Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aby przysporzyć ojczyźnie świadomych obywateli. Biblioteki i czytelnictwo w budowie nowoczesnego społeczeństwa XIX-XX w.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-HI-WMstIIJO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Aby przysporzyć ojczyźnie świadomych obywateli. Biblioteki i czytelnictwo w budowie nowoczesnego społeczeństwa XIX-XX w.
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

H2DZ_W02

H2DZ_W09

H2DZ_W22

Pełny opis:

- wykład przedstawia rolę bbliotek i czytelnictwa, a zatem głównie ksiązki i prasy dostępnej czytelnikom na ziemiach polskich w XIX-XX wieku, w kształtowaniu nowocznsnego społeczeństwa, nastrojów społecznych, upowszechnianiu idei aktywnego uczestniczenia obywatela w życiu państwa.

Zarysowana będą działania władz zaborczych wykorzystujących słowo pisane do prób germanizacji i rusyfikacji Polaków, przeciwdziałanie polskie realizowane środkami izależnionymi od warunków panujcych w pozczególnych zaborach, z uwypukleniem roli organizacji społecznych, twórców kultury, artystów, bibliotek publicznych i prywatnych. Dokonane będzie analiza wpływu literatury i prasy na nastroje i postawy społeczeństwa w chwilach przełomowych naszej historii XIX i XX w. Przedstawione będą działania władz PRL-u zmierzajace do wykorzystania słowa pisanego w procesie stworzenia w Polsce "człowieka socjalizmu, ograniczenia wprowadzane przez cenzure oraz system "prohibitów" a także znaczenie literatury i prasy pozadebitowej dla przełamania monopolu informacynego komunistycznego państwa i radykalizacji nastrojów w latach osiemdziesiątych XX w..

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę 2 student nie zna ograniczeń warunkujących dostepność książki i prasy dla społeczeństwa w XIX-XX w. i metod działania cenzury ograniczajacej swobodę słowa pisanego

na ocenę 3 student posiada podstawową wiedzę w tym zakresie

na ocenę 4 student potrafi prawidłowo przestawic metody działania cenzury słowa pisanego na ziemiach polskich pod zaborami i w PRL-u oraz wyjaśnić warunkowania ograniczajace dostępność ksiązki i prasy

na ocenę 5 student potrafi szeroko, posługując sie przykładami wyjaśnic jakie były ograniczenia warunkujace dostępność książk i prasy w XIX w na ziemiach polskich i przedstawic metody działania cenzury słowa pisanego

na ocenę 2 student nie posiada wiedzy o znaczeniu książki na ziemiach polskich pod zaborami jako źródle informacji i przekazywania idei kręgom czytelników

na ocenę 3 student posiada tę wiedze w stopniu dostatecznym

na ocene 4 student dobrze orientuje się w roli jaką pełniła książka w edukowaniu społeczeństwa doby zaborów

na ocenę 5 student potrafi przedstawić na konkretnych prykładach rolę jaką pełniła ksiazka w edukowaniu społeceństwa na ziemiach polskich pod zaborami

na ocenę 2 student nie potrafi przedstawić roli książki w polityce rusyfikacyjnej i germanizacyjnej władz zaborczych

na ocenę 3 student posiada tę wiedzę w zakresie podstawowym

na ocene 4 student dobrze orientuje się w sposobach wykorzystania pzez władze zaborcze ksiązki jako środka rusyfikacji i germanizacji Polaków

na ocenę 5 student potrafi wyjaśnić i opisać wykorzystanie książki jako narzędzia germanizacji i rusyfikacji na konkretnych przykładach

na ocenę 2 nie potrafi wyjaśnić rolę odegrała książka i prasa polska w kształtowaniu poglądów i nastrojów społeczeństwa polskiego przełomu XIX i XX w.

na ocenę 3 - student posiada tę wiedzę w stopniu dostatecznym

na ocene 4 - student jest dobrze zorientowany w roli jaka prasa i książka odegrały w kształtowaniu pogladów i nastrojów społeczeństwa polskiego na przelomie wieków

na ocenę 5 - student potrafi, poslugując sie konkretnymi przykladami, przedstawic role książki i prasy w kształtowaniu pogladów i nastrojów społeczeństwa poskiego na przełomie wieków.

na ocenę 2 student nie orientuje się jaka rolę pełniła książka i prasa w kształtowaniu pożądanych cech obywatela w II RP.

na ocenę 3 - student posiada podstawową wiedze w tym zakresie

na ocene 4 student dobrze predstawic rolę książka i prasa w oświacie i edukacji w II RP.

na ocenęnę 5 tudent potrafi szeroko, posługujac sie przykladami, przedstawić rolę książka i prasa w oświacie i edukacji w II RP

na ocenę 2 student nie posiada wiedzy o sposobach wykorzystania książki i prasy do indoktrynacji społeczeństwa w dobie PRL-u

na ocenę 3 - posiada tę wiedzę w stopniu dostatecznym

na ocene 4 student dobrze orientuje się w sposobach wykorzystania książki i prasy do indoktrynacji społeczeństwa w dobie PRL-u

na ocenę 5 stuent potrafi szeroko, posługujac sie przykladami, przedstawić sposoby wykorzystania książki i prasy do indoktrynacji społeczeństwa w dobie PRL-u

na ocenę 2 student nie wie jaka role odegrała literatura i prasa pazadebitowa w latach 80-tych XX w. w Polsce

na ocenę 3 student posiada podstrawowa wiedzę na ten temat

na ocene 4student dobrze orientuje się w roli jaką odegrała literatura i prasa pazadebitowa w latach 80-tych XX w. w Polsce

na ocenę 5 student potrafi szeroko, poslugując sie przykładami, przedstawic rolę aką odegrała literatura i prasa pazadebitowa w latach 80-tych XX w. w Polsce

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Janusz Odziemkowski
Prowadzący grup: Janusz Odziemkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

wykład przedstawia rolę bbliotek i czytelnictwa, a zatem głównie ksiązki i prasy dostępnej na ziemiach polskich w XIX-XX wieku, w kształtowaniu nowocznsnego społeczeństwa, polskiego w dobie zaborów i II RP oraz w walce o wychowanie młodzieży, zachowanie ciągłości kulturowej, tradycji i systemu wartosci w dobie PRL-u

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)