Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rzemiosło artystyczne. Rzeczoznawstwo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-HS-RARZECZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rzemiosło artystyczne. Rzeczoznawstwo
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy: Moduły do wyboru dla 1 roku studiów 2 stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

HS2_W02

HS2_U05

HS2_K01

HS2_K03

HS2_K04

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z historii rzemiosła artystycznego, rekomendowane wcześniejsze uczestnictwo w wykładzie i ćwiczeniach "Historia rzemiosła artystycznego"

Skrócony opis:

Zajęcia mają charakter teoretyczny i praktyczny, a ich celem jest pogłębienie wiedzy i umiejętność studentów w zakresie rzemiosła artystycznego.

Pełny opis:

Zajęcia mają charakter teoretyczny i praktyczny (wizyty w muzeach, wykłady/spotkania ze specjalistami), a ich celem jest pogłębienie wiedzy i umiejętność studentów w zakresie rozpoznawania stylów, datowania wyrobów rzemiosła artystycznego, określania miejsca ich wykonania, technik i technologii oraz materiałów. Zajęcia wstępne do przedmiotu, maja charakter teoretyczny i zapoznają studentów z zagadnieniami takimi jak: termin rzeczoznawstwo-koneserstwo, rodzaje ekspertyz w dziedzinie historii sztuki, organy wydające ekspertyzy, zagadnienie ekspertów w dziedzinie historii sztuki w Polsce, ustawodawstwo w dziedzinie rzeczoznawstwa.

Literatura:

Akty prawne:

1. Kodeks Etyki ICOM (punkt 8.13):

2. Ustawa o muzeach z dn. dnia 21 listopada 1996 r. (znowelizowana), art. 34

3. Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 r. (znowelizowana), art. 100

4. Rozporządzenie w sprawie rzeczoznawców Ministra Kultury w zakresie opieki

nad zabytkami z dn. 10 maja 2004 r.

Podstawowa:

1. Barbasiewicz A., Czy polskich muzealników obowiązuje kodeks ICOM? Uwagi o prawnych aspektach etyki muzealnej, „Muzealnictwo” 2012, nr 53, s. 196-200.

dostępne on-line http://old.nimoz.pl/upload/wydawnictwa/Muzealnictwo/Muzealnictwo53/M_53_026_Barbasiewicz_ICOM.pdf

2. Bastek G., Znawstwo - dzieje i metoda, „Ikonotheka. Prace Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego", T. 10 (1996), s. 35-50.

3. Ekspert kontra dzieło. Rozpoznawanie falsyfikatów oraz fałszywych atrybucji w sztukach plastycznych, red. R.D. Spencer, Warszawa 2009.

4. Jagielska A., Markowski D., Ekspertyza dzieła sztuki i pozycja eksperta w świetle polskiego prawa, „Art & Business” 10/2007, Dodatek: Kolekcjoner 10/2007, s. 12- 15.

5. Miliszkiewicz J., Wysoki popyt na usługi niezależnych ekspertów (wywiad z dr hab. Dorotą Folgą – Januszewską), „Art & Business” 12/2007,Dodatek: Kolekcjoner 12/2007, s. 8 – 9.

6. Miliszkiewicz J., Zawód eksperta, czyli warto być przyzwoitym, „Art &Business” 11/2007, Dodatek: Kolekcjoner 11/2007, s. 8 – 9.

7. Wind E., Krytyka znawstwa, [w:] Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce, red. J. Białostocki, Warszawa 1976, s. s. 170–193.

8. Zalasińska K., Kodeks etyki dla muzeów ICOM jako ogólnie przyjęte normy etyki zawodowej - głos w dyskusji, "Muzealnictwo" 2013, nr 54, s. 247-251. [komentarz do: Barbasiewicz A., Czy polskich muzealników...]

dostęp on-line http://old.nimoz.pl/upload/wydawnictwa/Muzealnictwo/Muzealnictwo54/036Muzealnictwo54_zalasinska.pdf

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA

Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie rzemiosła artystycznego od starożytności do współczesności, obejmującą rozwój form i zdobnictwa, zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze

UMIEJĘTNOŚCI

student potrafi w zaawansowanym stopniu posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu rzemiosła artystycznego

KOMPETENCJE

Student jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów

Student jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności w kontekście zmieniających się przepisów. Ma kompetencje pozwalające na podtrzymywanie i rozwijanie etosu zawodu historyka sztuki.

Student jest przygotowany do samodzielnego podejmowania decyzji wynikających m.in. z krytycznej oceny działań własnych oraz zespołów, w których pracuje bądź nimi kieruje - związanych w szczególności z etyką zawodową oraz inicjowania działań służących jej podtrzymywaniu

OPIS PUNKTÓW ECTS:

Uczestnictwo w zajęciach = 30 h = 1 p

Wykonywanie zadań, przygotowywanie się do zadań = 60 h = 2 p

Metody i kryteria oceniania:

Ocena wykonanych zadań (testów); aktywne uczestnictwo w zajęciach (dyskusje, pytania)

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Białonowska
Prowadzący grup: Magdalena Białonowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Pełny opis:

Zajęcia mają charakter teoretyczno i praktyczny (wizyty w muzeach, wykłady/spotkania ze specjalistami), a ich celem jest pogłębienie wiedzy i umiejętność studentów w zakresie rozpoznawania stylów, datowania wyrobów rzemiosła artystycznego, określania miejsca ich wykonania, technik i technologii oraz materiałów. Zajęcia wstępne do przedmiotu, maja charakter teoretyczny i zapoznają studentów z zagadnieniami takimi jak: termin rzeczoznawstwo-koneserstwo, rodzaje ekspertyz w dziedzinie historii sztuki, organy wydające ekspertyzy, zagadnienie ekspertów w dziedzinie historii sztuki w Polsce, ustawodawstwo w dziedzinie rzeczoznawstwa.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Białonowska
Prowadzący grup: Magdalena Białonowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

OPIS PUNKTÓW ECTS:


Uczestnictwo w zajęciach = 30 h = 1 p

Wykonywanie zadań, przygotowywanie się do zadań = 60 h = 2 p

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Literatura:

Akty prawne:

1. Kodeks Etyki ICOM (punkt 8.13):

2. Ustawa o muzeach z dn. dnia 21 listopada 1996 r. (znowelizowana), art. 34

3. Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 r. (znowelizowana), art. 100

4. Rozporządzenie w sprawie rzeczoznawców Ministra Kultury w zakresie opieki

nad zabytkami z dn. 10 maja 2004 r.

Podstawowa:

1. Barbasiewicz A., Czy polskich muzealników obowiązuje kodeks ICOM? Uwagi o prawnych aspektach etyki muzealnej, „Muzealnictwo” 2012, nr 53, s. 196-200.

dostępne on-line http://old.nimoz.pl/upload/wydawnictwa/Muzealnictwo/Muzealnictwo53/M_53_026_Barbasiewicz_ICOM.pdf

2. Bastek G., Znawstwo - dzieje i metoda, „Ikonotheka. Prace Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego", T. 10 (1996), s. 35-50.

3. Ekspert kontra dzieło. Rozpoznawanie falsyfikatów oraz fałszywych atrybucji w sztukach plastycznych, red. R.D. Spencer, Warszawa 2009.

4. Jagielska A., Markowski D., Ekspertyza dzieła sztuki i pozycja eksperta w świetle polskiego prawa, „Art & Business” 10/2007, Dodatek: Kolekcjoner 10/2007, s. 12- 15.

5. Miliszkiewicz J., Wysoki popyt na usługi niezależnych ekspertów (wywiad z dr hab. Dorotą Folgą – Januszewską), „Art & Business” 12/2007,Dodatek: Kolekcjoner 12/2007, s. 8 – 9.

6. Miliszkiewicz J., Zawód eksperta, czyli warto być przyzwoitym, „Art &Business” 11/2007, Dodatek: Kolekcjoner 11/2007, s. 8 – 9.

7. Wind E., Krytyka znawstwa, [w:] Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce, red. J. Białostocki, Warszawa 1976, s. s. 170–193.

8. Zalasińska K., Kodeks etyki dla muzeów ICOM jako ogólnie przyjęte normy etyki zawodowej - głos w dyskusji, "Muzealnictwo" 2013, nr 54, s. 247-251. [komentarz do: Barbasiewicz A., Czy polskich muzealników...]

dostęp on-line http://old.nimoz.pl/upload/wydawnictwa/Muzealnictwo/Muzealnictwo54/036Muzealnictwo54_zalasinska.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Białonowska
Prowadzący grup: Magdalena Białonowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

OPIS PUNKTÓW ECTS:


Uczestnictwo w zajęciach = 30 h = 1 p

Wykonywanie zadań, przygotowywanie się do zadań = 60 h = 2 p

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia mają charakter teoretyczny i praktyczny, a ich celem jest pogłębienie wiedzy i umiejętność studentów w zakresie rzemiosła artystycznego.

Pełny opis:

Zajęcia mają charakter teoretyczny i praktyczny (wizyty w muzeach, wykłady/spotkania ze specjalistami), a ich celem jest pogłębienie wiedzy i umiejętność studentów w zakresie rozpoznawania stylów, datowania wyrobów rzemiosła artystycznego, określania miejsca ich wykonania, technik i technologii oraz materiałów. Zajęcia wstępne do przedmiotu, maja charakter teoretyczny i zapoznają studentów z zagadnieniami takimi jak: termin rzeczoznawstwo-koneserstwo, rodzaje ekspertyz w dziedzinie historii sztuki, organy wydające ekspertyzy, zagadnienie ekspertów w dziedzinie historii sztuki w Polsce, ustawodawstwo w dziedzinie rzeczoznawstwa.

Literatura:

Akty prawne:

1. Kodeks Etyki ICOM (punkt 8.13):

2. Ustawa o muzeach z dn. dnia 21 listopada 1996 r. (znowelizowana), art. 34

3. Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 r. (znowelizowana), art. 100

4. Rozporządzenie w sprawie rzeczoznawców Ministra Kultury w zakresie opieki

nad zabytkami z dn. 10 maja 2004 r.

Podstawowa:

1. Barbasiewicz A., Czy polskich muzealników obowiązuje kodeks ICOM? Uwagi o prawnych aspektach etyki muzealnej, „Muzealnictwo” 2012, nr 53, s. 196-200.

dostępne on-line http://old.nimoz.pl/upload/wydawnictwa/Muzealnictwo/Muzealnictwo53/M_53_026_Barbasiewicz_ICOM.pdf

2. Bastek G., Znawstwo - dzieje i metoda, „Ikonotheka. Prace Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego", T. 10 (1996), s. 35-50.

3. Ekspert kontra dzieło. Rozpoznawanie falsyfikatów oraz fałszywych atrybucji w sztukach plastycznych, red. R.D. Spencer, Warszawa 2009.

4. Jagielska A., Markowski D., Ekspertyza dzieła sztuki i pozycja eksperta w świetle polskiego prawa, „Art & Business” 10/2007, Dodatek: Kolekcjoner 10/2007, s. 12- 15.

5. Miliszkiewicz J., Wysoki popyt na usługi niezależnych ekspertów (wywiad z dr hab. Dorotą Folgą – Januszewską), „Art & Business” 12/2007,Dodatek: Kolekcjoner 12/2007, s. 8 – 9.

6. Miliszkiewicz J., Zawód eksperta, czyli warto być przyzwoitym, „Art &Business” 11/2007, Dodatek: Kolekcjoner 11/2007, s. 8 – 9.

7. Wind E., Krytyka znawstwa, [w:] Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce, red. J. Białostocki, Warszawa 1976, s. s. 170–193.

8. Zalasińska K., Kodeks etyki dla muzeów ICOM jako ogólnie przyjęte normy etyki zawodowej - głos w dyskusji, "Muzealnictwo" 2013, nr 54, s. 247-251. [komentarz do: Barbasiewicz A., Czy polskich muzealników...]

dostęp on-line http://old.nimoz.pl/upload/wydawnictwa/Muzealnictwo/Muzealnictwo54/036Muzealnictwo54_zalasinska.pdf

Wymagania wstępne:

wizyty w muzeach/galeriach będą odbywały się w innych godzinach i dniach niż zajęcia stacjonarne, w zależności od wskazań kuratorów/specjalistów

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)