Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Estetyka XX-XXI w.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-HS-ESTETć
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Estetyka XX-XXI w.
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

HS2_W01

HS2_U01

HS2_U03

HS2_U07

HS2_U08



Skrócony opis:

Przedmiot składa się z wykładu i ćwiczeń. Ćwiczenia towarzyszą wykładowi o tej samej tematyce. Zajęcia pogłębiają problematykę obu tradycji: artystycznej sztuki XX i XXI wieku oraz intelektualnej historii historii sztuki z tego samego okresu. Wybrane zajęcia (maksymalnie dwa) odbędą się na terenie Warszawy w muzeach i galeriach. Terminy tych zajęć zostaną podane w trakcie semestru.

Pełny opis:

Na zajęciach prześledzimy proces namysłu nad dwudziestowieczną i obecną historią sztuki jako dyscypliną naukową oraz położymy nacisk na omówienie rozwoju metod badań historyczno-artystycznych. Podczas ćwiczeń studenci prowadzą dyskusję z grupą na temat wybranego tekstu, co stanowi okazję przepracowania i pełniejszego zrozumienia zawartej w nim problematyki. Przebieg dyskusji kontroluje prowadzący przedmiot, sprawdzając jej przebieg i rozwój.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

- Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, wyd. Officyna, Łodź 2013

- Belting H., Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Kraków 2007

- Berger J., Sposoby widzenia, tłum. M. Bryl, Poznań 1997

- Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Quaestiones”, red. M. Bryl, P. Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, Poznań 2009.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

- Białostocki J., Płeć śmierci, w: tenże, Płeć śmierci, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007, s. 5-40.

- Brötje M., Obraz jako parabola. O malarstwie pejzażowym Gustawa Courbeta, "Artium Quaestiones" VI, Poznań 1993

- Bryl M., Obraz i widz. O nowej książce Wolfganga Kempa, "Artium Quaestiones" IV, 1990, s. 141-152.

- Czekalski S., Intertekstualność i malarstwo, "Artium Quaestiones" XVI, Poznań 2005.

- Czekalski S., Moc i niemoc fotografii: przypadek Końcowego przystanku Alfreda Stieglitza, w: Obrazy mocne-obrazy słabe: studia z teorii i historii badań nad sztuką, red. Ł. Kiepuszewski, S. Czekalski, M. Bryl, Poznań 2018, s. 139-154 + ilustracje.

- Domańska E., Obrazy PRL w perspektywie postkolonialnej, w: Obrazy PRL-u, red. K. Brzechczyn, Poznań 2008, s. 167-186.

- Franus E., Widzące, widziane, "Artium Quaestiones" VI, Poznań 1993

- Haake M., O dwóch głosach w sprawie egzystencjalno-hermeneutycznej nauki o sztuce Michaela Brötjego, "FHA" Seria Nowa, t. 11: 2007, [wyd.] 2008, s. 109-120.

- Łagodzka D., Podmiotowość zwierząt w sztuce, "Wielogłos" nr 1 (35), Kraków 2018

- Łuczak D., Nowe widzenie – astrologiczny i astronomiczny wymiar wizji fotograficznej, "Artium Quaestiones" XXVIII, Poznań 2017, s. 33-64.

- Zgórniak M., „Dziełocentryzm” wobec faktów. O kilku interpretacjach obrazów Rodakowskiego i Mehoffera, "FHA" Seria Nowa, t. 10: 2005, [wyd.] 2006, s. 161-171.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA:

Student:

- Ma pogłębioną wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk

humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz

wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi,

w tym filozofią i literaturą.

- posiada uporządkowaną wiedzę o sztuce XX i XXI wieku

- posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie tradycji intelektualnej historii

sztuki XX i XXI wieku

- orientuje się w przebiegu rozwoju namysłu nad warsztatem naukowo-

badawczym historii sztuki

- posiada wiedzę o metodach badawczych XX i XXI-wiecznej historii sztuki

- zna fachowe słownictwo, specjalistyczną terminologią z zakresu

tradycji intelektualnej najnowszej historii sztuki

UMIEJĘTNOŚCI

Student:

- Potrafi formułować i rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki

poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w

zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Potrafi

w stopniu zaawansowanym posługiwać się językiem specjalistycznym i

stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki.

- Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury

wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z

zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w

celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w

procesie historyczno-kulturowym.

- Posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi

w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst

naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi

fotografiami dzieł sztuki.

- Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej,

przyjmując w niej rolę wiodącą. Potrafi komunikować się z otoczeniem

uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko

- potrafi wykorzystać w praktyce naukowej wiedzę o metodach badawczych XX

i XXI-wiecznej historii sztuki

- potrafi zastosować odpowiednie narzędzia metodologiczne do wybranych

przedmiotów badań

- operuje fachowym słownictwem, specjalistyczną terminologią z zakresu

tradycji intelektualnej XX-wiecznej i najnowszej historii sztuki

- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę metod badawczych historii sztuki od

początku XX wieku po czasy współczesne

KOMPETENCJE

Student:

- rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy

specjalistów w przypadku napotkanych trudności

- jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności.

- posiada kompetencje pozwalające na popularyzację wzorów etycznego

postępowania w środowisku pracy i poza nim.

OPIS ECTS (3 pkt.)

Nakład pracy studenta:

30 godzin - udział w ćwiczeniach

30 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym

zajęcia, przygotowanie się do zajęć i przygotowanie zadań

Metody i kryteria oceniania:

Student otrzymuje zaliczenie na podstawie:

1. obecności na zajęciach, możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność; nieobecność w dniu przeprowadzenia grupowej dyskusji na temat wybranego tekstu nie może być nieusprawiedliwiona, konieczne jest wówczas dostarczenie zwolnienia lekarskiego

2. uzyskania zaliczenia za moderowanie grupowej dyskusji na temat wybranego tekstu oraz streszczenia tego tekst, które powinno liczyć od 6 000 do 8 000 znaków ze spacjami. Streszczenie należy dostarczyć prowadzącemu zajęcia tydzień po przeprowadzonej dyskusji.

Brak udzielenia poprawnej odpowiedzi na zadane podczas ćwiczeń pytanie dotyczące zadanego do przeczytania tekstu jest równoznaczny z nieprzygotowaniem do zajęć. Za każde trzy nieprzygotowania do zajęć ocena semestralna jest obniżana o 0.5 stopnia.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Maksymczak
Prowadzący grup: Marek Maksymczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Skrócony opis:

Przedmiot składa się z wykładu i ćwiczeń. Ćwiczenia towarzyszą wykładowi o tej samej tematyce. Zajęcia pogłębiają problematykę obu tradycji: artystycznej sztuki XX i XXI wieku oraz intelektualnej historii historii sztuki z tego samego okresu.

Pełny opis:

Na zajęciach prześledzimy proces namysłu nad dwudziestowieczną i obecną historią sztuki jako dyscypliną naukową oraz położymy nacisk na omówienie rozwoju metod badań historyczno-artystycznych. Podczas ćwiczeń studenci prowadzą dyskusję z grupą na temat wybranego tekstu, co stanowi okazję przepracowania i pełniejszego zrozumienia zawartej w nim problematyki. Przebieg dyskusji kontroluje prowadzący przedmiot, sprawdzając jej przebieg i rozwój.

Literatura:

- Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, wyd. Officyna, Łodź 2013

- Belting H., Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Kraków 2007

- Berger J., Sposoby widzenia, tłum. M. Bryl, Poznań 1997

- Białostocki J., Płeć śmierci, w: tenże, Płeć śmierci, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007, s. 5-40.

- Brötje M., Obraz jako parabola. O malarstwie pejzażowym Gustawa Courbeta, "Artium Quaestiones" VI, Poznań 1993

- Bryl M., Obraz i widz. O nowej książce Wolfganga Kempa, "Artium Quaestiones" IV, 1990, s. 141-152.

- Czekalski S., Intertekstualność i malarstwo, "Artium Quaestiones" XVI, Poznań 2005.

- Czekalski S., Moc i niemoc fotografii: przypadek Końcowego przystanku Alfreda Stieglitza, w: Obrazy mocne-obrazy słabe: studia z teorii i historii badań nad sztuką, red. Ł. Kiepuszewski, S. Czekalski, M. Bryl, Poznań 2018, s. 139-154 + ilustracje.

- Domańska E., Obrazy PRL w perspektywie postkolonialnej, w: Obrazy PRL-u, red. K. Brzechczyn, Poznań 2008, s. 167-186.

- Franus E., Widzące, widziane, "Artium Quaestiones" VI, Poznań 1993

- Haake M., O dwóch głosach w sprawie egzystencjalno-hermeneutycznej nauki o sztuce Michaela Brötjego, "FHA" Seria Nowa, t. 11: 2007, [wyd.] 2008, s. 109-120.

- Łagodzka D., Podmiotowość zwierząt w sztuce, "Wielogłos" nr 1 (35), Kraków 2018

- Łuczak D., Nowe widzenie – astrologiczny i astronomiczny wymiar wizji fotograficznej, "Artium Quaestiones" XXVIII, Poznań 2017, s. 33-64.

- Zgórniak M., „Dziełocentryzm” wobec faktów. O kilku interpretacjach obrazów Rodakowskiego i Mehoffera, "FHA" Seria Nowa, t. 10: 2005, [wyd.] 2006, s. 161-171.

Wymagania wstępne:

Wymagana znajomość historii sztuki z epok wcześniejszych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Maksymczak
Prowadzący grup: Marek Maksymczak
Strona przedmiotu: http://Moodle
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Skrócony opis:

Przedmiot składa się z wykładu i ćwiczeń. Ćwiczenia towarzyszą wykładowi o tej samej tematyce. Zajęcia pogłębiają problematykę obu tradycji: artystycznej sztuki XX i XXI wieku oraz intelektualnej historii historii sztuki z tego samego okresu.

Zajęcia dn. 2.06.2023 r. odbędą się w Muzeum Narodowym w Warszawie.

Pełny opis:

Na zajęciach prześledzimy proces namysłu nad dwudziestowieczną i obecną historią sztuki jako dyscypliną naukową oraz położymy nacisk na omówienie rozwoju metod badań historyczno-artystycznych. Podczas ćwiczeń studenci prowadzą dyskusję z grupą na temat wybranego tekstu, co stanowi okazję przepracowania i pełniejszego zrozumienia zawartej w nim problematyki. Przebieg dyskusji kontroluje prowadzący przedmiot, sprawdzając jej przebieg i rozwój.

Literatura:

- Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, wyd. Officyna, Łodź 2013

- Belting H., Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Kraków 2007

- Berger J., Sposoby widzenia, tłum. M. Bryl, Poznań 1997

- Białostocki J., Płeć śmierci, w: tenże, Płeć śmierci, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007, s. 5-40.

- Brötje M., Obraz jako parabola. O malarstwie pejzażowym Gustawa Courbeta, "Artium Quaestiones" VI, Poznań 1993

- Bryl M., Obraz i widz. O nowej książce Wolfganga Kempa, "Artium Quaestiones" IV, 1990, s. 141-152.

- Czekalski S., Intertekstualność i malarstwo, "Artium Quaestiones" XVI, Poznań 2005.

- Czekalski S., Moc i niemoc fotografii: przypadek Końcowego przystanku Alfreda Stieglitza, w: Obrazy mocne-obrazy słabe: studia z teorii i historii badań nad sztuką, red. Ł. Kiepuszewski, S. Czekalski, M. Bryl, Poznań 2018, s. 139-154 + ilustracje.

- Domańska E., Obrazy PRL w perspektywie postkolonialnej, w: Obrazy PRL-u, red. K. Brzechczyn, Poznań 2008, s. 167-186.

- Franus E., Widzące, widziane, "Artium Quaestiones" VI, Poznań 1993

- Haake M., O dwóch głosach w sprawie egzystencjalno-hermeneutycznej nauki o sztuce Michaela Brötjego, "FHA" Seria Nowa, t. 11: 2007, [wyd.] 2008, s. 109-120.

- Łagodzka D., Podmiotowość zwierząt w sztuce, "Wielogłos" nr 1 (35), Kraków 2018

- Łuczak D., Nowe widzenie – astrologiczny i astronomiczny wymiar wizji fotograficznej, "Artium Quaestiones" XXVIII, Poznań 2017, s. 33-64.

- Zgórniak M., „Dziełocentryzm” wobec faktów. O kilku interpretacjach obrazów Rodakowskiego i Mehoffera, "FHA" Seria Nowa, t. 10: 2005, [wyd.] 2006, s. 161-171.

Wymagania wstępne:

Wymagana znajomość historii sztuki z epok wcześniejszych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Maksymczak
Prowadzący grup: Marek Maksymczak
Strona przedmiotu: http://Moodle
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

OPIS ECTS (3 pkt.)

Nakład pracy studenta:

30 godzin - udział w ćwiczeniach

60 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym

zajęcia, przygotowanie się do zajęć i przygotowanie zadań

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Przedmiot składa się z wykładu i ćwiczeń. Ćwiczenia towarzyszą wykładowi o tej samej tematyce. Zajęcia pogłębiają problematykę obu tradycji: artystycznej sztuki XX i XXI wieku oraz intelektualnej historii historii sztuki z tego samego okresu. Wybrane zajęcia (maksymalnie dwa) odbędą się na terenie Warszawy w muzeach i galeriach. Terminy tych zajęć zostaną podane w trakcie semestru.

Pełny opis:

Na zajęciach prześledzimy proces namysłu nad dwudziestowieczną i obecną historią sztuki jako dyscypliną naukową oraz położymy nacisk na omówienie rozwoju metod badań historyczno-artystycznych. Podczas ćwiczeń studenci prowadzą dyskusję z grupą na temat wybranego tekstu, co stanowi okazję przepracowania i pełniejszego zrozumienia zawartej w nim problematyki. Przebieg dyskusji kontroluje prowadzący przedmiot, sprawdzając jej przebieg i rozwój.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1. M. Bryl, Suwerenność dyscypliny, Poznań 2008

2. S. Czekalski, Jak wyjaśnić obraz?, Poznań 2022

3. Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Quaestiones”, red. M. Bryl, P. Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, Poznań 2009.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

• M. Bryl, Cykle Artura Grottgera. Poetyka i recepcja, Poznań 1994, [Rozdział III, fragment] s. 154-182.

• R. Arnheim, Ruch stroboskopowy – podrozdział w rozdziale VIII, w: tenże, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, wyd. Officyna, Łodź 2013, s. 411-416.

• M. Bryl, „Chrystus przy kolumnie” Francisca de Zurbarana, w: „Arteon. Magazyn o sztuce” nr 4, 2006, s. 32-35.

• S. Czekalski, Moc i niemoc fotografii: przypadek Końcowego przystanku Alfreda Stieglitza, w: Obrazy mocne-obrazy słabe: studia z teorii i historii badań nad sztuką, red. Ł. Kiepuszewski, S. Czekalski, M. Bryl, Poznań 2018, s. 139-154 + ilustracje.

• M. Haake, Nawrócenie św. Pawła Caravaggia, Między „realizmem przedstawienia a „realnością” obrazu, w: Rzeczywistość – realizm – reprezentacja, pod red. M. Poprzęckiej, Warszawa 2001, s. 57-71.

• M. Bryl, Płaszczyzna, ogląd, absolut. Inspiracje hermeneutyczne we współczesnej historii sztuki, „AQ”

• M. Brötje, Obraz – spotkanie, w: „Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego”, nr 3(09), 2008, s. 64-81.

• Fabianowski, Intertekstualność i hermeneutyka – fragment książki: tenże, Konwicki, Odojewski i romantycy. Projekt interpretacji intertekstualnych, Kraków 1999, s. 16-26.

• H. Belting, Obraz i jego media. Próba antropologiczna, „AQ” XI, Poznań 2000, s. 295-322. Tekst online; [przedruk – Perspektywy współczesnej historii sztuki...]

• J. Berger, Sposoby widzenia, tłum. M. Bryl, Poznań, 1997. Rozdział 7

• A. Jakubowska, Feminizm i współczesna historia sztuki, „AQ” XX 2009, s. 103-114.

• E. Domańska, Obraz PRL w perspektywie postkolonialnej. Studium przypadku, w: Obrazy PRL. Konceptualizacja realnego socjalizmu w Polsce, pod red. K. Brzechczyna, wyd. IPN, Poznań 2008, 167-186.

• D. Łagodzka, Podmiotowość zwierząt w sztuce, „Wielogłos” nr 1 (35), Kraków 2018, s. 63-82. Wersja online dostępna na: academia.edu

• Barcz, Wojenne pomniki zwierząt i ich rola w antropocenie, w: Pomniki w epoce antropocenu, pod red. M. Praczyk, Poznań 2017, s. 53-67.

Wymagania wstępne:

Wymagana znajomość historii sztuki z epok wcześniejszych

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)