Wstęp do badań historycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HI-WBH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do badań historycznych |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HI1_W01, HI1_W09, HI1_W11, HI1_K04 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany Cele przedmiotu: Zapoznanie słuchaczy z podstawami metodyki studiów historycznych, elementami heurystyki i podstawami postępowania badawczego. Wymagania wstępne: Znajomość faktografii historycznej i literatury przedmiotu w zakresie programu nauczania szkoły średniej. Tryb prowadzenia zajęć: stacjonarny |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: a) Historia: zakres pojęciowy, ewolucja terminu, przedmiot nauk historycznych, problem obiektywizmu w procesie badawczym, problem prawdy w historii, cel i zadania historii, kierunki badań historycznych. b) Studia historyczne: cel i organizacja, zajęcia dydaktyczne, rodzaje studiów historycznych. c) Nauka historyczna w Polsce: Organizacja nauki historycznej, towarzystwa naukowe historyczne i regionalne, naukowe środowiska historyczne w Polsce. d) Heurystyka: pojęcie historiografii, rodzaje pisarstwa historycznego, literatura popularnonaukowa, rodzaje wydawnictw pomocniczych, wydawnictwa ogólne, encyklopedie i wydawnictwa encyklopedyczne, słowniki, informatory, repetytoria, bibliografie, podręczniki, czasopisma historyczne. e) Biblioteka: Zadanie bibliotek, największe biblioteki światowe i polskie, zasady korzystania z księgozbioru. f) Źródła historyczne: pojęcie źródła historycznego, podział źródeł historycznych, wydawnictwa źródłowe, wiedza źródłowa, wiedza pozaźródłowa. g) Archiwa: cel i zadania archiwów, organizacja archiwów państwowych w Polsce, wykaz archiwów państwowych, archiwa kościelne. h) Muzeum: cel i zadania, ważniejsze muzea w Polsce i na świecie. i) Nauki pomocnicze historii i nauki wspomagające. j) Periodyzacja dziejów. k) Postępowanie badawcze: • zbieranie i porządkowanie materiału badawczego, • hipotezy pytania, odpowiedzi, • krytyka źródeł, krytyka zewnętrzna, • krytyka wewnętrzna źródeł, • ustalanie faktów z przeszłości, • fakt historyczny, źródłowy i historiograficzny, • kompozycja i narracja dzieła historycznego. Metody oceny: Zaliczenie na podstawie ćwiczeń praktycznych w zakresie warsztatu badań historycznych i znajomości podstawowych metod badawczych. |
Literatura: |
Drozdowski Z., Topolski J., Wrzosek W., Swoistość poznania historycznego, Poznań 1990. Handelsman M., Historyka. Zasady metodologii i teorii poznania historycznego, Zamość 1921 i nn. Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1985. Topolski J., Wolność i przymus w tworzeniu historii, Warszawa 1990. Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej; zna podstawową terminologię następujących dyscyplin: historia, historia sztuki, antropologia kultury, archeologia, filozofia. Zna podstawową terminologię z zakresu: archiwistyka, bibliotekoznawstwo, historia religii i teologii, historia Kościoła, historia wojskowości, a także – zależnie od specjalności – muzykologia, patrologia grecka i łacińska. Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk pomocniczych historii z uwzględnieniem poszczególnych okresów historii powszechnej, Polski i Kościoła. Posiada na poziomie operacyjnym wiedzę o warsztacie naukowym historyka, w tym na temat: najważniejsze czasopisma naukowe, repertoria bibliograficzne, inwentarze archiwalne i biblioteczne, informatyczne zbiory danych. Posiada elementarną wiedzę z zakresu metodologii historii. Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym i religijnym i kulturowym. Posiada wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów. Ma podstawą wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk oraz dyscyplinami nauk humanistycznych. Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury (źródła historyczne, dzieła literackie, muzyczne) właściwe dla wybranych tradycji, teorii oraz szkół badawczych w zakresie historii, z uwzględnieniem specyfiki specjalności. Zna zasady korzystania z produktów informatycznych. Ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i nauki oraz orientację we współczesnym życiu naukowym i kulturalnym. Zna najważniejsze wydawnictwa naukowe z zakresu dziejów kultury europejskiej i polskiej i jej twórców. Zna najważniejsze archiwa, muzea i biblioteki w Polsce oraz profil ich zasobów. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów. Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii i jej studiowanej specjalności, z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczenia, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Umie samodzielnie zdobywać widzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Posiada umiejętności przygotowania typowych prac pisemnych w zakresie historii, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych. Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z misją historyka. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach oraz prawidłowo wypełnienie testu zaliczeniowego w zakresie minimum 50%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Gliński | |
Prowadzący grup: | Waldemar Gliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany Cele przedmiotu: Zapoznanie słuchaczy z podstawami metodyki studiów historycznych, elementami heurystyki i podstawami postępowania badawczego. Wymagania wstępne: Znajomość faktografii historycznej i literatury przedmiotu w zakresie programu nauczania szkoły średniej. Tryb prowadzenia zajęć: stacjonarny |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: a) Historia: zakres pojęciowy, ewolucja terminu, przedmiot nauk historycznych, problem obiektywizmu w procesie badawczym, problem prawdy w historii, cel i zadania historii, kierunki badań historycznych. b) Studia historyczne: cel i organizacja, zajęcia dydaktyczne, rodzaje studiów historycznych. c) Nauka historyczna w Polsce: Organizacja nauki historycznej, towarzystwa naukowe historyczne i regionalne, naukowe środowiska historyczne w Polsce. d) Heurystyka: pojęcie historiografii, rodzaje pisarstwa historycznego, literatura popularnonaukowa, rodzaje wydawnictw pomocniczych, wydawnictwa ogólne, encyklopedie i wydawnictwa encyklopedyczne, słowniki, informatory, repetytoria, bibliografie, podręczniki, czasopisma historyczne. e) Biblioteka: Zadanie bibliotek, największe biblioteki światowe i polskie, zasady korzystania z księgozbioru. f) Źródła historyczne: pojęcie źródła historycznego, podział źródeł historycznych, wydawnictwa źródłowe, wiedza źródłowa, wiedza pozaźródłowa. g) Archiwa: cel i zadania archiwów, organizacja archiwów państwowych w Polsce, wykaz archiwów państwowych, archiwa kościelne. h) Muzeum: cel i zadania, ważniejsze muzea w Polsce i na świecie. i) Nauki pomocnicze historii i nauki wspomagające. j) Periodyzacja dziejów. k) Postępowanie badawcze: • zbieranie i porządkowanie materiału badawczego, • hipotezy pytania, odpowiedzi, • krytyka źródeł, krytyka zewnętrzna, • krytyka wewnętrzna źródeł, • ustalanie faktów z przeszłości, • fakt historyczny, źródłowy i historiograficzny, • kompozycja i narracja dzieła historycznego. Metody oceny: Zaliczenie na podstawie ćwiczeń praktycznych w zakresie warsztatu badań historycznych i znajomości podstawowych metod badawczych. |
|
Literatura: |
Drozdowski Z., Topolski J., Wrzosek W., Swoistość poznania historycznego, Poznań 1990. Handelsman M., Historyka. Zasady metodologii i teorii poznania historycznego, Zamość 1921 i nn. Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1985. Topolski J., Wolność i przymus w tworzeniu historii, Warszawa 1990. Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 2009. |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość historii Polski oraz historii powszechnej na poziomie średnim. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Gliński | |
Prowadzący grup: | Waldemar Gliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany Cele przedmiotu: Zapoznanie słuchaczy z podstawami metodyki studiów historycznych, elementami heurystyki i podstawami postępowania badawczego. Wymagania wstępne: Znajomość faktografii historycznej i literatury przedmiotu w zakresie programu nauczania szkoły średniej. Tryb prowadzenia zajęć: stacjonarny |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: a) Historia: zakres pojęciowy, ewolucja terminu, przedmiot nauk historycznych, problem obiektywizmu w procesie badawczym, problem prawdy w historii, cel i zadania historii, kierunki badań historycznych. b) Studia historyczne: cel i organizacja, zajęcia dydaktyczne, rodzaje studiów historycznych. c) Nauka historyczna w Polsce: Organizacja nauki historycznej, towarzystwa naukowe historyczne i regionalne, naukowe środowiska historyczne w Polsce. d) Heurystyka: pojęcie historiografii, rodzaje pisarstwa historycznego, literatura popularnonaukowa, rodzaje wydawnictw pomocniczych, wydawnictwa ogólne, encyklopedie i wydawnictwa encyklopedyczne, słowniki, informatory, repetytoria, bibliografie, podręczniki, czasopisma historyczne. e) Biblioteka: Zadanie bibliotek, największe biblioteki światowe i polskie, zasady korzystania z księgozbioru. f) Źródła historyczne: pojęcie źródła historycznego, podział źródeł historycznych, wydawnictwa źródłowe, wiedza źródłowa, wiedza pozaźródłowa. g) Archiwa: cel i zadania archiwów, organizacja archiwów państwowych w Polsce, wykaz archiwów państwowych, archiwa kościelne. h) Muzeum: cel i zadania, ważniejsze muzea w Polsce i na świecie. i) Nauki pomocnicze historii i nauki wspomagające. j) Periodyzacja dziejów. k) Postępowanie badawcze: • zbieranie i porządkowanie materiału badawczego, • hipotezy pytania, odpowiedzi, • krytyka źródeł, krytyka zewnętrzna, • krytyka wewnętrzna źródeł, • ustalanie faktów z przeszłości, • fakt historyczny, źródłowy i historiograficzny, • kompozycja i narracja dzieła historycznego. Metody oceny: Zaliczenie na podstawie ćwiczeń praktycznych w zakresie warsztatu badań historycznych i znajomości podstawowych metod badawczych. |
|
Literatura: |
Drozdowski Z., Topolski J., Wrzosek W., Swoistość poznania historycznego, Poznań 1990. Handelsman M., Historyka. Zasady metodologii i teorii poznania historycznego, Zamość 1921 i nn. Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1985. Topolski J., Wolność i przymus w tworzeniu historii, Warszawa 1990. Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 2009. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 70 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Gliński | |
Prowadzący grup: | Waldemar Gliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany Cele przedmiotu: Zapoznanie słuchaczy z podstawami metodyki studiów historycznych, elementami heurystyki i podstawami postępowania badawczego. Wymagania wstępne: Znajomość faktografii historycznej i literatury przedmiotu w zakresie programu nauczania szkoły średniej. Tryb prowadzenia zajęć: stacjonarny |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: a) Historia: zakres pojęciowy, ewolucja terminu, przedmiot nauk historycznych, problem obiektywizmu w procesie badawczym, problem prawdy w historii, cel i zadania historii, kierunki badań historycznych. b) Studia historyczne: cel i organizacja, zajęcia dydaktyczne, rodzaje studiów historycznych. c) Nauka historyczna w Polsce: Organizacja nauki historycznej, towarzystwa naukowe historyczne i regionalne, naukowe środowiska historyczne w Polsce. d) Heurystyka: pojęcie historiografii, rodzaje pisarstwa historycznego, literatura popularnonaukowa, rodzaje wydawnictw pomocniczych, wydawnictwa ogólne, encyklopedie i wydawnictwa encyklopedyczne, słowniki, informatory, repetytoria, bibliografie, podręczniki, czasopisma historyczne. e) Biblioteka: Zadanie bibliotek, największe biblioteki światowe i polskie, zasady korzystania z księgozbioru. f) Źródła historyczne: pojęcie źródła historycznego, podział źródeł historycznych, wydawnictwa źródłowe, wiedza źródłowa, wiedza pozaźródłowa. g) Archiwa: cel i zadania archiwów, organizacja archiwów państwowych w Polsce, wykaz archiwów państwowych, archiwa kościelne. h) Muzeum: cel i zadania, ważniejsze muzea w Polsce i na świecie. i) Nauki pomocnicze historii i nauki wspomagające. j) Periodyzacja dziejów. k) Postępowanie badawcze: • zbieranie i porządkowanie materiału badawczego, • hipotezy pytania, odpowiedzi, • krytyka źródeł, krytyka zewnętrzna, • krytyka wewnętrzna źródeł, • ustalanie faktów z przeszłości, • fakt historyczny, źródłowy i historiograficzny, • kompozycja i narracja dzieła historycznego. Metody oceny: Zaliczenie na podstawie ćwiczeń praktycznych w zakresie warsztatu badań historycznych i znajomości podstawowych metod badawczych. |
|
Literatura: |
Drozdowski Z., Topolski J., Wrzosek W., Swoistość poznania historycznego, Poznań 1990. Handelsman M., Historyka. Zasady metodologii i teorii poznania historycznego, Zamość 1921 i nn. Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1985. Topolski J., Wolność i przymus w tworzeniu historii, Warszawa 1990. Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 2009. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.