Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do badań historycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-HI-WBH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do badań historycznych
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

HI1_W01, HI1_W09, HI1_W11, HI1_K04

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany

Cele przedmiotu: Zapoznanie słuchaczy z podstawami metodyki studiów historycznych, elementami heurystyki i podstawami postępowania badawczego.

Wymagania wstępne: Znajomość faktografii historycznej i literatury przedmiotu w zakresie programu nauczania szkoły średniej.

Tryb prowadzenia zajęć: stacjonarny

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

a) Historia: zakres pojęciowy, ewolucja terminu, przedmiot nauk historycznych, problem obiektywizmu w procesie badawczym, problem prawdy w historii, cel i zadania historii, kierunki badań historycznych.

b) Studia historyczne: cel i organizacja, zajęcia dydaktyczne, rodzaje studiów historycznych.

c) Nauka historyczna w Polsce: Organizacja nauki historycznej, towarzystwa naukowe historyczne i regionalne, naukowe środowiska historyczne w Polsce.

d) Heurystyka: pojęcie historiografii, rodzaje pisarstwa historycznego, literatura popularnonaukowa, rodzaje wydawnictw pomocniczych, wydawnictwa ogólne, encyklopedie i wydawnictwa encyklopedyczne, słowniki, informatory, repetytoria, bibliografie, podręczniki, czasopisma historyczne.

e) Biblioteka: Zadanie bibliotek, największe biblioteki światowe i polskie, zasady korzystania z księgozbioru.

f) Źródła historyczne: pojęcie źródła historycznego, podział źródeł historycznych, wydawnictwa źródłowe, wiedza źródłowa, wiedza pozaźródłowa.

g) Archiwa: cel i zadania archiwów, organizacja archiwów państwowych w Polsce, wykaz archiwów państwowych, archiwa kościelne.

h) Muzeum: cel i zadania, ważniejsze muzea w Polsce i na świecie.

i) Nauki pomocnicze historii i nauki wspomagające.

j) Periodyzacja dziejów.

k) Postępowanie badawcze:

• zbieranie i porządkowanie materiału badawczego,

• hipotezy pytania, odpowiedzi,

• krytyka źródeł, krytyka zewnętrzna,

• krytyka wewnętrzna źródeł,

• ustalanie faktów z przeszłości,

• fakt historyczny, źródłowy i historiograficzny,

• kompozycja i narracja dzieła historycznego.

Metody oceny: Zaliczenie na podstawie ćwiczeń praktycznych w zakresie warsztatu badań historycznych i znajomości podstawowych metod badawczych.

Literatura:

Drozdowski Z., Topolski J., Wrzosek W., Swoistość poznania historycznego, Poznań 1990.

Handelsman M., Historyka. Zasady metodologii i teorii poznania historycznego, Zamość 1921 i nn.

Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1985.

Topolski J., Wolność i przymus w tworzeniu historii, Warszawa 1990.

Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 2009.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej; zna podstawową terminologię następujących dyscyplin: historia, historia sztuki, antropologia kultury, archeologia, filozofia. Zna podstawową terminologię z zakresu: archiwistyka, bibliotekoznawstwo, historia religii i teologii, historia Kościoła, historia wojskowości, a także – zależnie od specjalności – muzykologia, patrologia grecka i łacińska. Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk pomocniczych historii z uwzględnieniem poszczególnych okresów historii powszechnej, Polski i Kościoła. Posiada na poziomie operacyjnym wiedzę o warsztacie naukowym historyka, w tym na temat: najważniejsze czasopisma naukowe, repertoria bibliograficzne, inwentarze archiwalne i biblioteczne, informatyczne zbiory danych. Posiada elementarną wiedzę z zakresu metodologii historii. Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym i religijnym i kulturowym. Posiada wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów. Ma podstawą wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk oraz dyscyplinami nauk humanistycznych. Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury (źródła historyczne, dzieła literackie, muzyczne) właściwe dla wybranych tradycji, teorii oraz szkół badawczych w zakresie historii, z uwzględnieniem specyfiki specjalności. Zna zasady korzystania z produktów informatycznych. Ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i nauki oraz orientację we współczesnym życiu naukowym i kulturalnym. Zna najważniejsze wydawnictwa naukowe z zakresu dziejów kultury europejskiej i polskiej i jej twórców. Zna najważniejsze archiwa, muzea i biblioteki w Polsce oraz profil ich zasobów. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów. Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii i jej studiowanej specjalności, z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczenia, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Umie samodzielnie zdobywać widzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Posiada umiejętności przygotowania typowych prac pisemnych w zakresie historii, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych. Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z misją historyka.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach oraz prawidłowo wypełnienie testu zaliczeniowego w zakresie minimum 50%.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Waldemar Gliński
Prowadzący grup: Waldemar Gliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany

Cele przedmiotu: Zapoznanie słuchaczy z podstawami metodyki studiów historycznych, elementami heurystyki i podstawami postępowania badawczego.

Wymagania wstępne: Znajomość faktografii historycznej i literatury przedmiotu w zakresie programu nauczania szkoły średniej.

Tryb prowadzenia zajęć: stacjonarny

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

a) Historia: zakres pojęciowy, ewolucja terminu, przedmiot nauk historycznych, problem obiektywizmu w procesie badawczym, problem prawdy w historii, cel i zadania historii, kierunki badań historycznych.

b) Studia historyczne: cel i organizacja, zajęcia dydaktyczne, rodzaje studiów historycznych.

c) Nauka historyczna w Polsce: Organizacja nauki historycznej, towarzystwa naukowe historyczne i regionalne, naukowe środowiska historyczne w Polsce.

d) Heurystyka: pojęcie historiografii, rodzaje pisarstwa historycznego, literatura popularnonaukowa, rodzaje wydawnictw pomocniczych, wydawnictwa ogólne, encyklopedie i wydawnictwa encyklopedyczne, słowniki, informatory, repetytoria, bibliografie, podręczniki, czasopisma historyczne.

e) Biblioteka: Zadanie bibliotek, największe biblioteki światowe i polskie, zasady korzystania z księgozbioru.

f) Źródła historyczne: pojęcie źródła historycznego, podział źródeł historycznych, wydawnictwa źródłowe, wiedza źródłowa, wiedza pozaźródłowa.

g) Archiwa: cel i zadania archiwów, organizacja archiwów państwowych w Polsce, wykaz archiwów państwowych, archiwa kościelne.

h) Muzeum: cel i zadania, ważniejsze muzea w Polsce i na świecie.

i) Nauki pomocnicze historii i nauki wspomagające.

j) Periodyzacja dziejów.

k) Postępowanie badawcze:

• zbieranie i porządkowanie materiału badawczego,

• hipotezy pytania, odpowiedzi,

• krytyka źródeł, krytyka zewnętrzna,

• krytyka wewnętrzna źródeł,

• ustalanie faktów z przeszłości,

• fakt historyczny, źródłowy i historiograficzny,

• kompozycja i narracja dzieła historycznego.

Metody oceny: Zaliczenie na podstawie ćwiczeń praktycznych w zakresie warsztatu badań historycznych i znajomości podstawowych metod badawczych.

Literatura:

Drozdowski Z., Topolski J., Wrzosek W., Swoistość poznania historycznego, Poznań 1990.

Handelsman M., Historyka. Zasady metodologii i teorii poznania historycznego, Zamość 1921 i nn.

Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1985.

Topolski J., Wolność i przymus w tworzeniu historii, Warszawa 1990.

Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 2009.

Wymagania wstępne:

Znajomość historii Polski oraz historii powszechnej na poziomie średnim.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Waldemar Gliński
Prowadzący grup: Waldemar Gliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany

Cele przedmiotu: Zapoznanie słuchaczy z podstawami metodyki studiów historycznych, elementami heurystyki i podstawami postępowania badawczego.

Wymagania wstępne: Znajomość faktografii historycznej i literatury przedmiotu w zakresie programu nauczania szkoły średniej.

Tryb prowadzenia zajęć: stacjonarny

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

a) Historia: zakres pojęciowy, ewolucja terminu, przedmiot nauk historycznych, problem obiektywizmu w procesie badawczym, problem prawdy w historii, cel i zadania historii, kierunki badań historycznych.

b) Studia historyczne: cel i organizacja, zajęcia dydaktyczne, rodzaje studiów historycznych.

c) Nauka historyczna w Polsce: Organizacja nauki historycznej, towarzystwa naukowe historyczne i regionalne, naukowe środowiska historyczne w Polsce.

d) Heurystyka: pojęcie historiografii, rodzaje pisarstwa historycznego, literatura popularnonaukowa, rodzaje wydawnictw pomocniczych, wydawnictwa ogólne, encyklopedie i wydawnictwa encyklopedyczne, słowniki, informatory, repetytoria, bibliografie, podręczniki, czasopisma historyczne.

e) Biblioteka: Zadanie bibliotek, największe biblioteki światowe i polskie, zasady korzystania z księgozbioru.

f) Źródła historyczne: pojęcie źródła historycznego, podział źródeł historycznych, wydawnictwa źródłowe, wiedza źródłowa, wiedza pozaźródłowa.

g) Archiwa: cel i zadania archiwów, organizacja archiwów państwowych w Polsce, wykaz archiwów państwowych, archiwa kościelne.

h) Muzeum: cel i zadania, ważniejsze muzea w Polsce i na świecie.

i) Nauki pomocnicze historii i nauki wspomagające.

j) Periodyzacja dziejów.

k) Postępowanie badawcze:

• zbieranie i porządkowanie materiału badawczego,

• hipotezy pytania, odpowiedzi,

• krytyka źródeł, krytyka zewnętrzna,

• krytyka wewnętrzna źródeł,

• ustalanie faktów z przeszłości,

• fakt historyczny, źródłowy i historiograficzny,

• kompozycja i narracja dzieła historycznego.

Metody oceny: Zaliczenie na podstawie ćwiczeń praktycznych w zakresie warsztatu badań historycznych i znajomości podstawowych metod badawczych.

Literatura:

Drozdowski Z., Topolski J., Wrzosek W., Swoistość poznania historycznego, Poznań 1990.

Handelsman M., Historyka. Zasady metodologii i teorii poznania historycznego, Zamość 1921 i nn.

Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1985.

Topolski J., Wolność i przymus w tworzeniu historii, Warszawa 1990.

Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 2009.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 70 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Waldemar Gliński
Prowadzący grup: Waldemar Gliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany

Cele przedmiotu: Zapoznanie słuchaczy z podstawami metodyki studiów historycznych, elementami heurystyki i podstawami postępowania badawczego.

Wymagania wstępne: Znajomość faktografii historycznej i literatury przedmiotu w zakresie programu nauczania szkoły średniej.

Tryb prowadzenia zajęć: stacjonarny

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

a) Historia: zakres pojęciowy, ewolucja terminu, przedmiot nauk historycznych, problem obiektywizmu w procesie badawczym, problem prawdy w historii, cel i zadania historii, kierunki badań historycznych.

b) Studia historyczne: cel i organizacja, zajęcia dydaktyczne, rodzaje studiów historycznych.

c) Nauka historyczna w Polsce: Organizacja nauki historycznej, towarzystwa naukowe historyczne i regionalne, naukowe środowiska historyczne w Polsce.

d) Heurystyka: pojęcie historiografii, rodzaje pisarstwa historycznego, literatura popularnonaukowa, rodzaje wydawnictw pomocniczych, wydawnictwa ogólne, encyklopedie i wydawnictwa encyklopedyczne, słowniki, informatory, repetytoria, bibliografie, podręczniki, czasopisma historyczne.

e) Biblioteka: Zadanie bibliotek, największe biblioteki światowe i polskie, zasady korzystania z księgozbioru.

f) Źródła historyczne: pojęcie źródła historycznego, podział źródeł historycznych, wydawnictwa źródłowe, wiedza źródłowa, wiedza pozaźródłowa.

g) Archiwa: cel i zadania archiwów, organizacja archiwów państwowych w Polsce, wykaz archiwów państwowych, archiwa kościelne.

h) Muzeum: cel i zadania, ważniejsze muzea w Polsce i na świecie.

i) Nauki pomocnicze historii i nauki wspomagające.

j) Periodyzacja dziejów.

k) Postępowanie badawcze:

• zbieranie i porządkowanie materiału badawczego,

• hipotezy pytania, odpowiedzi,

• krytyka źródeł, krytyka zewnętrzna,

• krytyka wewnętrzna źródeł,

• ustalanie faktów z przeszłości,

• fakt historyczny, źródłowy i historiograficzny,

• kompozycja i narracja dzieła historycznego.

Metody oceny: Zaliczenie na podstawie ćwiczeń praktycznych w zakresie warsztatu badań historycznych i znajomości podstawowych metod badawczych.

Literatura:

Drozdowski Z., Topolski J., Wrzosek W., Swoistość poznania historycznego, Poznań 1990.

Handelsman M., Historyka. Zasady metodologii i teorii poznania historycznego, Zamość 1921 i nn.

Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1985.

Topolski J., Wolność i przymus w tworzeniu historii, Warszawa 1990.

Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 2009.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)