Sztuka żydowska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HS-SZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Sztuka żydowska |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: |
Moduły do wyboru dla 3 roku |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o sztuce |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS1_W03 HS1_W06 HS1_U01 HS1_U03 HS1_U04 HS1_U05 |
Skrócony opis: |
Wykłady dotyczą sztuki żydowskiej religijnej i świeckiej na podstawie przykładów z Polski, Europy, Izraela. Obejmują m.in. genezę sztuki, źródła ikonograficzne – Biblia, pisma religijne,zagadnienia dotyczące tradycji i związanych z nią motywów, synagogi i jej wyposażenia, sztuki sepulkralnej, twórczości artystów żydowskich XIX w. do 1939 w kontekście tożsamości i narodowej, ich miejsca w kulturze polskiej i europejskiej, podróży artystycznych do Francji i Palestyny i związków z tamtejszymi środowiskami artystycznymi. Wykład połączony z prezentacją materiału ilustracyjnego (w tym filmowego) prowadzony stacjonarnie i w terenie oraz w e-learningu. ZAJĘCIA POZA STACJONARNYMI WYKŁADAMI OBEJMUJĄ: WIZYTA W MUZEUM POLIN - 4 GODZINY WIZYTA NA CMENTARZU ŻYDOWSKIM PRZY UL. OKOPOWEJ - 4 GODZINY. KOLOKWIUM JESIENNE - test w e- learningu/MTEAMS - 2 GODZINY + ZAJĘCIA ONLINE - 2 GODZINY KOLOKWIUM ZIMOWE - test w e- learningu/MTEAMS - 2 GODZINY + ZAJĘCIA ONLINE - 2 GODZINY RAZEM - 16 GODZIN |
Pełny opis: |
Wykłady dotyczą tematyki związanej ze sztuką żydowską religijną i świecką (powstającą od czasów tzw. Oświecenia Żydowskiego- Haskali) na podstawie przykładów z terenów Polski, Europy oraz Izraela. Ich zakres obejmuje między innymi genezę sztuki, podstawowe źródła ikonograficzne – jak Biblia, pisma religijne, literatura jidysz, syjonistyczna, wybrane zagadnienia dotyczące tradycji i związanych z nią artefaktów, architektury i sztuki synagogalnej, sepulkralnej, świeckiej sztuki - twórczości polskich plastyków żydowskiego pochodzenia II połowy XIX wieku do 1939 roku w kontekście poszukiwania tożsamości artystycznej i narodowej, ich miejsca w kulturze polskiej i europejskiej, podróży artystycznych do Francji i Palestyny i związków z tamtejszymi środowiskami artystycznymi. ZAJĘCIA POZA STACJONARNYMI WYKŁADAMI OBEJMUJĄ: WIZYTA W MUZEUM POLIN - 4 GODZINY WIZYTA NA CMENTARZU ŻYDOWSKIM PRZY UL. OKOPOWEJ - 4 GODZINY. KOLOKWIUM JESIENNE - test w e- learningu/MTEAMS - 2 GODZINY + ZAJĘCIA ONLINE - 2 GODZINY KOLOKWIUM ZIMOWE - test w e- learningu/MTEAMS - 2 GODZINY + ZAJĘCIA ONLINE - 2 GODZINY RAZEM - 16 GODZIN Tematy: 1. Sztuka żydowska - definicja, geneza, podstawowe zagadnienia, terminologia, bibliografia, instytucje badawcze, bazy danych. 2. Cykl życia i święta żydowskie - w powiązaniu z artefaktami towarzyszącymi ich celebracji. 3. Sztuka religijna podstawowe informacje i źródła. Świątynia Jerozolimska i jej odniesienia w architekturze i wyposażeniu synagogi. 3. Synagogi w Polsce i ich dekoracje, ikonografia. 4. Geneza żydowskiej sztuki przedstawiającej, kształtowanie jej języka w czasach Oświecenia Żydowskiego – Haskali i na przełomie XIX i XX wieku - m.in.: twórczość Aleksandra Lessera i Maurycego Gottlieba w kontekście sztuki polskiej i europejskiej. 5.Tradycja, Jako źródło tożsamości w malarstwie – wybrane przykłady. 6. Syjonizm w sztuce – geneza ikonografii syjonistycznej w twórczości artystów przełomu XIX i XX wieku, podróże do Palestyny i Szkoła Becalel w Jerozolimie - malarstwo i rzeźba (wybrani artyści, m.in.Efraim Mojżesz Lilien, Wilchelm Wachtel, Adolf Behrman, Samuel Hirszenberg, Boris Schatz, Henryk Glicenstein). 7. Artyści awangardy w Polsce i Europie – wybrane grupy: Jung Idysz / Chaliastre / Jung Vilne. 8. Twórczość wybranych artystów awangardy, Szkoły Warszawskiej, i in. |
Literatura: |
1. Biblia Tysiąclecia, Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Pallotinum, Księga Królewska I, Rozdziały 6 – 8 - http://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=1235 2. Cmentarz żydowski w Lesku. Część I – wiek XVI i XVII, wyd. Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków [2002], [ss. 186 + 11 plansz], (współautor: Marcin Wodziński). 3. Ezrat naszim / babiniec – jako przestrzeń rzeczywista, [w:] Nieme dusze? Kobiety wkulturze jidysz, red. Joanna Lisek, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2010, s. 43-58. 4. J. Malinowski, Malarstwo i rzeźba Żydów polskich w XIX i XX wieku, Warszawa 2000. 5. 2. Perek Shirah - on-line. 6. M. i K. Piechotkowie, Bramy nieba, t. 1 Bóżnice drewniane na terenach dawnej Rzeczypospolitej, Warszawa 1996, t. 2 Bóżnice murowane na terenach dawnej Rzeczypospolitej, Warszawa 1999. 7. N. Styrna, Artyści żydowscy w Krakowie 1873-1939, katalog wystawy / Jewish artists in Kraków 1873-1939, exhibition catalogue, Kraków 2008. 8. A. Trzciński: Symbole i obrazy : treści symboliczne przedstawień na nagrobkach żydowskich w Polsce, Lublin 1997 - http://dlibra.umcs.lublin.pl/dlibra/docmetadata?id=571&from=&dirids=1&ver_id=64297&lp=4&QI=42A79DE9BC14CEF39608DB4CC0C2FE61-66 9. Wystrój sztukatorski i malarski synagogi w Łańcucie, [w:] Od starożytności do współczesności. Język – literatura – kultura. Księga poświęcona pamięci profesora Jerzego Woronczaka, red. Irena Kamińska-Szamaj, wyd. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004, s. 247–280. Literatura uzupełniająca: N. Kameraz-Kos, Święta i obyczaje żydowskie, Warszawa 1997. J. Malinowski, B. Brus-Malinowska, W kręgu Ecole de Paris. Malarze żydowscy z Polski, Warszawa 2007. Polski słownik judaistyczny : dzieje, kultura, religia, ludzie, oprac. Z. Borzymińska, R. Żebrowski, tom 1-2, Warszawa 2003. A. Żbikowski, Żydzi, Wrocław 1997. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Uczestnik wykładów ma poszerzoną wiedzę o miejscu historii sztuki żydowskiej wśród nauk humanistycznych oraz ma świadomość jej specyfiki przedmiotowej i metodologicznej. Zna właściwą dla tej sztuki terminologię. Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie rodzajów znaczenia i religijnej i świeckiej sztuki żydowskiej w zakresie ikonografii w kontekście sztuki europejskiej. Ma uporządkowaną wiedzę na temat ikonografii sztuki żydowskiej - jej rodzajów, funkcji oraz jej przykładów. Potrafi formułować, analizować i rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki żydowskiej poprzez właściwy dobór metod badawczych i materiałów; potrafi w stopniu zaawansowanym posługiwać się językiem specjalistycznym dotyczącym sztuki żydowskiej. Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki żydowskiej oraz umieścić je we właściwym kontekście społecznym, historycznym. Posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim. Nakład pracy studenta: 60 godzin - udział w wykładzie monograficznym; - zapoznanie się z literaturą podstawową, realizacja 2 prezentacji, przygotowanie do kolokwiów - 60 godzin. Łącznie 4 ECTS. |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się poprzez: aktywny udział w zajęciach, przygotowanie opracowania 2 artykułów wskazanych przez prowadzącą (6 godzin lekcyjnych w e-learningu/mailingu). Kryteria oceniania: • OCENA SEMESTRALNA MAX 100 PKT - SKŁADA SIĘ Z 3 ELEMENTÓW: • Obecności – max 30 pkt – dopuszczalna jest 1 nieobecność nieusprawiedliwiona; druga nieobecność nieusprawiedliwiona to - 2 pkt. od oceny semestralnej, 2 kolejne nieusprawiedliwiona nieobecności to - 3 pkt. każda. • Przedstawienie (prezentacja) opracowania 2 artykułów wraz z materiałem ilustracyjnym - max. 20 pkt . Niewykonanie zadania skutkuje brakiem zaliczenia – praca w grupach [w zależności od liczby uczestników]. Dwa kolokwia zaliczające dwie partie materiału: •KOLOKWIUM – koniec listopada- max 30 pkt (zal. 18 pkt) - poprawkowe pierwszy tydzień grudnia • KOLOKWIUM – trzeci tydzień styczna - max 20 pkt (zal. 12 pkt) - poprawka czwarty tydzień stycznia ILOŚĆ PUNKTÓW ZALICZAJĄCA KURS = 60. • SKALA OCEN SEMESTRALNYCH: • 60-75 = 3,0 / 76-79 = 3,5 / 80-90 = 4,0 / 91-94 = 4,5 / 95-100 = 5,0 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
WYK
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Tarnowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Tarnowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
1. Biblia Tysiąclecia, Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Pallotinum, Księga Królewska I, Rozdziały 6 – 8 - http://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=1235 2. Cmentarz żydowski w Lesku. Część I – wiek XVI i XVII, wyd. Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków [2002], [ss. 186 + 11 plansz], (współautor: Marcin Wodziński). 3. Ezrat naszim / babiniec – jako przestrzeń rzeczywista, [w:] Nieme dusze? Kobiety wkulturze jidysz, red. Joanna Lisek, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2010, s. 43-58. 4. J. Malinowski, Malarstwo i rzeźba Żydów polskich w XIX i XX wieku, Warszawa 2000. 5. 2. Perek Shirah - on-line. 6. M. i K. Piechotkowie, Bramy nieba, t. 1 Bóżnice drewniane na terenach dawnej Rzeczypospolitej, Warszawa 1996, t. 2 Bóżnice murowane na terenach dawnej Rzeczypospolitej, Warszawa 1999. 7. N. Styrna, Artyści żydowscy w Krakowie 1873-1939, katalog wystawy / Jewish artists in Kraków 1873-1939, exhibition catalogue, Kraków 2008. 8. A. Trzciński: Symbole i obrazy : treści symboliczne przedstawień na nagrobkach żydowskich w Polsce, Lublin 1997 - http://dlibra.umcs.lublin.pl/dlibra/docmetadata?id=571&from=&dirids=1&ver_id=64297&lp=4&QI=42A79DE9BC14CEF39608DB4CC0C2FE61-66 9. Wystrój sztukatorski i malarski synagogi w Łańcucie, [w:] Od starożytności do współczesności. Język – literatura – kultura. Księga poświęcona pamięci profesora Jerzego Woronczaka, red. Irena Kamińska-Szamaj, wyd. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004, s. 247–280. Literatura uzupełniająca: N. Kameraz-Kos, Święta i obyczaje żydowskie, Warszawa 1997. J. Malinowski, B. Brus-Malinowska, W kręgu Ecole de Paris. Malarze żydowscy z Polski, Warszawa 2007. Polski słownik judaistyczny : dzieje, kultura, religia, ludzie, oprac. Z. Borzymińska, R. Żebrowski, tom 1-2, Warszawa 2003. A. Żbikowski, Żydzi, Wrocław 1997. |
|
Wymagania wstępne: |
Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się poprzez: aktywny udział w zajęciach, przygotowanie opracowania 2 artykułów wskazanych przez prowadzącą (6 godzin lekcyjnych w e-learningu/mailingu). Kryteria oceniania: • OCENA SEMESTRALNA MAX 100 PKT - SKŁADA SIĘ Z 3 ELEMENTÓW: • Obecności – max 30 pkt – dopuszczalna jest 1 nieobecność nieusprawiedliwiona; 2-3 nieobecności nieusprawiedliwione = - 5 pkt • Przedstawienie (prezentacja) opracowania 2 artykułów wraz z materiałem ilustracyjnym - max. 70 pkt . Niewykonanie zadania skutkuje brakiem zaliczenia – praca w grupach lub indywidualnie w zależności od liczebności grupy. ILOŚĆ PUNKTÓW ZALICZAJĄCA KURS = 60. • SKALA OCEN SEMESTRALNYCH: • 60 - 79 PKT - 3,0 / 80 -84 - 3,5 / 85 -94 - 4,0 / 95- 97- 4,5 / 98 - 100 - 5,0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Tarnowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Tarnowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Nakład pracy studenta: 60 godzin - udział w wykładzie monograficznym - W TYM UDZIAŁ W: I INTERDYSCYPLINARNY KONGRES BADAŃ NAD CEMNTARZAMI - 20-21.10.2022, UKSW - 4 GODZINY - zapoznanie się z literaturą podstawową, realizacja 2 prezentacji, przygotowanie do kolokwiów - 60 godzin. Łącznie 4 ECTS. |
|
Literatura: |
1. Biblia Tysiąclecia, Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Pallotinum, Księga Królewska I, Rozdziały 6 – 8 - http://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=1235 2. Cmentarz żydowski w Lesku. Część I – wiek XVI i XVII, wyd. Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków [2002], [ss. 186 + 11 plansz], (współautor: Marcin Wodziński). 3. Ezrat naszim / babiniec – jako przestrzeń rzeczywista, [w:] Nieme dusze? Kobiety wkulturze jidysz, red. Joanna Lisek, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2010, s. 43-58. 4. J. Malinowski, Malarstwo i rzeźba Żydów polskich w XIX i XX wieku, Warszawa 2000. 5. 2. Perek Shirah - on-line. 6. M. i K. Piechotkowie, Bramy nieba, t. 1 Bóżnice drewniane na terenach dawnej Rzeczypospolitej, Warszawa 1996, t. 2 Bóżnice murowane na terenach dawnej Rzeczypospolitej, Warszawa 1999. 7. N. Styrna, Artyści żydowscy w Krakowie 1873-1939, katalog wystawy / Jewish artists in Kraków 1873-1939, exhibition catalogue, Kraków 2008. 8. A. Trzciński: Symbole i obrazy : treści symboliczne przedstawień na nagrobkach żydowskich w Polsce, Lublin 1997 - http://dlibra.umcs.lublin.pl/dlibra/docmetadata?id=571&from=&dirids=1&ver_id=64297&lp=4&QI=42A79DE9BC14CEF39608DB4CC0C2FE61-66 9. Wystrój sztukatorski i malarski synagogi w Łańcucie, [w:] Od starożytności do współczesności. Język – literatura – kultura. Księga poświęcona pamięci profesora Jerzego Woronczaka, red. Irena Kamińska-Szamaj, wyd. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004, s. 247–280. Literatura uzupełniająca: N. Kameraz-Kos, Święta i obyczaje żydowskie, Warszawa 1997. J. Malinowski, B. Brus-Malinowska, W kręgu Ecole de Paris. Malarze żydowscy z Polski, Warszawa 2007. Polski słownik judaistyczny : dzieje, kultura, religia, ludzie, oprac. Z. Borzymińska, R. Żebrowski, tom 1-2, Warszawa 2003. A. Żbikowski, Żydzi, Wrocław 1997. |
|
Wymagania wstępne: |
UWAGA ZAJĘCIA POZA STACJONARNYMI WYKŁADAMI OBEJMUJĄ: WIZYTA W MUZEUM POLIN - 4 GODZINY WIZYTA NA CMENTARZU ŻYDOWSKIM PRZY UL. OKOPOWEJ - 4 GODZINY. KOLOKWIUM JESIENNE - test w e- learningu/MTEAMS - 2 GODZINY + ZAJĘCIA ONLINE - 2 GODZINY KOLOKWIUM ZIMOWE - test w e- learningu/MTEAMS - 2 GODZINY + ZAJĘCIA ONLINE - 2 GODZINY RAZEM - 16 GODZIN UWAGA!! W DNIU 20.10.2022 lub 21.10.2022 W UKSW - OBOWIĄZKOWY UDZIAŁ W KONFERENCJI: I Interdyscyplinarny Kongres Badań nad Cmentarzami - 4 GODZINY. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Tarnowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Tarnowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Nakład pracy studenta: 60 godzin - udział w wykładzie monograficznym - zapoznanie się z literaturą podstawową, realizacja 1 prezentacji, przygotowanie do kolokwiów - 60 godzin. Łącznie 4 ECTS. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykłady dotyczą sztuki żydowskiej religijnej i świeckiej na podstawie przykładów z Polski, Europy, Izraela. Obejmują m.in. genezę sztuki, źródła ikonograficzne – Biblia, pisma religijne,zagadnienia dotyczące tradycji i związanych z nią motywów, synagogi i jej wyposażenia, sztuki sepulkralnej, twórczości artystów żydowskich XIX w. do 1939 w kontekście tożsamości i narodowej, ich miejsca w kulturze polskiej i europejskiej, podróży artystycznych do Francji i Palestyny i związków z tamtejszymi środowiskami artystycznymi. Wykład połączony z prezentacją materiału ilustracyjnego (w tym filmowego) prowadzony stacjonarnie i w terenie oraz w e-learningu. ZAJĘCIA POZA STACJONARNYMI WYKŁADAMI OBEJMUJĄ: WIZYTA W MUZEUM POLIN - 4 GODZINY WIZYTA NA CMENTARZU ŻYDOWSKIM PRZY UL. OKOPOWEJ - 4 GODZINY. KOLOKWIUM JESIENNE - test w e- learningu/MTEAMS - 2 GODZINY + ZAJĘCIA ONLINE - 2 GODZINY KOLOKWIUM ZIMOWE - test w e- learningu/MTEAMS - 2 GODZINY + ZAJĘCIA ONLINE - 2 GODZINY RAZEM - 16 GODZIN mteams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aViyd-w4xcWM59tYx-ppggQwGIylS4av33EQxPYHdwu01%40thread.tacv2/conversations?groupId=04b357f9-3094-4c99-aadb-fc081d8b851d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
|
Literatura: |
1. Biblia Tysiąclecia, Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Pallotinum, Księga Królewska I, Rozdziały 6 – 8 - http://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=1235 2. Cmentarz żydowski w Lesku. Część I – wiek XVI i XVII, wyd. Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków [2002], [ss. 186 + 11 plansz], (współautor: Marcin Wodziński). 3. Ezrat naszim / babiniec – jako przestrzeń rzeczywista, [w:] Nieme dusze? Kobiety wkulturze jidysz, red. Joanna Lisek, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2010, s. 43-58. 4. J. Malinowski, Malarstwo i rzeźba Żydów polskich w XIX i XX wieku, Warszawa 2000. 5. 2. Perek Shirah - on-line. 6. M. i K. Piechotkowie, Bramy nieba, t. 1 Bóżnice drewniane na terenach dawnej Rzeczypospolitej, Warszawa 1996, t. 2 Bóżnice murowane na terenach dawnej Rzeczypospolitej, Warszawa 1999. 7. N. Styrna, Artyści żydowscy w Krakowie 1873-1939, katalog wystawy / Jewish artists in Kraków 1873-1939, exhibition catalogue, Kraków 2008. 8. A. Trzciński: Symbole i obrazy : treści symboliczne przedstawień na nagrobkach żydowskich w Polsce, Lublin 1997 - http://dlibra.umcs.lublin.pl/dlibra/docmetadata?id=571&from=&dirids=1&ver_id=64297&lp=4&QI=42A79DE9BC14CEF39608DB4CC0C2FE61-66 9. Wystrój sztukatorski i malarski synagogi w Łańcucie, [w:] Od starożytności do współczesności. Język – literatura – kultura. Księga poświęcona pamięci profesora Jerzego Woronczaka, red. Irena Kamińska-Szamaj, wyd. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004, s. 247–280. Literatura uzupełniająca: N. Kameraz-Kos, Święta i obyczaje żydowskie, Warszawa 1997. J. Malinowski, B. Brus-Malinowska, W kręgu Ecole de Paris. Malarze żydowscy z Polski, Warszawa 2007. Polski słownik judaistyczny : dzieje, kultura, religia, ludzie, oprac. Z. Borzymińska, R. Żebrowski, tom 1-2, Warszawa 2003. A. Żbikowski, Żydzi, Wrocław 1997. |
|
Wymagania wstępne: |
mteams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aViyd-w4xcWM59tYx-ppggQwGIylS4av33EQxPYHdwu01%40thread.tacv2/conversations?groupId=04b357f9-3094-4c99-aadb-fc081d8b851d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.