Antropologia sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HS-AS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia sztuki |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://ogcgdtf |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS1_W01 HS1_U03 HS1_K02 |
Skrócony opis: |
Zajęcia ukazują z perspektywy antropologicznej fenomen sztuki, twórczości, mit artysty. Koncentrują się wokół problemu przekraczania postawy etnocentrycznej, a także na poszukiwaniu „innego” w obiekcie artystycznym i nas samych. Wprowadzają w podstawowe pojęcia z repertuaru antropologii kultury, istotne z punku widzenia badacza/badaczki sztuki. Szczególny akcent kładziony jest na rozwój wrażliwości antropologicznej w interpretacji sztuki. |
Pełny opis: |
1) Sztuka a etnocentryzm; 2) O kolekcjonowaniu sztuki z perspektywy antropologicznej; 3) Surrealizm etnograficzny, dzieło sztuki jako „inny”; 4) „Sztuka jako system kulturowy”; 5) Artysta jako trickster, artysta jako błazen; 6) Sztuka a mit; 7) Antropologia obrazu; 8) Rewizje kanonu sztuki; 9) Art brut, czyli inny jest w nas samych; 10) „Wędrówka do źródeł” – sztuka a sacrum wg W. Juszczaka; 11) Antropologia sztuki „jako ćwiczenie duchowe” – wokół tekstów D. Czai; 12) Wrażliwość antropologiczna w interpretacji sztuki. 13) Antropologizacja historii sztuki: szanse i zagrożenia |
Literatura: |
Literatura podstawowa: H. Belting, Antropologia sztuki, Kraków 2007 J. Clifford, O kolekcjonowaniu sztuki i kultury [w:] Kłopoty z kulturą, 2000 J. Clifford, O surrealizmie etnograficznym [w:] Kłopoty z kulturą, Warszawa 2000 D. Czaja, Znaki szczególne: antropologia jako ćwiczenie duchowe, Kraków 2013 C. Geertz, Sztuka jako system kulturowy, [w:] tenże, Wiedza lokalna, Kraków 2005 M. Sznajderman, Błazen. Maski i metafory, Gdańsk 2000 i późniejsze Literatura uzupełniająca: D. Czaja, Gramatyka bieli. Antropologia doświadczeń granicznych, Kraków 2018 D. Czaja, Sygnatura i fragment: narracje antropologiczne, Kraków 2004 G. Didi-Huberman, Przed obrazem. Pytania o cele historii sztuki, Gdańsk 2011 D. Freedberg, Potęga wizerunków: studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005 S. Gruzinski, Images at war. Mexico From Columbus to Blade Runner (1492–2019), 2001 W. Juszczak, Wędrówka do źródeł. Seria: Eseje o Sztuce, Gdańsk 2010 W. Juszczak, Zasłona w rajskie ptaki, wyd. 1981 i następne M. Mauss, Szkic o darze. Forma i podstawa wymiany w społeczeństwach archaicznych [w:] M. Mauss, Socjologia i antropologia, Warszawa 1973 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student/ka: Ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi. Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Jest gotowy/a do brania odpowiedzialności za ochronę dziedzictwa kulturowego Polski i Europy. opis ECTS: Udział w ćwiczeniach 30 godzin praca własna z literatura ok. 40 godzin przygotowanie wystąpienia ok. 10 godzin SUMA GODZIN ok. 80 LICZBA ECTS 2,5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa z zajęć wystawiana jest na podstawie prezentacji zaliczeniowej, obejmującej autorską interpretację dzieła sztuki/artefaktu/zjawiska artystycznego przy użyciu narzędzi z zakresu antropologii kultury. Przy ocenianiu brana pod uwagę będzie także aktywność na zajęciach. Zajęcia prowadzone w trybie online. Obecność na wykładzie obowiązkowa (dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez prowadzącego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk | |
Prowadzący grup: | Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk | |
Strona przedmiotu: | http://ogcgdtf | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia ukazują z perspektywy antropologicznej fenomen sztuki, twórczości, mit artysty. Koncentrują się wokół problemu przekraczania postawy etnocentrycznej, a także na poszukiwaniu „innego” w obiekcie artystycznym i nas samych. Wprowadzają w podstawowe pojęcia z repertuaru antropologii kultury, istotne z punku widzenia badacza/badaczki sztuki. Szczególny akcent kładziony jest na rozwój wrażliwości antropologicznej w interpretacji sztuki. |
|
Pełny opis: |
1) Sztuka a etnocentryzm; 2) O kolekcjonowaniu sztuki z perspektywy antropologicznej; 3) Surrealizm etnograficzny, dzieło sztuki jako „inny”; 4) „Sztuka jako system kulturowy”; 5) Artysta jako trickster, artysta jako błazen; 6) Sztuka a mit; 7) Antropologia obrazu; 8) Rewizje kanonu sztuki; 9) Art brut, czyli inny jest w nas samych; 10) „Wędrówka do źródeł” – sztuka a sacrum wg W. Juszczaka; 11) Antropologia sztuki „jako ćwiczenie duchowe” – wokół tekstów D. Czai; 12) Wrażliwość antropologiczna w interpretacji sztuki. 13) Antropologizacja historii sztuki: szanse i zagrożenia |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: H. Belting, Antropologia sztuki, Kraków 2007 J. Clifford, O kolekcjonowaniu sztuki i kultury [w:] Kłopoty z kulturą, 2000 J. Clifford, O surrealizmie etnograficznym [w:] Kłopoty z kulturą, Warszawa 2000 D. Czaja, Znaki szczególne: antropologia jako ćwiczenie duchowe, Kraków 2013 C. Geertz, Sztuka jako system kulturowy, [w:] tenże, Wiedza lokalna, Kraków 2005 M. Sznajderman, Błazen. Maski i metafory, Gdańsk 2000 i późniejsze Literatura uzupełniająca: D. Czaja, Gramatyka bieli. Antropologia doświadczeń granicznych, Kraków 2018 D. Czaja, Sygnatura i fragment: narracje antropologiczne, Kraków 2004 G. Didi-Huberman, Przed obrazem. Pytania o cele historii sztuki, Gdańsk 2011 D. Freedberg, Potęga wizerunków: studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005 S. Gruzinski, Images at war. Mexico From Columbus to Blade Runner (1492–2019), 2001 W. Juszczak, Wędrówka do źródeł. Seria: Eseje o Sztuce, Gdańsk 2010 W. Juszczak, Zasłona w rajskie ptaki, wyd. 1981 i następne M. Mauss, Szkic o darze. Forma i podstawa wymiany w społeczeństwach archaicznych [w:] M. Mauss, Socjologia i antropologia, Warszawa 1973 |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Nowogórski | |
Prowadzący grup: | Przemysław Nowogórski | |
Strona przedmiotu: | http://ogcgdtf | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia ukazują z perspektywy antropologicznej fenomen sztuki, twórczości, mit artysty. Koncentrują się wokół problemu przekraczania postawy etnocentrycznej, a także na poszukiwaniu „innego” w obiekcie artystycznym i nas samych. Wprowadzają w podstawowe pojęcia z repertuaru antropologii kultury, istotne z punku widzenia badacza/badaczki sztuki. Szczególny akcent kładziony jest na rozwój wrażliwości antropologicznej w interpretacji sztuki. |
|
Pełny opis: |
1) Sztuka a etnocentryzm; 2) O kolekcjonowaniu sztuki z perspektywy antropologicznej; 3) Surrealizm etnograficzny, dzieło sztuki jako „inny”; 4) „Sztuka jako system kulturowy”; 5) Artysta jako trickster, artysta jako błazen; 6) Sztuka a mit; 7) Antropologia obrazu; 8) Rewizje kanonu sztuki; 9) Art brut, czyli inny jest w nas samych; 10) „Wędrówka do źródeł” – sztuka a sacrum wg W. Juszczaka; 11) Antropologia sztuki „jako ćwiczenie duchowe” – wokół tekstów D. Czai; 12) Wrażliwość antropologiczna w interpretacji sztuki. 13) Antropologizacja historii sztuki: szanse i zagrożenia |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: H. Belting, Antropologia sztuki, Kraków 2007 J. Clifford, O kolekcjonowaniu sztuki i kultury [w:] Kłopoty z kulturą, 2000 J. Clifford, O surrealizmie etnograficznym [w:] Kłopoty z kulturą, Warszawa 2000 D. Czaja, Znaki szczególne: antropologia jako ćwiczenie duchowe, Kraków 2013 C. Geertz, Sztuka jako system kulturowy, [w:] tenże, Wiedza lokalna, Kraków 2005 M. Sznajderman, Błazen. Maski i metafory, Gdańsk 2000 i późniejsze Literatura uzupełniająca: D. Czaja, Gramatyka bieli. Antropologia doświadczeń granicznych, Kraków 2018 D. Czaja, Sygnatura i fragment: narracje antropologiczne, Kraków 2004 G. Didi-Huberman, Przed obrazem. Pytania o cele historii sztuki, Gdańsk 2011 D. Freedberg, Potęga wizerunków: studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005 S. Gruzinski, Images at war. Mexico From Columbus to Blade Runner (1492–2019), 2001 W. Juszczak, Wędrówka do źródeł. Seria: Eseje o Sztuce, Gdańsk 2010 W. Juszczak, Zasłona w rajskie ptaki, wyd. 1981 i następne M. Mauss, Szkic o darze. Forma i podstawa wymiany w społeczeństwach archaicznych [w:] M. Mauss, Socjologia i antropologia, Warszawa 1973 |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Nowogórski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Strona przedmiotu: | http://ogcgdtf | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia ukazują z perspektywy antropologicznej fenomen sztuki, twórczości, mit artysty. Koncentrują się wokół problemu przekraczania postawy etnocentrycznej, a także na poszukiwaniu „innego” w obiekcie artystycznym i nas samych. Wprowadzają w podstawowe pojęcia z repertuaru antropologii kultury, istotne z punku widzenia badacza/badaczki sztuki. Szczególny akcent kładziony jest na rozwój wrażliwości antropologicznej w interpretacji sztuki. |
|
Pełny opis: |
1) Sztuka a etnocentryzm; 2) O kolekcjonowaniu sztuki z perspektywy antropologicznej; 3) Surrealizm etnograficzny, dzieło sztuki jako „inny”; 4) „Sztuka jako system kulturowy”; 5) Artysta jako trickster, artysta jako błazen; 6) Sztuka a mit; 7) Antropologia obrazu; 8) Rewizje kanonu sztuki; 9) Art brut, czyli inny jest w nas samych; 10) „Wędrówka do źródeł” – sztuka a sacrum wg W. Juszczaka; 11) Antropologia sztuki „jako ćwiczenie duchowe” – wokół tekstów D. Czai; 12) Wrażliwość antropologiczna w interpretacji sztuki. 13) Antropologizacja historii sztuki: szanse i zagrożenia |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: H. Belting, Antropologia sztuki, Kraków 2007 J. Clifford, O kolekcjonowaniu sztuki i kultury [w:] Kłopoty z kulturą, 2000 J. Clifford, O surrealizmie etnograficznym [w:] Kłopoty z kulturą, Warszawa 2000 D. Czaja, Znaki szczególne: antropologia jako ćwiczenie duchowe, Kraków 2013 C. Geertz, Sztuka jako system kulturowy, [w:] tenże, Wiedza lokalna, Kraków 2005 M. Sznajderman, Błazen. Maski i metafory, Gdańsk 2000 i późniejsze Literatura uzupełniająca: D. Czaja, Gramatyka bieli. Antropologia doświadczeń granicznych, Kraków 2018 D. Czaja, Sygnatura i fragment: narracje antropologiczne, Kraków 2004 G. Didi-Huberman, Przed obrazem. Pytania o cele historii sztuki, Gdańsk 2011 D. Freedberg, Potęga wizerunków: studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005 S. Gruzinski, Images at war. Mexico From Columbus to Blade Runner (1492–2019), 2001 W. Juszczak, Wędrówka do źródeł. Seria: Eseje o Sztuce, Gdańsk 2010 W. Juszczak, Zasłona w rajskie ptaki, wyd. 1981 i następne M. Mauss, Szkic o darze. Forma i podstawa wymiany w społeczeństwach archaicznych [w:] M. Mauss, Socjologia i antropologia, Warszawa 1973 |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.