Rewitalizacja zabytków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HS-REW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rewitalizacja zabytków |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3504b400d1fe4301bdd429781d3a89bb%40thread.tacv2/conversations?groupId=0667f392-01dd-4430-a9a9-6b8e8ba68eee&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia 1 stopień: HS1_W02 HS1_W03 HS1_W06 HS1_U05 HS1_U08 2 stopień: HS2_W02 HS2_W03 HS2_W06 HS2_U03 HS2_U07 HS2_K01 |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw historii sztuki i ochrony zabytków. |
Skrócony opis: |
Celem jest zapoznanie z pojęciem i metodami rewitalizacji. Część zajęć będzie miało formę zajęć terenowych. |
Pełny opis: |
1. Omówienie zakresu wykładu „Rewitalizacja zabytków”. 2. Wprowadzenie do problematyki rewitalizacji. 3. Pojecie rewitalizacji i jej odmiany. 4. Odmiany działań rewitalizacji w Polsce. 5.-6. Wybrane przykłady rewitalizacji na świecie. 7.-9. Wybrane przykłady rewitalizacji w Polsce. 10.-11. Wybrane przykłady rewitalizacji w Warszawie. 12. Niekorzystne zjawiska wiążące się z rewitalizacją. 13.-14. Zamierzenia działań rewitalizacyjnych w Polsce. 15. Podsumowanie. W ramach zajęć są planowane zajęcia terenowe - zapoznanie się z przykładami rewitalizacji. Jest to bardzo ważna część zajęć. Planowane są wyjścia w teren i obejrzenie przykładów rewitalizacji w różnych dzielnicach Warszawy. Zajęcia terenowe są planowane są w następujących terminach: 15, 22, 29 III, 12,19, 26 IV, 10, 17, 24, 31 V, 7 VI. Dokładne godziny będą podawane przed zajęciami w zależności od możliwych terminów wyjść terenowych. W wypadku niemożności wyjścia w środy, po uzgodnieniu ze studentami możliwy jest inny termin zajęć terenowych. |
Literatura: |
1. Podstawowa: Seria: Rewitalizacja miast polskich, Kraków. www.irm.krakow.pl Piotr Lorens, Justyna Martyniuk-Pęczek, Wybrane zagadnienia rewitalizacji miast, Gdańsk 2009. Bohdan Rymaszewski, Klucze ochrony zabytków w Polsce, Warszawa 1992. Zarys problematyki ochrony zabytków. Skrypt dla uczestników kursów Towarzystwa Opieki nad Zabytkami, Warszawa 1996. 2. Pomocnicza: Edmund Małachowicz, Ochrona środowiska kulturowego, T. 1-2, Wrocław 1982; wyd. 2, Warszawa 1988. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1 stopień: HS1_W02 Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. HS1_W03 Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologiioraz zna jej najnowsze osiągnięcia. HS1_W06 Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi. HS1_U05 Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. HS1_U08 Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko. 2 stopień: HS1_W02 Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych problemach rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne; zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze historii sztuki HS1_W03 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma uporządkowaną znajomość teorii i metodologii stosowanych w historii sztuki oraz zna jej najnowsze osiągnięcia HS1_W06 Ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi. HS2_U03 Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. HS2_U07 Posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. HS2_K01 Jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów, ale jednocześnie jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. Jest przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego, w których jest gotów odgrywać rolę lidera. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - referat i zaliczenie w formie pracy testowej studenta. Na pozytywną ocenę całościową składa się wartość merytoryczna wypowiedzi (30%), poprawność wypowiedzi (30%), podawane przykłady (30%), forma pracy(10%). Brak uczestnictwa w 3 zajęciach skutkuje nie zaliczeniem przedmiotu. Kryteria oceny: - na ocenę 2 (nast..): nie umie zaprezentować przyswojonego materiału lub jest on nie na temat; uzyskano mniej niż 50 % wymaganych punktów. - na ocenę 3 (dst.): poprawnie wykorzystuje część przyswojonego materiału; uzyskano co najmniej 50 % wymaganych punktów. - na ocenę 4 (db.): poprawnie wykorzystuje przyswojony materiał oraz potrafi go porównać; uzyskano co najmniej 65 wymaganych punktów. - na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystać zaproponowany w trakcie zajęć materiał, potrafi go porównać i przeanalizować; uzyskano co najmniej 85 % wymaganych punktów. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Lewicki | |
Prowadzący grup: | Jakub Lewicki | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3504b400d1fe4301bdd429781d3a89bb%40thread.tacv2/conversations?groupId=0667f392-01dd-4430-a9a9-6b8e8ba68eee&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem jest zapoznanie z pojęciem i metodami rewitalizacji. |
|
Pełny opis: |
1. Omówienie zakresu wykładu „Rewitalizacja zabytków”. 2. Wprowadzenie do problematyki rewitalizacji. 3. Pojecie rewitalizacji i jej odmiany. 4. Odmiany działań rewitalizacji w Polsce. 5.-6. Wybrane przykłady rewitalizacji na świecie. 7.-9. Wybrane przykłady rewitalizacji w Polsce. 10.-11. Wybrane przykłady rewitalizacji w Warszawie. 12. Niekorzystne zjawiska wiążące się z rewitalizacją. 13.-14. Zamierzenia działań rewitalizacyjnych w Polsce. 15. Podsumowanie. |
|
Literatura: |
1. Podstawowa: Seria: Rewitalizacja miast polskich, Kraków. www.irm.krakow.pl Piotr Lorens, Justyna Martyniuk-Pęczek, Wybrane zagadnienia rewitalizacji miast, Gdańsk 2009. Bohdan Rymaszewski, Klucze ochrony zabytków w Polsce, Warszawa 1992. Zarys problematyki ochrony zabytków. Skrypt dla uczestników kursów Towarzystwa Opieki nad Zabytkami, Warszawa 1996. 2. Pomocnicza: Edmund Małachowicz, Ochrona środowiska kulturowego, T. 1-2, Wrocław 1982; wyd. 2, Warszawa 1988. |
|
Wymagania wstępne: |
Ogólna znajomość podstaw ochrony zabytków i historii sztuki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Lewicki | |
Prowadzący grup: | Jakub Lewicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.