Ćwiczenia terenowe - Łódź
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HS-ĆTŁODZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia terenowe - Łódź |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://brak |
Punkty ECTS i inne: |
0.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o sztuce |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS1_W02, HS1_W03 HS1_U02, HS1_U03, HS1_U04, HS1_U05 HS1_K01 |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Zajęcia skupiają się na poznawaniu kluczowych zabytków i kolekcji muzealnych Łodzi, ze szczególnym uwzględnieniem Muzeum Sztuki i jego historii. Studenci zwiedzą zarówno obiekty historyczne, jak i współczesne przestrzenie kultury, analizując ich znaczenie w kontekście rozwoju miasta. |
Pełny opis: |
Zajęcia koncentrują się na bezpośrednim poznawaniu najważniejszych zabytków oraz wybranych kolekcji muzealnych w Łodzi ze szczególnym uwzględnieniem Muzeum Sztuki i jego historii. Zajęcia mają charakter praktyczny, a ich głównym celem jest umożliwienie studentom interpretacji dziedzictwa artystycznego miasta poprzez wizyty w miejscach o wysokiej wartości historycznej, kulturalnej i artystycznej. Podczas zajęć studenci będą mieli okazję zwiedzać zarówno zabytkowe budynki, jak i nowoczesne przestrzenie kultury, poznając bogatą historię Łodzi od czasów jej rozwoju przemysłowego, poprzez okres modernizmu, aż po współczesne realizacje artystyczne. W programie uwzględnione zostaną wizyty w muzeach oraz w przestrzeniach publicznych, gdzie sztuka współgra z urbanistyką i historią miasta. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Jarosław Lubiak, „ABC Muzeum Sztuki”, Łódź 2010. Literatura uzupełniająca (zalecana) Dorota Berbelska, Magdalena Michalska-Szałacka, „Herbstowie. Historia fabrykantów”, Łódź 2019. Aleksandra Jach, Katarzyna Słoboda, Joanna Sokołowska, Magdalena Ziółkowska (red.), „Muzeum Sztuki w Łodzi”, t. 1-2, Łódź 2015. „Łódź poprzez wieki. Historia miasta”, tom 1-4, Łódź 2023. Bomelburg Hans-Jurge „Łódź Historia wielokulturowego miasta przemysłowego w XX wieku”, Łódź 2024 Krzysztof Stefański, „Atlas architektury dawnej Łodzi do 1939”, Łódź 2003. W. Jordan, „W kręgu łódzkiej secesji”, Łódź 2006. „Muzeum Sztuki w Łodzi. Monografia”, tom 1-2, red. Daniel Muzyczuk, Magdalena Ziółkowsk, Łódź 2015. Łukasz Zaremba Jarosław Suchan (red.), „Atlas Nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku”, Łódź 2017. „Sztuka w Łodzi”, t. 1-7, Łódź. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po ukończeniu przedmiotu student osiągnie następujące efekty uczenia się: Wiedza Posiada wiedzę o najważniejszych zabytkach architektonicznych Łodzi oraz ich kontekście historycznym i artystycznym. Zna kluczowe kolekcje muzealne i galerie sztuki w Łodzi oraz ich znaczenie dla rozwoju lokalnej i ogólnopolskiej kultury. Rozumie wpływ przemian historycznych i społecznych na rozwój sztuki i architektury miasta. Umiejętności Wzmocni umiejętność analizy i interpretacji zabytków oraz kolekcji sztuki, uwzględniając ich styl, funkcję i znaczenie kulturowe. Wykorzystuje różne metody dokumentacji (fotograficzną, opisową, rysunkową) w celu analizy dziedzictwa artystycznego. Potrafi samodzielnie planować trasy zwiedzania i przygotowywać materiały informacyjne dotyczące wybranych obiektów. Posiada umiejętność prezentowania i omawiania zagadnień związanych z dziedzictwem artystycznym Łodzi w formie raportów, esejów i prezentacji multimedialnych. Kompetencje społeczne Wzmacnia kompetencje pracy w zespole, prowadząc wspólne badania terenowe i analizując zebrane materiały. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Merytoryczna jakość opracowania (60%) ✔ Dokładność i rzetelność zebranych informacji historycznych i artystycznych (25%) ✔ Trafność analizy kontekstu kulturowego i znaczenia obiektów (25%) ✔ Poprawność językowa i przejrzystość treści (10%) 2. Jakość dokumentacji wizualnej (20%) ✔ Estetyka i wartość informacyjna zdjęć, szkiców lub grafik (10%) ✔ Dostosowanie dokumentacji wizualnej do treści opisowej (10%) 3. Kreatywność i innowacyjność (20%) ✔ Oryginalność podejścia do przedstawienia zabytków i kolekcji (10%) ✔ Atrakcyjność formy prezentacji (10%) |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 6 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Gutowski | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Gutowski | |
Strona przedmiotu: | http://brak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia terenowe - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średniozaawansowany Cele przedmiotu: zapoznanie studentek i studentów z kolekcją MS w Łodzi oraz innych instytucjach kulturalnych. Wymagania wstępne: brak |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: zapoznanie i omówienie wybranych prac z kolekcji muzeum ms2, przedstawienie historii muzeum, przedstawienie koncepcji ekspozycji, zapoznanie się z wybranymi wystawami i wydarzeniami artystycznymi w Łodzi. W ramach zajęć studentka/student przygotowuje prezentację, opracowanie wybranego wcześniej tematu związanego z ekspozycją (wybrane prezentacje zostaną przedstawione podczas ćwiczeń terenowych, wszystkie muszą zostać oddane w formie pisemnej). |
|
Literatura: |
Literatura zostanie podana studentom do poszczególnych zagadnień. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 6 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Gutowski | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Gutowski | |
Strona przedmiotu: | http://brak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia terenowe - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średniozaawansowany Cele przedmiotu: zapoznanie studentek i studentów z kolekcją MS w Łodzi oraz innych instytucjach kulturalnych. Wymagania wstępne: brak |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: zapoznanie i omówienie wybranych prac z kolekcji muzeum ms2, przedstawienie historii muzeum, przedstawienie koncepcji ekspozycji, zapoznanie się z wybranymi wystawami i wydarzeniami artystycznymi w Łodzi. W ramach zajęć studentka/student przygotowuje prezentację, opracowanie wybranego wcześniej tematu związanego z ekspozycją (wybrane prezentacje zostaną przedstawione podczas ćwiczeń terenowych, wszystkie muszą zostać oddane w formie pisemnej). |
|
Literatura: |
Literatura zostanie podana studentom do poszczególnych zagadnień. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW_TER
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 6 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Gutowski | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Gutowski | |
Strona przedmiotu: | http://brak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia terenowe - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uczestnictwo w zajeciach 6 godzin przygotowanie do zajęć ok. 6 godzin |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średniozaawansowany Cele przedmiotu: zapoznanie studentek i studentów z kolekcją MS w Łodzi oraz innych instytucjach kulturalnych. Wymagania wstępne: brak |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: historia Łodzi, wybrane obiekty zabytkowe na terenie Łodzi, omówienie wybranych prac z kolekcji muzeum ms2, przedstawienie historii muzeum, przedstawienie koncepcji ekspozycji, zapoznanie się z wybranymi wystawami i wydarzeniami artystycznymi w Łodzi. W ramach zajęć studentka/student przygotowuje prezentację, opracowanie wybranego wcześniej tematu związanego z ekspozycją |
|
Literatura: |
Literatura zostanie podana studentom do poszczególnych zagadnień. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia praktyczne, 6 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Gutowski | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Gutowski | |
Strona przedmiotu: | http://brak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | udział w ćwiczeniach terenowych: 6 godz. praca własna studenta (zapoznanie się z literaturą przedmiotu i przygotowanie referatu): 9-6,5 godz. suma godzin: ok. 15 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia skupiają się na poznawaniu kluczowych zabytków i kolekcji muzealnych Łodzi, ze szczególnym uwzględnieniem Muzeum Sztuki i jego historii. Studenci zwiedzą zarówno obiekty historyczne, jak i współczesne przestrzenie kultury, analizując ich znaczenie w kontekście rozwoju miasta. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia koncentrują się na bezpośrednim poznawaniu najważniejszych zabytków oraz wybranych kolekcji muzealnych w Łodzi ze szczególnym uwzględnieniem Muzeum Sztuki i jego historii. Zajęcia mają charakter praktyczny, a ich głównym celem jest umożliwienie studentom interpretacji dziedzictwa artystycznego miasta poprzez wizyty w miejscach o wysokiej wartości historycznej, kulturalnej i artystycznej. Podczas zajęć studenci będą mieli okazję zwiedzać zarówno zabytkowe budynki, jak i nowoczesne przestrzenie kultury, poznając bogatą historię Łodzi od czasów jej rozwoju przemysłowego, poprzez okres modernizmu, aż po współczesne realizacje artystyczne. W programie uwzględnione zostaną wizyty w muzeach oraz w przestrzeniach publicznych, gdzie sztuka współgra z urbanistyką i historią miasta. W ramach zajęć studenci przygotują projekt W ramach zajęć studenci zrealizują projekt, którego ocena będzie Projekt studencki: „Łódź – Mapa Sztuki i Historii” Cel projektu: studentki i studenci stworzą interaktywną mapę Łodzi, która połączy analizę wybranych zabytków i kolekcji muzealnych z ich kontekstem historycznym, społecznym i artystycznym. Mapa będzie miała formę cyfrową lub drukowaną i będzie zawierać opisy, zdjęcia, szkice oraz krótkie analizy obiektów. Opis projektu: Podział na zespoły tematyczne – praca w grupach, z których każda zajmuje się określoną kategorią. Przykładowe kategorie: Architektura przemysłowa (np. Księży Młyn, dawne fabryki) Sztuka w przestrzeni publicznej (murale, instalacje) Muzea i kolekcje (Muzeum Sztuki, Muzeum Włókiennictwa) Zabytki modernistyczne i secesyjne Badania terenowe i dokumentacja – Każdy zespół odwiedza przydzielone miejsca, wykonuje zdjęcia, szkice i zbiera informacje historyczne. Opracowanie treści – zespoły przygotowują krótkie opisy i analizy obiektów, podkreślając ich znaczenie w kontekście historii Łodzi i rozwoju sztuki. Tworzenie mapy Opcja cyfrowa: interaktywna mapa online (np. w Google My Maps) z punktami i opisami. Opcja drukowana: ilustrowana mapa z opisami i kodami QR do szerszych treści online. Prezentacja wyników – każda grupa przedstawia swoje opracowanie podczas zajęć, a finalna mapa może zostać udostępniona szerszej publiczności, np. w ramach współpracy z instytucjami kulturalnymi. Korzyści dla studentów: Zdobycie praktycznych umiejętności analizy zabytków i dzieł sztuki. Nauka dokumentacji i prezentacji dziedzictwa kulturowego. Możliwość stworzenia wartościowego, trwałego materiału promującego sztukę i historię Łodzi. Projekt pozwoli studentom aktywnie uczestniczyć w odkrywaniu i interpretowaniu dziedzictwa artystycznego miasta, łącząc teorię z praktyką w kreatywny sposób. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Jarosław Lubiak, „ABC Muzeum Sztuki”, Łódź 2010. Literatura uzupełniająca (zalecana) Dorota Berbelska, Magdalena Michalska-Szałacka, „Herbstowie. Historia fabrykantów”, Łódź 2019. Aleksandra Jach, Katarzyna Słoboda, Joanna Sokołowska, Magdalena Ziółkowska (red.), „Muzeum Sztuki w Łodzi”, t. 1-2, Łódź 2015. „Łódź poprzez wieki. Historia miasta”, tom 1-4, Łódź 2023. Bomelburg Hans-Jurge „Łódź Historia wielokulturowego miasta przemysłowego w XX wieku”, Łódź 2024 Krzysztof Stefański, „Atlas architektury dawnej Łodzi do 1939”, Łódź 2003. W. Jordan, „W kręgu łódzkiej secesji”, Łódź 2006. „Muzeum Sztuki w Łodzi. Monografia”, tom 1-2, red. Daniel Muzyczuk, Magdalena Ziółkowsk, Łódź 2015. Łukasz Zaremba Jarosław Suchan (red.), „Atlas Nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku”, Łódź 2017. „Sztuka w Łodzi”, t. 1-7, Łódź. |
|
Wymagania wstępne: |
ćwiczenia terenowe |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.