Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia sztuki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-HS-AS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia sztuki
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy:
Strona przedmiotu: http://ogcgdtf
Punkty ECTS i inne: 2.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

HS1_W01

HS1_U03

HS1_K02

Skrócony opis:

Zajęcia ukazują z perspektywy antropologicznej fenomen sztuki, twórczości, mit artysty. Koncentrują się wokół problemu przekraczania postawy etnocentrycznej, a także na poszukiwaniu „innego” w obiekcie artystycznym i nas samych. Wprowadzają w podstawowe pojęcia z repertuaru antropologii kultury, istotne z punku widzenia badacza/badaczki sztuki. Szczególny akcent kładziony jest na rozwój wrażliwości antropologicznej w interpretacji sztuki.

Pełny opis:

1) Sztuka a etnocentryzm;

2) O kolekcjonowaniu sztuki z perspektywy antropologicznej;

3) Surrealizm etnograficzny, dzieło sztuki jako „inny”;

4) „Sztuka jako system kulturowy”;

5) Artysta jako trickster, artysta jako błazen;

6) Sztuka a mit;

7) Antropologia obrazu;

8) Rewizje kanonu sztuki;

9) Art brut, czyli inny jest w nas samych;

10) „Wędrówka do źródeł” – sztuka a sacrum wg W. Juszczaka;

11) Antropologia sztuki „jako ćwiczenie duchowe” – wokół tekstów D. Czai;

12) Wrażliwość antropologiczna w interpretacji sztuki.

13) Antropologizacja historii sztuki: szanse i zagrożenia

Literatura:

Literatura podstawowa:

H. Belting, Antropologia sztuki, Kraków 2007

J. Clifford, O kolekcjonowaniu sztuki i kultury [w:] Kłopoty z kulturą, 2000

J. Clifford, O surrealizmie etnograficznym [w:] Kłopoty z kulturą, Warszawa 2000

D. Czaja, Znaki szczególne: antropologia jako ćwiczenie duchowe, Kraków 2013

C. Geertz, Sztuka jako system kulturowy, [w:] tenże, Wiedza lokalna, Kraków 2005

M. Sznajderman, Błazen. Maski i metafory, Gdańsk 2000 i późniejsze

Literatura uzupełniająca:

D. Czaja, Gramatyka bieli. Antropologia doświadczeń granicznych, Kraków 2018

D. Czaja, Sygnatura i fragment: narracje antropologiczne, Kraków 2004

G. Didi-Huberman, Przed obrazem. Pytania o cele historii sztuki, Gdańsk 2011

D. Freedberg, Potęga wizerunków: studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005

S. Gruzinski, Images at war. Mexico From Columbus to Blade Runner (1492–2019), 2001

W. Juszczak, Wędrówka do źródeł. Seria: Eseje o Sztuce, Gdańsk 2010

W. Juszczak, Zasłona w rajskie ptaki, wyd. 1981 i następne

M. Mauss, Szkic o darze. Forma i podstawa wymiany w społeczeństwach archaicznych [w:] M. Mauss, Socjologia i antropologia, Warszawa 1973

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student/ka:

Ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi.

Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

Jest gotowy/a do brania odpowiedzialności za ochronę dziedzictwa kulturowego Polski i Europy.

opis ECTS:

Udział w ćwiczeniach 30 godzin

praca własna z literatura ok. 40 godzin

przygotowanie wystąpienia ok. 10 godzin

SUMA GODZIN ok. 80

LICZBA ECTS 2,5

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa z zajęć wystawiana jest na podstawie prezentacji zaliczeniowej, obejmującej autorską interpretację dzieła sztuki/artefaktu/zjawiska artystycznego przy użyciu narzędzi z zakresu antropologii kultury. Przy ocenianiu brana pod uwagę będzie także aktywność na zajęciach.

Zajęcia prowadzone w trybie online. Obecność na wykładzie obowiązkowa (dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez prowadzącego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk
Prowadzący grup: Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk
Strona przedmiotu: http://ogcgdtf
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia ukazują z perspektywy antropologicznej fenomen sztuki, twórczości, mit artysty. Koncentrują się wokół problemu przekraczania postawy etnocentrycznej, a także na poszukiwaniu „innego” w obiekcie artystycznym i nas samych. Wprowadzają w podstawowe pojęcia z repertuaru antropologii kultury, istotne z punku widzenia badacza/badaczki sztuki. Szczególny akcent kładziony jest na rozwój wrażliwości antropologicznej w interpretacji sztuki.

Pełny opis:

1) Sztuka a etnocentryzm;

2) O kolekcjonowaniu sztuki z perspektywy antropologicznej;

3) Surrealizm etnograficzny, dzieło sztuki jako „inny”;

4) „Sztuka jako system kulturowy”;

5) Artysta jako trickster, artysta jako błazen;

6) Sztuka a mit;

7) Antropologia obrazu;

8) Rewizje kanonu sztuki;

9) Art brut, czyli inny jest w nas samych;

10) „Wędrówka do źródeł” – sztuka a sacrum wg W. Juszczaka;

11) Antropologia sztuki „jako ćwiczenie duchowe” – wokół tekstów D. Czai;

12) Wrażliwość antropologiczna w interpretacji sztuki.

13) Antropologizacja historii sztuki: szanse i zagrożenia

Literatura:

Literatura podstawowa:

H. Belting, Antropologia sztuki, Kraków 2007

J. Clifford, O kolekcjonowaniu sztuki i kultury [w:] Kłopoty z kulturą, 2000

J. Clifford, O surrealizmie etnograficznym [w:] Kłopoty z kulturą, Warszawa 2000

D. Czaja, Znaki szczególne: antropologia jako ćwiczenie duchowe, Kraków 2013

C. Geertz, Sztuka jako system kulturowy, [w:] tenże, Wiedza lokalna, Kraków 2005

M. Sznajderman, Błazen. Maski i metafory, Gdańsk 2000 i późniejsze

Literatura uzupełniająca:

D. Czaja, Gramatyka bieli. Antropologia doświadczeń granicznych, Kraków 2018

D. Czaja, Sygnatura i fragment: narracje antropologiczne, Kraków 2004

G. Didi-Huberman, Przed obrazem. Pytania o cele historii sztuki, Gdańsk 2011

D. Freedberg, Potęga wizerunków: studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005

S. Gruzinski, Images at war. Mexico From Columbus to Blade Runner (1492–2019), 2001

W. Juszczak, Wędrówka do źródeł. Seria: Eseje o Sztuce, Gdańsk 2010

W. Juszczak, Zasłona w rajskie ptaki, wyd. 1981 i następne

M. Mauss, Szkic o darze. Forma i podstawa wymiany w społeczeństwach archaicznych [w:] M. Mauss, Socjologia i antropologia, Warszawa 1973

Wymagania wstępne:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Nowogórski
Prowadzący grup: Przemysław Nowogórski
Strona przedmiotu: http://ogcgdtf
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia ukazują z perspektywy antropologicznej fenomen sztuki, twórczości, mit artysty. Koncentrują się wokół problemu przekraczania postawy etnocentrycznej, a także na poszukiwaniu „innego” w obiekcie artystycznym i nas samych. Wprowadzają w podstawowe pojęcia z repertuaru antropologii kultury, istotne z punku widzenia badacza/badaczki sztuki. Szczególny akcent kładziony jest na rozwój wrażliwości antropologicznej w interpretacji sztuki.

Pełny opis:

1) Sztuka a etnocentryzm;

2) O kolekcjonowaniu sztuki z perspektywy antropologicznej;

3) Surrealizm etnograficzny, dzieło sztuki jako „inny”;

4) „Sztuka jako system kulturowy”;

5) Artysta jako trickster, artysta jako błazen;

6) Sztuka a mit;

7) Antropologia obrazu;

8) Rewizje kanonu sztuki;

9) Art brut, czyli inny jest w nas samych;

10) „Wędrówka do źródeł” – sztuka a sacrum wg W. Juszczaka;

11) Antropologia sztuki „jako ćwiczenie duchowe” – wokół tekstów D. Czai;

12) Wrażliwość antropologiczna w interpretacji sztuki.

13) Antropologizacja historii sztuki: szanse i zagrożenia

Literatura:

Literatura podstawowa:

H. Belting, Antropologia sztuki, Kraków 2007

J. Clifford, O kolekcjonowaniu sztuki i kultury [w:] Kłopoty z kulturą, 2000

J. Clifford, O surrealizmie etnograficznym [w:] Kłopoty z kulturą, Warszawa 2000

D. Czaja, Znaki szczególne: antropologia jako ćwiczenie duchowe, Kraków 2013

C. Geertz, Sztuka jako system kulturowy, [w:] tenże, Wiedza lokalna, Kraków 2005

M. Sznajderman, Błazen. Maski i metafory, Gdańsk 2000 i późniejsze

Literatura uzupełniająca:

D. Czaja, Gramatyka bieli. Antropologia doświadczeń granicznych, Kraków 2018

D. Czaja, Sygnatura i fragment: narracje antropologiczne, Kraków 2004

G. Didi-Huberman, Przed obrazem. Pytania o cele historii sztuki, Gdańsk 2011

D. Freedberg, Potęga wizerunków: studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005

S. Gruzinski, Images at war. Mexico From Columbus to Blade Runner (1492–2019), 2001

W. Juszczak, Wędrówka do źródeł. Seria: Eseje o Sztuce, Gdańsk 2010

W. Juszczak, Zasłona w rajskie ptaki, wyd. 1981 i następne

M. Mauss, Szkic o darze. Forma i podstawa wymiany w społeczeństwach archaicznych [w:] M. Mauss, Socjologia i antropologia, Warszawa 1973

Wymagania wstępne:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Nowogórski
Prowadzący grup: (brak danych)
Strona przedmiotu: http://ogcgdtf
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia ukazują z perspektywy antropologicznej fenomen sztuki, twórczości, mit artysty. Koncentrują się wokół problemu przekraczania postawy etnocentrycznej, a także na poszukiwaniu „innego” w obiekcie artystycznym i nas samych. Wprowadzają w podstawowe pojęcia z repertuaru antropologii kultury, istotne z punku widzenia badacza/badaczki sztuki. Szczególny akcent kładziony jest na rozwój wrażliwości antropologicznej w interpretacji sztuki.

Pełny opis:

1) Sztuka a etnocentryzm;

2) O kolekcjonowaniu sztuki z perspektywy antropologicznej;

3) Surrealizm etnograficzny, dzieło sztuki jako „inny”;

4) „Sztuka jako system kulturowy”;

5) Artysta jako trickster, artysta jako błazen;

6) Sztuka a mit;

7) Antropologia obrazu;

8) Rewizje kanonu sztuki;

9) Art brut, czyli inny jest w nas samych;

10) „Wędrówka do źródeł” – sztuka a sacrum wg W. Juszczaka;

11) Antropologia sztuki „jako ćwiczenie duchowe” – wokół tekstów D. Czai;

12) Wrażliwość antropologiczna w interpretacji sztuki.

13) Antropologizacja historii sztuki: szanse i zagrożenia

Literatura:

Literatura podstawowa:

H. Belting, Antropologia sztuki, Kraków 2007

J. Clifford, O kolekcjonowaniu sztuki i kultury [w:] Kłopoty z kulturą, 2000

J. Clifford, O surrealizmie etnograficznym [w:] Kłopoty z kulturą, Warszawa 2000

D. Czaja, Znaki szczególne: antropologia jako ćwiczenie duchowe, Kraków 2013

C. Geertz, Sztuka jako system kulturowy, [w:] tenże, Wiedza lokalna, Kraków 2005

M. Sznajderman, Błazen. Maski i metafory, Gdańsk 2000 i późniejsze

Literatura uzupełniająca:

D. Czaja, Gramatyka bieli. Antropologia doświadczeń granicznych, Kraków 2018

D. Czaja, Sygnatura i fragment: narracje antropologiczne, Kraków 2004

G. Didi-Huberman, Przed obrazem. Pytania o cele historii sztuki, Gdańsk 2011

D. Freedberg, Potęga wizerunków: studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005

S. Gruzinski, Images at war. Mexico From Columbus to Blade Runner (1492–2019), 2001

W. Juszczak, Wędrówka do źródeł. Seria: Eseje o Sztuce, Gdańsk 2010

W. Juszczak, Zasłona w rajskie ptaki, wyd. 1981 i następne

M. Mauss, Szkic o darze. Forma i podstawa wymiany w społeczeństwach archaicznych [w:] M. Mauss, Socjologia i antropologia, Warszawa 1973

Wymagania wstępne:

Brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)