New Figuration: selected issues
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HS-NF |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | New Figuration: selected issues |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: |
Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) Grupa przedmiotów - oferta Erasmus Monografy w języku angielskim |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0697feb9e81044f3bb0418e16b77317a%40thread.tacv2/conversations?groupId=921e165b-30d7-4557-a622-0484283717ba&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS2_W01 HS2_W02 HS2_W03 HS2_U03 HS2_U04 HS2_U06 HS2_U07 HS2_K01 |
Wymagania wstępne: | ZNAJOMOŚĆ JĘZYKA ANGIELSKIEGO CO NAJMNIEJ NA POZIOMIE POCZĄTKUJĄCYM |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony wybranym problemom nowej figuracji, która jako prąd artystyczny zrodziła się na początku lat 60. XX wieku w obrębie kultury anglosaskiej i francuskiej. |
Pełny opis: |
Pojawienie się nowej figuracji można uznać jako powrót przedstawienia ludzkiej sylwetki równoznaczny z odrzuceniem abstrakcji, która dominowała na scenie artystycznej Zachodu od zakończenia II wojny światowej. Przede wszystkim chodziło o zwrot ku sztuce figuratywnej i zaangażowanej. Twórcy zaczęli komentować kondycję egzystencjalną człowieka i jego współczesne problemy: mechanizmy uwikłań w polityczne, ekonomiczne i społeczne tryby. Na wykładzie zostanie omówiona twórczość wybranych artystów zagranicznych i polskich. Zwrócimy uwagę na działalność poszczególnych krytyków i kuratorów wybranych wystaw, istotnych dla rozwoju sztuki nowej figuracji. Mogą wystąpić zajęcia (maksymalnie 2) w trybie e-learning. |
Literatura: |
- Liam Considine, ‘Screen Politics: Pop Art and the Atelier Populaire’, in Tate Papers, no.24, Autumn 2015, online version: https://www.tate.org.uk/research/publications/tate-papers/24/screen-politics-pop-art-and-the-atelier-populaire, accessed 19 February 2020. - Neue Figurationen. Aus der Werkstatt der Malerei um 1960, katalog wystawy, München 2015 - New Figuration in America, ed. J. Porter Retzer, F. Horn Retzer, Milwaukee 1982 - Ragon M., Naissance d'un art nouveau, Paris 1963 - Ragon. M., Vingt-cinq ans d'art vivant: chronique vecue de l'art contemporaine de l'abstraction au pop-art 1944-1969, Paris 1969 - Recent Painting USA: Figure, the catalogue of exhibition at the Museum of Modern Art in New York, New York 1962 - Selz P., New images of man, New York 1959 - Soliński M., Lucian Freud. Malarz ciała, Warszawa-Toruń 2016 - Turowski A., Polska ideoza, w: Sztuka polska po 1945 roku. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki Warszawa, listopad 1984, PWN, Warszawa 1987, s. 31-38 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA Po zakończeniu zajęć student: - posiada wiedzę o wybranych problemach sztuki nowej figuracji w poszczególnych krajach; - orientuje się w przebiegu przemian form artystycznych w malarstwie figuratywnym od lat 50 do 70 XX w. UMIETĘTNOŚCI Student: - operuje fachowym słownictwem, specjalistyczną terminologią z zakresu malarstwa nowoczesnego - jest w stanie objaśnić główne uwarunkowania polityczne, gospodarcze, społeczne i techniczne na rozwój powojennego malarstwa figuratywnego - posiada umiejętność rozpoznania różnych typów malarskiej figuracji - potrafi przeprowadzić krytyczną analizę dzieł malarskich z epoki nowoczesnej OPIS ECTS (3 pkt.) Nakład pracy studenta: 15 godzin - udział w wykładzie 30 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, 15 godzin - przygotowanie do zajęć, wykonanie zadań domowych, konsultacje z prowadzącym zajęcia 30 godzin - samodzielna praca w ramach e-learningu |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie: - obecności na zajęciach; możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność w ciągu całego semestru; - aktywności i czynnym udziale w dyskusjach prowadzonych podczas zajęć. - uzyskaniu pozytywnej oceny za wykonanie zadań w ramach e-learningu |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marek Maksymczak | |
Prowadzący grup: | Marek Maksymczak | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adAaqruUnexsP5i1v86s8KN5g1NUkLRHgVmcAtzpxDEs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8d11c264-f60d-45ba-bec8-d07e6eed7d39&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony wybranym problemom nowej figuracji, która jako prąd artystyczny zrodziła się na początku lat 60. XX wieku w obrębie kultury anglosaskiej i francuskiej. |
|
Pełny opis: |
Pojawienie się nowej figuracji można uznać jako powrót przedstawienia ludzkiej sylwetki równoznaczny z odrzuceniem abstrakcji, która dominowała na scenie artystycznej Zachodu od zakończenia II wojny światowej. Przede wszystkim chodziło o zwrot ku sztuce figuratywnej i zaangażowanej. Twórcy zaczęli komentować kondycję egzystencjalną człowieka i jego współczesne problemy: mechanizmy uwikłań w polityczne, ekonomiczne i społeczne tryby. Na wykładzie zostanie omówiona twórczość wybranych artystów zagranicznych i polskich. Zwrócimy uwagę na działalność poszczególnych krytyków i kuratorów wybranych wystaw, istotnych dla rozwoju sztuki nowej figuracji. |
|
Literatura: |
- Liam Considine, ‘Screen Politics: Pop Art and the Atelier Populaire’, in Tate Papers, no.24, Autumn 2015, online version: https://www.tate.org.uk/research/publications/tate-papers/24/screen-politics-pop-art-and-the-atelier-populaire, accessed 19 February 2020. - Neue Figurationen. Aus der Werkstatt der Malerei um 1960, katalog wystawy, München 2015 - New Figuration in America, ed. J. Porter Retzer, F. Horn Retzer, Milwaukee 1982 - Ragon M., Naissance d'un art nouveau, Paris 1963 - Ragon. M., Vingt-cinq ans d'art vivant: chronique vecue de l'art contemporaine de l'abstraction au pop-art 1944-1969, Paris 1969 - Recent Painting USA: Figure, the catalogue of exhibition at the Museum of Modern Art in New York, New York 1962 - Selz P., New images of man, New York 1959 - Soliński M., Lucian Freud. Malarz ciała, Warszawa-Toruń 2016 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK_MON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 15 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marek Maksymczak | |
Prowadzący grup: | Marek Maksymczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS (3 pkt.) Nakład pracy studenta: 15 godzin - udział w wykładzie 30 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, 15 godzin - przygotowanie do zajęć, wykonanie zadań domowych, konsultacje z prowadzącym zajęcia 30 godzin - samodzielna praca w ramach e-learningu |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny ograniczonego wyboru |
|
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony wybranym problemom nowej figuracji, która jako prąd artystyczny zrodziła się na początku lat 60. XX wieku w obrębie kultury anglosaskiej i francuskiej. Dwa zajecia odbędą się w formie e-learningu: 10.01.2023 r., 24.01.2023 r. |
|
Pełny opis: |
Pojawienie się nowej figuracji można uznać jako powrót przedstawienia ludzkiej sylwetki równoznaczny z odrzuceniem abstrakcji, która dominowała na scenie artystycznej Zachodu od zakończenia II wojny światowej. Przede wszystkim chodziło o zwrot ku sztuce figuratywnej i zaangażowanej. Twórcy zaczęli komentować kondycję egzystencjalną człowieka i jego współczesne problemy: mechanizmy uwikłań w polityczne, ekonomiczne i społeczne tryby. Na wykładzie zostanie omówiona twórczość wybranych artystów zagranicznych i polskich. Zwrócimy uwagę na działalność poszczególnych krytyków i kuratorów wybranych wystaw, istotnych dla rozwoju sztuki nowej figuracji. |
|
Literatura: |
- Liam Considine, ‘Screen Politics: Pop Art and the Atelier Populaire’, in Tate Papers, no.24, Autumn 2015, online version: https://www.tate.org.uk/research/publications/tate-papers/24/screen-politics-pop-art-and-the-atelier-populaire, accessed 19 February 2020. - Neue Figurationen. Aus der Werkstatt der Malerei um 1960, katalog wystawy, München 2015 - New Figuration in America, ed. J. Porter Retzer, F. Horn Retzer, Milwaukee 1982 - Ragon M., Naissance d'un art nouveau, Paris 1963 - Ragon. M., Vingt-cinq ans d'art vivant: chronique vecue de l'art contemporaine de l'abstraction au pop-art 1944-1969, Paris 1969 - Recent Painting USA: Figure, the catalogue of exhibition at the Museum of Modern Art in New York, New York 1962 - Selz P., New images of man, New York 1959 - Soliński M., Lucian Freud. Malarz ciała, Warszawa-Toruń 2016 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK_MON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 15 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marek Maksymczak | |
Prowadzący grup: | Marek Maksymczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS (3 pkt.) Nakład pracy studenta: 15 godzin - udział w wykładzie 30 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, 15 godzin - przygotowanie do zajęć, wykonanie zadań domowych, konsultacje z prowadzącym zajęcia 30 godzin - samodzielna praca w ramach e-learningu |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny ograniczonego wyboru |
|
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony wybranym problemom nowej figuracji, która jako prąd artystyczny zrodziła się na początku lat 60. XX wieku w obrębie kultury anglosaskiej i francuskiej. Wybrane zajęcia odbędą się w muzeach lub galeriach sztuki na terenie Warszawy. Zajęcia z dnia 14.11.2023 r. odbędą się dn. 17.11.2023 r. w Muzeum Narodowym w Warszawie. Zajecia z dnia 12.12.2023 r. odbędą się 1.12.23 r. w Galerii Spectra Art Space. Mogą wystąpić zajęcia w formie e-learningu. |
|
Pełny opis: |
Pojawienie się nowej figuracji można uznać jako powrót przedstawienia ludzkiej sylwetki równoznaczny z odrzuceniem abstrakcji, która dominowała na scenie artystycznej Zachodu od zakończenia II wojny światowej. Przede wszystkim chodziło o zwrot ku sztuce figuratywnej i zaangażowanej. Twórcy zaczęli komentować kondycję egzystencjalną człowieka i jego współczesne problemy: mechanizmy uwikłań w polityczne, ekonomiczne i społeczne tryby. Na wykładzie zostanie omówiona twórczość wybranych artystów zagranicznych i polskich. Zwrócimy uwagę na działalność poszczególnych krytyków i kuratorów wybranych wystaw, istotnych dla rozwoju sztuki nowej figuracji. |
|
Literatura: |
- Liam Considine, ‘Screen Politics: Pop Art and the Atelier Populaire’, in Tate Papers, no.24, Autumn 2015, online version: https://www.tate.org.uk/research/publications/tate-papers/24/screen-politics-pop-art-and-the-atelier-populaire, accessed 19 February 2020. - Neue Figurationen. Aus der Werkstatt der Malerei um 1960, katalog wystawy, München 2015 - New Figuration in America, ed. J. Porter Retzer, F. Horn Retzer, Milwaukee 1982 - Ragon M., Naissance d'un art nouveau, Paris 1963 - Ragon. M., Vingt-cinq ans d'art vivant: chronique vecue de l'art contemporaine de l'abstraction au pop-art 1944-1969, Paris 1969 - Recent Painting USA: Figure, the catalogue of exhibition at the Museum of Modern Art in New York, New York 1962 - Selz P., New images of man, New York 1959 - Soliński M., Lucian Freud. Malarz ciała, Warszawa-Toruń 2016 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK_MON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 15 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marek Maksymczak | |
Prowadzący grup: | Marek Maksymczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS (3 pkt.) Nakład pracy studenta: 15 godzin - udział w wykładzie 30 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, 15 godzin - przygotowanie do zajęć, wykonanie zadań domowych, konsultacje z prowadzącym zajęcia 30 godzin - samodzielna praca w ramach e-learningu |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny ograniczonego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
|
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony wybranym problemom nowej figuracji, która jako prąd artystyczny zrodziła się na początku lat 60. XX wieku w obrębie kultury anglosaskiej i francuskiej. Wybrane zajęcia mogą odbyć się w muzeach lub galeriach sztuki na terenie Warszawy. |
|
Pełny opis: |
Pojawienie się nowej figuracji można uznać jako powrót przedstawienia ludzkiej sylwetki równoznaczny z odrzuceniem abstrakcji, która dominowała na scenie artystycznej Zachodu od zakończenia II wojny światowej. Przede wszystkim chodziło o zwrot ku sztuce figuratywnej i zaangażowanej. Twórcy zaczęli komentować kondycję egzystencjalną człowieka i jego współczesne problemy: mechanizmy uwikłań w polityczne, ekonomiczne i społeczne tryby. Na wykładzie zostanie omówiona twórczość wybranych artystów zagranicznych i polskich. Zwrócimy uwagę na działalność poszczególnych krytyków i kuratorów wybranych wystaw, istotnych dla rozwoju sztuki nowej figuracji. |
|
Literatura: |
- Liam Considine, ‘Screen Politics: Pop Art and the Atelier Populaire’, in Tate Papers, no.24, Autumn 2015, online version: https://www.tate.org.uk/research/publications/tate-papers/24/screen-politics-pop-art-and-the-atelier-populaire, accessed 19 February 2020. - Neue Figurationen. Aus der Werkstatt der Malerei um 1960, katalog wystawy, München 2015 - New Figuration in America, ed. J. Porter Retzer, F. Horn Retzer, Milwaukee 1982 - Ragon M., Naissance d'un art nouveau, Paris 1963 - Ragon. M., Vingt-cinq ans d'art vivant: chronique vecue de l'art contemporaine de l'abstraction au pop-art 1944-1969, Paris 1969 - Recent Painting USA: Figure, the catalogue of exhibition at the Museum of Modern Art in New York, New York 1962 - Selz P., New images of man, New York 1959 - Soliński M., Lucian Freud. Malarz ciała, Warszawa-Toruń 2016 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.