Iconography of Jewish art: selected issues
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HS-MON0 |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Iconography of Jewish art: selected issues |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: |
Wykłady monograficzne II stopień ZDK |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o sztuce |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS1_W02 HS1_W06 HS1_U04 HS1_U05 HS1_U06 |
Wymagania wstępne: | Wiedza na temat sztuki polskiej i europejskiej od XVII do XX wieku na poziomie podstawowym. |
Skrócony opis: |
Wykłady dotyczą wybranych zagadnień dotyczących ikonografii sztuki żydowskiej w Polsce i Europie w okresie od XVII do XX wieku. Obejmują dwa bloki tematyczne – ikonografię i ikonologię żydowskiej sztuki religijnej oraz znaczenie wybranych motywów sztuki świeckiej, m.in. Żyda Wiecznego Tułacza, figury Chrystusa, cmentarza żydowskiego czy wizja Ziemi Obiecanej. Zakres tematyczny: geneza i specyfika sztuki żydowskiej, podstawowe źródła ikonograficzne, terminologia, język hebrajski, Świątynia Jerozolimska jako punkt odniesienia dla synagogi, motywy zwierzęce, geometryczne i roślinne dekoracji synagogalnych, ikonografia sztuki świeckiej w kontekście poszukiwań tożsamości narodowej i Holocaustu. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie uczestników z następującymi tematami: 1. Zajęcia organizacyjne – omówienie sylabusa, kryteriów oceniania, skali ocen, zakresu kolokwium, zapoznanie się z poziomem wiedzy uczestników w zakresie historii sztuki. Krótka historia Żydów i judaizmu. 2. Specyfika sztuki, jej źródła pisane, podstawy ikonografii i terminologii. Przybytek i Świątynia Jerozolimska - biblijny opis, wyposażenie i jego symboliczne znaczenie. 3. Synagoga - terminologia, historia i źródła, architektura, funkcje, wyposażenie, jej odniesienia do Świątyni Jerozolimskiej. 4. Ikonografia dekoracji synagogalnej i jej źródła, najważniejsze motywy – zodiak, motywy zwierzęce, roślinne, świątynne, kolorystyka; krótkie omówienie programu dekoracji synagogi z Gwoźdźca. 5.-6. Haskala i początki świeckiej sztuki żydowskiej. Sztuki wizualne i ich rola w obrazowaniu poszukiwań tożsamości narodowej w kontekście dążeń do asymilacji i ikonografii syjonistycznej – Aleksander Lesser, Maurycy Gottlieb, Maurycy Trębacz, Samuel Hirszenberg, Mojżesz Lilien, Wilhelm Wachtel (motywy: Żyda Wiecznego Tułacza, cmentarza żydowskiego, nowy model Żyda). 7. Figura Chrystusa, Święta rodzina i Pieta - przemiany znaczeń w sztuce żydowskiej w kontekście sztuki europejskiej i Holocaustu. 8. Kolokwium on-line - 21 Stycznia 2025. Zajęcia – 15 godzin - obejmują wykład ilustrowany prezentacją i materiałem filmowym. Studenci zobowiązani są do przeczytania wskazanego przez prowadzącą tekstu przed zajęciami i do odpowiedzi na 2 pytania zadane w formie testu on-line na początku zajęć - uczestnicy muszą dysponować odpowiednimi narzędziami – smartfon / laptop / tablet. Wszystkie teksty są w zespole MTeams wraz z listą artykułów i datami testów. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Bible (Old Testament) - selected passages (The Book of Exodus,The Book of Kings 1, Psalms among others). https://www.biblegateway.com/passage/?search=1%20Kings+6&version=NIV 2. Friedman M., The Meaning of the Zodiac in Synagogues in the Land of Israel Turing the Byzantine Period: Ars Judaica, 2005, vol. 1, pp 51 – 66. 3. Huberman I., Living Symbols, Massada 1988 4. Perek Shirah. 5. Piechotka M. and K., Heaven's Gates: Masonry Syngaogues…, Warsaw 2020 - selected passages 6. Gamble A., 'Marc Chagall's White Crucifixion'. 7. Goldman-Ida B., 'Boris Schatz, Abel Pann and the Bezalel School of Arts and Crafts in Jerusalem'. 8. ‘Hirszenberg Brothers: in Search of the Promised Land’, Łódź-Warszawa 2017. 9.Tarnowska M., ‘Myths of the Orient, Zionism and Israel in the painting of Adolf Berman (1876-1943)’, 2015. 10. Artykuły w języku angielskim wskazane przez wykładowcę do przeczytania w celu uzupełnienia wiedzy i przygotowania się do odpowiedzi na pytania. [wszystkie są dodane do MTeams]. LITERATURA DODATKOWA: 1. Insiders and Outsiders: Dilemmas of East European Jewry, de. Cohen R.I., Frankel J., Hoffman S., Oxford-Portland, Oregon, 2010. 2. Jewish artists and Central-Eastern Europe: art centers, identity, heritage from the 19th century to the Second World War: the First Congress of Jewish Art in Poland, ed. by J. Malinowski, R. Piątkowska, T. Sztyma-Knasiecka, Warszawa 2010. 3. Reconstructing Jewish identity in pre-and post-Holocaust literature and culture, L. Aleksandrowicz-Pędich, M. Pakier (eds.), Frankfurt am Main 2012. 4. Styrna N., Artyści żydowscy w Krakowie 1873-1939, katalog wystawy / Jewish artists in Kraków 1873-1939, exhibition catalogue, Kraków 2008. 5. Jewish Life Cycle Customs: - http://www.jewishvirtuallibrary.org/tradition - “Tradition” - http://www.jewfaq.org/tocevents.htm - Life Cycle - Birth and the First Month of Life, Bar Mitzvah, Bat Mitzvah, and Confirmation, Marriage, Divorce, Life, Death, and Mourning, Olam Ha-Ba: The Afterlife - http://www.shiva.com/learning-center/commemorate/jewish-holidays - Shabbat, Rosh Hashana, Yom Kippur, Sukkot, Shemini Atzeret, Simchat Torah, Hanukkah, Purim, Passover, Shavuot, Tish’a B’Av. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1. Uczestnik wykładu ma podstawową wiedzę o znaczeniu historii sztuki żydowskiej wśród nauk humanistycznych i jest świadomy jej specyfiki przedmiotowej i metodologicznej. 2. Student ma uporządkowaną podstawową wiedzę na temat ikonografii sztuki żydowskiej – religijnej XVII – początku XX wieku oraz świeckiej końca XIX do lat 90. XX wieku tworzonej w Polsce i Europie. W szczególności: ikonologia synagogi i jej związki ze Świątynią Jerozolimską, ikonografia dekoracji synagogalnej, w sztukach wizualnych - motyw Żyda Wiecznego Tułacza i jego symbolika, ikonografia figury Chrystusa, symbolika sztuki syjonistycznej. 3. Zna i rozumie podstawowe metody interpretacji obiektów sztuki żydowskiej oraz właściwą dla niej terminologię. Rozumie wpływ uwarunkowań historycznych i kulturowych na sztukę i jej warstwę znaczeniową. 4. Ma świadomość złożoności zagadnień związanych ze sztuką żydowską i potrzeby jej badania. 5. Zna instytucje badające zagadnienia związane ze sztuką żydowską. 6. Potrafi skonstruować logiczną wypowiedź pisemną i ustną w języku angielskim na temat sztuki żydowskiej na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Nakład pracy studenta obejmuje 45 [90] godzin [1 godzina x 2 w przypadku zajęć w j. obcym] = 3 ECTS: 15 [30] godzin wykładu monograficznego + 30 [60] godzin: 20 [40] godzin - lektura i analiza literatury podstawowej i wskazanych do przeczytania 5 artykułów; 10[20] godzin przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
WYMAGANIA DO UKOŃCZENIA KURSU: - obecność na zajęciach - max 30 pkt / dopuszczalna jedna nieobecność, kolejne nieobecności "kosztują" minus 4 pkt każda - odpowiedzi na 5 mini testów zawierających 2 pytania każdy dotyczące zadanego artykułu – max 5 X 2 pkt = 10 pkt - zaliczenie kolokwium - max 60 punktów, 36 punktów zalicza. - OCENA SEMESTRALNA - MAX 100 PKT [60 PKT ZALICZA] - obecność na zajęciach - max 30 pkt - odpowiedzi na 5 mini testów z tekstu zadanego na wykład – max 10 pkt - zaliczenie kolokwium - max 60 pkt, minimum 36 pkt - Skala ocen: 60-75 = 3,0 / 76-79 = 3,5 / 80-90 = 4,0 / 91-94 = 4,5 / 95-100 = 5,0 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK_MON
WYK_MON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 15 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Tarnowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Tarnowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Nakład pracy studenta obejmuje 45 [90] godzin [1 godzina x 2 w przypadku zajęć w j. obcym] = 3 ECTS: 15 [30] godzin wykładu monograficznego + 30 [60] godzin: 20 [40] godzin - lektura i analiza literatury podstawowej i wskazanych do przeczytania 5 artykułów; 10[20] godzin przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
JAK W OPISIE OGÓLNYM |
|
Pełny opis: |
JAK W OPISIE OGÓLNYM |
|
Literatura: |
JAK W OPISIE OGÓLNYM |
|
Wymagania wstępne: |
MTEAMS: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3AvwmrIV5qJAlDoDYFitUZ1KFTX4BxtV3P02_-ODZ7Z_s1%40thread.tacv2/?groupId=beb5fa2f-5152-4004-a11a-be1a6c7717d9 Zajęcia - 15 godzin - obejmują wykład ilustrowany prezentacją i materiałem wideo. Studenci zobowiązani są do zapoznania się z tekstem wskazanym przez prowadzącą przed zajęciami oraz do odpowiedzi na 2 pytania zadane w formie testu online na początku zajęć - uczestnicy muszą posiadać odpowiednie do tego narzędzia - smartfon/laptop/tablet. Wszystkie teksty znajdują się w MTeams wraz z listą artykułów i terminami testów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.