Historia kultury materialnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HS-HKMAT |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Historia kultury materialnej |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: |
Fakultety do wyboru dla 1 roku Wykłady fakultatywne dla 3 roku |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS1_W02 HS1_W06 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U03 HS1_U04 |
Wymagania wstępne: | Dobrze ugruntowana wiedza z zakresu historii, sztuki i literatury na poziomie szkoły średniej |
Skrócony opis: |
Wykład jest wprowadzeniem w kulturowy dorobek człowieka, obejmujacy materiał od czasów prehistorycznych po nowoczesosc. Celem wykładu jest pokazanie w jaki sposób mozna pozyskac wiedzę o poszczególnych kulturach i społeczenstwach na podstawie zachowanych obiektów i przedmiotów. W jaki sposób mozna datowac poszczególne stanowiska i zabytki. Jaką rolę odgrywała kultura materialna w przestrzeni domowej oraz publicznej. W jaki sposób funkcjonowały przedmioty w życiu doczesnym oraz pozagrobowym, będąc zabezpieczeniem zmarłych w ich wędrówce w zaświaty. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w tematykę przedmiotu. Przedstawienie celów i efektów kształcenia. Podanie bibliografii oraz metod zaliczenia. Definicje kultury materialnej. 2.Kulturowy rozwój człowieka a narzędzia w czasach prehistorycznych. 3. Przejscie od trybu życia koczowniczego do osiadłego. Powstawanie pierwszych miast. 4. Wyposażenia grobów od czasów starożytnych po średniowiecze. 5. Kultura materiala w przestrzeni publicznej w starozytnosci (okręgi światynne, agory, fora, termy, muzejony). 6. Kultura materialna w przestrzeni prywatnej w starożytnosci (pałace cesarskie, insulae, wille w Pompejach i Herkulanum). 7. Rozwój inżynierii w Rzymie. 8. Kultura materialna w średniowieczu (rozwój miast, budowa zamków, koscioły, klasztory i skarbce). 9. Kultura materiala w przestrzeni publicznej w czasach nowożytnych i nowoczesnych. 10. Kultura dworska i kultura ludowa. 11. Rozwój przemysłowych na przykładzie Łodzi (wyjazd do Łodzi) 12. Rewolucja przemysłowa i jej wpływ na kulture materialną. 13. Rola transportu w rozwoju kultury materialnej. 14. Rozwój ubioru na przestrzeni wieków. 15. Kultura materialna w czasach najnowszych. |
Literatura: |
P.B. Bahn, C. Renfrew, Archeologia. Teorie, metody, praktyka, Warszawa Kultura materialna starozytnej Grecji, K. Majewski (red.), t. 1-3, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1977. F. Braudel, Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm XV-XVIII wiek, t. 1-3, Warszawa 1992. M. Dembinska i Z. Podwinska Historia kultury materialnej Polski w zarysie t. 1-4, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1978. T. Dant, Kultura materialna, Kraków 2007. J. Baranski, Swiat rzeczy. Zarys antropologiczny, Kraków 2007. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych problemach rozwoju kultury materialnej w okresie starożytnym. Zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze. Ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki starożytnej i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi. Potrafi formułować i rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych. Potrafi w stopniu zaawansowanym posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki. Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) formułowanie i analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych lub wypracowanie nowych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjnokomunikacyjnych. Ma umiejętność innowacyjnego rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów napotkanych w praktyce. Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów i specjalistów. Umie stawiać hipotezy i je weryfikować, a także formułować wnioski i tworzyć syntetyczne podsumowania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kazdy wykład będzie zaczynał sie od krótkiego przypomnienia materiału z poprzednich zajęć. Studenci biorący aktywny udział w tej części wykładu będą dostawali dodatkowe punkty za aktywność, co może zaowocować oceną bardzo dobrą na koniec semestru. Obecność na wykładach jest obowiązkowa (dozwolona jedna nieobecnść). Zaliczenie na ocene odbędzie się w formie pisemnej pod koniec roku na podstawie materiału teoretycznego i ilustracyjnego przedstawionego na wykładzie oraz krótkich tekstów podanych do przeczytania między wykładami. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Łaptaś | |
Prowadzący grup: | Magdalena Łaptaś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Łaptaś | |
Prowadzący grup: | Magdalena Łaptaś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uczestnictwo w wykładach - 30 godz. Przygotowanie materiałów do poszczególnych wykładów (czytanie tekstów) - 8 godz. Konsultacje - 2 godz. Przygotowanie do egzaminu 20 godz. |
|
Skrócony opis: |
Wykład jest wprowadzeniem w kulturowy dorobek człowieka, obejmujacy materiał od czasów prehistorycznych po nowoczesosc. Celem wykładu jest pokazanie w jaki sposób mozna pozyskac wiedzę o poszczególnych kulturach i społeczenstwach na podstawie zachowanych obiektów i przedmiotów. W jaki sposób mozna datowac poszczególne stanowiska i zabytki. Jaką rolę odgrywała kultura materialna w przestrzeni domowej oraz publicznej. W jaki sposób funkcjonowały przedmioty w życiu doczesnym oraz pozagrobowym, będąc zabezpieczeniem zmarłych w ich wędrówce w zaświaty. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w tematykę przedmiotu. Przedstawienie celów i efektów kształcenia. Podanie bibliografii oraz metod zaliczenia. Definicje kultury materialnej. 3.Kulturowy rozwój człowieka a narzędzia w czasach prehistorycznych. 4. Przejscie od trybu życia koczowniczego do osiadłego. Powstawanie pierwszych miast. 5. Wyposażenia grobów od czasów starożytnych po średniowiecze. 6. Kultura materiala w przestrzeni publicznej w starozytnosci (okręgi światynne, agory, fora, termy, muzejony). 7. Kultura materialna w przestrzeni prywatnej w starożytnosci (pałace cesarskie, insulae, wille w Pompejach i Herkulanum). 8. Rozwój inżynierii w Rzymie. 9. Kultura materialna w średniowieczu (rozwój miast, budowa zamków, koscioły, klasztory i skarbce). 10. Kultura materiala w przestrzeni publicznej w czasach nowożytnych i nowoczesnych. 11. Kultura dworska i kultura ludowa. 12. Rewolucja przemysłowa i jej wpływ na kulture materialną. 13. Rola transportu w rozwoju kultury materialnej. 14. Rozwój ubioru na przestrzeni wieków. 15. Kultura materialna w czasah najnowszych. |
|
Literatura: |
P.B. Bahn, C. Renfrew, Archeologia. Teorie, metody, praktyka, Warszawa Kultura materialna starozytnej Grecji, K. Majewski (red.), t. 1-3, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1977. F. Braudel, Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm XV-XVIII wiek, t. 1-3, Warszawa 1992. M. Dembinska i Z. Podwinska Historia kultury materialnej Polski w zarysie t. 1-4, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1978. T. Dant, Kultura materialna, Kraków 2007. J. Baranski, Swiat rzeczy. Zarys antropologiczny, Kraków 2007. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Łaptaś | |
Prowadzący grup: | Magdalena Łaptaś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uczestnictwo w wykładach - 30 godz. Przygotowanie materiałów do poszczególnych wykładów (czytanie tekstów) - 8 godz. Konsultacje - 2 godz. Przygotowanie do egzaminu 20 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład jest wprowadzeniem w kulturowy dorobek człowieka, obejmujacy materiał od czasów prehistorycznych po nowoczesność. Celem wykładu jest pokazanie w jaki sposób można pozyskać wiedzę o poszczególnych kulturach i społeczeństwach na podstawie zachowanych obiektów i przedmiotów. W jaki sposób można datować poszczególne stanowiska i zabytki. Jaką rolę odgrywała kultura materialna w przestrzeni domowej oraz publicznej. W jaki sposób funkcjonowały przedmioty w życiu doczesnym oraz pozagrobowym, będąc zabezpieczeniem zmarłych w ich wędrówce w zaświaty. W ramach wykładów przewidziane jest także pokazanie w jaki sposób rozwijały się dzięki kulturze materialnej miasta. Zaplanowano wyjazd jednodniowy do Łodzi i zwiedzanie Centralnego Muzeum Włókiennictwa, Fabryki Scheiblera oraz ulicy Piotrkowskiej i Pałacu Izraela Poznańskiego. Wyjazd przewidziano w maju, w terminie ustalonym ze studentami. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w tematykę przedmiotu. Przedstawienie celów i efektów kształcenia. Podanie bibliografii oraz metod zaliczenia. Definicje kultury materialnej. 3.Kulturowy rozwój człowieka a narzędzia w czasach prehistorycznych. 4. Przejscie od trybu życia koczowniczego do osiadłego. Powstawanie pierwszych miast. 5. Wyposażenia grobów od czasów starożytnych po średniowiecze. 6. Kultura materiala w przestrzeni publicznej w starozytnosci (okręgi światynne, agory, fora, termy, muzejony). 7. Kultura materialna w przestrzeni prywatnej w starożytności (pałace cesarskie, insulae, wille w Pompejach i Herkulanum). 8. Rozwój inżynierii w Rzymie. 9. Kultura materialna w średniowieczu (rozwój miast, budowa zamków, koscioły, klasztory i skarbce). 10. Kultura materiala w przestrzeni publicznej w czasach nowożytnych i nowoczesnych. 11. Kultura dworska i kultura ludowa. 12. Rewolucja przemysłowa i jej wpływ na kulture materialną. 13. Rola transportu w rozwoju kultury materialnej. 14. Rozwój ubioru na przestrzeni wieków. 15. Kultura materialna w czasah najnowszych. |
|
Literatura: |
R. Dunbar, Człowiek: biografia, przekł. Ł. Lamża, Kraków 2022. P..B. Bahn, C. Renfrew, Archeologia. Teorie, metody, praktyka, prekł. D. Stabrowska, K. ewartowski, M. Kasprzycka, Rafał OraczWarszawa 2002. Kultura materialna starozytnej Grecji, K. Majewski (red.), t. 1-3, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1977. F. Braudel, Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm XV-XVIII wiek, przekł. M. Ochab Maria, P. Graff, t. 1-3, Warszawa 1992. M. Dembinska i Z. Podwinska Historia kultury materialnej Polski w zarysie t. 1-4, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1978. T. Dant, Kultura materialna, Kraków 2007. J. Baranski, Swiat rzeczy. Zarys antropologiczny, Kraków 2007. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.