Środowisko artystyczne Zakopanego w XX w. Wybrane zagadnienia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HS-ŚAZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Środowisko artystyczne Zakopanego w XX w. Wybrane zagadnienia |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: |
Wykłady monograficzne II stopień ZDK |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS1_W02 HS1_W03 HS1_W06 HS1_U05 HS1_U08 HS2_W02 HS2_W03 HS2_W06 HS2_U03 HS2_U07 HS2_K01 |
Wymagania wstępne: | Zainteresowanie problematyką wykładu. Zakres wiedzy i kompetencji wynikający z dotychczasowego przebiegu studiów |
Skrócony opis: |
Wykład problemowy poświęcony omówieniu wybranych zagadnień z życia artystycznego Zakopanego w okresie po 1939 r. |
Pełny opis: |
Zakres tematów: Podczas wykładów poruszone zostaną 1. ogólne zagadnienia, jak: - kształtowanie się fenomenu zakopiańszczyzny i mody na góralszczyznę - sztuka ludowa Podhala jako element „narodowotwórczy” w PRL - ludowość na sprzedaż (Zakopiańskie Warsztaty Wzorcowe) - modernizm zakopiański - tzw. nowy styl zakopiański 2. zagadnienia bardziej szczegółowe, dotyczące ruchu wystawienniczego i instytucji, jak: - zakopiańscy nowocześni - Salony Marcowe - Ogólnokrajowe i międzynarodowe wystawy sztuki ludowej i sztuki użytkowej - Zespół Szkół Plastycznych i „Budowlanka” a tradycja Państwowej Szkoły Przemysłu Drzewnego - współczesne dziedzictwo kulturowe Zakopanego - wyzwania i perspektywy 3. zaprezentowane zostaną sylwetki twórcze wybranych artystów, ukazane w szerszym kontekście współczesnej im kultury i sytuacji społeczno-historycznej. Wśród omówionych osobowości znajdą się rzeźbiarze, malarze, graficy, twórcy tkanin i rzemiosła artystycznego, będą to zarówno nauczyciele jak i wychowankowie Szkoły Kenara, przedstawiciele prądów nowoczesnych (neoawangardowych) jak i tradycjonaliści, niektórzy wciąż aktywni w środowisku zakopiańskim, ogólnopolskim i międzynarodowym. Będą to m.in.: - Maria Bujakowa - Antoni Kenar i Halina Micińska-Kenarowa - Antoni i Halina, Marcin i Magdalena Rząsowie - Władysław Hasior - Kazimierz Brzozowski i Barbara Gawdzik-Brzozowska - Anna Górska - Grzegorz Pecuch - Antoni Burzec - Jerzy Fober - Stanisław i Józef Kulonowie - Maciej Szańkowski - Henryk Morel - Marian Wnuk - Paweł Szczerba - Kłosowscy i willa „Cicha” - Stanisław Sikora |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Katarzyna Chrudzimska-Uhera, „Barwa drewna”. O kryteriach oceny i interpretacji twórczości rzeźbiarzy zakopiańskich w polskiej krytyce artystycznej i wystawiennictwie od zakończenia II wojny światowej do wystawy Sztuka Ludowa w 30-leciu PRL, „Saeculum Christianum” t. XXVIII/2021, s. 122-142. 2. Piotr Korduba, Ludowość na sprzedaż. Towarzystwo Popierania Przemysłu Ludowego, Cepelia, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa 2013. 3. Zakopiańczycy. W poszukiwaniu tożsamości, numer specjalny: „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2013, nr 1. 4. Zbigniew Moździerz, Architektura i rozwój przestrzenny Zakopanego 1600-2021, wyd. II posz. i popr., Zakopane 2021. 4. Halina Kenarowa, Od Zakopiańskiej Szkoły Przemysłu Drzewnego do szkoły Kenara, Kraków 1978. 5. Bernadeta Stano, Odwilż w Zakopanem. Salony Marcowe 1958-1960, Kraków 2009. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 6. Jerzy Kochanowski, „Wolne miasto” Zakopane 1956-1970, Kraków 2019. 7. Antoni Kroch, Wesołego Alleluja Polsko Ludowa czyli o pogmatwanych dziejach chłopskiej kultury plastycznej na ziemiach polskich, Warszawa 2014. 8. Polska – kraj folkloru, red. Joanna Kordjak, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki 2016. 9. Aleksander Gurgul, Podhale. Wszystko na sprzedaż, Wołowiec 2022. 10. Zakopane. Wyrzeźbione, namalowane, Villa La Fleur, Konstancin 2023. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
I st. studiów: WIEDZA Studentka/student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Studentka/student zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. Studentka/student Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi. UMIEJĘTNOŚCI Studentka/student posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. Studentka/student potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko. II st. stud. WIEDZA Studentka/student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych problemach rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne; zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze historii sztuki. Studentka/student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma uporządkowaną znajomość teorii i metodologii stosowanych w historii sztuki oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. Studentka/student ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi. UMIEJĘTNOŚCI Studentka/student potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Studentka/student posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. KOMPETENCJE Studentka/student jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów, ale jednocześnie jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. Jest przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego, w których jest gotów odgrywać rolę lidera. ECTS 2 = 2x 25-30 godz. 30 godz. - uczestnictwo w wykładzie 30 godz. - lektura, opracowanie pracy pisemnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności (studentka/student ma prawo do maksymalnie trzech nieobecności) i pracy pisemnej. - Ocenę dostateczną (3) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział wykazując zainteresowanie pogłębieniem wiedzy w zakresie prezentowanej problematyki; wykazuje wiedzę w zakresie dziejów sztuki i oddziaływania nurtów i teorii humanistyki na sztuki plastyczne - w zakresie objętym programem wykładu. - Ocenę dobrą (4) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział, przygotował i złożył w wyznaczonym terminie pracę pisemną o tematyce z zakresu objętego programem wykładu, wykazując umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi, znajomość metod analizy i interpretacji dzieł sztuki. - Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział, przygotował i złożył w wyznaczonym terminie pisemną pracę dotyczącą wybranego zagadnienia z zakresu objętego programem wykładu, wykazując umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi, przygotowania tekstu naukowego z aparatem badawczym i poprawnie opracowanym materiałem ilustracyjnym, znajomość metod analizy i interpretacji dzieł sztuki oraz stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK_MON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Chrudzimska-Uhera | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chrudzimska-Uhera | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS 2 = 2x 25-30 godz. 30 godz. - uczestnictwo w wykładzie 30 godz. - lektura, opracowanie pracy pisemnej |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład problemowy poświęcony omówieniu wybranych zagadnień z życia artystycznego Zakopanego w okresie po 1918 r. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: Podczas wykładów poruszone zostaną 1. ogólne zagadnienia, jak: - kształtowanie się fenomenu zakopiańszczyzny i mody na góralszczyznę - sztuka ludowa Podhala jako element „narodowotwórczy” w PRL - ludowość na sprzedaż (Zakopiańskie Warsztaty Wzorcowe) - modernizm zakopiański - tzw. nowy styl zakopiański 2. zagadnienia bardziej szczegółowe, dotyczące ruchu wystawienniczego i instytucji, jak: Salony Marcowe Zespół Szkół Plastycznych i „Budowlanka” a tradycja Państwowej Szkoły Przemysłu Drzewnego 3. zaprezentowane zostaną sylwetki twórcze wybranych artystów, ukazane w szerszym kontekście współczesnej im kultury i sytuacji społeczno-historycznej. Wśród omówionych osobowości znajdą się rzeźbiarze, malarze, graficy, twórcy tkanin i rzemiosła artystycznego, będą to zarówno nauczyciele jak i wychowankowie Szkoły Kenara, przedstawiciele prądów nowoczesnych (neoawangardowych) jak i tradycjonaliści, niektórzy wciąż aktywni w środowisku zakopiańskim, ogólnopolskim i międzynarodowym. Będą to m.in.: - Maria Bujakowa - Antoni Kenar i Halina Micińska-Kenarowa - Antoni i Halina, Marcin i Magdalena Rząsowie - Władysław Hasior - Kazimierz Brzozowski i Barbara Gawdzik-Brzozowska - Anna Górska - Grzegorz Pecuch - Antoni Burzec - Jerzy Fober - Stanisław i Józef Kulonowie - Maciej Szańkowski - Henryk Morel - Marian Wnuk - Paweł Szczerba - Kłosowscy i willa „Cicha” - Stanisław Sikora |
|
Literatura: |
1. Czterysta lat dziejów Zakopanego, red. Renata Dutkowa, Kraków 1991. 2. Halina Kenarowa, Od Zakopiańskiej Szkoły Przemysłu Drzewnego do szkoły Kenara, Kraków 1978. 3. Jerzy Kochanowski, „Wolne miasto” Zakopane 1956-1970, Kraków 2019. 4. Bernadeta Stano, Odwilż w Zakopanem. Salony Marcowe 1958-1960, Kraków 2009. 5. Antoni Kroch, Wesołego Alleluja Polsko Ludowa czyli o pogmatwanych dziejach chłopskiej kultury plastycznej na ziemiach polskich, Warszawa 2014. 6. Zakopiańczycy. W poszukiwaniu tożsamości, numer specjalny: „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2013, nr 1. 7. Piotr Korduba, Ludowość na sprzedaż. Towarzystwo Popierania Przemysłu Ludowego, Cepelia, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa 2013. 8. Polska – kraj folkloru, red. Joanna Kordjak, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki 2016. 9. Aleksander Gurgul, Podhale. Wszystko na sprzedaż, Wołowiec 2022. |
|
Wymagania wstępne: |
Zakres wiedzy, kompetencji i umiejętności objętych dotychczasowym tokiem studiów. Zainteresowanie problematyką wykładu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK_MON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Chrudzimska-Uhera | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chrudzimska-Uhera | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS 2 = 2x 25-30 godz. 30 godz. - uczestnictwo w wykładzie 30 godz. - lektura, opracowanie pracy pisemnej |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład problemowy poświęcony omówieniu wybranych zagadnień z życia artystycznego Zakopanego w okresie po 1939 r. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: Podczas wykładów poruszone zostaną 1. ogólne zagadnienia, jak: - kształtowanie się fenomenu zakopiańszczyzny i mody na góralszczyznę - sztuka ludowa Podhala jako element „narodowotwórczy” w PRL - ludowość na sprzedaż (Zakopiańskie Warsztaty Wzorcowe) - modernizm zakopiański - tzw. nowy styl zakopiański 2. zagadnienia bardziej szczegółowe, dotyczące ruchu wystawienniczego i instytucji, jak: - zakopiańscy nowocześni - Salony Marcowe - Ogólnokrajowe i międzynarodowe wystawy sztuki ludowej i sztuki użytkowej - Zespół Szkół Plastycznych i „Budowlanka” a tradycja Państwowej Szkoły Przemysłu Drzewnego - współczesne dziedzictwo kulturowe Zakopanego - wyzwania i perspektywy 3. zaprezentowane zostaną sylwetki twórcze wybranych artystów, ukazane w szerszym kontekście współczesnej im kultury i sytuacji społeczno-historycznej. Wśród omówionych osobowości znajdą się rzeźbiarze, malarze, graficy, twórcy tkanin i rzemiosła artystycznego, będą to zarówno nauczyciele jak i wychowankowie Szkoły Kenara, przedstawiciele prądów nowoczesnych (neoawangardowych) jak i tradycjonaliści, niektórzy wciąż aktywni w środowisku zakopiańskim, ogólnopolskim i międzynarodowym. Będą to m.in.: - Maria Bujakowa - Antoni Kenar i Halina Micińska-Kenarowa - Antoni i Halina, Marcin i Magdalena Rząsowie - Władysław Hasior - Kazimierz Brzozowski i Barbara Gawdzik-Brzozowska - Anna Górska - Grzegorz Pecuch - Antoni Burzec - Jerzy Fober - Stanisław i Józef Kulonowie - Maciej Szańkowski - Henryk Morel - Marian Wnuk - Paweł Szczerba - Kłosowscy i willa „Cicha” - Stanisław Sikora |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Katarzyna Chrudzimska-Uhera, „Barwa drewna”. O kryteriach oceny i interpretacji twórczości rzeźbiarzy zakopiańskich w polskiej krytyce artystycznej i wystawiennictwie od zakończenia II wojny światowej do wystawy Sztuka Ludowa w 30-leciu PRL, „Saeculum Christianum” t. XXVIII/2021, s. 122-142. 2. Piotr Korduba, Ludowość na sprzedaż. Towarzystwo Popierania Przemysłu Ludowego, Cepelia, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa 2013. 3. Zakopiańczycy. W poszukiwaniu tożsamości, numer specjalny: „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2013, nr 1. 4. Zbigniew Moździerz, Architektura i rozwój przestrzenny Zakopanego 1600-2021, wyd. II posz. i popr., Zakopane 2021. 4. Halina Kenarowa, Od Zakopiańskiej Szkoły Przemysłu Drzewnego do szkoły Kenara, Kraków 1978. 5. Bernadeta Stano, Odwilż w Zakopanem. Salony Marcowe 1958-1960, Kraków 2009. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 6. Jerzy Kochanowski, „Wolne miasto” Zakopane 1956-1970, Kraków 2019. 7. Antoni Kroch, Wesołego Alleluja Polsko Ludowa czyli o pogmatwanych dziejach chłopskiej kultury plastycznej na ziemiach polskich, Warszawa 2014. 8. Polska – kraj folkloru, red. Joanna Kordjak, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki 2016. 9. Aleksander Gurgul, Podhale. Wszystko na sprzedaż, Wołowiec 2022. 10. Zakopane. Wyrzeźbione, namalowane, Villa La Fleur, Konstancin 2023. |
|
Wymagania wstępne: |
Zakres wiedzy, kompetencji i umiejętności objętych dotychczasowym tokiem studiów. Zainteresowanie problematyką wykładu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.