Rzemiosło artystyczne. Rzeczoznawstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HS-RARZECZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rzemiosło artystyczne. Rzeczoznawstwo |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: |
Moduły do wyboru dla 1 roku studiów 2 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS2_W02 HS2_U05 HS2_K01 HS2_K03 HS2_K04 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z historii rzemiosła artystycznego, rekomendowane wcześniejsze uczestnictwo w wykładzie i ćwiczeniach "Historia rzemiosła artystycznego" |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter teoretyczny i praktyczny, a ich celem jest pogłębienie wiedzy i umiejętność studentów w zakresie rzemiosła artystycznego. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter teoretyczny i praktyczny (wizyty w muzeach, wykłady/spotkania ze specjalistami), a ich celem jest pogłębienie wiedzy i umiejętność studentów w zakresie rozpoznawania stylów, datowania wyrobów rzemiosła artystycznego, określania miejsca ich wykonania, technik i technologii oraz materiałów. Zajęcia wstępne do przedmiotu, maja charakter teoretyczny i zapoznają studentów z zagadnieniami takimi jak: termin rzeczoznawstwo-koneserstwo, rodzaje ekspertyz w dziedzinie historii sztuki, organy wydające ekspertyzy, zagadnienie ekspertów w dziedzinie historii sztuki w Polsce, ustawodawstwo w dziedzinie rzeczoznawstwa. |
Literatura: |
Akty prawne: 1. Kodeks Etyki ICOM (punkt 8.13): 2. Ustawa o muzeach z dn. dnia 21 listopada 1996 r. (znowelizowana), art. 34 3. Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 r. (znowelizowana), art. 100 4. Rozporządzenie w sprawie rzeczoznawców Ministra Kultury w zakresie opieki nad zabytkami z dn. 10 maja 2004 r. Podstawowa: 1. Barbasiewicz A., Czy polskich muzealników obowiązuje kodeks ICOM? Uwagi o prawnych aspektach etyki muzealnej, „Muzealnictwo” 2012, nr 53, s. 196-200. dostępne on-line http://old.nimoz.pl/upload/wydawnictwa/Muzealnictwo/Muzealnictwo53/M_53_026_Barbasiewicz_ICOM.pdf 2. Bastek G., Znawstwo - dzieje i metoda, „Ikonotheka. Prace Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego", T. 10 (1996), s. 35-50. 3. Ekspert kontra dzieło. Rozpoznawanie falsyfikatów oraz fałszywych atrybucji w sztukach plastycznych, red. R.D. Spencer, Warszawa 2009. 4. Jagielska A., Markowski D., Ekspertyza dzieła sztuki i pozycja eksperta w świetle polskiego prawa, „Art & Business” 10/2007, Dodatek: Kolekcjoner 10/2007, s. 12- 15. 5. Miliszkiewicz J., Wysoki popyt na usługi niezależnych ekspertów (wywiad z dr hab. Dorotą Folgą – Januszewską), „Art & Business” 12/2007,Dodatek: Kolekcjoner 12/2007, s. 8 – 9. 6. Miliszkiewicz J., Zawód eksperta, czyli warto być przyzwoitym, „Art &Business” 11/2007, Dodatek: Kolekcjoner 11/2007, s. 8 – 9. 7. Wind E., Krytyka znawstwa, [w:] Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce, red. J. Białostocki, Warszawa 1976, s. s. 170–193. 8. Zalasińska K., Kodeks etyki dla muzeów ICOM jako ogólnie przyjęte normy etyki zawodowej - głos w dyskusji, "Muzealnictwo" 2013, nr 54, s. 247-251. [komentarz do: Barbasiewicz A., Czy polskich muzealników...] dostęp on-line http://old.nimoz.pl/upload/wydawnictwa/Muzealnictwo/Muzealnictwo54/036Muzealnictwo54_zalasinska.pdf |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie rzemiosła artystycznego od starożytności do współczesności, obejmującą rozwój form i zdobnictwa, zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze UMIEJĘTNOŚCI student potrafi w zaawansowanym stopniu posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu rzemiosła artystycznego KOMPETENCJE Student jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów Student jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności w kontekście zmieniających się przepisów. Ma kompetencje pozwalające na podtrzymywanie i rozwijanie etosu zawodu historyka sztuki. Student jest przygotowany do samodzielnego podejmowania decyzji wynikających m.in. z krytycznej oceny działań własnych oraz zespołów, w których pracuje bądź nimi kieruje - związanych w szczególności z etyką zawodową oraz inicjowania działań służących jej podtrzymywaniu OPIS PUNKTÓW ECTS: Uczestnictwo w zajęciach = 30 h = 1 p Wykonywanie zadań, przygotowywanie się do zadań = 60 h = 2 p |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wykonanych zadań (testów); aktywne uczestnictwo w zajęciach (dyskusje, pytania) |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Białonowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Białonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter teoretyczno i praktyczny (wizyty w muzeach, wykłady/spotkania ze specjalistami), a ich celem jest pogłębienie wiedzy i umiejętność studentów w zakresie rozpoznawania stylów, datowania wyrobów rzemiosła artystycznego, określania miejsca ich wykonania, technik i technologii oraz materiałów. Zajęcia wstępne do przedmiotu, maja charakter teoretyczny i zapoznają studentów z zagadnieniami takimi jak: termin rzeczoznawstwo-koneserstwo, rodzaje ekspertyz w dziedzinie historii sztuki, organy wydające ekspertyzy, zagadnienie ekspertów w dziedzinie historii sztuki w Polsce, ustawodawstwo w dziedzinie rzeczoznawstwa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Białonowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Białonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS PUNKTÓW ECTS: Uczestnictwo w zajęciach = 30 h = 1 p Wykonywanie zadań, przygotowywanie się do zadań = 60 h = 2 p |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
Akty prawne: 1. Kodeks Etyki ICOM (punkt 8.13): 2. Ustawa o muzeach z dn. dnia 21 listopada 1996 r. (znowelizowana), art. 34 3. Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 r. (znowelizowana), art. 100 4. Rozporządzenie w sprawie rzeczoznawców Ministra Kultury w zakresie opieki nad zabytkami z dn. 10 maja 2004 r. Podstawowa: 1. Barbasiewicz A., Czy polskich muzealników obowiązuje kodeks ICOM? Uwagi o prawnych aspektach etyki muzealnej, „Muzealnictwo” 2012, nr 53, s. 196-200. dostępne on-line http://old.nimoz.pl/upload/wydawnictwa/Muzealnictwo/Muzealnictwo53/M_53_026_Barbasiewicz_ICOM.pdf 2. Bastek G., Znawstwo - dzieje i metoda, „Ikonotheka. Prace Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego", T. 10 (1996), s. 35-50. 3. Ekspert kontra dzieło. Rozpoznawanie falsyfikatów oraz fałszywych atrybucji w sztukach plastycznych, red. R.D. Spencer, Warszawa 2009. 4. Jagielska A., Markowski D., Ekspertyza dzieła sztuki i pozycja eksperta w świetle polskiego prawa, „Art & Business” 10/2007, Dodatek: Kolekcjoner 10/2007, s. 12- 15. 5. Miliszkiewicz J., Wysoki popyt na usługi niezależnych ekspertów (wywiad z dr hab. Dorotą Folgą – Januszewską), „Art & Business” 12/2007,Dodatek: Kolekcjoner 12/2007, s. 8 – 9. 6. Miliszkiewicz J., Zawód eksperta, czyli warto być przyzwoitym, „Art &Business” 11/2007, Dodatek: Kolekcjoner 11/2007, s. 8 – 9. 7. Wind E., Krytyka znawstwa, [w:] Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce, red. J. Białostocki, Warszawa 1976, s. s. 170–193. 8. Zalasińska K., Kodeks etyki dla muzeów ICOM jako ogólnie przyjęte normy etyki zawodowej - głos w dyskusji, "Muzealnictwo" 2013, nr 54, s. 247-251. [komentarz do: Barbasiewicz A., Czy polskich muzealników...] dostęp on-line http://old.nimoz.pl/upload/wydawnictwa/Muzealnictwo/Muzealnictwo54/036Muzealnictwo54_zalasinska.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Białonowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Białonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS PUNKTÓW ECTS: Uczestnictwo w zajęciach = 30 h = 1 p Wykonywanie zadań, przygotowywanie się do zadań = 60 h = 2 p |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter teoretyczny i praktyczny, a ich celem jest pogłębienie wiedzy i umiejętność studentów w zakresie rzemiosła artystycznego. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter teoretyczny i praktyczny (wizyty w muzeach, wykłady/spotkania ze specjalistami), a ich celem jest pogłębienie wiedzy i umiejętność studentów w zakresie rozpoznawania stylów, datowania wyrobów rzemiosła artystycznego, określania miejsca ich wykonania, technik i technologii oraz materiałów. Zajęcia wstępne do przedmiotu, maja charakter teoretyczny i zapoznają studentów z zagadnieniami takimi jak: termin rzeczoznawstwo-koneserstwo, rodzaje ekspertyz w dziedzinie historii sztuki, organy wydające ekspertyzy, zagadnienie ekspertów w dziedzinie historii sztuki w Polsce, ustawodawstwo w dziedzinie rzeczoznawstwa. |
|
Literatura: |
Akty prawne: 1. Kodeks Etyki ICOM (punkt 8.13): 2. Ustawa o muzeach z dn. dnia 21 listopada 1996 r. (znowelizowana), art. 34 3. Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 r. (znowelizowana), art. 100 4. Rozporządzenie w sprawie rzeczoznawców Ministra Kultury w zakresie opieki nad zabytkami z dn. 10 maja 2004 r. Podstawowa: 1. Barbasiewicz A., Czy polskich muzealników obowiązuje kodeks ICOM? Uwagi o prawnych aspektach etyki muzealnej, „Muzealnictwo” 2012, nr 53, s. 196-200. dostępne on-line http://old.nimoz.pl/upload/wydawnictwa/Muzealnictwo/Muzealnictwo53/M_53_026_Barbasiewicz_ICOM.pdf 2. Bastek G., Znawstwo - dzieje i metoda, „Ikonotheka. Prace Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego", T. 10 (1996), s. 35-50. 3. Ekspert kontra dzieło. Rozpoznawanie falsyfikatów oraz fałszywych atrybucji w sztukach plastycznych, red. R.D. Spencer, Warszawa 2009. 4. Jagielska A., Markowski D., Ekspertyza dzieła sztuki i pozycja eksperta w świetle polskiego prawa, „Art & Business” 10/2007, Dodatek: Kolekcjoner 10/2007, s. 12- 15. 5. Miliszkiewicz J., Wysoki popyt na usługi niezależnych ekspertów (wywiad z dr hab. Dorotą Folgą – Januszewską), „Art & Business” 12/2007,Dodatek: Kolekcjoner 12/2007, s. 8 – 9. 6. Miliszkiewicz J., Zawód eksperta, czyli warto być przyzwoitym, „Art &Business” 11/2007, Dodatek: Kolekcjoner 11/2007, s. 8 – 9. 7. Wind E., Krytyka znawstwa, [w:] Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce, red. J. Białostocki, Warszawa 1976, s. s. 170–193. 8. Zalasińska K., Kodeks etyki dla muzeów ICOM jako ogólnie przyjęte normy etyki zawodowej - głos w dyskusji, "Muzealnictwo" 2013, nr 54, s. 247-251. [komentarz do: Barbasiewicz A., Czy polskich muzealników...] dostęp on-line http://old.nimoz.pl/upload/wydawnictwa/Muzealnictwo/Muzealnictwo54/036Muzealnictwo54_zalasinska.pdf |
|
Wymagania wstępne: |
wizyty w muzeach/galeriach będą odbywały się w innych godzinach i dniach niż zajęcia stacjonarne, w zależności od wskazań kuratorów/specjalistów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.