany dotyczące kultury i szkolnictwa na Mazowszu we wspomnianym okresie

- na ocenę dobrą: student opisuje samodzielnie większość najważniejsze wydarzenia dotyczące dziejów politycznych, a także przemian demograficznych, religijnych i społecznych na Mazowsza w XIX-XX w., a także posiada wiedzę która pozwoli mu wymienić i opisać większość przemiany dotyczące kultury i szkolnictwa na Mazowszu we wspomnianym okresie

- na ocenę dostateczną: student opisuje tylko niektóre wydarzenia dotyczące dziejów politycznych, a także przemian demograficznych, religijnych i społecznych na Mazowsza w XIX-XX w.

W2:

- na ocenę bardzo dobrą: student ma szeroką wiedzę na temat najważniejszych wydarzeń historycznych na Mazowszu w XIX-XX w, a także potrafi samodzielnie wymienić, ocenić oraz analizować czynniki które wpłynęły na te wydarzenia.

- na ocenę dobrą: student ma wiedzę na temat najważniejszych wydarzeń historycznych na Mazowszu w XIX-XX w, a także potrafi z niewielką pomocą wykładowcy wymienić, ocenić oraz analizować czynniki które wpłynęły na te wydarzenia.

- na ocenę dostateczną: student ma wiedzę na temat niektórych wydarzeń historycznych na Mazowszu w XIX-XX w, a także potrafi z pomocą wykładowcy wymienić, ocenić oraz analizować czynniki które wpłynęły na te wydarzenia.

W3:

- na ocenę bardzo dobrą: student samodzielnie wymienia i charakteryzuje najważniejsze kierunki badawcze i nowe osiągnięcia w zakresie badania historii Mazowsza w XIX i XX w.

- na ocenę dobrą: student samodzielnie wymienia i charakteryzuje większość nowych osiągnięć w zakresie badania historii Mazowsza w XIX i XX w.,

- na ocenę dostateczną: student wymienia i charakteryzuje tylko niektóre nowe osiągnięć w zakresie badania historii Mazowsza w XIX i XX w.,

U1:

- na ocenę bardzo dobrą: student potrafi samodzielnie analizować oraz ocenić rolę i znaczenie Mazowsza w XIX-XX na tle złożonych wydarzeń ogólnopolskich.

- na ocenę dobrą: student potrafi w przypadku najważniejszych wydarzeń historycznych analizować oraz ocenić rolę i znaczenie Mazowsza w XIX-XX na tle wydarzeń ogólnopolskich.

- na ocenę dostateczną: student potrafi w przypadku najważniejszych wydarzeń historycznych dokonać podstawowej analizy oraz ocenić rolę Mazowsza w XIX-XX na tle wydarzeń ogólnopolskich.

U2:

- na ocenę bardzo dobrą: student potrafi samodzielnie analizować oraz interpretować złożone źródła dotyczące dziejów Mazowsza w XIX-XX w., uwzględniając podłoże narodowe, religijne i kulturowe.

- na ocenę dobrą: student potrafi w przypadku najważniejszych wydarzeń historycznych analizować oraz ocenić rolę i znaczenie Mazowsza w XIX-XX na tle wydarzeń ogólnopolskich.

- na ocenę dostateczną: student potrafi w przypadku najważniejszych wydarzeń historycznych dokonać podstawowej analizy oraz ocenić rolę Mazowsza w XIX-XX na tle wydarzeń ogólnopolskich.

U3:

- na ocenę bardzo dobrą: student posiada umiejętność w stopniu bardzo dobrym prowadzenia dyskusji, w której konstruuje argumenty, wyciąga wnioski, a także ocenia i analizuje argumenty innych uczestników dyskusji na temat dziejów Mazowsza w XIX i XX w.

- na ocenę dobrą: student posiada umiejętność w stopniu dobrym prowadzenia dyskusji, w której konstruuje argumenty, wyciąga wnioski w dyskusji na temat dziejów Mazowsza w XIX i XX w.

- na ocenę dostateczną: student posiada umiejętność w stopniu podstawowym prowadzenia dyskusji, w której konstruuje podstawowe argumenty w dyskusji na temat dziejów Mazowsza w XIX i XX w.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Paduch
Prowadzący grup: Katarzyna Paduch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z historią Mazowsza w XIX – XX wieku, na tle najważniejszych wydarzeń z dziejów historii Polski. Na zajęciach zostaną przedstawione zagadnienia dotyczące życia politycznego, gospodarczego, społecznego, a także kulturalnego na Mazowszu we wspomnianym okresie.

Wymagania wstępne:

Podstawowa znajomość historii Polski.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Paduch
Prowadzący grup: Katarzyna Paduch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Punkty 4 ECTS:

1. Udział w zajęciach - 30 godz.

2. Przygotowanie do zajęć - 20 godz.

3. Analiza źródeł i lektury wskazanej przez wykładowcę – 15 godz.

3. Przygotowanie do referatu -20 godz.

4. Przygotowanie do kolokwium – 15 godz.

5. Konsultacje – 5 godz.

Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).


Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Paduch
Prowadzący grup: Katarzyna Paduch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Punkty 4 ECTS:

1. Udział w zajęciach - 30 godz.

2. Przygotowanie do zajęć - 20 godz.

3. Analiza źródeł i lektury wskazanej przez wykładowcę – 15 godz.

3. Przygotowanie do referatu -20 godz.

4. Przygotowanie do kolokwium – 15 godz.

5. Konsultacje – 5 godz.

Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).


Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)