Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ćwiczenia terenowe - Łódź

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-HS-ĆTŁODZ
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ćwiczenia terenowe - Łódź
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych UKSW
Grupy:
Strona przedmiotu: http://brak
Punkty ECTS i inne: 0.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki o sztuce

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

HS1_W02, HS1_W03

HS1_U02, HS1_U03, HS1_U04, HS1_U05

HS1_K01

Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych

Skrócony opis:

Zajęcia skupiają się na poznawaniu kluczowych zabytków i kolekcji muzealnych Łodzi, ze szczególnym uwzględnieniem Muzeum Sztuki i jego historii. Studenci zwiedzą zarówno obiekty historyczne, jak i współczesne przestrzenie kultury, analizując ich znaczenie w kontekście rozwoju miasta.

Pełny opis:

Zajęcia koncentrują się na bezpośrednim poznawaniu najważniejszych zabytków oraz wybranych kolekcji muzealnych w Łodzi ze szczególnym uwzględnieniem Muzeum Sztuki i jego historii. Zajęcia mają charakter praktyczny, a ich głównym celem jest umożliwienie studentom interpretacji dziedzictwa artystycznego miasta poprzez wizyty w miejscach o wysokiej wartości historycznej, kulturalnej i artystycznej.

Podczas zajęć studenci będą mieli okazję zwiedzać zarówno zabytkowe budynki, jak i nowoczesne przestrzenie kultury, poznając bogatą historię Łodzi od czasów jej rozwoju przemysłowego, poprzez okres modernizmu, aż po współczesne realizacje artystyczne. W programie uwzględnione zostaną wizyty w muzeach oraz w przestrzeniach publicznych, gdzie sztuka współgra z urbanistyką i historią miasta.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Jarosław Lubiak, „ABC Muzeum Sztuki”, Łódź 2010.

Literatura uzupełniająca (zalecana)

Dorota Berbelska, Magdalena Michalska-Szałacka, „Herbstowie. Historia fabrykantów”, Łódź 2019.

Aleksandra Jach, Katarzyna Słoboda, Joanna Sokołowska, Magdalena Ziółkowska (red.), „Muzeum Sztuki w Łodzi”, t. 1-2, Łódź 2015.

„Łódź poprzez wieki. Historia miasta”, tom 1-4, Łódź 2023.

Bomelburg Hans-Jurge „Łódź Historia wielokulturowego miasta przemysłowego w XX wieku”, Łódź 2024

Krzysztof Stefański, „Atlas architektury dawnej Łodzi do 1939”, Łódź 2003.

W. Jordan, „W kręgu łódzkiej secesji”, Łódź 2006.

„Muzeum Sztuki w Łodzi. Monografia”, tom 1-2, red. Daniel Muzyczuk, Magdalena Ziółkowsk, Łódź 2015.

Łukasz Zaremba Jarosław Suchan (red.), „Atlas Nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku”, Łódź 2017.

„Sztuka w Łodzi”, t. 1-7, Łódź.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Po ukończeniu przedmiotu student osiągnie następujące efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada wiedzę o najważniejszych zabytkach architektonicznych Łodzi oraz ich kontekście historycznym i artystycznym.

Zna kluczowe kolekcje muzealne i galerie sztuki w Łodzi oraz ich znaczenie dla rozwoju lokalnej i ogólnopolskiej kultury.

Rozumie wpływ przemian historycznych i społecznych na rozwój sztuki i architektury miasta.

Umiejętności

Wzmocni umiejętność analizy i interpretacji zabytków oraz kolekcji sztuki, uwzględniając ich styl, funkcję i znaczenie kulturowe.

Wykorzystuje różne metody dokumentacji (fotograficzną, opisową, rysunkową) w celu analizy dziedzictwa artystycznego.

Potrafi samodzielnie planować trasy zwiedzania i przygotowywać materiały informacyjne dotyczące wybranych obiektów.

Posiada umiejętność prezentowania i omawiania zagadnień związanych z dziedzictwem artystycznym Łodzi w formie raportów, esejów i prezentacji multimedialnych.

Kompetencje społeczne

Wzmacnia kompetencje pracy w zespole, prowadząc wspólne badania terenowe i analizując zebrane materiały.

Metody i kryteria oceniania:

1. Merytoryczna jakość opracowania (60%)

✔ Dokładność i rzetelność zebranych informacji historycznych i artystycznych (25%)

✔ Trafność analizy kontekstu kulturowego i znaczenia obiektów (25%)

✔ Poprawność językowa i przejrzystość treści (10%)

2. Jakość dokumentacji wizualnej (20%)

✔ Estetyka i wartość informacyjna zdjęć, szkiców lub grafik (10%)

✔ Dostosowanie dokumentacji wizualnej do treści opisowej (10%)

3. Kreatywność i innowacyjność (20%)

✔ Oryginalność podejścia do przedstawienia zabytków i kolekcji (10%)

✔ Atrakcyjność formy prezentacji (10%)

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia terenowe, 6 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bartłomiej Gutowski
Prowadzący grup: Bartłomiej Gutowski
Strona przedmiotu: http://brak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia terenowe - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: średniozaawansowany

Cele przedmiotu: zapoznanie studentek i studentów z kolekcją MS w Łodzi oraz innych instytucjach kulturalnych.

Wymagania wstępne: brak

Pełny opis:

Treści merytoryczne: zapoznanie i omówienie wybranych prac z kolekcji muzeum ms2, przedstawienie historii muzeum, przedstawienie koncepcji ekspozycji, zapoznanie się z wybranymi wystawami i wydarzeniami artystycznymi w Łodzi.

W ramach zajęć studentka/student przygotowuje prezentację, opracowanie wybranego wcześniej tematu związanego z ekspozycją (wybrane prezentacje zostaną przedstawione podczas ćwiczeń terenowych, wszystkie muszą zostać oddane w formie pisemnej).

Literatura:

Literatura zostanie podana studentom do poszczególnych zagadnień.

Wymagania wstępne:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia terenowe, 6 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bartłomiej Gutowski
Prowadzący grup: Bartłomiej Gutowski
Strona przedmiotu: http://brak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia terenowe - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: średniozaawansowany

Cele przedmiotu: zapoznanie studentek i studentów z kolekcją MS w Łodzi oraz innych instytucjach kulturalnych.

Wymagania wstępne: brak

Pełny opis:

Treści merytoryczne: zapoznanie i omówienie wybranych prac z kolekcji muzeum ms2, przedstawienie historii muzeum, przedstawienie koncepcji ekspozycji, zapoznanie się z wybranymi wystawami i wydarzeniami artystycznymi w Łodzi.

W ramach zajęć studentka/student przygotowuje prezentację, opracowanie wybranego wcześniej tematu związanego z ekspozycją (wybrane prezentacje zostaną przedstawione podczas ćwiczeń terenowych, wszystkie muszą zostać oddane w formie pisemnej).

Literatura:

Literatura zostanie podana studentom do poszczególnych zagadnień.

Wymagania wstępne:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia terenowe, 6 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bartłomiej Gutowski
Prowadzący grup: Bartłomiej Gutowski
Strona przedmiotu: http://brak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia terenowe - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Uczestnictwo w zajeciach 6 godzin

przygotowanie do zajęć ok. 6 godzin

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: średniozaawansowany

Cele przedmiotu: zapoznanie studentek i studentów z kolekcją MS w Łodzi oraz innych instytucjach kulturalnych.

Wymagania wstępne: brak

Pełny opis:

Treści merytoryczne: historia Łodzi, wybrane obiekty zabytkowe na terenie Łodzi, omówienie wybranych prac z kolekcji muzeum ms2, przedstawienie historii muzeum, przedstawienie koncepcji ekspozycji, zapoznanie się z wybranymi wystawami i wydarzeniami artystycznymi w Łodzi.

W ramach zajęć studentka/student przygotowuje prezentację, opracowanie wybranego wcześniej tematu związanego z ekspozycją

Literatura:

Literatura zostanie podana studentom do poszczególnych zagadnień.

Wymagania wstępne:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia praktyczne, 6 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bartłomiej Gutowski
Prowadzący grup: Bartłomiej Gutowski
Strona przedmiotu: http://brak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

udział w ćwiczeniach terenowych: 6 godz.

praca własna studenta (zapoznanie się z literaturą przedmiotu i przygotowanie referatu): 9-6,5 godz.

suma godzin: ok. 15

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia skupiają się na poznawaniu kluczowych zabytków i kolekcji muzealnych Łodzi, ze szczególnym uwzględnieniem Muzeum Sztuki i jego historii. Studenci zwiedzą zarówno obiekty historyczne, jak i współczesne przestrzenie kultury, analizując ich znaczenie w kontekście rozwoju miasta.

Pełny opis:

Zajęcia koncentrują się na bezpośrednim poznawaniu najważniejszych zabytków oraz wybranych kolekcji muzealnych w Łodzi ze szczególnym uwzględnieniem Muzeum Sztuki i jego historii. Zajęcia mają charakter praktyczny, a ich głównym celem jest umożliwienie studentom interpretacji dziedzictwa artystycznego miasta poprzez wizyty w miejscach o wysokiej wartości historycznej, kulturalnej i artystycznej.

Podczas zajęć studenci będą mieli okazję zwiedzać zarówno zabytkowe budynki, jak i nowoczesne przestrzenie kultury, poznając bogatą historię Łodzi od czasów jej rozwoju przemysłowego, poprzez okres modernizmu, aż po współczesne realizacje artystyczne. W programie uwzględnione zostaną wizyty w muzeach oraz w przestrzeniach publicznych, gdzie sztuka współgra z urbanistyką i historią miasta.

W ramach zajęć studenci przygotują projekt

W ramach zajęć studenci zrealizują projekt, którego ocena będzie Projekt studencki: „Łódź – Mapa Sztuki i Historii”

Cel projektu:

studentki i studenci stworzą interaktywną mapę Łodzi, która połączy analizę wybranych zabytków i kolekcji muzealnych z ich kontekstem historycznym, społecznym i artystycznym. Mapa będzie miała formę cyfrową lub drukowaną i będzie zawierać opisy, zdjęcia, szkice oraz krótkie analizy obiektów.

Opis projektu:

Podział na zespoły tematyczne – praca w grupach, z których każda zajmuje się określoną kategorią. Przykładowe kategorie:

Architektura przemysłowa (np. Księży Młyn, dawne fabryki)

Sztuka w przestrzeni publicznej (murale, instalacje)

Muzea i kolekcje (Muzeum Sztuki, Muzeum Włókiennictwa)

Zabytki modernistyczne i secesyjne

Badania terenowe i dokumentacja – Każdy zespół odwiedza przydzielone miejsca, wykonuje zdjęcia, szkice i zbiera informacje historyczne.

Opracowanie treści – zespoły przygotowują krótkie opisy i analizy obiektów, podkreślając ich znaczenie w kontekście historii Łodzi i rozwoju sztuki.

Tworzenie mapy

Opcja cyfrowa: interaktywna mapa online (np. w Google My Maps) z punktami i opisami.

Opcja drukowana: ilustrowana mapa z opisami i kodami QR do szerszych treści online.

Prezentacja wyników – każda grupa przedstawia swoje opracowanie podczas zajęć, a finalna mapa może zostać udostępniona szerszej publiczności, np. w ramach współpracy z instytucjami kulturalnymi.

Korzyści dla studentów:

Zdobycie praktycznych umiejętności analizy zabytków i dzieł sztuki.

Nauka dokumentacji i prezentacji dziedzictwa kulturowego.

Możliwość stworzenia wartościowego, trwałego materiału promującego sztukę i historię Łodzi.

Projekt pozwoli studentom aktywnie uczestniczyć w odkrywaniu i interpretowaniu dziedzictwa artystycznego miasta, łącząc teorię z praktyką w kreatywny sposób.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Jarosław Lubiak, „ABC Muzeum Sztuki”, Łódź 2010.

Literatura uzupełniająca (zalecana)

Dorota Berbelska, Magdalena Michalska-Szałacka, „Herbstowie. Historia fabrykantów”, Łódź 2019.

Aleksandra Jach, Katarzyna Słoboda, Joanna Sokołowska, Magdalena Ziółkowska (red.), „Muzeum Sztuki w Łodzi”, t. 1-2, Łódź 2015.

„Łódź poprzez wieki. Historia miasta”, tom 1-4, Łódź 2023.

Bomelburg Hans-Jurge „Łódź Historia wielokulturowego miasta przemysłowego w XX wieku”, Łódź 2024

Krzysztof Stefański, „Atlas architektury dawnej Łodzi do 1939”, Łódź 2003.

W. Jordan, „W kręgu łódzkiej secesji”, Łódź 2006.

„Muzeum Sztuki w Łodzi. Monografia”, tom 1-2, red. Daniel Muzyczuk, Magdalena Ziółkowsk, Łódź 2015.

Łukasz Zaremba Jarosław Suchan (red.), „Atlas Nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku”, Łódź 2017.

„Sztuka w Łodzi”, t. 1-7, Łódź.

Wymagania wstępne:

ćwiczenia terenowe

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)