Sztuka Afryki Subsaharyjskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HS-SzASh |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sztuka Afryki Subsaharyjskiej |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: |
Moduły obieralne I stopień archeologii |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS1_W03 HS1_W06 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U03 HS1_U04 HS1_U05 |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: |
Tematem wykładów w ramach przedmiotu "Sztuka Afryki Subsaharyskiej" są wybrane zagadnienia z historii kultury i sztuki ludów zamieszkujących tę część Afryki. Nie jest możliwe kompleksowe omówienie wszystkich zagadnień w trzydziestogodzinnym cyklu wykładów, stąd konieczny jest ich wybór, aby dać studentom przekrojowy obraz problematyki. Literatura szczegółowa (dla zainteresowanych) da możliwość samodzielnego pogłębienia wiedzy. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w tematykę wykładów; podstawowe informacje o Afryce Subsaharyjskiej; współczesne poszukiwanie tożsamości afrykańskiej; historiografia kolonialna, postkolonialna i współczesne. 2. Sztuka ludu Ibo. 3. Sztuka kultury Nok. 4. Sztuka Jorubów. 5. Sztuka Beninu. 6. Sztuka Ife. 7. Terakoty z Dżenny. 8. Sztuka Królestwa Kuba (Bakuba) i ludu Luba. 9. Sztuka Dogonów. 10. Wybrane zagadnienia ze sztuki ludów Afryki Południowej 11. Cd. 10. 12. Współczesna sztuka afrykańska 13. Muzealnictwo afrykańskie. 14. Wpływ sztuki Afryki na sztukę europejską. 15. Sztuka afrykańska w zbiorach polskich. |
Literatura: |
Wybrana literatura przedmiotu: Collins R. O., Burns J. M., A history of Sub-Saharan Africa, New York 2007. Einstein C., African legends, Berlin 2021. Estetyka Afryki. Antologia, red. M.Cymorek, Kraków 2008. Pawłowska A., Sowińska-Helm J., Sztuka Afryki. Afrykańska tradycja-afrykańska nowoczesność, Łódź 2017. Pawłowska A., Sztuka i kultura Afryki Południowej. W poszukiwaniu tożsamości artystycznej na tle przekształceń historycznych, Łódź 2013. Literatura szczegółowa podawana przy omawianiu poszczególnych zagadnień. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi. Potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ; b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi - 11 pytań. Ocena bardzo dobra: maksymalna liczba punktów (student zna omawiane na wykładach zagadnienia, umie rozróżnić charakterystyczne dzieła sztuki afrykańskiej i jej cechy); ocena dobra plus-dobra - 10-9 punktów (student zna teoretyczne zagadnienia omawiane na wykładach); ocena dostateczna plus-dostateczna - 8-7 punktów (student zna w ograniczonym zakresie zagadnienia omawiane na wykładach. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Nowogórski | |
Prowadzący grup: | Przemysław Nowogórski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 2 punkty |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Tematem wykładów w ramach przedmiotu "Sztuka Afryki Subsaharyskiej" są wybrane zagadnienia z historii kultury i sztuki ludów zamieszkujących tę część Afryki. Nie jest możliwe kompleksowe omówienie wszystkich zagadnień w trzydziestogodzinnym cyklu wykładów, stąd konieczny jest ich wybór, aby dać studentom przekrojowy obraz problematyki. Literatura szczegółowa (dla zainteresowanych) da możliwość samodzielnego pogłębienia wiedzy. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w tematykę wykładów; podstawowe informacje o Afryce Subsaharyjskiej; współczesne poszukiwanie tożsamości afrykańskiej; historiografia kolonialna, postkolonialna i współczesne. 2. Sztuka ludu Ibo. 3. Sztuka kultury Nok. 4. Sztuka Jorubów. 5. Sztuka Beninu. 6. Sztuka Ife. 7. Terakoty z Dżenny. 8. Sztuka Królestwa Kuba (Bakuba) i ludu Luba. 9. Sztuka Dogonów. 10. Wybrane zagadnienia ze sztuki ludów Afryki Południowej 11. Cd. 10. 12. Współczesna sztuka afrykańska 13. Muzealnictwo afrykańskie. 14. Wpływ sztuki Afryki na sztukę europejską. 15. Sztuka afrykańska w zbiorach polskich. |
|
Literatura: |
Wybrana literatura przedmiotu: Collins R. O., Burns J. M., A history of Sub-Saharan Africa, New York 2007. Einstein C., African legends, Berlin 2021. Estetyka Afryki. Antologia, red. M.Cymorek, Kraków 2008. Pawłowska A., Sowińska-Helm J., Sztuka Afryki. Afrykańska tradycja-afrykańska nowoczesność, Łódź 2017. Pawłowska A., Sztuka i kultura Afryki Południowej. W poszukiwaniu tożsamości artystycznej na tle przekształceń historycznych, Łódź 2013. Literatura szczegółowa podawana przy omawianiu poszczególnych zagadnień. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.