Historia sztuki bizantyńskiej i postbizantyńskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HS-HSB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki bizantyńskiej i postbizantyńskiej |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: |
Fakultety do wyboru dla 1 roku Wykłady fakultatywne dla 3 roku |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3abe0c77c3c3bf442884e0f5b7cfc92619%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d487f349-0140-4991-b567-77a9e81adbfd&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3abe0c77c3c3bf442884e0f5b7cfc92619%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d487f349-0140-4991-b567-77a9e81adbfd&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 HS1_W06 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U03 HS1_U04 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest pokazanie oryginalności sztuki bizantyńskiej i post-bizantyńskiej. Zrozumienie jej fenomenu w świetle tekstów źródłowych. Równocześnie zweryfikowanie krzywdzących poglądów na temat Bizancjum, które pokutowały w nauce nowożytnej. Pokazanie dualizmu stylistycznego w rozwoju sztuki bizantyńskiej i wpływu "renesansu Paleologów" na rozwój humanizmu w Europie. W ramach zajęć zaplanowane jest wyjście do Galerii Faras, w Muzeum Narodowym w Warszawie. Studenci poznają historię odkrycia, dokumentacji oraz konserwacji malowideł oraz transportu i ekspozycji zabytków w Muzeum Narodowym w Warszawie i Muzeum Narodowym w Chartumie. |
Pełny opis: |
Materiał omawiany na zajęciach zostanie przekazany chronologicznie z podziałem na poszczególne zajęcia: 1. Konstantyn Wielki, fundacja Konstantynopola i dalszy rozwój stolicy w IV i V w. 2. Rzym i Rawenna w V i VI w. 3. Justynian Wielki i "złoty okres" Bizancjum. 4. VII wiek - "ciemny okres" w Bizancjum? 5. Przyczyny, przebieg i skutki ikonoklazmu. 6. "Renesans macedoński". 7. "Renesans Komnenów". 8. Sztuka nubijska - odkrycie katedry w Faras. 9. Normańska Sycylia i wpływy bizantyńskie na sztukę wyspy. 10. IV wyprawa krzyżowa, łacińska okupacja Konstantynopola i enklawy bizantyńskie. 11. "Renesans Paleologów". 12. Serbia Nemaniczów. 13. Bizantyńsko-ruskie malowidła z terenów Polski. 14. Ikonografia sztuki post-bizantyńskiej. 15. Ikonografia sztuki post-bizantyńskiej i podsumowanie materiału. |
Literatura: |
TEKSTY ŹRÓDŁOWE (WYBRANE FRAGMENTY) Euzebiusz z Cezarei, Historia kościelna, przeł. A. Lisiecki, Poznań 1924. Ewagriusz Scholastyk, Historia Kościoła, przeł. S. Kozikowski, Warszawa 1990. Hermiasz Sozomen, Historia Kościoła, przeł. S. Kozikowski, Warszawa 1989. Prokopiusz z Cezarei, O budowlach, przeł., wstęp, objaśnienia i kom., P. Ł. Grotowski, Warszawa 2006. Prokopiusz z Cezarei, Historia sekretna, przeł. A. Konarek, Warszawa 1977. Sokrates Scholastyk, Historia Kościoła, przeł. S. Kozikowski, Warszawa 1986. Michał Psellos, Kronika czyli Historia jednego stulecia Bizancjum (976-1077), przeł., wstęp i kom. Oktawiusz Jurewicz, Wrocław-Warszawa-Kraków 1985. Anna Komnena, Aleksjada, przeł. Oktawiusz Jurewicz, t.1-2, Wrocław-Warszawa-Kraków 1969-1972. LITERATURA PODSTAWOWA Jastrzębowska, E., Sztuka wczesnochrześcijańska, Warszawa 2008 (koniecznie nowe wydanie). Wronikowska, B., Picturae sacrae. Motywy ikonograficzne malowideł przedkonstantyńskich w chrześcijańskich katakumbach Rzymu, Lublin 1990. Deichmann, F. W., Archeologia chrześcijańska, przeł. E. Jastrzębowska, Warszawa 1994 Jastrzębowska, E., Podziemia antycznego Rzymu, Poznań 2014. Encyklopedia Kultury Bizantyńskiej, (red.) O. Jurewicz. Warszawa 2002. Filarska, B., Archeologia chrześcijańska zachodniej części imperium rzymskiego, Warszawa 1999, Wipszycka, E., Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 1994. Browning R., Cesarstwo Bizantyjskie, Warszawa 1997. Kłosińska, J., Sztuka bizantyńska, Warszawa 1975. Lazarev V., Istorija vizantijskoi żivopisi, Moskva 1986. Rodley L., Byzantine Art and Architecture, An Introduction, Cambridge 1993. Ks. Starowieyski M., Sobory Kościoła niepodzielonego, Kraków 2016. Judith Herrin, Bizancjum. Niezwykłe dziedzictwo średniowiecznego imperium, Poznań 2009. https://www.facebook.com/BYZANTIUM-EGYPT-NUBIA-AND-ETHIOPIA-102765391439868 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki bizantyńskiej i postbizantyńskiej, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Ma także podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki bizantyńskiej i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi. Potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Student ma umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ; b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. OPIS ECTS Udział w wykładach: 28 godz. Konsultacje: 2 godz. Samodzielna lektura: 10 godz. Przygotowanie do egzaminu: 20 godz. Łącznie: 60 godz. / 2 pkt. ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach (dopuszczalna jedna nieobecność w trakcie semestru). Nie przewiduje się możliwości zaliczenia wykładu na podstawie pracy pisemnej. W ocenie końcowej brana jest pod uwagę aktywność na zajęciach. Materiał z poprzedniego wykładu jest powtarzany na początku kolejnego, tak aby utrwalić wiedzę. Ocena wystawiona jest na podstawie egzaminu pisemnego składającego się z części teoretycznej i praktycznej polegającej na rozpoznaniu zabytków widocznych na slajdach. Ocena 2: student nie potrafi prawidłowo zidentyfikować zabytków, nie zna podstawowej terminologii z zakresu historii sztuki bizantyńskiej i postbizantyńskiej. Zdobył mniej niż połowę procent punktów ustalonych na egzaminie. Ocena 3: student identyfikuje prawidłowo większość zabytków, ale nie potrafi dokonać analizy porównawczej i umieścić zabytków w szerszym kontekście. Posiada dostateczna znajomość terminologii z zakresu historii sztuki bizantyńskiej i postbizantyńskiej. Zdobył więcej niż połowę procent punktów ustalonych na egzaminie Ocena 4: student ma dobrą, ugruntowana wiedze na temat zaprezentowanego podczas wykładu materiału. Zdobył powyżej 70 procent punktów ustalonych na egzaminie Zna terminologię z zakresu historii sztuki starożytnej, potrafi analizować i selekcjonować informacje dotyczące historii sztuki bizantyńskiej i postbizantyńskiej. Ocena 5: student ma bardzo dobrą wiedzę z zakresu historii sztuki bizantyńskiej i postbizantyńskiej. Zdobył powyżej 85 procent punktów ustalonych na egzaminie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Łaptaś | |
Prowadzący grup: | Magdalena Łaptaś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest pokazanie oryginalności sztuki bizantyńskiej i post-bizantyńskiej. Zrozumienie jej fenomenu w świetle tekstów źródłowych. Równocześnie zweryfikowanie krzywdzących poglądów na temat Bizancjum, które pokutowały w nauce nowożytnej. Pokazanie dualizmu stylistycznego w rozwoju sztuki bizantyńskiej i wpływu "renesansu Paleologów" na rozwój humanizmu w Europie. |
|
Pełny opis: |
Materiał omawiany na zajęciach zostanie przekazany chronologicznie z podziałem na poszczególne zajęcia: 1. Konstantyn Wielki, fundacja Konstantynopola i dalszy rozwój stolicy w IV i V w. 2. Rzym i Rawenna w V i VI w. 3. Justynian Wielki i "złoty okres" Bizancjum. 4. VII wiek - "ciemny okres" w Bizancjum? 5. Przyczyny, przebieg i skutki ikonoklazmu. 6. "Renesans macedoński". 7. "Renesans Komnenów". 8. Sztuka nubijska - odkrycie katedry w Faras. 9. Normańska Sycylia i wpływy bizantyńskie na sztukę wyspy. 10. IV wyprawa krzyżowa, łacińska okupacja Konstantynopola i enklawy bizantyńskie. 11. "Renesans Paleologów". 12. Serbia Nemaniczów. 13. Bizantyńsko-ruskie malowidła z terenów Polski. 14. Ikonografia sztuki post-bizantyńskiej. 15. Ikonografia sztuki post-bizantyńskie |
|
Literatura: |
TEKSTY ŹRÓDŁOWE (WYBRANE FRAGMENTY) Euzebiusz z Cezarei, Historia kościelna, przeł. A. Lisiecki, Poznań 1924. Ewagriusz Scholastyk, Historia Kościoła, przeł. S. Kozikowski, Warszawa 1990. Hermiasz Sozomen, Historia Kościoła, przeł. S. Kozikowski, Warszawa 1989. Prokopiusz z Cezarei, O budowlach, przeł., wstęp, objaśnienia i kom., P. Ł. Grotowski, Warszawa 2006. Prokopiusz z Cezarei, Historia sekretna, przeł. A. Konarek, Warszawa 1977. Sokrates Scholastyk, Historia Kościoła, przeł. S. Kozikowski, Warszawa 1986. Michał Psellos, Kronika czyli Historia jednego stulecia Bizancjum (976-1077), przeł., wstęp i kom. Oktawiusz Jurewicz, Wrocław-Warszawa-Kraków 1985. Anna Komnena, Aleksjada, przeł. Oktawiusz Jurewicz, t.1-2, Wrocław-Warszawa-Kraków 1969-1972. LITERATURA PODSTAWOWA Jastrzębowska, E., Sztuka wczesnochrześcijańska, Warszawa 2008 (koniecznie nowe wydanie). Wronikowska, B., Picturae sacrae. Motywy ikonograficzne malowideł przedkonstantyńskich w chrześcijańskich katakumbach Rzymu, Lublin 1990. Deichmann, F. W., Archeologia chrześcijańska, przeł. E. Jastrzębowska, Warszawa 1994 Jastrzębowska, E., Podziemia antycznego Rzymu, Poznań 2014. Encyklopedia Kultury Bizantyńskiej, (red.) O. Jurewicz. Warszawa 2002. Filarska, B., Archeologia chrześcijańska zachodniej części imperium rzymskiego, Warszawa 1999, Wipszycka, E., Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 1994. Browning R., Cesarstwo Bizantyjskie, Warszawa 1997. Kłosińska, J., Sztuka bizantyńska, Warszawa 1975. Lazarev V., Istorija vizantijskoi żivopisi, Moskva 1986. Rodley L., Byzantine Art and Architecture, An Introduction, Cambridge 1993. Ks. Starowieyski M., Sobory Kościoła niepodzielonego, Kraków 2016. Judith Herrin, Bizancjum. Niezwykłe dziedzictwo średniowiecznego imperium, Poznań 2009. https://www.facebook.com/BYZANTIUM-EGYPT-NUBIA-AND-ETHIOPIA-102765391439868 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Łaptaś | |
Prowadzący grup: | Magdalena Łaptaś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest pokazanie oryginalności sztuki bizantyńskiej i post-bizantyńskiej. Zrozumienie jej fenomenu w świetle tekstów źródłowych. Równocześnie zweryfikowanie krzywdzących poglądów na temat Bizancjum, które pokutowały w nauce nowożytnej. Pokazanie dualizmu stylistycznego w rozwoju sztuki bizantyńskiej i wpływu "renesansu Paleologów" na rozwój humanizmu w Europie. |
|
Pełny opis: |
Materiał omawiany na zajęciach zostanie przekazany chronologicznie z podziałem na poszczególne zajęcia: 1. Konstantyn Wielki, fundacja Konstantynopola i dalszy rozwój stolicy w IV i V w. 2. Rzym i Rawenna w V i VI w. 3. Justynian Wielki i "złoty okres" Bizancjum. 4. VII wiek - "ciemny okres" w Bizancjum? 5. Przyczyny, przebieg i skutki ikonoklazmu. 6. "Renesans macedoński". 7. "Renesans Komnenów". 8. Sztuka nubijska - odkrycie katedry w Faras. 9. Normańska Sycylia i wpływy bizantyńskie na sztukę wyspy. 10. IV wyprawa krzyżowa, łacińska okupacja Konstantynopola i enklawy bizantyńskie. 11. "Renesans Paleologów". 12. Serbia Nemaniczów. 13. Bizantyńsko-ruskie malowidła z terenów Polski. 14. Ikonografia sztuki post-bizantyńskiej. 15. Ikonografia sztuki post-bizantyńskie |
|
Literatura: |
TEKSTY ŹRÓDŁOWE (WYBRANE FRAGMENTY) Euzebiusz z Cezarei, Historia kościelna, przeł. A. Lisiecki, Poznań 1924. Ewagriusz Scholastyk, Historia Kościoła, przeł. S. Kozikowski, Warszawa 1990. Hermiasz Sozomen, Historia Kościoła, przeł. S. Kozikowski, Warszawa 1989. Prokopiusz z Cezarei, O budowlach, przeł., wstęp, objaśnienia i kom., P. Ł. Grotowski, Warszawa 2006. Prokopiusz z Cezarei, Historia sekretna, przeł. A. Konarek, Warszawa 1977. Sokrates Scholastyk, Historia Kościoła, przeł. S. Kozikowski, Warszawa 1986. Michał Psellos, Kronika czyli Historia jednego stulecia Bizancjum (976-1077), przeł., wstęp i kom. Oktawiusz Jurewicz, Wrocław-Warszawa-Kraków 1985. Anna Komnena, Aleksjada, przeł. Oktawiusz Jurewicz, t.1-2, Wrocław-Warszawa-Kraków 1969-1972. LITERATURA PODSTAWOWA Jastrzębowska, E., Sztuka wczesnochrześcijańska, Warszawa 2008 (koniecznie nowe wydanie). Wronikowska, B., Picturae sacrae. Motywy ikonograficzne malowideł przedkonstantyńskich w chrześcijańskich katakumbach Rzymu, Lublin 1990. Deichmann, F. W., Archeologia chrześcijańska, przeł. E. Jastrzębowska, Warszawa 1994 Jastrzębowska, E., Podziemia antycznego Rzymu, Poznań 2014. Encyklopedia Kultury Bizantyńskiej, (red.) O. Jurewicz. Warszawa 2002. Filarska, B., Archeologia chrześcijańska zachodniej części imperium rzymskiego, Warszawa 1999, Wipszycka, E., Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 1994. Browning R., Cesarstwo Bizantyjskie, Warszawa 1997. Kłosińska, J., Sztuka bizantyńska, Warszawa 1975. Lazarev V., Istorija vizantijskoi żivopisi, Moskva 1986. Rodley L., Byzantine Art and Architecture, An Introduction, Cambridge 1993. Ks. Starowieyski M., Sobory Kościoła niepodzielonego, Kraków 2016. Judith Herrin, Bizancjum. Niezwykłe dziedzictwo średniowiecznego imperium, Poznań 2009. https://www.facebook.com/BYZANTIUM-EGYPT-NUBIA-AND-ETHIOPIA-102765391439868 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Łaptaś | |
Prowadzący grup: | Magdalena Łaptaś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest pokazanie oryginalności sztuki bizantyńskiej i post-bizantyńskiej. Zrozumienie jej fenomenu w świetle tekstów źródłowych. Równocześnie zweryfikowanie krzywdzących poglądów na temat Bizancjum, które pokutowały w nauce nowożytnej. Pokazanie dualizmu stylistycznego w rozwoju sztuki bizantyńskiej i wpływu "renesansu Paleologów" na rozwój humanizmu w Europie oraz rozwój ikonografii w okresie post-bizantyńskim. W ramach zajęć zaplanowane jest wyjście do Galerii Faras, w Muzeum Narodowym w Warszawie w dniu 9.11.2023 r. Studenci poznają historię odkrycia, dokumentacji oraz konserwacji malowideł oraz transportu i ekspozycji zabytków w Muzeum Narodowym w Warszawie i Muzeum Narodowym w Chartumie. |
|
Pełny opis: |
Materiał omawiany na zajęciach zostanie przekazany chronologicznie z podziałem na poszczególne zajęcia: 1. Konstantyn, fundacja Konstantynopola i dalszy rozwój stolicy w IV-V w. 2. Rzym i Rawenna w V i VI w. 3. Justynian Wielki i "złoty okres" Bizancjum. 4. VII wiek - "ciemny okres" w Bizancjum? 5. Przyczyny, przebieg i skutki ikonoklazmu. 6. Malarstwo nubijskie - czy ikonoklazm dotarł do Nubii? Zajęcia w Galerii Faras w Muzeum Narodowym w Warszawie 7. "Renesans macedoński". 8. "Renesans Komnenów". 9. Sztuka nubijska - odkrycie katedry w Faras. 10. Normańska Sycylia i wpływy bizantyńskie na sztukę wyspy. 11. IV wyprawa krzyżowa, łacińska okupacja Konstantynopola i enklawy bizantyńskie. 12. "Renesans Paleologów". 13. Serbia Nemaniczów. 14. Bizantyńsko-ruskie malowidła z terenów Polski. 15. Ikonografia sztuki post-bizantyńskiej. |
|
Literatura: |
TEKSTY ŹRÓDŁOWE (WYBRANE FRAGMENTY) Euzebiusz z Cezarei, Historia kościelna, przeł. A. Lisiecki, Poznań 1924. Ewagriusz Scholastyk, Historia Kościoła, przeł. S. Kozikowski, Warszawa 1990. Hermiasz Sozomen, Historia Kościoła, przeł. S. Kozikowski, Warszawa 1989. Prokopiusz z Cezarei, O budowlach, przeł., wstęp, objaśnienia i kom., P. Ł. Grotowski, Warszawa 2006. Prokopiusz z Cezarei, Historia sekretna, przeł. A. Konarek, Warszawa 1977. Sokrates Scholastyk, Historia Kościoła, przeł. S. Kozikowski, Warszawa 1986. Michał Psellos, Kronika czyli Historia jednego stulecia Bizancjum (976-1077), przeł., wstęp i kom. Oktawiusz Jurewicz, Wrocław-Warszawa-Kraków 1985. Anna Komnena, Aleksjada, przeł. Oktawiusz Jurewicz, t.1-2, Wrocław-Warszawa-Kraków 1969-1972. LITERATURA PODSTAWOWA Jastrzębowska, E., Sztuka wczesnochrześcijańska, Warszawa 2008 (koniecznie nowe wydanie). Wronikowska, B., Picturae sacrae. Motywy ikonograficzne malowideł przedkonstantyńskich w chrześcijańskich katakumbach Rzymu, Lublin 1990. Deichmann, F. W., Archeologia chrześcijańska, przeł. E. Jastrzębowska, Warszawa 1994 Jastrzębowska, E., Podziemia antycznego Rzymu, Poznań 2014. Encyklopedia Kultury Bizantyńskiej, (red.) O. Jurewicz. Warszawa 2002. Filarska, B., Archeologia chrześcijańska zachodniej części imperium rzymskiego, Warszawa 1999, Wipszycka, E., Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 1994. Browning R., Cesarstwo Bizantyjskie, Warszawa 1997. Kłosińska, J., Sztuka bizantyńska, Warszawa 1975. Lazarev V., Istorija vizantijskoi żivopisi, Moskva 1986. Rodley L., Byzantine Art and Architecture, An Introduction, Cambridge 1993. Ks. Starowieyski M., Sobory Kościoła niepodzielonego, Kraków 2016. Judith Herrin, Bizancjum. Niezwykłe dziedzictwo średniowiecznego imperium, Poznań 2009. https://www.facebook.com/BYZANTIUM-EGYPT-NUBIA-AND-ETHIOPIA-102765391439868 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Łaptaś | |
Prowadzący grup: | Magdalena Łaptaś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest pokazanie oryginalności sztuki bizantyńskiej i post-bizantyńskiej. Zrozumienie jej fenomenu w świetle tekstów źródłowych. Równocześnie zweryfikowanie krzywdzących poglądów na temat Bizancjum, które pokutowały w nauce nowożytnej. Pokazanie dualizmu stylistycznego w rozwoju sztuki bizantyńskiej i wpływu "renesansu Paleologów" na rozwój humanizmu w Europie oraz rozwój ikonografii w okresie post-bizantyńskim. W ramach zajęć zaplanowane jest wyjście do Galerii Faras, w Muzeum Narodowym w Warszawie w dniu 9.11.2023 r. Studenci poznają historię odkrycia, dokumentacji oraz konserwacji malowideł oraz transportu i ekspozycji zabytków w Muzeum Narodowym w Warszawie i Muzeum Narodowym w Chartumie. |
|
Pełny opis: |
Materiał omawiany na zajęciach zostanie przekazany chronologicznie z podziałem na poszczególne zajęcia: 1. Konstantyn, fundacja Konstantynopola i dalszy rozwój stolicy w IV-V w. 2. Rzym i Rawenna w V i VI w. 3. Justynian Wielki i "złoty okres" Bizancjum. 4. VII wiek - "ciemny okres" w Bizancjum? 5. Przyczyny, przebieg i skutki ikonoklazmu. 6. Malarstwo nubijskie - czy ikonoklazm dotarł do Nubii? Zajęcia w Galerii Faras w Muzeum Narodowym w Warszawie 7. "Renesans macedoński". 8. "Renesans Komnenów". 9. Sztuka nubijska - odkrycie katedry w Faras. 10. Normańska Sycylia i wpływy bizantyńskie na sztukę wyspy. 11. IV wyprawa krzyżowa, łacińska okupacja Konstantynopola i enklawy bizantyńskie. 12. "Renesans Paleologów". 13. Serbia Nemaniczów. 14. Bizantyńsko-ruskie malowidła z terenów Polski. 15. Ikonografia sztuki post-bizantyńskiej. |
|
Literatura: |
TEKSTY ŹRÓDŁOWE (WYBRANE FRAGMENTY) Euzebiusz z Cezarei, Historia kościelna, przeł. A. Lisiecki, Poznań 1924. Ewagriusz Scholastyk, Historia Kościoła, przeł. S. Kozikowski, Warszawa 1990. Hermiasz Sozomen, Historia Kościoła, przeł. S. Kozikowski, Warszawa 1989. Prokopiusz z Cezarei, O budowlach, przeł., wstęp, objaśnienia i kom., P. Ł. Grotowski, Warszawa 2006. Prokopiusz z Cezarei, Historia sekretna, przeł. A. Konarek, Warszawa 1977. Sokrates Scholastyk, Historia Kościoła, przeł. S. Kozikowski, Warszawa 1986. Michał Psellos, Kronika czyli Historia jednego stulecia Bizancjum (976-1077), przeł., wstęp i kom. Oktawiusz Jurewicz, Wrocław-Warszawa-Kraków 1985. Anna Komnena, Aleksjada, przeł. Oktawiusz Jurewicz, t.1-2, Wrocław-Warszawa-Kraków 1969-1972. LITERATURA PODSTAWOWA Jastrzębowska, E., Sztuka wczesnochrześcijańska, Warszawa 2008 (koniecznie nowe wydanie). Wronikowska, B., Picturae sacrae. Motywy ikonograficzne malowideł przedkonstantyńskich w chrześcijańskich katakumbach Rzymu, Lublin 1990. Deichmann, F. W., Archeologia chrześcijańska, przeł. E. Jastrzębowska, Warszawa 1994 Jastrzębowska, E., Podziemia antycznego Rzymu, Poznań 2014. Encyklopedia Kultury Bizantyńskiej, (red.) O. Jurewicz. Warszawa 2002. Filarska, B., Archeologia chrześcijańska zachodniej części imperium rzymskiego, Warszawa 1999, Wipszycka, E., Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 1994. Browning R., Cesarstwo Bizantyjskie, Warszawa 1997. Kłosińska, J., Sztuka bizantyńska, Warszawa 1975. Lazarev V., Istorija vizantijskoi żivopisi, Moskva 1986. Rodley L., Byzantine Art and Architecture, An Introduction, Cambridge 1993. Ks. Starowieyski M., Sobory Kościoła niepodzielonego, Kraków 2016. Judith Herrin, Bizancjum. Niezwykłe dziedzictwo średniowiecznego imperium, Poznań 2009. https://www.facebook.com/BYZANTIUM-EGYPT-NUBIA-AND-ETHIOPIA-102765391439868 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.