Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ikonografia wczesnochrześcijańska i średniowieczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-HS-IWCHiŚ
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ikonografia wczesnochrześcijańska i średniowieczna
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aUVjEcNwKClRDWc2eGbfciq8DSjm6jQhdql3yfldfV3M1%40thread.tacv2/conversations?groupId=88a00c8b-e289-4ca7-99d6-f3a99c09ebba&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

HS1_W01

HS1_W03

HS1_U03

HS1_U04

HS1_K01


Wymagania wstępne:

Podstawowa znajomość historii średniowiecznej europejskiej, podstawowa znajomość kultury artystycznej, zjawisk artystycznych w średniowiecznej Europie.

Znajomość Pisma Świętego, apokryfów średniowiecznych.

Skrócony opis:

Wykład poświęcony jest symbolicznym treścią dzieł sztuki wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej. Ikonografia przedstawianych dzieł plastyki rozpatrywana jest w szerokim kontekście kulturowym oraz cywilizacyjnym średniowiecza, w tym literatury patrystycznej, apokryfów, piśmiennictwa religijnego wieków średnich oraz traktatów filozoficznych

Pełny opis:

Podczas wykładu omówione zostaną następujące tematy i motywy, pojawiające się w sztuce wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej:

- Ikonografia Universum i stworzenia świata; stworzenie Adama i Ewy.

- Ikonografia Maryjna w scenach Zwiastowania, Nawiedzenia, Bożego Narodzenie i pokłon Mędrców.

- Ikonografia Eucharystii.

- Tematy pasyjne: Ukrzyżowanie; Opłakiwanie; Pieta; Chrystus Frasobliwy; Chrystus w tłoczni mistycznej; Mąż Boleści; Arma Christi

- Ikonografia Zmartwychwstania Pańskiego

- tematy apokaliptyczne, w tym: Sąd Ostateczny, Deesis, Niebiańska Jerozolima.

- Symbolika liczb, kolorów, symbolika ciała ludzkiego.

- Symbolika architektury: arka Noego; świątynia Salomona; wieża Babel; labirynt; geometria mistyczna.

- Ikonografia Trójcy Świętej w świetle kształtujących się dogmatów i soborów

- Ikonografia Aniołów.

Program przedmiotu przewiduje przeprowadzenie kilku zajęć w terenie

Literatura:

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Wyobraźnia średniowieczna, red. T. Michałowska, Warszawa 1996

2. Kobielus Stanisław, Dzieło sztuki - dzieło wiary: przez widzialne do niewidzialnego, Ząbki 2002;

3. Kobielus Stanisław, Lapidarium christianum: Symbolika drogich kamieni. Wczesne chrześcijaństwo i średniowiecze, Kraków 2012;

4. Kobielus Stanisław, Ikonografia zdrady i śmierci Judasza : starożytność chrześcijańska i średniowiecze, Ząbki 2005,

5. Kobielus Stanisław, Krzyż Chrystusa : od znaku i figury do symbolu i metafory, Warszawa 2000.

6. Kantorowicz Ernst Hartwig, Dwa ciała króla: studium ze średniowiecznej teologii politycznej, przeł. Maciej Michalski i Adam Krawiec, Warszawa 2007 (fragmenty).

7. Goff J. le, Kultura średniowiecznej Europy, przeł. H. Szumańska-Grossowa, Warszawa 1970.

8. Simson O. von, Katedra gotycka. Jej narodziny i znaczenie, przeł. A. Palińska, Warszawa 1989.

9. Człowiek średniowiecza, red, J. le Goff, przeł. M. Radożycka-Paoletti, Warszawa 1996.

Literatura szczegółowa będzie podawana studentom na każdym wykładzie

Efekty kształcenia i opis ECTS:

2 pkt ECTS to 30 godzin uczestnictwa studentów w wykładach oraz 30 h lektury zadanych tekstów

Efekty kształcenia:

Student ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi. Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.

Student potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. Jest gotowy do współpracy i podejmowania działań na rzecz środowiska społecznego. Jest również przygotowany do samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu historii sztuki poprzez korzystanie m.in. z konsultacji specjalistycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Student ma obowiązek 100% uczestnictwa w wykładach. W przypadku nieobecności usprawiedliwienie jest możliwe po okazaniu stosownego zwolnienia lekarskiego lub innego rodzaju zaświadczenia/usprawiedliwienia.

Egzamin w formie ustnej obejmuje wiedzę przekazaną podczas wykładu. Student otrzymuje trzy pytania: jedno pytanie teoretyczne i dwa pytania polegające na dokonaniu analizy ikonograficznej i ikonologicznej losowo wybranych przedstawień.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Romana Rupiewicz
Prowadzący grup: Romana Rupiewicz
Strona przedmiotu: https://historiasztuki.wnhs.uksw.edu.pl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Skrócony opis:

Wykład poświęcony jest symbolicznym treścią dzieł sztuki wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej. Ikonografia przedstawianych dzieł plastyki rozpatrywana jest w szerokim kontekście kulturowym oraz cywilizacyjnym średniowiecza, w tym literatury patrystycznej, apokryfów, piśmiennictwa religijnego wieków średnich oraz traktatów filozoficznych.

Pełny opis:

Podczas wykładu omówione zostaną następujące tematy i motywy, pojawiające się w sztuce wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej:

- Ikonografia Universum i stworzenia świata; stworzenie Adama i Ewy.

- Ikonografia Maryjna w scenach Zwiastowania, Nawiedzenia, Bożego Narodzenie i pokłon Mędrców.

- Ikonografia Eucharystii.

- Tematy pasyjne: Ukrzyżowanie; Opłakiwanie; Pieta; Chrystus Frasobliwy; Chrystus w tłoczni mistycznej; Mąż Boleści; Arma Christi

- Ikonografia Zmartwychwstania Pańskiego

- tematy apokaliptyczne, w tym: Sąd Ostateczny, Deesis, Niebiańska Jerozolima.

- Symbolika liczb, kolorów, symbolika ciała ludzkiego.

- Symbolika architektury: arka Noego; świątynia Salomona; wieża Babel; labirynt; geometria mistyczna.

- Ikonografia Trójcy Świętej w świetle kształtujących się dogmatów i soborów

- Ikonografia Aniołów.

Literatura:

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Wyobraźnia średniowieczna, red. T. Michałowska, Warszawa 1996

2. Kobielus Stanisław, Dzieło sztuki - dzieło wiary: przez widzialne do niewidzialnego, Ząbki 2002;

3. Kobielus Stanisław, Lapidarium christianum: Symbolika drogich kamieni. Wczesne chrześcijaństwo i średniowiecze, Kraków 2012;

4. Kobielus Stanisław, Ikonografia zdrady i śmierci Judasza : starożytność chrześcijańska i średniowiecze, Ząbki 2005,

5. Kobielus Stanisław, Krzyż Chrystusa : od znaku i figury do symbolu i metafory, Warszawa 2000.

6. Kantorowicz Ernst Hartwig, Dwa ciała króla: studium ze średniowiecznej teologii politycznej, przeł. Maciej Michalski i Adam Krawiec, Warszawa 2007 (fragmenty).

7. Goff J. le, Kultura średniowiecznej Europy, przeł. H. Szumańska-Grossowa, Warszawa 1970.

8. Simson O. von, Katedra gotycka. Jej narodziny i znaczenie, przeł. A. Palińska, Warszawa 1989.

9. Człowiek średniowiecza, red, J. le Goff, przeł. M. Radożycka-Paoletti, Warszawa 1996.

Literatura szczegółowa będzie podawana studentom na każdym wykładzie

Wymagania wstępne:

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Romana Rupiewicz
Prowadzący grup: Romana Rupiewicz
Strona przedmiotu: https://historiasztuki.wnhs.uksw.edu.pl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Skrócony opis:

Wykład poświęcony jest symbolicznym treścią dzieł sztuki wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej. Ikonografia przedstawianych dzieł plastyki rozpatrywana jest w szerokim kontekście kulturowym oraz cywilizacyjnym średniowiecza, w tym literatury patrystycznej, apokryfów, piśmiennictwa religijnego wieków średnich oraz traktatów filozoficznych.

Zajęcia terenowe:

Magazyn zbiorów średniowiecznych Muzeum Narodowego w Warszawie

13.IV.2023 - 10.00 - 11.30

20.IV.2023 - 10.30 - 12.00

Pełny opis:

Podczas wykładu omówione zostaną następujące tematy i motywy, pojawiające się w sztuce wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej:

- Ikonografia Universum i stworzenia świata; stworzenie Adama i Ewy.

- Ikonografia Maryjna w scenach Zwiastowania, Nawiedzenia, Bożego Narodzenie i pokłon Mędrców.

- Ikonografia Eucharystii.

- Tematy pasyjne: Ukrzyżowanie; Opłakiwanie; Pieta; Chrystus Frasobliwy; Chrystus w tłoczni mistycznej; Mąż Boleści; Arma Christi

- Ikonografia Zmartwychwstania Pańskiego

- tematy apokaliptyczne, w tym: Sąd Ostateczny, Deesis, Niebiańska Jerozolima.

- Symbolika liczb, kolorów, symbolika ciała ludzkiego.

- Symbolika architektury: arka Noego; świątynia Salomona; wieża Babel; labirynt; geometria mistyczna.

- Ikonografia Trójcy Świętej w świetle kształtujących się dogmatów i soborów

- Ikonografia Aniołów.

Literatura:

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Wyobraźnia średniowieczna, red. T. Michałowska, Warszawa 1996

2. Kobielus Stanisław, Dzieło sztuki - dzieło wiary: przez widzialne do niewidzialnego, Ząbki 2002;

3. Kobielus Stanisław, Lapidarium christianum: Symbolika drogich kamieni. Wczesne chrześcijaństwo i średniowiecze, Kraków 2012;

4. Kobielus Stanisław, Ikonografia zdrady i śmierci Judasza : starożytność chrześcijańska i średniowiecze, Ząbki 2005,

5. Kobielus Stanisław, Krzyż Chrystusa : od znaku i figury do symbolu i metafory, Warszawa 2000.

6. Kantorowicz Ernst Hartwig, Dwa ciała króla: studium ze średniowiecznej teologii politycznej, przeł. Maciej Michalski i Adam Krawiec, Warszawa 2007 (fragmenty).

7. Goff J. le, Kultura średniowiecznej Europy, przeł. H. Szumańska-Grossowa, Warszawa 1970.

8. Simson O. von, Katedra gotycka. Jej narodziny i znaczenie, przeł. A. Palińska, Warszawa 1989.

9. Człowiek średniowiecza, red, J. le Goff, przeł. M. Radożycka-Paoletti, Warszawa 1996.

Literatura szczegółowa będzie podawana studentom na każdym wykładzie

Wymagania wstępne:

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.

Zajęcia terenowe:

Magazyn zbiorów średniowiecznych Muzeum Narodowego w Warszawie

13.IV.2023 - 10.00 - 11.30

20.IV.2023 - 10.30 - 12.00

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Romana Rupiewicz
Prowadzący grup: Romana Rupiewicz
Strona przedmiotu: https://historiasztuki.wnhs.uksw.edu.pl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Wykład poświęcony jest symbolicznym treścią dzieł sztuki wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej. Ikonografia przedstawianych dzieł plastyki rozpatrywana jest w szerokim kontekście kulturowym oraz cywilizacyjnym średniowiecza, w tym literatury patrystycznej, apokryfów, piśmiennictwa religijnego wieków średnich oraz traktatów filozoficznych.

Zajęcia terenowe:

Magazyn zbiorów średniowiecznych Muzeum Narodowego w Warszawie

13.IV.2023 - 10.00 - 11.30

20.IV.2023 - 10.30 - 12.00

Pełny opis:

Podczas wykładu omówione zostaną następujące tematy i motywy, pojawiające się w sztuce wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej:

- Ikonografia Universum i stworzenia świata; stworzenie Adama i Ewy.

- Ikonografia Maryjna w scenach Zwiastowania, Nawiedzenia, Bożego Narodzenie i pokłon Mędrców.

- Ikonografia Eucharystii.

- Tematy pasyjne: Ukrzyżowanie; Opłakiwanie; Pieta; Chrystus Frasobliwy; Chrystus w tłoczni mistycznej; Mąż Boleści; Arma Christi

- Ikonografia Zmartwychwstania Pańskiego

- tematy apokaliptyczne, w tym: Sąd Ostateczny, Deesis, Niebiańska Jerozolima.

- Symbolika liczb, kolorów, symbolika ciała ludzkiego.

- Symbolika architektury: arka Noego; świątynia Salomona; wieża Babel; labirynt; geometria mistyczna.

- Ikonografia Trójcy Świętej w świetle kształtujących się dogmatów i soborów

- Ikonografia Aniołów.

Literatura:

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Wyobraźnia średniowieczna, red. T. Michałowska, Warszawa 1996

2. Kobielus Stanisław, Dzieło sztuki - dzieło wiary: przez widzialne do niewidzialnego, Ząbki 2002;

3. Kobielus Stanisław, Lapidarium christianum: Symbolika drogich kamieni. Wczesne chrześcijaństwo i średniowiecze, Kraków 2012;

4. Kobielus Stanisław, Ikonografia zdrady i śmierci Judasza : starożytność chrześcijańska i średniowiecze, Ząbki 2005,

5. Kobielus Stanisław, Krzyż Chrystusa : od znaku i figury do symbolu i metafory, Warszawa 2000.

6. Kantorowicz Ernst Hartwig, Dwa ciała króla: studium ze średniowiecznej teologii politycznej, przeł. Maciej Michalski i Adam Krawiec, Warszawa 2007 (fragmenty).

7. Goff J. le, Kultura średniowiecznej Europy, przeł. H. Szumańska-Grossowa, Warszawa 1970.

8. Simson O. von, Katedra gotycka. Jej narodziny i znaczenie, przeł. A. Palińska, Warszawa 1989.

9. Człowiek średniowiecza, red, J. le Goff, przeł. M. Radożycka-Paoletti, Warszawa 1996.

Literatura szczegółowa będzie podawana studentom na każdym wykładzie

Wymagania wstępne:

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.

Zajęcia terenowe:

Magazyn zbiorów średniowiecznych Muzeum Narodowego w Warszawie

13.IV.2023 - 10.00 - 11.30

20.IV.2023 - 10.30 - 12.00

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)