Neografia łacińska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HI-NeoŁac |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Neografia łacińska |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | historia |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HI2_W04 HI2_W12 HI2_U03 HI2_K01 |
Wymagania wstępne: | Zaliczony dwuletni lektorat z j. łacińskiego Zaliczony kurs z paleografii łacińskiej |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z nowożytnym pismem łacińskim, wdrożenie go w umiejętność odczytywania tekstów źródłowych oraz zapoznanie go z najważniejszymi abrewiacjami. Zajęcia w roku akademickim 2020/2021 odbywają się zdalnie przy użyciu platformy MS Teams |
Pełny opis: |
Podczas zajęć student zapoznaje się z nowożytnym pismem łacińskim. Treści merytoryczne:1. Teoria paleograficzna 1.1. Uwagi wstępne 1.2. neografia– pojecie, podział, przedmiot i zakres 1.3. Guttenberg i jego wynalazek 1.4. Druk i drukarnie w Polsce 1.12. Antykwa 1.13. Szwabacha 2. Praktyka paleograficzna 1. Pismo humanistyczne 2-3 Listy Erazma z Rotterdamu 4. Fragment tekstu Pacta inter regiam 5. Fragment tekstu Herbarium 6. Albert Wielki- fragmenty 7-8. Fragmenty: Anna di Bretagna 9-11. Fragmenty: Wilanów 1-3 12. Listy 13-14. Circa instans Plateariusza |
Literatura: |
Gieysztor A., Zarys dziejów pisma łacińskiego, Warszawa 2009. Górski K., Neografia gotycka. Podręcznik pisma neogotyckiego XVI-XX w., Warszawa 1978 Semkowicz W., Paleografia łacińska, Kraków 2011. Szymański J., Nauki pomocnicze historii od schyłku IV do końca XVIII w., Warszawa 1972 (lub inne wydania) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
HI2_W04: Student posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o warsztacie naukowym historyka, pogłębioną wiedzę z zakresu metodologii historii. HI2_W12: Student zna słowniki językowe stosowane w analizie tekstów źródłowych, Zna, w sposób pogłębiony, abrewiacje występujące w źródłach innych epok. W zakresie prowadzącym do specjalizacji zna zasady tworzenia narracji w tekstach naukowych o tematyce historycznej. HI2_U03: Student posiada pogłębione umiejętności rozpoznawania różnych rodzajów wytworów kultury właściwych dla historii i jej studiowanej specjalności, stosując oryginalne podejście, uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno– kulturowym. HI2_K01: Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Ponadto student: 1. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu nauk pomocniczych historii. 2. potrafi prawidłowo odczytać odręczne pismo łacińskie epoki nowożytnej, zna najczęściej występujące abrewiacje. 3. potrafi prawidłowo odczytać pierwsze starodruki łacińskie, zna rodzaje pisma drukowanego i potrafi je określić. Student otrzymuje 3 punkty ECTS: 1. Obecność na zajęciach 30 godz. = 1 pkt 2. Czytanie i przepisywanie tekstów w czasie zajęć = 1 pkt 3. Nauka wiedzy teoretycznej z zakresu neografii = 1 pkt Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Warunki dla osiągnięcia oceny: - ocena 3 (dst): Student zna zaledwie podstawowe abrewiacje występujące w źródłach innych epok. Student z trudnością odczytuje odręczne pismo z epoki humanistycznej i nowożytnej. Student z trudnością odczytuje pierwsze starodruki zaledwie i potrafi określić rodzaj zastosowanej czcionki. - ocena 4 (db): Student zna podstawowe abrewiacje występujące w źródłach innych epok. Student odczytuje odręczne pismo z epoki humanistycznej i nowożytnej. Student odczytuje pierwsze starodruki i potrafi określić rodzaj zastosowanej czcionki. - ocena 5 (bdb): Student zna najczęściej stosowane abrewiacje występujące w źródłach innych epok i potrafi je skwalifikować. Student prawidłowo odczytuje odręczne pismo z epoki humanistycznej i nowożytnej. Student prawidłowo odczytuje pierwsze starodruki i potrafi określić rodzaj zastosowanej czcionki. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Głusiuk | |
Prowadzący grup: | Anna Głusiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z nowożytnym pismem łacińskim, wdrożenie go w umiejętność odczytywania tekstów źródłowych oraz zapoznanie go z najważniejszymi abrewiacjami. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć student zapoznaje się z nowożytnym pismem łacińskim. Zdobywa wiedzę na temat historii druku w Polsce i w Europie. Nabywa umiejętności w odczytywaniu nowożytnego pisma ręcznego i drukowanego. Ponadto zapoznaje się z konkretnymi przykładami abrewiacji. |
|
Literatura: |
Gieysztor A., Zarys dziejów pisma łacińskiego, Warszawa 2009. Górski K., Neografia gotycka. Podręcznik pisma neogotyckiego XVI-XX w., Warszawa 1978 Semkowicz W., Paleografia łacińska, Kraków 2011. Szymański J., Nauki pomocnicze historii od schyłku IV do końca XVIII w., Warszawa 1972 (lub inne wydania) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Głusiuk | |
Prowadzący grup: | Anna Głusiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1. Udział w zajęciach - 30 godz. 2. Przygotowanie się do zajęć, praca własna studenta- 30 godz. 3. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę- 30 godz. 90 godz.: 30 godz. -3 pkt ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z nowożytnym pismem łacińskim, wdrożenie go w umiejętność odczytywania tekstów źródłowych oraz zapoznanie go z najważniejszymi abrewiacjami. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć student zapoznaje się z nowożytnym pismem łacińskim. Zdobywa wiedzę na temat historii druku w Polsce i w Europie. Nabywa umiejętności w odczytywaniu nowożytnego pisma ręcznego i drukowanego. Ponadto zapoznaje się z konkretnymi przykładami abrewiacji występujących w tekstach łacińskich. |
|
Literatura: |
Gieysztor A., Zarys dziejów pisma łacińskiego, Warszawa 2009. Górski K., Neografia gotycka. Podręcznik pisma neogotyckiego XVI-XX w., Warszawa 1978 Semkowicz W., Paleografia łacińska, Kraków 2011. Szymański J., Nauki pomocnicze historii od schyłku IV do końca XVIII w., Warszawa 1972 (lub inne wydania) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Głusiuk | |
Prowadzący grup: | Anna Głusiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1. Udział w zajęciach - 30 godz. 2. Przygotowanie się do zajęć, praca własna studenta- 30 godz. 3. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę- 30 godz. 90 godz.: 30 godz. -3 pkt ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z nowożytnym pismem łacińskim, wdrożenie go w umiejętność odczytywania tekstów źródłowych oraz zapoznanie go z najważniejszymi abrewiacjami. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć student zapoznaje się z nowożytnym pismem łacińskim. Zdobywa wiedzę na temat historii druku w Polsce i w Europie. Nabywa umiejętności w odczytywaniu nowożytnego pisma ręcznego i drukowanego. Ponadto zapoznaje się z konkretnymi przykładami abrewiacji występujących w tekstach łacińskich. |
|
Literatura: |
Gieysztor A., Zarys dziejów pisma łacińskiego, Warszawa 2009. Górski K., Neografia gotycka. Podręcznik pisma neogotyckiego XVI-XX w., Warszawa 1978 Semkowicz W., Paleografia łacińska, Kraków 2011. Szymański J., Nauki pomocnicze historii od schyłku IV do końca XVIII w., Warszawa 1972 (lub inne wydania) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Głusiuk | |
Prowadzący grup: | Anna Głusiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Student otrzymuje 3 punkty ECTS: 1. Obecność na zajęciach 30 godz. = 1 pkt 2. Czytanie i przepisywanie tekstów w czasie zajęć = 1 pkt 3. Nauka wiedzy teoretycznej z zakresu neografii = 1 pkt |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z nowożytnym pismem łacińskim, wdrożenie go w umiejętność odczytywania tekstów źródłowych oraz zapoznanie go z najważniejszymi abrewiacjami. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć student zapoznaje się z nowożytnym pismem łacińskim. Zdobywa wiedzę na temat historii druku w Polsce i w Europie. Nabywa umiejętności w odczytywaniu nowożytnego pisma ręcznego i drukowanego. Ponadto zapoznaje się z konkretnymi przykładami abrewiacji występujących w tekstach łacińskich. |
|
Wymagania wstępne: |
Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.