Pozawerbalne środki komunikacji w sztuce średniowiecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HS-MON8 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pozawerbalne środki komunikacji w sztuce średniowiecznej |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: |
Wykłady monograficzne II stopień ZDK |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS1_W02 HS1_W03 HS!_W06 HS1_U05 HS1_W08 HS2_-U03 HS2_U07 HS2_K01 |
Wymagania wstępne: | brak wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Fundamentalną i oficjalną racją rozwoju sztuki w średniowieczu było nauczanie obrazami, zwłaszcza tych wszystkich, najliczniejszych, którzy nie znali pisma. W rzeczywistości sztuka pełniła bardziej złożone i doniosłe zadania: komentowała i objaśniała główne prawdy wiary oraz porządku kosmologicznego i społecznego; służyła zapisywaniu w pamięci zbiorowej i indywidualnej ważnych wydarzeń i głównych ich uczestników. Aby wypełniać te zadania wypracowano cały repertuar - a można nawet uznać, że system – środków komunikacji wizualnej, które pozwalały odbiorcy rozpoznać i zrozumieć temat i przesłanie przedstawienia. |
Pełny opis: |
Fundamentalną i oficjalną racją rozwoju sztuki w średniowieczu było nauczanie obrazami, zwłaszcza tych wszystkich, najliczniejszych, którzy nie znali pisma. W rzeczywistości sztuka pełniła bardziej złożone i doniosłe zadania: komentowała i objaśniała główne prawdy wiary oraz porządku kosmologicznego i społecznego; służyła zapisywaniu w pamięci zbiorowej i indywidualnej ważnych wydarzeń i głównych ich uczestników. Aby wypełniać te zadania wypracowano cały repertuar - a można nawet uznać, że system – środków komunikacji wizualnej, które pozwalały odbiorcy rozpoznać i zrozumieć temat i przesłanie przedstawienia. Do najważniejszych należały z pewnością postawa i gesty, które ustalały hierarchię wyobrażonych w obrazie osób, objaśniały ich czynności, a w konsekwencji – ustalały istotę treści przedstawienia. Postawa i gesty, które wywodziły się z zachowań rytualnych bywały nierzadko osnową ideową całego wyobrażenia; skonwencjonalizowane gesty spontaniczne budowały emocjonalność przedstawienia. Podobne funkcje pełniły także stroje i atrybuty. Przekazy ikonograficzne otwierają jednocześnie możliwości realnego znaczenia tych środków komunikacji w życiu społeczności średniowiecznych. |
Literatura: |
1. F. Garnier, Le Langage de l’image au Moyen Age, t. 1: Signification et symbolique, wyd. 2, Paris 1996; t. 2: Grammaire des gestes, Paris 1989. 2. C. Frugoni, Le Moyen Âge par ses images, Paris 2015. 3. J.-C. Schmitt, Gest w średniowiecznej Europie, tł. H. Zaremska, Warszawa 2006. 4. P. Mrozowski, Gest władcy w ikonografii polskiego średniowiecza, w: Imagines Potestatis. Rytuały, symbole i konteksty feudalne władzy zwierzchniej. Polska X-XV w., Warszawa 1994, s. 59-74. 5. Les Vêtement. Histoire, archéologie et symbolique vestimentaire au Moyen-âge, red. M. Pastoureau, Paris 1989. W. Maisel, Archeologia prawna Europy, Warszawa, Poznań 1989. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Historia Sztuki - studia I stopnia (HS1 III) Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju pozawerbalnch środków komunikacji społecznej uwidocznionych w ikonografii średniowiecznej. Zna i rozumie metody analizy i interpretacji przekazu wizualnego. Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnienia i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi. Student posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko. Historia Sztuki - studia II stopnia (HS2 I-II) Student ma uporządkowaną wiedzę o wybranych problemach rozwoju pozawerbalnch środków komunikacji społecznej uwidocznionych w ikonografii średniowiecznej. Zna terminologię oraz metody badawcze. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma uporządkowaną znajomość teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. Ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi. Student potrafi rozpoznać różne rodzaje środków komunikacji wizualnej a także przeprowadzić ich analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń i oddziaływania społecznego. Posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Student jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów, ale jednocześnie jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach. Dopuszczalne są 3 nieobecności nieusprawiedliwione. Czwarta nieusprawiedliwiona nieobecność wymagać będzie realizacji pisemnej pracy własnej studenta. Satysfakcjonująca frekwencja (do 3 nb) będzie oceniona dostatecznie. Otrzymanie wyższej oceny będzie warunkowane napisaniem pracy na wybrany temat związany z problematyka wykładu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK_MON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Mrozowski | |
Prowadzący grup: | Przemysław Mrozowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 2 pkt ECTS to 30h uczestnictwa w zajęciach oraz 30h lektury zadanych tekstów |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Fundamentalną i oficjalną racją rozwoju sztuki w średniowieczu było nauczanie obrazami, zwłaszcza tych wszystkich, najliczniejszych, którzy nie znali pisma. W rzeczywistości sztuka pełniła bardziej złożone i doniosłe zadania: komentowała i objaśniała główne prawdy wiary oraz porządku kosmologicznego i społecznego; służyła zapisywaniu w pamięci zbiorowej i indywidualnej ważnych wydarzeń i głównych ich uczestników. Aby wypełniać te zadania wypracowano cały repertuar - a można nawet uznać, że system – środków komunikacji wizualnej, które pozwalały odbiorcy rozpoznać i zrozumieć temat i przesłanie przedstawienia. |
|
Pełny opis: |
Fundamentalną i oficjalną racją rozwoju sztuki w średniowieczu było nauczanie obrazami, zwłaszcza tych wszystkich, najliczniejszych, którzy nie znali pisma. W rzeczywistości sztuka pełniła bardziej złożone i doniosłe zadania: komentowała i objaśniała główne prawdy wiary oraz porządku kosmologicznego i społecznego; służyła zapisywaniu w pamięci zbiorowej i indywidualnej ważnych wydarzeń i głównych ich uczestników. Aby wypełniać te zadania wypracowano cały repertuar - a można nawet uznać, że system – środków komunikacji wizualnej, które pozwalały odbiorcy rozpoznać i zrozumieć temat i przesłanie przedstawienia. Do najważniejszych należały z pewnością postawa i gesty, które ustalały hierarchię wyobrażonych w obrazie osób, objaśniały ich czynności, a w konsekwencji – ustalały istotę treści przedstawienia. Postawa i gesty, które wywodziły się z zachowań rytualnych bywały nierzadko osnową ideową całego wyobrażenia; skonwencjonalizowane gesty spontaniczne budowały emocjonalność przedstawienia. Podobne funkcje pełniły także stroje i atrybuty. Przekazy ikonograficzne otwierają jednocześnie możliwości realnego znaczenia tych środków komunikacji w życiu społeczności średniowiecznych. |
|
Literatura: |
1. F. Garnier, Le Langage de l’image au Moyen Age, t. 1: Signification et symbolique, wyd. 2, Paris 1996; t. 2: Grammaire des gestes, Paris 1989. 2. C. Frugoni, Le Moyen Âge par ses images, Paris 2015. 3. J.-C. Schmitt, Gest w średniowiecznej Europie, tł. H. Zaremska, Warszawa 2006. 4. P. Mrozowski, Gest władcy w ikonografii polskiego średniowiecza, w: Imagines Potestatis. Rytuały, symbole i konteksty feudalne władzy zwierzchniej. Polska X-XV w., Warszawa 1994, s. 59-74. 5. Les Vêtement. Histoire, archéologie et symbolique vestimentaire au Moyen-âge, red. M. Pastoureau, Paris 1989. W. Maisel, Archeologia prawna Europy, Warszawa, Poznań 1989. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.