Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

KN - Dydaktyka historii sztuki i plastyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-HS-DHSiP1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: KN - Dydaktyka historii sztuki i plastyki
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy: Moduły do wyboru dla 3 roku
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aCw1dHgNw9I-nSt8Up9-K4debpk8d4Kvf5DRAOefj3_81%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=c75bf436-a1d3-45ae-904e-c27b94ad2bb1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Symbole efektów kształcenia dla przedmiotu dydaktyka historii sztuki - wykład zostały ustalone ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r., poz. 1450) z późniejszymi zmianami (Tekst jednolity rozporządzenia w Obwieszczeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 kwietnia 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2021 poz. 890); na podstawie art. 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U.poz. 1668, z późn. zm. 2).


Symbole D - oznaczają pierwszy przedmiot (historia sztuki_

Symbole E - oznaczają drugi przedmiot (plastyka)

D.1/E.1.W1.

D.1/E.1.W2.

D.1/E.1.W3.

D.1/E.1.W4.

D.1/E.1.W5.

D.1/E.1.W6.

D.1/E.1.W7.

D.1/E.1.W8.

D.1/E.1.W9.

D.1/E.1.W10.

D.1/E.1.W11.

D.1/E.1.W12.

D.1/E.1.W13.

D.1/E.1.W14.

D.1/E.1.W15.


Wymagania wstępne:

Ukończenie drugiego roku studiów pierwszego stopnia w zakresie historii sztuki.

Skrócony opis:

Wykład jest wprowadzeniem do dydaktyki historii sztuki i plastyki dla wszystkich studentów, którzy chcą zdobyć kwalifikacje pedagogiczne ustalone

ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, (Dz. U. z 2019 r., poz. 1450 z późniejszymi zmianami na podstawie art. 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U.poz. 1668, z późn. zm. 2). Ma on charakter zajęć wspólnych dla III roku historii sztuki studiów I stopnia oraz dla I roku historii sztuki studiów II stopnia.

Pełny opis:

Na zajęciach studenci zapoznawani są następującymi zagadnieniami:

1. Ramowe plany zajęć dla szkoły podstawowej (plastyka) oraz ramowe plany zajęć dla liceum (plastyka i historia sztuki).

2. Analiza podstawy programowej plastyki dla II etapu kształcenia oraz podstawy programowej plastyki dla III etapu kształcenia.

3. Analiza podstawy programowej historii sztuki ogłoszonej przez MSWiEN dla III etapu kształcenia

4. Analiza podstawy programowej historii sztuki ogłoszonej przez MKiDN dla III etapu kształcenia.

5. Struktura wiedzy w zakresie przedmiotu plastyka i przedmiotu historia sztuki.

6. Programy nauczania przedmiotów plastyka i historia sztuki.

7. Zasady projektowania procesu dydaktycznego, rozkładu materiału, kształtowaniu procesu dydaktycznego z wykorzystaniem podręczników.

8. Kompetencje nauczyciela historii sztuki i plastyki i jego rola w rozwoju uczniów; rozwijanie umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzeba kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych; Stymulowanie aktywności uczniów, współpraca z nauczycielem.

9. Metody kształcenia w zakresie plastyki i historii sztuki metody podające i werbalne.

10. Metody kształcenia w zakresie plastyki i historii sztuki - metody aktywizujące, w tym metoda projektu, uczenie się we współpracy, drama, gry dydaktyczne.

11. Warsztat pracy nauczyciela i zasady doboru metod kształcenia z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów; diagnoza wstępna potrzeb.

12. Nauczanie interdyscyplinarne, korelacje i ścieżki między przedmiotowe, wykorzystanie treści historii sztuki i plastyki w projektach edukacyjnych.

13. Pomoce i środki dydaktyczne stosowane w nauczaniu historii sztuki i plastyki, w tym narzędzia multimedialne i zasoby internetu zgodnie z prawem autorskim i zasadami etyki w poszanowaniu praw własności intelektualnej, a także zasadami krytycznego podejścia do zasobów mediów cyfrowych.

14. Ocenianie zewnętrzne - egzamin maturalny z historii sztuki, egzamin dyplomowy w szkołach plastycznych oraz ocenianie wewnętrzne; rola i metody kontroli i oceny; potrzeba strukturyzacji wiedzy, powtarzania i utrwalania, budowanie praktycznych narzędzi pomiaru i ewaluacji procesu nauczania.

15. Ewaluacja, zaliczenie na ocenę w formie ustnej.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Arends R.I.: Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 2002.

2. Fenstermacher G., Soltis I.F., Style nauczania, WSiP, Warszawa 2000.

3. Lewińska B., Dzieło sztuki, jego opis i analiza w kontekście egzaminu maturalnego z historii sztuki, Wyd. Naukowe UKSW, Warszawa 2023.

4. Lewińska B., Kształcenie artystyczne w szkołach plastycznych w Polsce w latach 1944-2017, Wyd. Naukowe UKSW i Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2018 (wyłącznie rozdział 13: Historia sztuki w szkołach artystycznych, s. 345-435).

5. Lewińska B., Mierzwiak J., Kozak W., Vademecum Nauczyciela. Wdrażanie podstawy programowej w szkole ponadpodstawowej. Plastyka, Historia sztuki, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019.

Literatura uzupełniająca

1. Lewińska B., Matura z historii sztuki, historii muzyki i wiedzy o tańcu w: Szkoła Artystyczna, zeszyt 2/2018, s. 17-40, wyd. Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2018.

2. Lewińska B., Jak formułować wymagania na egzamin dyplomowy na przykładzie szkół plastycznych, Szkoła Artystyczna, zeszyt 1/2018, s. 49-66, wyd. Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2018.

3. Dziedzic A., Kozłowska W.,: Drama na lekcjach historii, WSiP Warszawa 1999.

4. Ernst K.: Szkolne gry uczniów, WSiP, Warszawa 2003.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

W zakresie wiedzy:

Studentka/student zna miejsce przedmiotów historia sztuki i plastyka w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych: etapie II i III.

Student/studentka zna podstawę programową przedmiotu plastyka na II i III etapie edukacyjnym oraz podstawy programowe przedmiotu historia sztuki na III etapie edukacyjnych zgodne z ogłoszonymi w rozporządzeniach Ministra Szkolnictwa Wyższego i Edukacji Narodowej oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego; zna ich cele kształcenia i treści nauczania, na poszczególnych etapach edukacyjnych.

Studentka/student postrzega przedmioty plastyka i historia sztuki w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia.

Student/studentka zna strukturę wiedzy w zakresie przedmiotów, kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotów i prowadzenia zajęć;

Studentka/student rozumie potrzebę integracji wewnątrz- i międzyprzedmiotowej; zna zagadnienia związane z programami nauczania historii sztuki i plastyki; zna zasady tworzenia i modyfikacji programów kształcenia;

Student/studentka zna zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału;

Studentka/student zna kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela historii sztuki i/lub plastyki, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej; rozumie zasady dostosowania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów oraz stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym;

Student/studentka rozumie, jakie znaczenie ma dla ucznia autorytet nauczyciela, zna zasady kreowania właściwych sytuacji dydaktycznych oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji;

Studentka/student potrafi moderować interakcję między uczniami;

Student/studentka zna rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;

Studentka/student zna konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania stosowany w przedmiotach historia sztuki i plastyka, w tym metody aktywizujące (metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia). Zna zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć.

Student/studentka potrafi dobrać metodykę realizacji do poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotów plastyka i historii sztuki,

Studentka/student zna rozwiązania merytoryczne i metodyczne, a także dobre praktyki w dostosowywaniu zajęć do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotów: historia sztuki i plastyka, a także ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym;

Student/studentka zna organizację pracy w klasie szkolnej i grupach; rozumie potrzebę indywidualizacji nauczania, zna zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, a także formy pracy specyficzne dla historii sztuki i plastyki, w tym: wycieczki, zajęcia terenowe, konkursy przedmiotowe oraz zagadnienia związane z pracą domową;

Studentka/student zna sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej na lekcjach plastyki i historii sztuki, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; rozumie zasady pobudzania do myślenia komputacyjnego w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotów;

Student/studentka rozumie zasady wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów, zwłaszcza w odniesieniu do historii sztuki;

Studentka/student zna podstawowe metody kształcenia w odniesieniu do historii sztuki i plastyki a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych w kształceniu w ich zakresie oraz poszanowania praw własności intelektualnej;

Student/studentka zna rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; rozróżnia ocenianie zewnętrzne i wewnętrzne; w ocenianiu wewnętrznym rozróżnia ocenianie bieżące, semestralne i roczne, zna funkcje oceny;

Studentka/student zna zasady organizowania i wymagania egzaminu maturalnego z historii sztuki, a także egzaminu dyplomowego z historii sztuki w szkołach plastycznych - kończących etap edukacyjny przedmiotu historia sztuki

Student/studentka zna sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów.

Studentka/student zna zasady diagnozy wstępnej grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanych przedmiotów plastyka i historia sztuki oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności;

Student/studentka rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;

Studentka/student zna warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej;

Studentka/student rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy.

Liczba ECTS - 3

Udział w zajęciach - 30 godzin

Lektura własna i przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 60 godzin

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

Ocena 2 (ndst)

Student nie posiadł wiedzy określonej w kompetencjach wiedzy w stopniu wystarczającym i / lub nie uczęszczał w zajęciach w stopniu umożliwiającym realizację programu.

Ocena 3 (dst)

Student w sposób zadowalający zna i rozumie:

miejsce przedmiotów historia sztuki i plastyka w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych: etapie II i III; podstawę programową przedmiotu plastyka na II i III etapie edukacyjnym oraz podstawy programowe przedmiotu historia sztuki na III etapie edukacyjnych zgodne z ogłoszonymi w rozporządzeniach Ministra Szkolnictwa Wyższego i Edukacji Narodowej oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego; cele kształcenia i treści nauczania, na poszczególnych etapach edukacyjnych; postrzega przedmioty plastyka i historia sztuki w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotów, kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotów i prowadzenia zajęć; potrzebę integracji wewnątrz- i międzyprzedmiotowej; zagadnienia związane z programami nauczania historii sztuki i plastyki; zasady tworzenia i modyfikacji programów kształcenia; zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału; kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela historii sztuki i/lub plastyki, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej; zasady dostosowania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów oraz stymulowania aktywności poznawczej uczniów; znaczenie jakie ma dla ucznia autorytet nauczyciela, zasady kreowania właściwych sytuacji dydaktycznych oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; potrafi moderować interakcję między uczniami; zna rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania stosowane w przedmiotach historia sztuki i plastyka, w tym metody aktywizujące (metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia); zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć; zasady dobierania metodyki realizacji do poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotów plastyka i historii sztuki; rozwiązania merytoryczne i metodyczne, a także dobre praktyki w dostosowywaniu zajęć do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotów: historia sztuki i plastyka, a także ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym; organizację pracy w klasie; potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, a także formy pracy specyficzne dla historii sztuki i plastyki; sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej na lekcjach plastyki i historii sztuki, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne w tym elektroniczne i obcojęzyczne, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; zasady pobudzania do rozwiązywania problemów w zakresie nauczanych przedmiotów; zasady wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów, zwłaszcza w odniesieniu do historii sztuki; podstawowe metody kształcenia w odniesieniu do historii sztuki i plastyki; rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej zewnętrznego i wewnętrznego; sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów; zasady diagnozy wstępnej grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanych przedmiotów plastyka i historia sztuki oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych; warsztat pracy nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej; zasady kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się.

Ponadto:

Uczestniczył systematycznie w zajęciach, a liczba jego nieobecności nieusprawiedliwionych nie przekroczyła 6.

Ocena 4 (db)

Studentka/student dobrze zna i rozumie:

miejsce przedmiotów historia sztuki i plastyka w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych: etapie II i III; podstawę programową przedmiotu plastyka na II i III etapie edukacyjnym oraz podstawy programowe przedmiotu historia sztuki na III etapie edukacyjnych zgodne z ogłoszonymi w rozporządzeniach Ministra Szkolnictwa Wyższego i Edukacji Narodowej oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego; cele kształcenia i treści nauczania, na poszczególnych etapach edukacyjnych; postrzega przedmioty plastyka i historia sztuki w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotów, kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotów i prowadzenia zajęć; potrzebę integracji wewnątrz- i międzyprzedmiotowej; zagadnienia związane z programami nauczania historii sztuki i plastyki; zasady tworzenia i modyfikacji programów kształcenia; zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału; kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela historii sztuki i/lub plastyki, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej; zasady dostosowania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów oraz stymulowania aktywności poznawczej uczniów; znaczenie jakie ma dla ucznia autorytet nauczyciela, zasady kreowania właściwych sytuacji dydaktycznych oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; potrafi moderować interakcję między uczniami; zna rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania stosowane w przedmiotach historia sztuki i plastyka, w tym metody aktywizujące (metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia); zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć; zasady dobierania metodyki realizacji do poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotów plastyka i historii sztuki; rozwiązania merytoryczne i metodyczne, a także dobre praktyki w dostosowywaniu zajęć do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotów: historia sztuki i plastyka, a także ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym; organizację pracy w klasie; potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, a także formy pracy specyficzne dla historii sztuki i plastyki; sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej na lekcjach plastyki i historii sztuki, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne w tym elektroniczne i obcojęzyczne, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; zasady pobudzania do rozwiązywania problemów w zakresie nauczanych przedmiotów; zasady wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów, zwłaszcza w odniesieniu do historii sztuki; podstawowe metody kształcenia w odniesieniu do historii sztuki i plastyki; rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej zewnętrznego i wewnętrznego; sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów; zasady diagnozy wstępnej grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanych przedmiotów plastyka i historia sztuki oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych; warsztat pracy nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej; zasady kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się.

Ponadto:

Uczestniczył systematycznie w zajęciach, a liczba jego nieobecności nieusprawiedliwionych nie przekroczyła 4.

Ocena 5 (bdb)

Studentka/student bardzo dobrze zna i rozumie:

miejsce przedmiotów historia sztuki i plastyka w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych: etapie II i III; podstawę programową przedmiotu plastyka na II i III etapie edukacyjnym oraz podstawy programowe przedmiotu historia sztuki na III etapie edukacyjnych zgodne z ogłoszonymi w rozporządzeniach Ministra Szkolnictwa Wyższego i Edukacji Narodowej oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego; cele kształcenia i treści nauczania, na poszczególnych etapach edukacyjnych; postrzega przedmioty plastyka i historia sztuki w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotów, kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotów i prowadzenia zajęć; potrzebę integracji wewnątrz- i międzyprzedmiotowej; zagadnienia związane z programami nauczania historii sztuki i plastyki; zasady tworzenia i modyfikacji programów kształcenia; zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału; kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela historii sztuki i/lub plastyki, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej; zasady dostosowania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów oraz stymulowania aktywności poznawczej uczniów; znaczenie jakie ma dla ucznia autorytet nauczyciela, zasady kreowania właściwych sytuacji dydaktycznych oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; potrafi moderować interakcję między uczniami; zna rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania stosowane w przedmiotach historia sztuki i plastyka, w tym metody aktywizujące (metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia); zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć; zasady dobierania metodyki realizacji do poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotów plastyka i historii sztuki; rozwiązania merytoryczne i metodyczne, a także dobre praktyki w dostosowywaniu zajęć do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotów: historia sztuki i plastyka, a także ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym; organizację pracy w klasie; potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, a także formy pracy specyficzne dla historii sztuki i plastyki; sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej na lekcjach plastyki i historii sztuki, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne w tym elektroniczne i obcojęzyczne, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; zasady pobudzania do rozwiązywania problemów w zakresie nauczanych przedmiotów; zasady wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów, zwłaszcza w odniesieniu do historii sztuki; podstawowe metody kształcenia w odniesieniu do historii sztuki i plastyki; rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej zewnętrznego i wewnętrznego; sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów; zasady diagnozy wstępnej grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanych przedmiotów plastyka i historia sztuki oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych; warsztat pracy nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej; zasady kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się.

Ponadto:

Uczestniczyła/ł systematycznie w zajęciach, a liczba jego nieobecności nieusprawiedliwionych nie przekroczyła 2.

Weryfikacja:

1. Ocenianie na podstawie obecności na wykładzie (możliwe dwie nieobecności nieusprawiedliwione, każda następna powoduje obniżenie oceny wyjściowej, otrzymanej w wyniku zaliczenia (pisemnego testu) o pół stopnia.

2. Ustne zaliczenie w formie rozmowy na zajęciach, które stanowi punkt wyjścia oceny.

Praktyki zawodowe:

Praktyki

Studentów obowiązują praktyki zawodowe w szkołach i innych placówkach oświatowych. Podczas praktyk osiągają efekty opisane w ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r., poz. 1450) z późniejszymi zmianami (Tekst jednolity rozporządzenia w Obwieszczeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 kwietnia 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2021 poz. 890); na podstawie art. 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U.poz. 1668, z późn. zm. 2).

Dla pierwszego przedmiotu - liczba godzin 120 oraz 30 godzin praktyk u pedagoga szkolnego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Lewińska
Prowadzący grup: Beata Lewińska
Strona przedmiotu: http://744soc3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Skrócony opis:

Zajęcia prowadzone są za pośrednictwem platformy Microsoft Teams w systemie synchronicznym (odbywają się w planowanych godzinach w czwartki (11.30-13.00)

Wykład jest wprowadzeniem do dydaktyki historii sztuki i plastyki dla wszystkich studentów, którzy chcą zdobyć kwalifikacje pedagogiczne ustalone

ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, (Dz. U. z 2019 r., poz. 1450 na podstawie art. 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U.poz. 1668, z późn. zm. 2). Ma on charakter zajęć wspólnych dla III roku historii sztuki studiów I stopnia oraz dla I roku historii sztuki studiów II stopnia.

Pełny opis:

Na zajęciach studenci zapoznawani są następującymi zagadnieniami:

1. Ramowe plany zajęć dla szkoły podstawowej (plastyka) oraz ramowe plany zajęć dla liceum (plastyka i historia sztuki).

2. Analiza podstawy programowej plastyki dla II etapu kształcenia.

3. Analiza podstawy programowej plastyki dla III etapu kształcenia.

4. Analiza podstawy programowej historii sztuki dla III etapu kształcenia.

5. struktura wiedzy w zakresie przedmiotu plastyka i przedmiotu historia sztuki.

6. Program nauczania przedmiotu plastyka i historia sztuki

7. Zasady projektowania procesu dydaktycznego, rozkładu materiału, metod

8. Kompetencje nauczyciela historii sztuki i plastyki i jego rola w rozwoju uczniów; rozwijanie umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów:

potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego

rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw

etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i

nawyków kulturalnych;

9. Stymulowanie aktywności uczniów, współpraca z nauczycielem.

10. Metody kształcenia w zakresie plastyki i historii sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących, w tym metoda projektu, uczenie się we współpracy, drama, gry dydaktyczne.

11. Warsztat pracy nauczyciela i zasady doboru metod kształcenia z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów; diagnoza wstępna potrzeb.

12. Nauczanie interdyscyplinarne, korelacje i ścieżki między przedmiotowe.

13. Pomoce i środki dydaktyczne stosowane w nauczaniu historii sztuki i plastyki, w tym narzędzia multimedialne i zasoby internetu zgodnie z prawem autorskim i zasadami etyki w poszanowaniu praw własności intelektualnej, a także zasadami krytycznego podejścia do zasobów mediów cyfrowych.

14. Ocenianie zewnętrzne i wewnętrzne; rola i metody kontroli i oceny; potrzeba strukturyzacji wiedzy, powtarzania i utrwalania, budowanie praktycznych narzędzi pomiaru i ewaluacji procesu nauczania.

Literatura:

1. Arends R.I.: Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 2002,

2. Dziedzic A., Kozłowska W.,: Drama na lekcjach historii, WSiP Warszawa 1999

3. Ernst K.: Szkolne gry uczniów, WSiP, Warszawa 2003

4. Fenstermacher G., Soltis I.F., Style nauczania, WSiP, Warszawa 2000

Wymagania wstępne:

Ukończony drugi rok studiów l stopnia kierunek historia sztuki.

Link do przedmiotu

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3arvwcX3T_J-xEIUVNfXDsyKVwqDpKOBiHQ0tLX526yJI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=850e7ec3-213f-4825-be2b-1f3512dc4c62&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Lewińska
Prowadzący grup: Beata Lewińska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aCw1dHgNw9I-nSt8Up9-K4debpk8d4Kvf5DRAOefj3_81%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=c75bf436-a1d3-45ae-904e-c27b94ad2bb1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Liczba ECTS - 3

Udział w zajęciach - 30 godzin

Lektura własna i przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 60 godzin


Skrócony opis:

Zajęcia prowadzone są za pośrednictwem platformy Microsoft Teams w systemie synchronicznym (odbywają się w planowanych godzinach w czwartki (11.30-13.00)

Wykład jest wprowadzeniem do dydaktyki historii sztuki i plastyki dla wszystkich studentów, którzy chcą zdobyć kwalifikacje pedagogiczne ustalone

ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, (Dz. U. z 2019 r., poz. 1450 na podstawie art. 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U.poz. 1668, z późn. zm. 2). Ma on charakter zajęć wspólnych dla III roku historii sztuki studiów I stopnia oraz dla I roku historii sztuki studiów II stopnia.

Pełny opis:

Na zajęciach studenci zapoznawani są następującymi zagadnieniami:

1. Ramowe plany zajęć dla szkoły podstawowej (plastyka) oraz ramowe plany zajęć dla liceum (plastyka i historia sztuki).

2. Analiza podstawy programowej plastyki dla II etapu kształcenia oraz podstawy programowej plastyki dla III etapu kształcenia.

3. Analiza podstawy programowej historii sztuki ogłoszonej przez MSWiEN dla III etapu kształcenia

4. Analiza podstawy programowej historii sztuki ogłoszonej przez MKiDN dla III etapu kształcenia.

5. Struktura wiedzy w zakresie przedmiotu plastyka i przedmiotu historia sztuki.

6. Programy nauczania przedmiotów plastyka i historia sztuki.

7. Zasady projektowania procesu dydaktycznego, rozkładu materiału, kształtowaniu procesu dydaktycznego z wykorzystaniem podręczników.

8. Kompetencje nauczyciela historii sztuki i plastyki i jego rola w rozwoju uczniów; rozwijanie umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzeba kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych; Stymulowanie aktywności uczniów, współpraca z nauczycielem.

9. Metody kształcenia w zakresie plastyki i historii sztuki metody podające i werbalne.

10. Metody kształcenia w zakresie plastyki i historii sztuki - metody aktywizujące, w tym metoda projektu, uczenie się we współpracy, drama, gry dydaktyczne.

11. Warsztat pracy nauczyciela i zasady doboru metod kształcenia z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów; diagnoza wstępna potrzeb.

12. Nauczanie interdyscyplinarne, korelacje i ścieżki między przedmiotowe, wykorzystanie treści historii sztuki i plastyki w projektach edukacyjnych.

13. Pomoce i środki dydaktyczne stosowane w nauczaniu historii sztuki i plastyki, w tym narzędzia multimedialne i zasoby internetu zgodnie z prawem autorskim i zasadami etyki w poszanowaniu praw własności intelektualnej, a także zasadami krytycznego podejścia do zasobów mediów cyfrowych.

14. Ocenianie zewnętrzne - egzamin maturalny z historii sztuki, egzamin dyplomowy w szkołach plastycznych oraz ocenianie wewnętrzne; rola i metody kontroli i oceny; potrzeba strukturyzacji wiedzy, powtarzania i utrwalania, budowanie praktycznych narzędzi pomiaru i ewaluacji procesu nauczania.

15. Ewaluacja, zaliczenie na ocenę w formie ustnej.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Arends R.I.: Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 2002.

2. Fenstermacher G., Soltis I.F., Style nauczania, WSiP, Warszawa 2000.

3. Lewińska B., Kształcenie artystyczne w szkołach plastycznych w Polsce w latach 1944-2017, Wyd. Naukowe UKSW i Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2018 (wyłącznie rozdział 13: Historia sztuki w szkołach artystycznych, s. 345-435).

4. Lewińska B., Mierzwiak J., Kozak W., Vademecum Nauczyciela. Wdrażanie podstawy programowej w szkole ponadpodstawowej. Plastyka, Historia sztuki, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019.

Literatura uzupełniająca

1. Lewińska B., Matura z historii sztuki, historii muzyki i wiedzy o tańcu w: Szkoła Artystyczna, zeszyt 2/2018, s. 17-40, wyd. Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2018.

2. Lewińska B., Jak formułować wymagania na egzamin dyplomowy na przykładzie szkół plastycznych, Szkoła Artystyczna, zeszyt 1/2018, s. 49-66, wyd. Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2018.

3. Dziedzic A., Kozłowska W.,: Drama na lekcjach historii, WSiP Warszawa 1999.

4. Ernst K.: Szkolne gry uczniów, WSiP, Warszawa 2003.

Wymagania wstępne:

Ukończony drugi rok studiów l stopnia kierunek historia sztuki.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Lewińska
Prowadzący grup: Beata Lewińska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aCw1dHgNw9I-nSt8Up9-K4debpk8d4Kvf5DRAOefj3_81%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=c75bf436-a1d3-45ae-904e-c27b94ad2bb1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Liczba ECTS - 2

Udział w zajęciach - 30 godzin

Lektura własna i przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 30 godzin


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia prowadzone są za pośrednictwem platformy Microsoft Teams w systemie synchronicznym (odbywają się w planowanych godzinach w czwartki (11.30-13.00)

Wykład jest wprowadzeniem do dydaktyki historii sztuki i plastyki dla wszystkich studentów, którzy chcą zdobyć kwalifikacje pedagogiczne ustalone

ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, (Dz. U. z 2019 r., poz. 1450 na podstawie art. 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U.poz. 1668, z późn. zm. 2). Ma on charakter zajęć wspólnych dla III roku historii sztuki studiów I stopnia oraz dla I roku historii sztuki studiów II stopnia.

Pełny opis:

Na zajęciach studenci zapoznawani są następującymi zagadnieniami:

1. Ramowe plany zajęć dla szkoły podstawowej (plastyka) oraz ramowe plany zajęć dla liceum (plastyka i historia sztuki).

2. Analiza podstawy programowej plastyki dla II etapu kształcenia oraz podstawy programowej plastyki dla III etapu kształcenia.

3. Analiza podstawy programowej historii sztuki ogłoszonej przez MSWiEN dla III etapu kształcenia

4. Analiza podstawy programowej historii sztuki ogłoszonej przez MKiDN dla III etapu kształcenia.

5. Struktura wiedzy w zakresie przedmiotu plastyka i przedmiotu historia sztuki.

6. Programy nauczania przedmiotów plastyka i historia sztuki.

7. Zasady projektowania procesu dydaktycznego, rozkładu materiału, kształtowaniu procesu dydaktycznego z wykorzystaniem podręczników.

8. Kompetencje nauczyciela historii sztuki i plastyki i jego rola w rozwoju uczniów; rozwijanie umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzeba kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych; Stymulowanie aktywności uczniów, współpraca z nauczycielem.

9. Metody kształcenia w zakresie plastyki i historii sztuki metody podające i werbalne.

10. Metody kształcenia w zakresie plastyki i historii sztuki - metody aktywizujące, w tym metoda projektu, uczenie się we współpracy, drama, gry dydaktyczne.

11. Warsztat pracy nauczyciela i zasady doboru metod kształcenia z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów; diagnoza wstępna potrzeb.

12. Nauczanie interdyscyplinarne, korelacje i ścieżki między przedmiotowe, wykorzystanie treści historii sztuki i plastyki w projektach edukacyjnych.

13. Pomoce i środki dydaktyczne stosowane w nauczaniu historii sztuki i plastyki, w tym narzędzia multimedialne i zasoby internetu zgodnie z prawem autorskim i zasadami etyki w poszanowaniu praw własności intelektualnej, a także zasadami krytycznego podejścia do zasobów mediów cyfrowych.

14. Ocenianie zewnętrzne - egzamin maturalny z historii sztuki, egzamin dyplomowy w szkołach plastycznych oraz ocenianie wewnętrzne; rola i metody kontroli i oceny; potrzeba strukturyzacji wiedzy, powtarzania i utrwalania, budowanie praktycznych narzędzi pomiaru i ewaluacji procesu nauczania.

15. Ewaluacja, zaliczenie na ocenę w formie ustnej.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Arends R.I.: Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 2002.

2. Fenstermacher G., Soltis I.F., Style nauczania, WSiP, Warszawa 2000.

3. Lewińska B., Dzieło sztuki, jego opis i analiza w kontekście egzaminu maturalnego z historii sztuki, Wyd. Naukowe UKSW, Warszawa 2023.

4. Lewińska B., Kształcenie artystyczne w szkołach plastycznych w Polsce w latach 1944-2017, Wyd. Naukowe UKSW i Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2018 (wyłącznie rozdział 13: Historia sztuki w szkołach artystycznych, s. 345-435).

5. Lewińska B., Mierzwiak J., Kozak W., Vademecum Nauczyciela. Wdrażanie podstawy programowej w szkole ponadpodstawowej. Plastyka, Historia sztuki, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019.

Literatura uzupełniająca

1. Lewińska B., Matura z historii sztuki, historii muzyki i wiedzy o tańcu w: Szkoła Artystyczna, zeszyt 2/2018, s. 17-40, wyd. Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2018.

2. Lewińska B., Jak formułować wymagania na egzamin dyplomowy na przykładzie szkół plastycznych, Szkoła Artystyczna, zeszyt 1/2018, s. 49-66, wyd. Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2018.

3. Dziedzic A., Kozłowska W.,: Drama na lekcjach historii, WSiP Warszawa 1999.

4. Ernst K.: Szkolne gry uczniów, WSiP, Warszawa 2003.

Wymagania wstępne:

Ukończony drugi rok studiów l stopnia kierunek historia sztuki.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)