Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Iconography of Jewish art: selected issues

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-HS-MON0
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Iconography of Jewish art: selected issues
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych UKSW
Grupy: Wykłady monograficzne II stopień ZDK
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki o sztuce

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

HS1_W02

HS1_W06

HS1_U04

HS1_U05

HS1_U06


Wymagania wstępne:

Wiedza na temat sztuki polskiej i europejskiej od XVII do XX wieku na poziomie podstawowym.

Skrócony opis:

Wykłady dotyczą wybranych zagadnień dotyczących ikonografii sztuki żydowskiej w Polsce i Europie w okresie od XVII do XX wieku. Obejmują dwa bloki tematyczne – ikonografię i ikonologię żydowskiej sztuki religijnej oraz znaczenie wybranych motywów sztuki świeckiej, m.in. Żyda Wiecznego Tułacza, figury Chrystusa, cmentarza żydowskiego czy wizja Ziemi Obiecanej. Zakres tematyczny: geneza i specyfika sztuki żydowskiej, podstawowe źródła ikonograficzne, terminologia, język hebrajski, Świątynia Jerozolimska jako punkt odniesienia dla synagogi, motywy zwierzęce, geometryczne i roślinne dekoracji synagogalnych, ikonografia sztuki świeckiej w kontekście poszukiwań tożsamości narodowej i Holocaustu.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie uczestników z następującymi tematami:

1. Zajęcia organizacyjne – omówienie sylabusa, kryteriów oceniania, skali ocen, zakresu kolokwium, zapoznanie się z poziomem wiedzy uczestników w zakresie historii sztuki. Krótka historia Żydów i judaizmu.

2. Specyfika sztuki, jej źródła pisane, podstawy ikonografii i terminologii. Przybytek i Świątynia Jerozolimska - biblijny opis, wyposażenie i jego symboliczne znaczenie.

3. Synagoga - terminologia, historia i źródła, architektura, funkcje, wyposażenie, jej odniesienia do Świątyni Jerozolimskiej.

4. Ikonografia dekoracji synagogalnej i jej źródła, najważniejsze motywy – zodiak, motywy zwierzęce, roślinne, świątynne, kolorystyka; krótkie omówienie programu dekoracji synagogi z Gwoźdźca.

5.-6. Haskala i początki świeckiej sztuki żydowskiej. Sztuki wizualne i ich rola w obrazowaniu poszukiwań tożsamości narodowej w kontekście dążeń do asymilacji i ikonografii syjonistycznej – Aleksander Lesser, Maurycy Gottlieb, Maurycy Trębacz, Samuel Hirszenberg, Mojżesz Lilien, Wilhelm Wachtel (motywy: Żyda Wiecznego Tułacza, cmentarza żydowskiego, nowy model Żyda).

7. Figura Chrystusa, Święta rodzina i Pieta - przemiany znaczeń w sztuce żydowskiej w kontekście sztuki europejskiej i Holocaustu.

8. Kolokwium on-line - 21 Stycznia 2025.

Zajęcia – 15 godzin - obejmują wykład ilustrowany prezentacją i materiałem filmowym. Studenci zobowiązani są do przeczytania wskazanego przez prowadzącą tekstu przed zajęciami i do odpowiedzi na 2 pytania zadane w formie testu on-line na początku zajęć - uczestnicy muszą dysponować odpowiednimi narzędziami – smartfon / laptop / tablet. Wszystkie teksty są w zespole MTeams wraz z listą artykułów i datami testów.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

1. Bible (Old Testament) - selected passages (The Book of Exodus,The Book of Kings 1, Psalms among others).

https://www.biblegateway.com/passage/?search=1%20Kings+6&version=NIV

2. Friedman M., The Meaning of the Zodiac in Synagogues in the Land of Israel Turing the Byzantine Period: Ars Judaica, 2005, vol. 1, pp 51 – 66.

3. Huberman I., Living Symbols, Massada 1988

4. Perek Shirah.

5. Piechotka M. and K., Heaven's Gates: Masonry Syngaogues…, Warsaw 2020 - selected passages

6. Gamble A., 'Marc Chagall's White Crucifixion'.

7. Goldman-Ida B., 'Boris Schatz, Abel Pann and the Bezalel School of Arts and Crafts in Jerusalem'.

8. ‘Hirszenberg Brothers: in Search of the Promised Land’, Łódź-Warszawa 2017.

9.Tarnowska M., ‘Myths of the Orient, Zionism and Israel in the painting of Adolf Berman (1876-1943)’, 2015.

10. Artykuły w języku angielskim wskazane przez wykładowcę do przeczytania w celu uzupełnienia wiedzy i przygotowania się do odpowiedzi na pytania. [wszystkie są dodane do MTeams].

LITERATURA DODATKOWA:

1. Insiders and Outsiders: Dilemmas of East European Jewry, de. Cohen R.I., Frankel J., Hoffman S., Oxford-Portland, Oregon, 2010.

2. Jewish artists and Central-Eastern Europe: art centers, identity, heritage from the 19th century to the Second World War: the First Congress of Jewish Art in Poland, ed. by J. Malinowski, R. Piątkowska, T. Sztyma-Knasiecka, Warszawa 2010.

3. Reconstructing Jewish identity in pre-and post-Holocaust literature and culture, L. Aleksandrowicz-Pędich, M. Pakier (eds.), Frankfurt am Main 2012.

4. Styrna N., Artyści żydowscy w Krakowie 1873-1939, katalog wystawy / Jewish artists in Kraków 1873-1939, exhibition catalogue, Kraków 2008.

5. Jewish Life Cycle Customs:

- http://www.jewishvirtuallibrary.org/tradition - “Tradition”

- http://www.jewfaq.org/tocevents.htm - Life Cycle - Birth and the First Month of Life, Bar Mitzvah, Bat Mitzvah, and Confirmation, Marriage, Divorce, Life, Death, and Mourning, Olam Ha-Ba: The Afterlife

- http://www.shiva.com/learning-center/commemorate/jewish-holidays - Shabbat, Rosh Hashana, Yom Kippur, Sukkot, Shemini Atzeret, Simchat Torah, Hanukkah, Purim, Passover, Shavuot, Tish’a B’Av.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

1. Uczestnik wykładu ma podstawową wiedzę o znaczeniu historii sztuki żydowskiej wśród nauk humanistycznych i jest świadomy jej specyfiki przedmiotowej i metodologicznej.

2. Student ma uporządkowaną podstawową wiedzę na temat ikonografii sztuki żydowskiej – religijnej XVII – początku XX wieku oraz świeckiej końca XIX do lat 90. XX wieku tworzonej w Polsce i Europie. W szczególności: ikonologia synagogi i jej związki ze Świątynią Jerozolimską, ikonografia dekoracji synagogalnej, w sztukach wizualnych - motyw Żyda Wiecznego Tułacza i jego symbolika, ikonografia figury Chrystusa, symbolika sztuki syjonistycznej.

3. Zna i rozumie podstawowe metody interpretacji obiektów sztuki żydowskiej oraz właściwą dla niej terminologię. Rozumie wpływ uwarunkowań historycznych i kulturowych na sztukę i jej warstwę znaczeniową.

4. Ma świadomość złożoności zagadnień związanych ze sztuką żydowską i potrzeby jej badania.

5. Zna instytucje badające zagadnienia związane ze sztuką żydowską.

6. Potrafi skonstruować logiczną wypowiedź pisemną i ustną w języku angielskim na temat sztuki żydowskiej na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Nakład pracy studenta obejmuje 45 [90] godzin [1 godzina x 2 w przypadku zajęć w j. obcym] = 3 ECTS: 15 [30] godzin wykładu monograficznego + 30 [60] godzin: 20 [40] godzin - lektura i analiza literatury podstawowej i wskazanych do przeczytania 5 artykułów; 10[20] godzin przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego.

Metody i kryteria oceniania:

WYMAGANIA DO UKOŃCZENIA KURSU:

- obecność na zajęciach - max 30 pkt / dopuszczalna jedna nieobecność, kolejne nieobecności "kosztują" minus 4 pkt każda

- odpowiedzi na 5 mini testów zawierających 2 pytania każdy dotyczące zadanego artykułu – max 5 X 2 pkt = 10 pkt

- zaliczenie kolokwium - max 60 punktów, 36 punktów zalicza.

- OCENA SEMESTRALNA - MAX 100 PKT [60 PKT ZALICZA]

- obecność na zajęciach - max 30 pkt

- odpowiedzi na 5 mini testów z tekstu zadanego na wykład – max 10 pkt

- zaliczenie kolokwium - max 60 pkt, minimum 36 pkt

- Skala ocen: 60-75 = 3,0 / 76-79 = 3,5 / 80-90 = 4,0 / 91-94 = 4,5 / 95-100 = 5,0

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 15 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Tarnowska
Prowadzący grup: Magdalena Tarnowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Nakład pracy studenta obejmuje 45 [90] godzin [1 godzina x 2 w przypadku zajęć w j. obcym] = 3 ECTS: 15 [30] godzin wykładu monograficznego + 30 [60] godzin: 20 [40] godzin - lektura i analiza literatury podstawowej i wskazanych do przeczytania 5 artykułów; 10[20] godzin przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego.

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

JAK W OPISIE OGÓLNYM

Pełny opis:

JAK W OPISIE OGÓLNYM

Literatura:

JAK W OPISIE OGÓLNYM

Wymagania wstępne:

MTEAMS:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3AvwmrIV5qJAlDoDYFitUZ1KFTX4BxtV3P02_-ODZ7Z_s1%40thread.tacv2/?groupId=beb5fa2f-5152-4004-a11a-be1a6c7717d9

Zajęcia - 15 godzin - obejmują wykład ilustrowany prezentacją i materiałem wideo. Studenci zobowiązani są do zapoznania się z tekstem wskazanym przez prowadzącą przed zajęciami oraz do odpowiedzi na 2 pytania zadane w formie testu online na początku zajęć - uczestnicy muszą posiadać odpowiednie do tego narzędzia - smartfon/laptop/tablet. Wszystkie teksty znajdują się w MTeams wraz z listą artykułów i terminami testów.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)