Rozwój europejskiego instrumentarium muzycznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HS-REIM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozwój europejskiego instrumentarium muzycznego |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o sztuce |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | I STOPIEŃ WIEDZA HS1_W02 HS1_W03 HS1_W06 UMIEJĘTNOŚCI HS1_U05 HS1_U08 II STOPIEDŃ WIEDZA HS-2 W02 HS-2 W03 HS-2 W06 UMIEJĘTNOŚCI HS-2 U 03 HS-2 U 07 KOMPETENCJE HS2_K01 |
Wymagania wstępne: | brak. |
Skrócony opis: |
Przedstawienie rozwoju wybranych instrumentów muzycznych i roli, jaką pełniły i pełnią w kulturze Europy. |
Pełny opis: |
Wykład jest skierowany do wszystkich studentów, którzy interesują się instrumentami muzycznymi, zwłaszcza do tych, którzy uczestniczyli w wykładzie „Instrumenty muzyczne w historii i kulturze Europy”. Obecny wykład jest w wysokim stopniu kontynuacją poprzedniego. Nie jest wymagane zaliczenie jego ani znajomość zasad muzyki czy praktycznych umiejętności, choć będą pomocne. Wykład o nachyleniu ogólnym - humanistycznym z absolutnie minimalną, niezbędną terminologią muzykologiczną. Wśród treści programowych znajdują się problemy: harfa - jej symbolika i znaczenie dla kultury krajów nordyckich, lutnia w kontekście działalności trubadurów i truwerów w Europie Zachodniej, lira korbowa jako fenomen instrumentu najpierw profesjonalnego, następnie ludowego. Następne spotkanie poświęcone będzie mistyce organów i znaczeniu tego instrumentu dla kultury muzycznej Kościoła, prześledzeniu form rozwojowych tego instrumentu. Ukazany zostanie fenomen przejścia od roli instrumentu rozrywkowego do roli instrumentu kultowego oraz wyjaśnienie podwójnej funkcji organów w liturgii a także prawda o zakazie gry na organach podczas liturgii Triduum Sacrum. Dalej: akordeon, dudy i trąbka w kontekście kultury europejskiej. Później lutnia jako instrument - symbol dworskiej miłości czasów późnego średniowiecza. Kolejnym zespołem problemowym będzie kwartet smyczkowy, m. in. o tym, że mało się mówi o wkładzie Polaków w powstanie skrzypiec, dlaczego altówka jest „niekochanym dzieckiem” kwartetu? O wiolonczeli jako kwintesencji elegancji oraz o kontrabasie i jego roli w orkiestrze symfonicznej i rozrywkowej. Wśród historii instrumentów nie może zabraknąć fortepianu, a przy okazji omówienia zjawiska wirtuozerii i wirtuozów, roli fortepianu w edukacji i wychowaniu dziewcząt w XIX w. „Modlitwa dziewicy” - sztandarowy przykład kiczu muzycznego. Ostatnim szerokim tematem będzie instrumentarium rozrywki i jego znaczenie we współczesnej popkulturze. UWAGA: podczas wykładu obowiązuje całkowity zakaz utrwalania treści na wszelkich nośnikach elektronicznych! |
Literatura: |
ZASADNICZA (wybrane rozdziały): 1. C. Sachs, Historia instrumentów muzycznych, Kraków 1989. 2. C. Sachs, Muzyka w świecie starożytnym, Kraków 1988. POMOCNICZA (zalecana): 3. B. Vogel, Instrumenty muzyczne w kulturze Królestwa Polskiego, Kraków 1980 POMOCNICZA (nieobowiązkowa): 4. W. Rozynkowski, Dzwony średniowiecznego Torunia i ich funkcje w życiu miasta, w: Kwartalnik Historii Kultury materialnej, R LI (2003), s. 49-58. 5. D. Zarewicz, O życiu i śmierci w starożytnej Grecji. Od orfizmu do pitagoreizmu, „Musica sacra nova” 3/4 (2009/2010), s. 444-459. 6. G. Kubies, Musica angelica w piętnastowiecznym malarstwie europejskim, w: P. Gancarczyk (red.), Z badań nad ikonografią muzyczną do 1800. Źródła - problemy - interpretacje, Warszawa 2012, s. 159-179. 7. G. Kubies, Motyw anioła-fanfarzysty w ikonografii Sądu Ostatecznego w malarstwie niderlandzkim, w: K. Zalewska-Lorkiewicz (red.), Czas apokalipsy. Wizje dni ostatecznych w kulturze europejskiej od starożytności do wieku XVII, Warszawa 2013, s. 166-176. 8. G. Kubies, Późnośredniowieczna myśl eschatologiczna a wizje Sądu Ostatecznego Hieronima Boscha, w: J. C. Kałużny, A. Żywiołek (red.), Kulturowe paradygmaty końca. Studia komparatystyczne, Częstochowa 2013, s. 273-292. 9. G. Kubies, Między Bogiem a Kościołem i Synagogą. Muzykujący aniołowie w obrazie Fontanna życia z kręgów Jana van Eycka, Polski Rocznik Muzykologiczny 11 (2013), s. 37-59. 10. G. Kubies, Sacrum i profanum w obrazie Maria in sole Geertgena tot Sint Jans. Część 1, Liturgia Sacra 19/ 1 (2013), s. 147-167. 11. G. Kubies, Sacrum i profanum w obrazie Maria in sole Geertgena tot Sint Jans. Część 2, Liturgia Sacra 20/ 1 (2014), s. 171-186. 12. G. Kubies, Muzykujący aniołowie w obrazie Mistrza Legendy św. Łucji z Galerii Narodowej w Waszyngtonie. Studium ikonograficzno-muzykologiczne, Muzyka 59/ 4 (2014), s. 35-72. 13. notatki i skróty wykładów |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
I STOPIEŃ WIEDZA. W02 Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. W03 Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. W06 Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi. UMIEJĘTNOŚCI U05 Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. U08 Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko. II STOPIEDŃ WIEDZA W 02 Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych problemach rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne; zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze historii sztuki. W03 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma uporządkowaną znajomość teorii i metodologii stosowanych w historii sztuki oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. W06 Ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi. UMIEJĘTNOŚCI U 03 Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. U 07 Posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. KOMPETENCJE HS2_K01 Jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów, ale jednocześnie jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. Jest przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego, w których jest gotów odgrywać rolę lidera. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzenie przyswojonej wiedzy odbywa się w formie TESTU jedną z dwu metod: na spersonalizowanej karcie typu OCR albo na zabezpieczonym formularzu internetowym. Na test via Internet muszą się zgodzić WSZYSCY studenci, w przeciwnym wypadku test odbędzie się w sali wykładowej na karcie OCR. Test (bez względu na metodę weryfikacji) ma wskazaną liczbę punktów za każdą odpowiedź oraz przedział punktowy odpowiadający danej ocenie. Dopuszczalny poziom absencji - trzykrotnie w semestrze bez względu na powód. Przekroczenie go spowoduje ustalanie dodatkowych, indywidualnych warunków zaliczenia. |
Praktyki zawodowe: |
brak. Przewidziana jest jednorazowa wizyta w gmachu Filharmonii Narodowej podczas której pracownik FN wygłosi prelekcję nt. współczesnego instrumentarium orkiestrowego. Termin wizyty podany będzie po uzgodnieniu z Dyrekcją FN. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK_MON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Czesław Grajewski | |
Prowadzący grup: | Czesław Grajewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w wykładzie: 30 godz. Przygotowanie do egzaminu: 2 godz. SUMA GODZIN: 32 = 1 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień |
|
Skrócony opis: |
Przedstawienie rozwoju wybranych instrumentów muzycznych i roli, jaką pełniły i pełnią w kulturze Europy. |
|
Pełny opis: |
Wykład jest skierowany do wszystkich studentów, którzy interesują się instrumentami muzycznymi, zwłaszcza do tych, którzy uczestniczyli w wykładzie „Instrumenty muzyczne w historii i kulturze Europy”. Obecny wykład jest w wysokim stopniu kontynuacją poprzedniego. Nie jest wymagane zaliczenie jego ani znajomość zasad muzyki czy praktycznych umiejętności, choć będą pomocne. Wykład o nachyleniu ogólnym - humanistycznym z absolutnie minimalną, niezbędną terminologią muzykologiczną. Wśród treści programowych znajdują się problemy: harfa - jej symbolika i znaczenie dla kultury krajów nordyckich, lutnia w kontekście działalności trubadurów i truwerów w Europie Zachodniej, lira korbowa jako fenomen instrumentu najpierw profesjonalnego, następnie ludowego. Następne spotkanie poświęcone będzie mistyce organów i znaczeniu tego instrumentu dla kultury muzycznej Kościoła, prześledzeniu form rozwojowych tego instrumentu. Ukazany zostanie fenomen przejścia od roli instrumentu rozrywkowego do roli instrumentu kultowego oraz wyjaśnienie podwójnej funkcji organów w liturgii a także prawda o zakazie gry na organach podczas liturgii Triduum Sacrum. Dalej: akordeon, dudy i trąbka w kontekście kultury europejskiej. Później lutnia jako instrument - symbol dworskiej miłości czasów późnego średniowiecza. Kolejnym zespołem problemowym będzie kwartet smyczkowy, m. in. o tym, że mało się mówi o wkładzie Polaków w powstanie skrzypiec, dlaczego altówka jest „niekochanym dzieckiem” kwartetu? O wiolonczeli jako kwintesencji elegancji oraz o kontrabasie i jego roli w orkiestrze symfonicznej i rozrywkowej. Wśród historii instrumentów nie może zabraknąć fortepianu, a przy okazji omówienia zjawiska wirtuozerii i wirtuozów, roli fortepianu w edukacji i wychowaniu dziewcząt w XIX w. „Modlitwa dziewicy” - sztandarowy przykład kiczu muzycznego. Ostatnim szerokim tematem będzie instrumentarium rozrywki i jego znaczenie we współczesnej popkulturze. W przeddzień student otrzymuje zaproszenie w formie neewslettera z opisem najbliższych zajęć. Zapisy (dobrowolne) na listę mailingową tutaj: http://eepurl.com/bif6E9 UWAGA: podczas wykładu obowiązuje całkowity zakaz utrwalania treści na wszelkich nośnikach elektronicznych! |
|
Literatura: |
ZASADNICZA (wybrane rozdziały): 1. C. Sachs, Historia instrumentów muzycznych, Kraków 1989. 2. C. Sachs, Muzyka w świecie starożytnym, Kraków 1988. POMOCNICZA (zalecana): 3. B. Vogel, Instrumenty muzyczne w kulturze Królestwa Polskiego, Kraków 1980 POMOCNICZA (nieobowiązkowa): 4. W. Rozynkowski, Dzwony średniowiecznego Torunia i ich funkcje w życiu miasta, w: Kwartalnik Historii Kultury materialnej, R LI (2003), s. 49-58. 5. D. Zarewicz, O życiu i śmierci w starożytnej Grecji. Od orfizmu do pitagoreizmu, „Musica sacra nova” 3/4 (2009/2010), s. 444-459. 6. G. Kubies, Musica angelica w piętnastowiecznym malarstwie europejskim, w: P. Gancarczyk (red.), Z badań nad ikonografią muzyczną do 1800. Źródła - problemy - interpretacje, Warszawa 2012, s. 159-179. 7. G. Kubies, Motyw anioła-fanfarzysty w ikonografii Sądu Ostatecznego w malarstwie niderlandzkim, w: K. Zalewska-Lorkiewicz (red.), Czas apokalipsy. Wizje dni ostatecznych w kulturze europejskiej od starożytności do wieku XVII, Warszawa 2013, s. 166-176. 8. G. Kubies, Późnośredniowieczna myśl eschatologiczna a wizje Sądu Ostatecznego Hieronima Boscha, w: J. C. Kałużny, A. Żywiołek (red.), Kulturowe paradygmaty końca. Studia komparatystyczne, Częstochowa 2013, s. 273-292. 9. G. Kubies, Między Bogiem a Kościołem i Synagogą. Muzykujący aniołowie w obrazie Fontanna życia z kręgów Jana van Eycka, Polski Rocznik Muzykologiczny 11 (2013), s. 37-59. 10. G. Kubies, Sacrum i profanum w obrazie Maria in sole Geertgena tot Sint Jans. Część 1, Liturgia Sacra 19/ 1 (2013), s. 147-167. 11. G. Kubies, Sacrum i profanum w obrazie Maria in sole Geertgena tot Sint Jans. Część 2, Liturgia Sacra 20/ 1 (2014), s. 171-186. 12. G. Kubies, Muzykujący aniołowie w obrazie Mistrza Legendy św. Łucji z Galerii Narodowej w Waszyngtonie. Studium ikonograficzno-muzykologiczne, Muzyka 59/ 4 (2014), s. 35-72. |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK_MON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Czesław Grajewski | |
Prowadzący grup: | Czesław Grajewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w wykładzie: 30 godz. Przygotowanie do egzaminu: 2 godz. SUMA GODZIN: 32 = 1 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedstawienie rozwoju wybranych instrumentów muzycznych i roli, jaką pełniły i pełnią w kulturze Europy. |
|
Pełny opis: |
Wykład jest skierowany do wszystkich studentów, którzy interesują się instrumentami muzycznymi, zwłaszcza do tych, którzy uczestniczyli w wykładzie „Instrumenty muzyczne w historii i kulturze Europy”. Obecny wykład jest w wysokim stopniu kontynuacją poprzedniego. Nie jest wymagane zaliczenie jego ani znajomość zasad muzyki czy praktycznych umiejętności, choć będą pomocne. Wykład o nachyleniu ogólnym - humanistycznym z absolutnie minimalną, niezbędną terminologią muzykologiczną. Wśród treści programowych znajdują się problemy: harfa - jej symbolika i znaczenie dla kultury krajów nordyckich, lutnia w kontekście działalności trubadurów i truwerów w Europie Zachodniej, lira korbowa jako fenomen instrumentu najpierw profesjonalnego, następnie ludowego. Następne spotkanie poświęcone będzie mistyce organów i znaczeniu tego instrumentu dla kultury muzycznej Kościoła, prześledzeniu form rozwojowych tego instrumentu. Ukazany zostanie fenomen przejścia od roli instrumentu rozrywkowego do roli instrumentu kultowego oraz wyjaśnienie podwójnej funkcji organów w liturgii a także prawda o zakazie gry na organach podczas liturgii Triduum Sacrum. Dalej: akordeon, dudy i trąbka w kontekście kultury europejskiej. Później lutnia jako instrument - symbol dworskiej miłości czasów późnego średniowiecza. Kolejnym zespołem problemowym będzie kwartet smyczkowy, m. in. o tym, że mało się mówi o wkładzie Polaków w powstanie skrzypiec, dlaczego altówka jest „niekochanym dzieckiem” kwartetu? O wiolonczeli jako kwintesencji elegancji oraz o kontrabasie i jego roli w orkiestrze symfonicznej i rozrywkowej. Wśród historii instrumentów nie może zabraknąć fortepianu, a przy okazji omówienia zjawiska wirtuozerii i wirtuozów, roli fortepianu w edukacji i wychowaniu dziewcząt w XIX w. „Modlitwa dziewicy” - sztandarowy przykład kiczu muzycznego. Ostatnim szerokim tematem będzie instrumentarium rozrywki i jego znaczenie we współczesnej popkulturze. |
|
Literatura: |
ZASADNICZA (wybrane rozdziały): 1. C. Sachs, Historia instrumentów muzycznych, Kraków 1989. 2. C. Sachs, Muzyka w świecie starożytnym, Kraków 1988. POMOCNICZA (zalecana): 3. B. Vogel, Instrumenty muzyczne w kulturze Królestwa Polskiego, Kraków 1980 POMOCNICZA (nieobowiązkowa): 4. W. Rozynkowski, Dzwony średniowiecznego Torunia i ich funkcje w życiu miasta, w: Kwartalnik Historii Kultury materialnej, R LI (2003), s. 49-58. 5. D. Zarewicz, O życiu i śmierci w starożytnej Grecji. Od orfizmu do pitagoreizmu, „Musica sacra nova” 3/4 (2009/2010), s. 444-459. 6. G. Kubies, Musica angelica w piętnastowiecznym malarstwie europejskim, w: P. Gancarczyk (red.), Z badań nad ikonografią muzyczną do 1800. Źródła - problemy - interpretacje, Warszawa 2012, s. 159-179. 7. G. Kubies, Motyw anioła-fanfarzysty w ikonografii Sądu Ostatecznego w malarstwie niderlandzkim, w: K. Zalewska-Lorkiewicz (red.), Czas apokalipsy. Wizje dni ostatecznych w kulturze europejskiej od starożytności do wieku XVII, Warszawa 2013, s. 166-176. 8. G. Kubies, Późnośredniowieczna myśl eschatologiczna a wizje Sądu Ostatecznego Hieronima Boscha, w: J. C. Kałużny, A. Żywiołek (red.), Kulturowe paradygmaty końca. Studia komparatystyczne, Częstochowa 2013, s. 273-292. 9. G. Kubies, Między Bogiem a Kościołem i Synagogą. Muzykujący aniołowie w obrazie Fontanna życia z kręgów Jana van Eycka, Polski Rocznik Muzykologiczny 11 (2013), s. 37-59. 10. G. Kubies, Sacrum i profanum w obrazie Maria in sole Geertgena tot Sint Jans. Część 1, Liturgia Sacra 19/ 1 (2013), s. 147-167. 11. G. Kubies, Sacrum i profanum w obrazie Maria in sole Geertgena tot Sint Jans. Część 2, Liturgia Sacra 20/ 1 (2014), s. 171-186. 12. G. Kubies, Muzykujący aniołowie w obrazie Mistrza Legendy św. Łucji z Galerii Narodowej w Waszyngtonie. Studium ikonograficzno-muzykologiczne, Muzyka 59/ 4 (2014), s. 35-72. |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.