Wojskowość europejska-od armii rewolucyjnej do armii zawodowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HI-WEARAZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wojskowość europejska-od armii rewolucyjnej do armii zawodowej |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia HI2_W03 HI2_W04 HI2_W06 |
Wymagania wstępne: | Studenci 2 roku II stopnia historii |
Skrócony opis: |
wykład omawia miejsce, rolę znaczenie sił zbrojnych w państwach Europy od czasów Wielkiej Rewolucji do I Wojny w Zatoce. ukazuje wpływ armii na społeczeństwo i państwo w różnych systemach politycznych, znaczenie sił zbrojnych jako stymulatora postępu technicznego, ich rolę w kształtowaniu postaw patriotycznych i nacjonalistycznych, analizuje przyczyny powstania w XIX w. wielkich armii z poboru powszechnego i stopniowe przechodzenie do armii zawodowej w XX wieku |
Pełny opis: |
Wykład ma przybliżyć studentowi - w szerokim zakresie - ewolucję znaczenia sił zbrojnych w państwie od schyłku XVIII wieku do 1991 r.; cezurą graniczna jest Wojna w Zatoce, która nadała kierunek głębokim zmianom w siłach zbrojnych panstw rozwiniętych na poczatku XXI wieku. Równolegle omawiana bedzie rola gospodarcza sil zbrojnych (przmysł zbrojeniowy, wpływ sektora wojskowego na kierunek rozwoju gospodarczego państwa), wpływ sił zbrojnych na społeczeństwo zwłaszcza w epoce budzenia sie nacjonalizmów i walki o źródła surowców (kształtowanie pożądanyego modelu żolnierza, metody wplywania na anstroje spoleczeństw, wychowanie młodego pokolenia) Zarysowana będzie budowa etosu służby wojskowej na przykladzie wybranych krajów Przedstawiona zostanie rola wyścigu zbrojeń i wojen jako stymulatora przyspiedzającego postęp techniczny i upowszechnianie nawyków do korzystania ze zdobyczy techniki w szerokich kręgach społeczeństwa, funkcjonowanie sił zbrojnych w krajach totalitarnych i demokratycznych, proces prejmowania kontroli nad wojskiem przez polityków w krajach demokratycznych, rosnący wpływ opinii publicznej na podejmowane przez polityków decyzje w sprawach kierunków rozwoju i wykorzystania sił zbrojnych |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
HI2_W03 student ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę prowadzącą do specjalizacji szczególnie w zakresie historii i historii wojskowości. wiedza ta zorientowana jest na zastosowanie praktyczne w działalności kulturalnej i medialnej HI2_W04 posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o warsztacie naukowym historyka i historyka wojskowości oraz pogłębioną wiedzę z zakresu metodologii historii HI2_W06 posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym |
Metody i kryteria oceniania: |
na ocenę 2 student nie posiada wiedzy o organizacji armii Wielkiej Rewolucji i przyczynach jej zwycięstw w walce z armiami zawodowymi mocarstw Europy na ocene 3 studnet posiada przeciętna wiedze na ten temat na ocenę 4 student dobrze orientuuje sie w organizacji armii Wielkiej Rewolucji i źródłach jej zxwycięstw na ocenę 5 student dysponuje szeroka wiedzą o armii Wielkiej Rewolucji, jej specyfice i przycyznach sukcesów na ocenę 2 student nie posiada wiedzy o organizacji Wielkiej Armiii Napoleona i źródłach jej zwycięstw na ocene 3 studnet posiada przeciętna wiedze na ten temat na ocenę 4 student dobrze orientuuje sie w organizacji Wielkiej Armii źródłach jej zxwycięstw na ocenę 5 student dysponuje szeroka wiedzą o armii Wielkiej Armii i źródłach jej sukcesów na ocene 2 student nie potrafi przedstawic przyczyn przechodzenia na armię z poboru powszechnego w Europie w I połowie XIX wieku i opisać cech armii z poboru na ocene 3 posiada dostatecza wiedzę na ten temat na ocene 4 portrafi prawidłowo wskazać dlaczego zwyciężyła koncepcja armii z poboru powszechnego o omówic cechy charakterystyczne tej armii na ocene 5 student wskazuje na źródła zwycięstwa konceopcji armii opartej na poborze powszechnym na przyjkładze wybranych krajów, potrafi je scharakteryzować, przedstawić metody budowy etosu służby wojskowej na ocene 2 student nie posiada wiedzy o znaczeniu wyścigu zbrojeń podczas I wojny św., nowych broniach i technologiach, wplywie wojny na społeczeństwa i otwarcie drogi nowym systemom politycznym na ocene 3 student dysponuje podstawową wiedzaąna ten temat na ocene 4 student jest dobrze zorientowany w znaczeniu gospodarczym, politycznym wojny światowej, jej wpływie na społeczeństwa państw Europy i USA, na mimliony żołnierzy uczestniczacych w walkach, na przyspieszenie postepu technicznego na ocene 5 student prezentuje bardzo dobrtą wiedzę na ten temat, potrafi wskazać długofalowe skutki wojny, jej wpływ na metody wychowania i wyszkolenia żołnierza, przygotowania gospodarki do nowych konfliktów zbrojnych na ocene 2 student nie posiada wiedzy na temat wyścigu technologii podczas II wojny św., wykorzystania ideologii do indoktrynacji żołnirza w państwach totalitarnych, nowych metodach szkolenia i wymogach stawianych żołnierzowi. na ocene 3 student dysponuje tą wiedzą na poziomie podstawowym na ocene 4 student dobrze orientuje się w wymienionych wyżej zagadnieniach na ocene 5 student przezntuje szeroka wiedze na ten temat, potrafi wskazać podobieństwa i różnice w prygotowaniu żołnierza, stawianych mu wymaganiach, wplywie II wojny św. na społeczeństwo na przykładzie wybranych krajów na ocene 2 student nie ma wiedzy o procesie przechodzenia od armii z poboru powszechnego do armii zawodowej po II wojnie św. na ocene 3 student posiada tę wiedzę na poziomie podstwaowym na ocene 4 student potrafi wskazać które konflikty zbrojne przyspieszyły proces przechodzenia do armii zawodowej oraz nowe wymogi jakie uzawodowienie sil zbrojnych postawiło przed żołnierzem na ocene 5 student bardzo dobrze orientuje się w temacie, swoje wnioski potrafi zilustrować przykładami zmian wprowadzanych w siłach zbrojnych poszczególnych państw, wskazuje cechy odróżniające żołnierza armii zawodowej od żołnierza armii z poboru powszechnego na ocene 2 student nie posiada wiedzy o wplywie społeczeństwa na kształtoqwanie i użycie sil zbrojncyh w państwach totalitarnych i demokratycznych na ocene 3 student dysponuje podstawową wiedza na ten temat na ocene 4 student potrafi przedtawić wpływ opinii publicznej na kształtowani i wykorzystanie sił zbroijnych na przykladfzie pozczególnych państwwy na ocene 5 student posiada szeroka wiedze na ten temat, potrafi wskazać wpływ opinii publicznej podczas konfliktów zbrojnych na decyzje podejmowane przez rządy i dowództwa sil zbrojnych podczas poszczególnych konfliktów zbrojnych na ocene 2 student nie potrafi przedstawić ewolucji poglądów na cechy osobowe i powinności żołnierza na przestrzeni XIX-XX w. na ocene 3 student posiada podstawową widzę na ren temat na ocene 4 student potrafi opisać tworzenie etosu służby wojskowej na przykładzie wybranych krajów, jego wpływ na wychowanie młodzieży i kształtowanie pożądanej sylwteki żołnierza na ocene 5 studnet bardzo dobrze orientuje sie w tematyce, porafi powiązać ja z wydarzeniami politycznymi, wojennymi, przedstawić wpływ ideologii na kształtowanie sylwetki żołnierza i powinności służby wojskowej n |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Odziemkowski | |
Prowadzący grup: | Janusz Odziemkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład omawia miejsce, rolę znaczenie sił zbrojnych w państwach Europy od czasów Wielkiej Rewolucji do I Wojny w Zatoce. ukazuje wpływ armii na społeczeństwo i państwo w różnych systemach politycznych, znaczenie sił zbrojnych jako stymulatora postępu technicznego, ich rolę w kształtowaniu postaw patriotycznych i nacjonalistycznych, analizuje przyczyny powstania w XIX w. wielkich armii z poboru powszechnego i stopniowe przechodzenie do armii zawodowej w XX wieku |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Odziemkowski | |
Prowadzący grup: | Janusz Odziemkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adam Buława | |
Prowadzący grup: | Adam Buława | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zarys dziejów wojskowości powszechnej, ze szczególnym uwzględnieniem europejskiej od połowy XVIII w. do współczesności |
|
Pełny opis: |
Poszerzona wersja wykładu - rozbudowa narracji z wojskowości europejskiej do światowej (z uwypukleniem szczególnego znaczenia Europy i Zachodu), oraz rozwinięcie zakresu chronologicznego (1792-1991 -> 1756/1776-2023) . Oprócz analizy czynnika ludzkiego (charakterystyka sił zbrojnych i ich relacji ze społeczeństwem) omówiona będzie kwestia globalizacji konfliktów zbrojnych oraz wynikającego z przemian cywilizacyjnych rozwoju technologicznego, a następnie totalizacji wojen. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.