Przygotowanie dydaktyczne do nauczania pierwszego przedmiotu - historia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HI-PDH |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Przygotowanie dydaktyczne do nauczania pierwszego przedmiotu - historia |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: |
Moduły do wyboru dla 1 roku 2 stopnia- historia Moduły do wyboru dla 2 roku 1 stopnia -historia |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | historia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Efekty zgodne z rozporządzeniem MNiSW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. |
Wymagania wstępne: | Student: - posiada podstawowe informacje na temat funkcjonowania systemu oświatowego w Polsce na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym; - posiada podstawową wiedzę historyczną na poziomie szkoły ponadpodstawowej i potrafi dokonać jej reprodukcji w dowolnym momencie. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą prowadzone zgodnie z przyjętym ramowym planem nauczania dydaktyki historii. Ich celem ma być m.in.: - zapoznanie studenta ze specyfiką nauczania historii w szkole podstawowej i ponadpodstawowej; - zapoznanie z metodami i formami pracy z uczniami na lekcjach historii wraz z wykorzystaniem odpowiednich środków dydaktycznych; - zapoznanie studenta z ogólnymi przepisami prawa oświatowego dotyczącymi pracy nauczyciela w szkole (w tym przepisami dotyczącymi przeprowadzania egzaminów państwowych); - zapoznanie studenta z funkcjami oceny, a także rodzajami i metodami oceniania pracy uczniów (np. ocenianie holistyczne); - zapoznanie studenta z treściami nauczania historii na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej z uwzględnieniem typów szkół; - nabycie i doskonalenie umiejętności pracy z uczniami w szkole podstawowej i ponadpodstawowej (poprzez m.in. dobór treści i metod nauczania, w tym aktywizujących); - nabycie i doskonalenie umiejętności wykorzystania metod technologii informatycznych w pracy z uczniami; - nabycie i doskonalenie umiejętności tworzenia materiałów, zadań i innych pomocy naukowych dla uczniów; - nabycie umiejętności przygotowywania wycieczek szkolnych, klasowych lub tematycznych w zakresie historii (także zapoznanie z przepisami BHP podczas wycieczki); - nabycie i doskonalenie umiejętności tworzenia scenariusza lekcji, cyklu lekcji, rozkładu materiału oraz sposobów konstruowania prac sprawdzających wiedzę i umiejętności ucznia; - doskonalenie umiejętności przeprowadzania diagnozy przygotowania ucznia (wstępnej oraz w trakcie nauczania); - doskonalenie kompetencji nauczyciela jako wychowawcy, przewodniczącego zespołu przedmiotowego itp.; - doskonalenie kompetencji nauczyciela w zakresie własnego rozwoju zawodowego oraz potrzeby współpracy nauczyciel-uczeń i nauczyciel-rodzic/opiekun. |
Literatura: |
1. Bieniek M., Dydaktyka historii: wybrane zagadnienia, Olsztyn 2009. 2. Edukacja historyczna w szkole – teoria i praktyka, red. E. Chorąży, D. Konieczka-Śliwińska, S. Roszak, Warszawa 2008. 3. Maternicki J., Majorek Cz., Suchoński A., Dydaktyka historii, Warszawa 1994. 4. Niemierko B., Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 2000. 5. Współczesna dydaktyka historii: zarys encyklopedyczny: dla nauczycieli i studentów, red. J. Maternicki, Warszawa 2004. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student: a) w zakresie wiedzy: - wyjaśnia cele edukacji historycznej; - wykazuje różnice w pracy nauczyciela w szkole podstawowej i ponadpodstawowej z uwzględnieniem wykorzystywanych środków dydaktycznych, metod i form pracy z uczniami; - omawia najważniejsze przepisy prawa oświatowego dotyczące pracy nauczyciela historii w szkole, a także przepisy dotyczące przeprowadzania egzaminów państwowych; - opisuje funkcje oceny, rodzaje i metody oceniania pracy uczniów (ocenianie bieżące, semestralne, roczne, wewnętrzne, zewnętrzne, holistyczne) - wymienia treści nauczania historii na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej; b) w zakresie umiejętności: - dobiera, porządkuje i proponuje treści, środki dydaktyczne, metody i formy pracy z uczniami (także z wykorzystaniem narzędzi informatycznych); - organizuje, konstruuje i porządkuje własny warsztat nauczyciela; - wykorzystuje w praktyce szkolnej zagadnienia i pojęcia związane z czasem i periodyzacją dziejów oraz przestrzenią historyczną; - planuje i organizuje wycieczki szkolne, klasowe lub tematyczne; c) w zakresie kompetencji społecznych: - ma ukształtowany obraz swego ucznia jako absolwenta określonego etapu kształcenia wraz z jego wiedzą, umiejętnościami i postawami społecznymi; - wykazuje kreatywność w pracy nauczyciela jako wychowawcy i zespole przedmiotowym; - dąży do własnego rozwoju zawodowego; - chętnie podejmuje się współpracy w gronie pedagogicznym, z rodzicami oraz uczniami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty w zakresie wiedzy: a) na ocenę bardzo dobrą student: - precyzyjnie wyjaśnia cele edukacji historycznej; - samodzielnie wykazuje różnice w pracy zawodowej nauczyciela w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, uwzględniając wykorzystywane środki dydaktyczne, metody i formy pracy z uczniami; - samodzielnie omawia przepisy prawa oświatowego dotyczące pracy nauczyciela historii w szkole, a także przepisy dotyczące przeprowadzania egzaminów państwowych; - samodzielnie definiuje pojęcie oceny, opisując jej funkcje, a także rodzaje i metody oceniania pracy uczniów (ocenianie bieżące, semestralne, roczne, wewnętrzne, zewnętrzne, holistyczne); - precyzyjnie wymienia treści nauczania historii na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej (z uwzględnieniem typów szkół ponadpodstawowych: liceum, technikum, szkoły branżowe). b) na ocenę dobrą student: - krótko wyjaśnia cele edukacji historycznej; - wykazuje najważniejsze różnice w pracy zawodowej nauczyciela w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, uwzględniając wykorzystywane środki dydaktyczne, metody i formy pracy z uczniami; - omawia większość kluczowych przepisy prawa oświatowego dotyczące pracy nauczyciela historii w szkole, a także przepisów dotyczących przeprowadzania egzaminów państwowych; - krótko definiuje pojęcie oceny, wymieniając jej funkcje, a także rodzaje i metody oceniania pracy uczniów (ocenianie bieżące, semestralne, roczne, wewnętrzne, zewnętrzne, holistyczne); - wymienia większość treści nauczania historii na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej (z uwzględnieniem typów szkół ponadpodstawowych: liceum, technikum, szkoły branżowe). c) na ocenę dostateczną student: - wymienia najważniejsze cele edukacji historycznej; - wykazuje podstawowe różnice w pracy zawodowej nauczyciela w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, uwzględniając przykłady wykorzystywanych środków dydaktycznych, metod i form pracy z uczniami; - omawia podstawowe przepisy prawa oświatowego dotyczące pracy nauczyciela historii w szkole, a także przepisy dotyczące przeprowadzania egzaminów państwowych; - objaśnia pojęcie oceny, wymieniając jej podstawowe funkcje, a także rodzaje i metody oceniania pracy uczniów (ocenianie bieżące, semestralne, roczne, wewnętrzne, zewnętrzne, holistyczne); - wymienia najważniejsze treści nauczania historii na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej (z uwzględnieniem typów szkół ponadpodstawowych: liceum, technikum, szkoły branżowe). Efekty w zakresie umiejętności: a) na ocenę bardzo dobrą student: - samodzielnie proponuje treści, środki dydaktyczne, metody i formy pracy z uczniami podczas konstruowania i porządkowania własnego warsztatu nauczyciela; - odpowiednio wykorzystuje zagadnienia i pojęcia związane z czasem i przestrzenią historyczną; - samodzielnie proponuje i planuje organizację wycieczek szkolnych, klasowych lub tematycznych w związku z nauczanym przedmiotem. b) na ocenę dobrą student: - z pomocą nauczyciela proponuje treści, środki dydaktyczne, metody i formy pracy z uczniami podczas konstruowania i porządkowania własnego warsztatu nauczyciela; - częściowo odpowiednio wykorzystuje zagadnienia i pojęcia związane z czasem i przestrzenią historyczną; - proponuje organizację wycieczek szkolnych, klasowych lub tematycznych w związku z nauczanym przedmiotem. c) na ocenę dostateczną student: - tylko porządkuje treści, środki dydaktyczne, metody i formy pracy z uczniami podczas konstruowania i porządkowania własnego warsztatu nauczyciela; - częściowo odpowiednio wykorzystuje wybrane zagadnienia i najważniejsze pojęcia związane z czasem i przestrzenią historyczną; - według podanego schematu z pomocą nauczyciela planuje organizację wycieczek szkolnych, klasowych lub tematycznych w związku z nauczanym przedmiotem. Efekty w zakresie kompetencji społecznych: a) na ocenę bardzo dobrą student: - posiada w pełni ukształtowany obraz swojego ucznia jako absolwenta określonego etapu kształcenia wraz z jego wiedzą, umiejętnościami i postawami społecznymi; - bardzo aktywnie wykazuje kreatywność w pracy nauczyciela, w tym także wychowawcy i nauczyciela w zespole przedmiotowym; - posiada uporządkowany plan rozwoju ścieżki zawodowej i bardzo chętnie dąży do rozwoju swojej kariery nauczyciela; - samodzielnie proponuje własne działania w celu współpracy w gronie pedagogicznym, z rodzicami oraz uczniami. b) na ocenę dobrą student: - posiada częściowo ukształtowany obraz swojego ucznia jako absolwenta określonego etapu kształcenia wraz z jego wiedzą, umiejętnościami i postawami społecznymi; - aktywnie wykazuje kreatywność w pracy nauczyciela, w tym także wychowawcy i nauczyciela w zespole przedmiotowym; - posiada częściowo uporządkowany plan rozwoju ścieżki zawodowej i chętnie dąży do rozwoju swojej kariery nauczyciela; - z pomocą nauczyciela proponuje własne działania w celu współpracy w gronie pedagogicznym, z rodzicami oraz uczniami. c) na ocenę dostateczną student: - posiada dostatecznie ukształtowany obraz swojego ucznia jako absolwenta określonego etapu kształcenia wraz z jego wiedzą, umiejętnościami i postawami społecznymi; - w stopniu podstawowym wykazuje kreatywność w pracy nauczyciela, w tym także wychowawcy i nauczyciela w zespole przedmiotowym; - posiada dostatecznie uporządkowane etapy rozwoju ścieżki zawodowej i chętnie dąży do rozwoju swojej kariery nauczyciela; - na podstawie literatury podaje przykłady własnych działania w celu współpracy w gronie pedagogicznym, z rodzicami oraz uczniami. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marek Smoła | |
Prowadzący grup: | Marek Smoła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | - praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem (zajęcia, zaliczenie zajęć) - praca własna (czas studenta poświęcony na przygotowanie do zajęć, czytanie literatury, wykonanie takich zadań jak pisemne prace zaliczeniowe, samokształcenie, |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu pozwala studentowi zdobyć wiedzę teoretyczną i rozwinąć praktyczne umiejętności w zakresie nauczania historii. Student zapozna się z przepisami prawa oświatowego i zagadnieniami wprowadzającymi do dydaktyki. |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowa znajomość historii w zakresie pozwalającym na analizę podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej i na opracowanie materiałów dydaktycznych do dowolnego tematu lekcji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Smoła | |
Prowadzący grup: | Marek Smoła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu pozwala studentowi zdobyć wiedzę teoretyczną i rozwinąć praktyczne umiejętności w zakresie nauczania historii. Student zapozna się z zasadami stosowania różnych środków dydaktycznych i pozna możliwości ich wykorzystania podczas zajęć. |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowa znajomość historii w zakresie pozwalającym na analizę podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej i na opracowanie materiałów dydaktycznych do dowolnego tematu lekcji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karol Wilczyński | |
Prowadzący grup: | Karol Wilczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1 ECTS: - obecność na zajęciach, aktywność studenta i przygotowanie pracy zaliczeniowej (30 godz.) - indywidualne konsultacje studenta |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karol Wilczyński | |
Prowadzący grup: | Karol Wilczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1 ECTS: - obecność na zajęciach, aktywność studenta i przygotowanie pracy zaliczeniowej (30 godz.) - indywidualne konsultacje studenta |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karol Wilczyński | |
Prowadzący grup: | Karol Wilczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1 ECTS: - obecność na zajęciach, aktywność studenta i przygotowanie pracy zaliczeniowej (30 godz.) - indywidualne konsultacje studenta |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karol Wilczyński | |
Prowadzący grup: | Karol Wilczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1 ECTS: - obecność na zajęciach, aktywność studenta i przygotowanie pracy zaliczeniowej (30 godz.) - indywidualne konsultacje studenta |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.