Klasycyzm i romantyzm
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HS-KiRć |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Klasycyzm i romantyzm |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o sztuce |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS1_W02 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U04 HS1_U05 HS1_K01 |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu historii nowożytnej Polski i Europy na poziomie szkoły średniej. |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia są poświęcone szczegółowej analizie wybranych problemów ze sztuki klasycyzmu i romantyzmu. |
Pełny opis: |
Na ćwiczeniach studenci zapoznają się szczegółowo z wybranymi problemami ze sztuki klasycyzmu i romantyzmu. Tematyka oscyluje wokół zagadnień związanych z architekturą i plastyką tego okresu. Studenci poznają twórczość najwybitniejszych rzeźbiarzy europejskich oraz polskich. Przybliżona zostanie twórczość malarzy 1. połowy XIX w. Zostaną omówione główne nurty w architekturze. Szczególna uwaga zostanie poświęcona wybranym zagadnieniom ikonograficznym związanym ze specyfiką omawianych epok. Absolwent będzie miał uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej w okresie 1750-1850, będzie znał terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Absolwent będzie umiał rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Będzie posiadał umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki b) dobór metod i narzędzi badawczych, c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. Student będzie potrafił posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. Będzie posiadał umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Będzie umiał przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. Absolwent będzie gotowy do współpracy i podejmowania działań na rzecz środowiska społecznego. Będzie przygotowany do samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu historii sztuki poprzez korzystanie m.in. z konsultacji specjalistycznych. |
Literatura: |
Sztuka świata, t. 7-8, wyd. Arkady. K. Mikocka-Rachubowa, Canova, jego krąg i Polacy, Warszawa 2001. The Dictionary of art, ed. J. Turner, London 1996. dalsza literatura podawana na bieżąco, sprofilowana do tematu |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
2 ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: uczestnictwo w ćwiczeniach: 30 godz. samodzielna lektura i przygotowanie do referatu: 30 godz. Wiedza. Absolwent posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej nowożytnej, zna i stosuje terminologię oraz używa podstawowych metod badawczych historii sztuki. Umiejętności. Absolwent rozwiązuje problemy w zakresie historii sztuki wyszukując i selekcjonując właściwe informacje w zasobach drukowanych i cyfrowych, przeprowadzając ich krytyczną ocenę i syntezę. Analizuje problemy w zakresie historii sztuki, w tym analizuje obiekty in situ; b) dobiera metody i narzędzia badawcze, wykorzystywane zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowuje i prezentuje wyniki z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. Student posługuje się językiem specjalistycznym i stosuje właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. Konstruuje logiczną wypowiedź w mowie i w piśmie w języku polskim. Przygotowuje tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. Kompetencje. Absolwent zachowuje otwartość do samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu historii sztuki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową (zaliczeniową) składają się 2 oceny - z referatu i kolokwium. Studenci przygotowują w wyznaczonym terminie referaty z prezentacją multimedialną, na zadany uprzednio przez wykładowcę temat. Studenci przygotowują referat w oparciu o lektury wskazane przez wykładowcę. Wygłoszony referat następnie jest oceniany przez wykładowcę. Pozytywną ocenę otrzymuje referat omówiony w sposób wyczerpujący, zilustrowany prezentacją z bogatym materiałem ikonograficznym. Referat, który nie uzyska pozytywnej oceny, może być poprawiony w wersji pisemnej z aparatem naukowym i literaturą. Na ocenę bardzo dobrą student powinien posiadać uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej w okresie 1750-1850, powinien znać terminy z zakresu historii sztuki oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Student powinien biegle rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Powinien posiadać umiejętności badawcze i samodzielnie je stosować, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki b) dobór metod i narzędzi badawczych, c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. Student powinien biegle posługiwać się posługiwać się językiem specjalistycznym i biegle stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. Powinien posiadać i samodzielnie stosować umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie. Powinien umieć przygotować tekst naukowy z bardzo dobrze zastosowanym aparatem badawczym i bardzo dobrze opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. Na ocenę dobrą student powinien posiadać dość uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej w okresie 1750-1850, powinien znać większość terminów z zakresu historii sztuki oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Student powinien rozwiązywać większość problemów w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Powinien posiadać umiejętności badawcze i samodzielnie je stosować, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki b) dobór metod i narzędzi badawczych, c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. Student powinien dość poprawnie posługiwać się posługiwać się językiem specjalistycznym i poprawnie stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. Powinien posiadać i poprawnie stosować umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Powinien umieć przygotować tekst naukowy z dobrze zastosowanym aparatem badawczym i dobrze opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. Na ocenę dostateczną student powinien posiadać dostatecznie uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej w okresie 1750-1850, powinien jednak znać większość terminów z zakresu historii sztuki oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Student powinien rozwiązywać w podstawowym stopniu problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Powinien posiadać umiejętności badawcze i dostatecznie poprawnie je stosować, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki b) dobór metod i narzędzi badawczych, c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. Student powinien dostatecznie posługiwać się posługiwać się językiem specjalistycznym i dostatecznie stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. Powinien posiadać w dostatecznym stopniu umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Powinien umieć przygotować tekst naukowy na poziomie dostatecznym z aparatem badawczym. Na ostatnich zajęciach odbywa się kolokwium pisemne (test 10 pytań zamkniętych) do którego studenci przygotowują się z lektur, na podstawie których zostały przygotowane referaty. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Obecność w dniu referatu jest obowiązkowa. Studenci są zobowiązani do gotowości wygłoszenia referatu na zajęciach poprzedzających wyznaczony termin referatu. Jest to spowodowane koniecznością zapobieżenia sytuacji, w której wyznaczona osoba nie pojawia się na zajęciach bądź jest nieprzygotowana. Niewygłoszony referat należy przedstawić na zajęciach na koniec semestru, lub oddać wykładowcy w formie pisemnej (na wyraźne wskazanie wykładowcy). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Skrodzka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Skrodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia są poświęcone szczegółowej analizie wybranych problemów ze sztuki klasycyzmu i romantyzmu. |
|
Pełny opis: |
Na ćwiczeniach studenci zapoznają się szczegółowo z wybranymi problemami ze sztuki klasycyzmu i romantyzmu. Tematyka oscyluje wokół zagadnień związanych z architekturą i plastyką tego okresu. Studenci poznają twórczość najwybitniejszych rzeźbiarzy europejskich oraz polskich. Przybliżona zostanie twórczość malarzy 1. połowy XIX w. Zostaną omówione główne nurty w architekturze. Szczególna uwaga zostanie poświęcona wybranym zagadnieniom ikonograficznym związanym ze specyfiką omawianych epok. |
|
Literatura: |
Sztuka świata, t. 7-8, wyd. Arkady. I. Ciseri, Romantyzm, Warszawa 2009. K. Mikocka-Rachubowa, Canova, jego krąg i Polacy, Warszawa 2001. The Dictionary of art, ed. J. Turner, London 1996. dalsza literatura podawana na bieżąco, sprofilowana do tematu |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość historii sztuki wczesniejszych epok. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Skrodzka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Skrodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 2 ECTS 30 godzin pracy w sali 15 godzin praca własna 10 godzin przygotowanie do kolokwium 5 godzin konsultacje z wykładowczynią |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia są poświęcone szczegółowej analizie wybranych problemów ze sztuki klasycyzmu i romantyzmu. |
|
Pełny opis: |
Na ćwiczeniach studenci zapoznają się szczegółowo z wybranymi problemami ze sztuki klasycyzmu i romantyzmu. Tematyka oscyluje wokół zagadnień związanych z architekturą i plastyką tego okresu. Studenci poznają twórczość najwybitniejszych rzeźbiarzy europejskich oraz polskich. Przybliżona zostanie twórczość malarzy 1. połowy XIX w. Zostaną omówione główne nurty w architekturze. Szczególna uwaga zostanie poświęcona wybranym zagadnieniom ikonograficznym związanym ze specyfiką omawianych epok. |
|
Literatura: |
Sztuka świata, t. 7-8, wyd. Arkady. I. Ciseri, Romantyzm, Warszawa 2009. K. Mikocka-Rachubowa, Canova, jego krąg i Polacy, Warszawa 2001. The Dictionary of art, ed. J. Turner, London 1996. dalsza literatura podawana na bieżąco, sprofilowana do tematu |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość historii sztuki wczesniejszych epok. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Skrodzka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Skrodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 2 ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: uczestnictwo w ćwiczeniach: 30 godz. samodzielna lektura i przygotowanie do referatu: 30 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia są poświęcone szczegółowej analizie wybranych problemów ze sztuki klasycyzmu i romantyzmu. |
|
Pełny opis: |
Na ćwiczeniach studenci zapoznają się szczegółowo z wybranymi problemami ze sztuki klasycyzmu i romantyzmu. Tematyka oscyluje wokół zagadnień związanych z architekturą i plastyką tego okresu. Studenci poznają twórczość najwybitniejszych rzeźbiarzy europejskich oraz polskich. Przybliżona zostanie twórczość malarzy 1. połowy XIX w. Zostaną omówione główne nurty w architekturze. Szczególna uwaga zostanie poświęcona wybranym zagadnieniom ikonograficznym związanym ze specyfiką omawianych epok. |
|
Literatura: |
Sztuka świata, t. 7-8, wyd. Arkady. I. Ciseri, Romantyzm, Warszawa 2009. K. Mikocka-Rachubowa, Canova, jego krąg i Polacy, Warszawa 2001. The Dictionary of art, ed. J. Turner, London 1996. dalsza literatura podawana na bieżąco, sprofilowana do tematu |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość historii sztuki wczesniejszych epok. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Skrodzka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Skrodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 2 ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: uczestnictwo w ćwiczeniach: 30 godz. samodzielna lektura i przygotowanie do referatu: 30 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia są poświęcone szczegółowej analizie wybranych problemów ze sztuki klasycyzmu i romantyzmu. |
|
Pełny opis: |
Na ćwiczeniach studenci zapoznają się szczegółowo z wybranymi problemami ze sztuki klasycyzmu i romantyzmu. Tematyka oscyluje wokół zagadnień związanych z architekturą i plastyką tego okresu. Studenci poznają twórczość najwybitniejszych rzeźbiarzy europejskich oraz polskich. Przybliżona zostanie twórczość malarzy 1. połowy XIX w. Zostaną omówione główne nurty w architekturze. Szczególna uwaga zostanie poświęcona wybranym zagadnieniom ikonograficznym związanym ze specyfiką omawianych epok. |
|
Literatura: |
Sztuka świata, t. 7-8, wyd. Arkady. I. Ciseri, Romantyzm, Warszawa 2009. K. Mikocka-Rachubowa, Canova, jego krąg i Polacy, Warszawa 2001. The Dictionary of art, ed. J. Turner, London 1996. dalsza literatura podawana na bieżąco, sprofilowana do tematu |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość historii sztuki wczesniejszych epok. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.