Percepcja wizualna w sztuce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HS-MON |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Percepcja wizualna w sztuce |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: |
Wykłady monograficzne II stopień ZDK |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS1_W02 HS1_W03 HS1_W06 HS1_U03 HS1_U07 |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Sztuka jako dziedzina posługująca się językiem spostrzeżeń bazuje na ludzkich mechanizmach percepcyjnych. Ich znajomość pozwala na spojrzenie na sztuki piękne jako na dzidzię odkrywająca cechy aparatu percepcyjnego człowieka. Wykłady prezentują podstawowe mechanizmy percepcyjne ilustrując je przykładami dzieł sztuki i projektami z obszaru komunikacji wizualnej. |
Pełny opis: |
Wykłady przedstawiają szczególny aspekt rozwoju sztuki i sposobów obrazowania. Przełomowe dzieła sztuki są wynalazkami wykorzystującymi ludzkie mechanizmy percepcyjne. Oczywiście badanie ludzkiej percepcji albo tworzenie różnych wizualnych iluzji nie jest celem sztuki jako takim. Jednak świat ukazany w sztuce albo wytworzone przez nią idee z biegiem historii i w coraz bardziej świadomy sposób bazują na mechanizmach poznawczych człowieka. Ten rozwój nie jest liniowy co wynika z wielkich przełomów w sztuce i różnych zainteresowań artystów. Wykłady przedstawiają zagadnienia związane z percepcją i odnoszą je do wybranych dzieł sztuki. Podczas wykładu omawiane są: struktura i działanie systemu wzrokowego, percepcja kształtu, zasady organizacji spostrzeżeń (gesthalt), widzenie barw, teoria napięć i struktury wizualne, widzenie głębi, stałość spostrzeżeń, historia obrazowania. |
Literatura: |
Piotr J Francuz, Imagia. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu, Lublin 2013. Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Warszawa 2005 Rudolf Arnheim, Dynamika formy architektonicznej, Łódź 2016 Ernst Hans Josef Gombrich, Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego, Warszawa 1981 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student: - Zna zaawansowaną terminologię z historii sztuki oraz podstawową terminologię nauk humanistycznych oraz społecznych, którą umie stosować w praktyce zawodowej. - Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. - Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii sztuki. - Kierując się wskazówkami opiekuna naukowego umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności. - Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w stopniu umożliwiającym swobodną konwersację z w języku polskim i obcym na tematy ogólne oraz związane ze studiowaną specjalnością. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzenie wiedzy odbywa się podczas dyskusji problemowej |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK_MON
WYK_MON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Romana Rupiewicz | |
Prowadzący grup: | Romana Rupiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 2 pkt ECTS to 30 h uczestnictwa w zajęciach oraz 30 h lektury zadanych tekstów |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Sztuka jako dziedzina posługująca się językiem spostrzeżeń bazuje na ludzkich mechanizmach percepcyjnych. Ich znajomość pozwala na spojrzenie na sztuki piękne jako na dzidzię odkrywająca cechy aparatu percepcyjnego człowieka. Wykłady prezentują podstawowe mechanizmy percepcyjne ilustrując je przykładami dzieł sztuki i projektami z obszaru komunikacji wizualnej. |
|
Pełny opis: |
Wykłady przedstawiają szczególny aspekt rozwoju sztuki i sposobów obrazowania. Przełomowe dzieła sztuki są wynalazkami wykorzystującymi ludzkie mechanizmy percepcyjne. Oczywiście badanie ludzkiej percepcji albo tworzenie różnych wizualnych iluzji nie jest celem sztuki jako takim. Jednak świat ukazany w sztuce albo wytworzone przez nią idee z biegiem historii i w coraz bardziej świadomy sposób bazują na mechanizmach poznawczych człowieka. Ten rozwój nie jest liniowy co wynika z wielkich przełomów w sztuce i różnych zainteresowań artystów. Wykłady przedstawiają zagadnienia związane z percepcją i odnoszą je do wybranych dzieł sztuki. Podczas wykładu omawiane są: struktura i działanie systemu wzrokowego, percepcja kształtu, zasady organizacji spostrzeżeń (gesthalt), widzenie barw, teoria napięć i struktury wizualne, widzenie głębi, stałość spostrzeżeń, historia obrazowania. |
|
Literatura: |
Piotr J Francuz, Imagia. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu, Lublin 2013. Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Warszawa 2005 Rudolf Arnheim, Dynamika formy architektonicznej, Łódź 2016 Ernst Hans Josef Gombrich, Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego, Warszawa 1981 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.