Ikonografia wczesnochrześcijańska i średniowieczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HS-IWCHiŚ |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Ikonografia wczesnochrześcijańska i średniowieczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aUVjEcNwKClRDWc2eGbfciq8DSjm6jQhdql3yfldfV3M1%40thread.tacv2/conversations?groupId=88a00c8b-e289-4ca7-99d6-f3a99c09ebba&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS1_W01 HS1_W03 HS1_U03 HS1_U04 HS1_K01 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość historii średniowiecznej europejskiej, podstawowa znajomość kultury artystycznej, zjawisk artystycznych w średniowiecznej Europie. Znajomość Pisma Świętego, apokryfów średniowiecznych. |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony jest symbolicznym treścią dzieł sztuki wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej. Ikonografia przedstawianych dzieł plastyki rozpatrywana jest w szerokim kontekście kulturowym oraz cywilizacyjnym średniowiecza, w tym literatury patrystycznej, apokryfów, piśmiennictwa religijnego wieków średnich oraz traktatów filozoficznych |
Pełny opis: |
Podczas wykładu omówione zostaną następujące tematy i motywy, pojawiające się w sztuce wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej: - Ikonografia Universum i stworzenia świata; stworzenie Adama i Ewy. - Ikonografia Maryjna w scenach Zwiastowania, Nawiedzenia, Bożego Narodzenie i pokłon Mędrców. - Ikonografia Eucharystii. - Tematy pasyjne: Ukrzyżowanie; Opłakiwanie; Pieta; Chrystus Frasobliwy; Chrystus w tłoczni mistycznej; Mąż Boleści; Arma Christi - Ikonografia Zmartwychwstania Pańskiego - tematy apokaliptyczne, w tym: Sąd Ostateczny, Deesis, Niebiańska Jerozolima. - Symbolika liczb, kolorów, symbolika ciała ludzkiego. - Symbolika architektury: arka Noego; świątynia Salomona; wieża Babel; labirynt; geometria mistyczna. - Ikonografia Trójcy Świętej w świetle kształtujących się dogmatów i soborów - Ikonografia Aniołów. Program przedmiotu przewiduje przeprowadzenie kilku zajęć w terenie |
Literatura: |
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Wyobraźnia średniowieczna, red. T. Michałowska, Warszawa 1996 2. Kobielus Stanisław, Dzieło sztuki - dzieło wiary: przez widzialne do niewidzialnego, Ząbki 2002; 3. Kobielus Stanisław, Lapidarium christianum: Symbolika drogich kamieni. Wczesne chrześcijaństwo i średniowiecze, Kraków 2012; 4. Kobielus Stanisław, Ikonografia zdrady i śmierci Judasza : starożytność chrześcijańska i średniowiecze, Ząbki 2005, 5. Kobielus Stanisław, Krzyż Chrystusa : od znaku i figury do symbolu i metafory, Warszawa 2000. 6. Kantorowicz Ernst Hartwig, Dwa ciała króla: studium ze średniowiecznej teologii politycznej, przeł. Maciej Michalski i Adam Krawiec, Warszawa 2007 (fragmenty). 7. Goff J. le, Kultura średniowiecznej Europy, przeł. H. Szumańska-Grossowa, Warszawa 1970. 8. Simson O. von, Katedra gotycka. Jej narodziny i znaczenie, przeł. A. Palińska, Warszawa 1989. 9. Człowiek średniowiecza, red, J. le Goff, przeł. M. Radożycka-Paoletti, Warszawa 1996. Literatura szczegółowa będzie podawana studentom na każdym wykładzie |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
2 pkt ECTS to 30 godzin uczestnictwa studentów w wykładach oraz 30 h lektury zadanych tekstów Efekty kształcenia: Student ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi. Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. Student potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. Jest gotowy do współpracy i podejmowania działań na rzecz środowiska społecznego. Jest również przygotowany do samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu historii sztuki poprzez korzystanie m.in. z konsultacji specjalistycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student ma obowiązek 100% uczestnictwa w wykładach. W przypadku nieobecności usprawiedliwienie jest możliwe po okazaniu stosownego zwolnienia lekarskiego lub innego rodzaju zaświadczenia/usprawiedliwienia. Egzamin w formie ustnej obejmuje wiedzę przekazaną podczas wykładu. Student otrzymuje trzy pytania: jedno pytanie teoretyczne i dwa pytania polegające na dokonaniu analizy ikonograficznej i ikonologicznej losowo wybranych przedstawień. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Romana Rupiewicz | |
Prowadzący grup: | Romana Rupiewicz | |
Strona przedmiotu: | https://historiasztuki.wnhs.uksw.edu.pl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony jest symbolicznym treścią dzieł sztuki wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej. Ikonografia przedstawianych dzieł plastyki rozpatrywana jest w szerokim kontekście kulturowym oraz cywilizacyjnym średniowiecza, w tym literatury patrystycznej, apokryfów, piśmiennictwa religijnego wieków średnich oraz traktatów filozoficznych. |
|
Pełny opis: |
Podczas wykładu omówione zostaną następujące tematy i motywy, pojawiające się w sztuce wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej: - Ikonografia Universum i stworzenia świata; stworzenie Adama i Ewy. - Ikonografia Maryjna w scenach Zwiastowania, Nawiedzenia, Bożego Narodzenie i pokłon Mędrców. - Ikonografia Eucharystii. - Tematy pasyjne: Ukrzyżowanie; Opłakiwanie; Pieta; Chrystus Frasobliwy; Chrystus w tłoczni mistycznej; Mąż Boleści; Arma Christi - Ikonografia Zmartwychwstania Pańskiego - tematy apokaliptyczne, w tym: Sąd Ostateczny, Deesis, Niebiańska Jerozolima. - Symbolika liczb, kolorów, symbolika ciała ludzkiego. - Symbolika architektury: arka Noego; świątynia Salomona; wieża Babel; labirynt; geometria mistyczna. - Ikonografia Trójcy Świętej w świetle kształtujących się dogmatów i soborów - Ikonografia Aniołów. |
|
Literatura: |
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Wyobraźnia średniowieczna, red. T. Michałowska, Warszawa 1996 2. Kobielus Stanisław, Dzieło sztuki - dzieło wiary: przez widzialne do niewidzialnego, Ząbki 2002; 3. Kobielus Stanisław, Lapidarium christianum: Symbolika drogich kamieni. Wczesne chrześcijaństwo i średniowiecze, Kraków 2012; 4. Kobielus Stanisław, Ikonografia zdrady i śmierci Judasza : starożytność chrześcijańska i średniowiecze, Ząbki 2005, 5. Kobielus Stanisław, Krzyż Chrystusa : od znaku i figury do symbolu i metafory, Warszawa 2000. 6. Kantorowicz Ernst Hartwig, Dwa ciała króla: studium ze średniowiecznej teologii politycznej, przeł. Maciej Michalski i Adam Krawiec, Warszawa 2007 (fragmenty). 7. Goff J. le, Kultura średniowiecznej Europy, przeł. H. Szumańska-Grossowa, Warszawa 1970. 8. Simson O. von, Katedra gotycka. Jej narodziny i znaczenie, przeł. A. Palińska, Warszawa 1989. 9. Człowiek średniowiecza, red, J. le Goff, przeł. M. Radożycka-Paoletti, Warszawa 1996. Literatura szczegółowa będzie podawana studentom na każdym wykładzie |
|
Wymagania wstępne: |
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Romana Rupiewicz | |
Prowadzący grup: | Romana Rupiewicz | |
Strona przedmiotu: | https://historiasztuki.wnhs.uksw.edu.pl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony jest symbolicznym treścią dzieł sztuki wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej. Ikonografia przedstawianych dzieł plastyki rozpatrywana jest w szerokim kontekście kulturowym oraz cywilizacyjnym średniowiecza, w tym literatury patrystycznej, apokryfów, piśmiennictwa religijnego wieków średnich oraz traktatów filozoficznych. Zajęcia terenowe: Magazyn zbiorów średniowiecznych Muzeum Narodowego w Warszawie 13.IV.2023 - 10.00 - 11.30 20.IV.2023 - 10.30 - 12.00 |
|
Pełny opis: |
Podczas wykładu omówione zostaną następujące tematy i motywy, pojawiające się w sztuce wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej: - Ikonografia Universum i stworzenia świata; stworzenie Adama i Ewy. - Ikonografia Maryjna w scenach Zwiastowania, Nawiedzenia, Bożego Narodzenie i pokłon Mędrców. - Ikonografia Eucharystii. - Tematy pasyjne: Ukrzyżowanie; Opłakiwanie; Pieta; Chrystus Frasobliwy; Chrystus w tłoczni mistycznej; Mąż Boleści; Arma Christi - Ikonografia Zmartwychwstania Pańskiego - tematy apokaliptyczne, w tym: Sąd Ostateczny, Deesis, Niebiańska Jerozolima. - Symbolika liczb, kolorów, symbolika ciała ludzkiego. - Symbolika architektury: arka Noego; świątynia Salomona; wieża Babel; labirynt; geometria mistyczna. - Ikonografia Trójcy Świętej w świetle kształtujących się dogmatów i soborów - Ikonografia Aniołów. |
|
Literatura: |
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Wyobraźnia średniowieczna, red. T. Michałowska, Warszawa 1996 2. Kobielus Stanisław, Dzieło sztuki - dzieło wiary: przez widzialne do niewidzialnego, Ząbki 2002; 3. Kobielus Stanisław, Lapidarium christianum: Symbolika drogich kamieni. Wczesne chrześcijaństwo i średniowiecze, Kraków 2012; 4. Kobielus Stanisław, Ikonografia zdrady i śmierci Judasza : starożytność chrześcijańska i średniowiecze, Ząbki 2005, 5. Kobielus Stanisław, Krzyż Chrystusa : od znaku i figury do symbolu i metafory, Warszawa 2000. 6. Kantorowicz Ernst Hartwig, Dwa ciała króla: studium ze średniowiecznej teologii politycznej, przeł. Maciej Michalski i Adam Krawiec, Warszawa 2007 (fragmenty). 7. Goff J. le, Kultura średniowiecznej Europy, przeł. H. Szumańska-Grossowa, Warszawa 1970. 8. Simson O. von, Katedra gotycka. Jej narodziny i znaczenie, przeł. A. Palińska, Warszawa 1989. 9. Człowiek średniowiecza, red, J. le Goff, przeł. M. Radożycka-Paoletti, Warszawa 1996. Literatura szczegółowa będzie podawana studentom na każdym wykładzie |
|
Wymagania wstępne: |
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Zajęcia terenowe: Magazyn zbiorów średniowiecznych Muzeum Narodowego w Warszawie 13.IV.2023 - 10.00 - 11.30 20.IV.2023 - 10.30 - 12.00 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Romana Rupiewicz | |
Prowadzący grup: | Romana Rupiewicz | |
Strona przedmiotu: | https://historiasztuki.wnhs.uksw.edu.pl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony jest symbolicznym treścią dzieł sztuki wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej. Ikonografia przedstawianych dzieł plastyki rozpatrywana jest w szerokim kontekście kulturowym oraz cywilizacyjnym średniowiecza, w tym literatury patrystycznej, apokryfów, piśmiennictwa religijnego wieków średnich oraz traktatów filozoficznych. Zajęcia terenowe: Magazyn zbiorów średniowiecznych Muzeum Narodowego w Warszawie 13.IV.2023 - 10.00 - 11.30 20.IV.2023 - 10.30 - 12.00 |
|
Pełny opis: |
Podczas wykładu omówione zostaną następujące tematy i motywy, pojawiające się w sztuce wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej: - Ikonografia Universum i stworzenia świata; stworzenie Adama i Ewy. - Ikonografia Maryjna w scenach Zwiastowania, Nawiedzenia, Bożego Narodzenie i pokłon Mędrców. - Ikonografia Eucharystii. - Tematy pasyjne: Ukrzyżowanie; Opłakiwanie; Pieta; Chrystus Frasobliwy; Chrystus w tłoczni mistycznej; Mąż Boleści; Arma Christi - Ikonografia Zmartwychwstania Pańskiego - tematy apokaliptyczne, w tym: Sąd Ostateczny, Deesis, Niebiańska Jerozolima. - Symbolika liczb, kolorów, symbolika ciała ludzkiego. - Symbolika architektury: arka Noego; świątynia Salomona; wieża Babel; labirynt; geometria mistyczna. - Ikonografia Trójcy Świętej w świetle kształtujących się dogmatów i soborów - Ikonografia Aniołów. |
|
Literatura: |
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Wyobraźnia średniowieczna, red. T. Michałowska, Warszawa 1996 2. Kobielus Stanisław, Dzieło sztuki - dzieło wiary: przez widzialne do niewidzialnego, Ząbki 2002; 3. Kobielus Stanisław, Lapidarium christianum: Symbolika drogich kamieni. Wczesne chrześcijaństwo i średniowiecze, Kraków 2012; 4. Kobielus Stanisław, Ikonografia zdrady i śmierci Judasza : starożytność chrześcijańska i średniowiecze, Ząbki 2005, 5. Kobielus Stanisław, Krzyż Chrystusa : od znaku i figury do symbolu i metafory, Warszawa 2000. 6. Kantorowicz Ernst Hartwig, Dwa ciała króla: studium ze średniowiecznej teologii politycznej, przeł. Maciej Michalski i Adam Krawiec, Warszawa 2007 (fragmenty). 7. Goff J. le, Kultura średniowiecznej Europy, przeł. H. Szumańska-Grossowa, Warszawa 1970. 8. Simson O. von, Katedra gotycka. Jej narodziny i znaczenie, przeł. A. Palińska, Warszawa 1989. 9. Człowiek średniowiecza, red, J. le Goff, przeł. M. Radożycka-Paoletti, Warszawa 1996. Literatura szczegółowa będzie podawana studentom na każdym wykładzie |
|
Wymagania wstępne: |
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Zajęcia terenowe: Magazyn zbiorów średniowiecznych Muzeum Narodowego w Warszawie 13.IV.2023 - 10.00 - 11.30 20.IV.2023 - 10.30 - 12.00 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.