Sztuka nowoczesna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HS-SzNOW |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Sztuka nowoczesna |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS1_W02 HS1_W03 HS1_W06 HS1_U03 HS1_U04 HS1_K01 |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu historii powszechnej, historii kultury w tym sztuki, filozofii i literatury w zakresie wymaganym od absolwenta szkoły średniej. Zakres wiedzy i kompetencji objęty dotychczasowym kursem studiów. |
Skrócony opis: |
Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Zajęcia mają formę prezentacji uzupełnionej materiałem ilustracyjnym. Zakres materiału obejmuje okres 1850-1939. |
Pełny opis: |
Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Zajęcia mają formę prezentacji uzupełnionej materiałem ilustracyjnym. Od studentek i studentów oczekuje się posiadania wiedzy z zakresu historii powszechnej, historii kultury w tym sztuki, filozofii i literatury w zakresie wymaganym od absolwenta szkoły średniej. Program obejmuje zagadnienia z zakresu sztuk plastycznych 2 poł XIX i 1 poł. XX stulecia. Obok informacji faktograficznych na temat kierunków, ugrupowań artystycznych, sylwetek znaczących twórców i mecenasów, zostaną zarysowane zasadnicze konteksty omawianych zjawisk, a także problemy badawcze i naukowe hipotezy z nimi związane. |
Literatura: |
Art SInce 1900 Modernizm Antimodernism Postmodernism, H.Foster, R. Krauss, Y-A. Bois, B.H.D. Buchloh, D. Joselit, wyd. III, London 2016 (polska wersja: Sztuka po 1900 roku..., Arkady 2023). R. Brettell, Modern Art 1851-1929, Oxford-New York 1997. S. Eisenman (red.), Nineteenth Century Art. A Critical History, London 2001. H.W. Janson, 19th Century Scuplture, New York 1985. M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1980 G. Naylor, The Arts and Crafts Movement, Cambridge MA 1971. L. Nochlin, Realizm, Warszawa 1974. Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1986. W. Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 1985 W. Juszczak, Malarstwo polskiego modernizmu, Gdańsk 2005. Elger D., Expressionism: A Revolution in German Art, Köln 2002 M. Porębski, Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX wieku, Warszawa 1980 Porębski M., Granica współczesności 1909-1925, Warszawa 1989 Ch. Baumgarth, Futuryzm, Warszawa 1978. Lista, G., Futuryzm, Warszawa 2002; H. Richter, Dadaizm, Warszawa 1983. P. Strożek, Nic, to znaczy wszystko. Interpretacje niemieckiego dada, Warszawa 2016. K. Janicka., Surrealizm, Warszawa 1973; R. Passeron., Encyklopedia surrealizmu, Warszawa 1993 P. Overy, De Stijl, Warszawa 1979 G. Naylor., Bauhaus, Warszawa 1977 A. Turowski, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979 A. Turowski , Budowniczowie świata, Kraków 2000 P. Krakowski, Sztuka Trzeciej Rzeszy, Kraków 2002 Naród, styl, modernizm, red. J. Purchla, Kraków 2006. Wystawa Paryska 1925, red. Joanna Sosnowska, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2007. Wystawa Paryska 1937, red. Joanna Sosnowska IS PAN, Warszawa 2009. A. Chmielewska , W służbie państwa, społeczeństwa i narodu. „Państwowotwórczy“ artyści plastycy w II Rzeczypospolitej, Warszawa 2006. I. Luba, Dialog nowoczesności z tradycją. Malarstwo polskie dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2004. K. Chrudzimska-Uhera, Modernizacje i stylizacje. O rzeźbie i rzeźbiarzach w Zakopanem w latach 1879-1939, Warszawa 2013. K. Chrudzimska-Uhera, Jan Szczepkowski (1876-1964). Życie i twórczość. Milanówek 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA Studentka/student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Studentka/student zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. Studentka/student ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi. UMIEJĘTNOŚCI Studentka/student potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Studentka/student potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. KOMPETENCJE Studentka/student jest gotowy do współpracy i podejmowania działań na rzecz środowiska społecznego. Jest również przygotowany do samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu historii sztuki poprzez korzystanie m.in. z konsultacji specjalistycznych. ECTS: 2/2 I sem: 2x25-30 godz. 30 godz. - uczestnictwo w zajęciach 15 godz. - lektura 15 godz. - przygotowanie do egzaminu II sem: 2x25-30 godz. w tym: 30 godz. - uczestnictwo w zajęciach 15 godz. - lektura 15 godz. - przygotowanie do egzaminu |
Metody i kryteria oceniania: |
W obu semestrach studentka/student otrzymuje zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach - studentka/student ma prawo do maksymalnie trzech nieobecności w ciągu każdego semestru. Uzyskane wymaganej liczby obecności (dopuszczalne są 3 nieobecności) na wykładzie oraz uzyskanie zaliczenia ćwiczeń z przedmiotu "Sztuka nowoczesna" jest warunkiem niezbędnym by studentka/student mogła/mógł przystąpić do egzaminu. Egzamin obejmuje materiał (z zakresu wiedzy faktograficznej, teorii sztuki) oraz materiał ikonograficzny (artefakty) zaprezentowane na wykładzie podczas danego semestru. Podczas egzaminu studentka/student odpowiada na 3 pytania dotyczące faktografii oraz teoretycznych i ideologicznych założeń nurtów artystycznych, charakteryzuje sylwetki twórcze wybranych artystów, rozpoznaje wybrane dzieła sztuki, podając ich atrybucję: autora, tytuł, technikę i datę wykonania.. - na ocenę niedostateczną (2) studentka/student: nie ma uporządkowanej wiedzy o rozwoju sztuki 2. poł. XIX i 1 poł. XX w; nie posługuje się zaawansowaną terminologią; nie rozpoznaje różnych rodzajów i typów dzieł sztuki, nie potrafi podać poprawnej atrybucji obiektów; nie potrafi przeprowadzić krytyczną analizy i interpretacji dzieł i zjawisk w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. - na ocenę dostateczną (3) studentka/student: posiada uporządkowaną wiedzę o rozwoju sztuki 2. Poł. XIX i 1 poł. XX w; posługuje się zaawansowaną terminologią; rozpoznaje znaczącą ilość różnych rodzajów i typów dzieł sztuki, potrafi określić poprawną atrybucję obiektów; nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji dzieł i zjawisk w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. - na ocenę dobrą (4) studentka/student: posiada uporządkowaną wiedzę o rozwoju sztuki 2. poł XIX i 1 poł. XX w; posługuje się zaawansowaną terminologią; rozpoznaje bezbłędnie różne rodzaje i typy dzieł sztuki, potrafi określić poprawną atrybucję obiektów; podejmuje próbę krytycznej analizy i interpretacji dzieł i zjawisk w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. - na ocenę bardzo dobrą (5) studentka/student: posiada uporządkowaną wiedzę o rozwoju sztuki 2. poł. XIX i 1 poł. XX w; posługuje się zaawansowaną terminologią; rozpoznaje bezbłędnie różne rodzaje i typy dzieł sztuki, potrafi określić poprawną atrybucję obiektów; potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację dzieł i zjawisk w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Chrudzimska-Uhera | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chrudzimska-Uhera | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aPCCdbZvEf5luaT-co0Hmv0DorUa3Wd1CEHFk638G7wo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a1aacce3-37b6-4c25-a5ce-e7a6a6041188&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Zajęcia mają formę prezentacji uzupełnionej materiałem ilustracyjnym. Zakres materiału obejmuje okres 1850-1939. |
|
Pełny opis: |
Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Zajęcia mają formę prezentacji uzupełnionej materiałem ilustracyjnym. Od studentek i studentów oczekuje się posiadania wiedzy z zakresu historii powszechnej, historii kultury w tym sztuki, filozofii i literatury w zakresie wymaganym od absolwenta szkoły średniej. Program obejmuje zagadnienia z zakresu sztuk plastycznych 2 poł XIX i 1 poł. XX stulecia. Obok informacji faktograficznych na temat kierunków, ugrupowań artystycznych, sylwetek znaczących twórców i mecenasów, zostaną zarysowane zasadnicze konteksty omawianych zjawisk, a także problemy badawcze i naukowe hipotezy z nimi związane. |
|
Literatura: |
R. Brettell, Modern Art 1851-1929, Oxford-New York 1997. S. Eisenman (red.), Nineteenth Century Art. A Critical History, London 2001. H.W. Janson, 19th Century Scuplture, New York 1985. M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1980 G. Naylor, The Arts and Crafts Movement, Cambridge MA 1971. L. Nochlin, Realizm, Warszawa 1974. Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1986. W. Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 1985 W. Juszczak, Malarstwo polskiego modernizmu, Gdańsk 2005. Elger D., Expressionism: A Revolution in German Art, Köln 2002 M. Porębski, Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX wieku, Warszawa 1980 Porębski M., Granica współczesności 1909-1925, Warszawa 1989 Ch. Baumgarth, Futuryzm, Warszawa 1978. Lista, G., Futuryzm, Warszawa 2002; H. Richter, Dadaizm, Warszawa 1983. P. Strożek, Nic, to znaczy wszystko. Interpretacje niemieckiego dada, Warszawa 2016. K. Janicka., Surrealizm, Warszawa 1973; R. Passeron., Encyklopedia surrealizmu, Warszawa 1993 P. Overy, De Stijl, Warszawa 1979 G. Naylor., Bauhaus, Warszawa 1977 A. Turowski, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979 A. Turowski , Budowniczowie świata, Kraków 2000 P. Krakowski, Sztuka Trzeciej Rzeszy, Kraków 2002 Naród, styl, modernizm, red. J. Purchla, Kraków 2006. Wystawa Paryska 1925, red. Joanna Sosnowska, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2007. Wystawa Paryska 1937, red. Joanna Sosnowska IS PAN, Warszawa 2009. A. Chmielewska , W służbie państwa, społeczeństwa i narodu. „Państwowotwórczy“ artyści plastycy w II Rzeczypospolitej, Warszawa 2006. I. Luba, Dialog nowoczesności z tradycją. Malarstwo polskie dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2004. Bieżące materiały dydaktyczne będą zamieszczane w zakładce kursu na platformie Moodle, adres strony: e.uksw.edu.pl |
|
Wymagania wstępne: |
Wiedza z zakresu historii powszechnej, historii kultury w tym sztuki, filozofii i literatury w zakresie wymaganym od absolwenta szkoły średniej. W związku z ograniczeniami wymuszonymi stanem epidemicznym COVID 19 i zgodnie z wynikającymi stąd procedurami - wykład odbywa się w trybie zdalnym. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aPCCdbZvEf5luaT-co0Hmv0DorUa3Wd1CEHFk638G7wo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a1aacce3-37b6-4c25-a5ce-e7a6a6041188&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Chrudzimska-Uhera | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chrudzimska-Uhera | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3awsimVsum0fLe-xQfouVcPM-P1L2wev2dNGoV7w1kp2Q1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e11381e3-e5f3-49cd-9408-6c7b8b0dc42a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Skrócony opis: |
Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Zajęcia mają formę prezentacji uzupełnionej materiałem ilustracyjnym. Zakres materiału obejmuje okres 1850-1939. |
|
Pełny opis: |
Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Zajęcia mają formę prezentacji uzupełnionej materiałem ilustracyjnym. Od studentek i studentów oczekuje się posiadania wiedzy z zakresu historii powszechnej, historii kultury w tym sztuki, filozofii i literatury w zakresie wymaganym od absolwenta szkoły średniej. Program obejmuje zagadnienia z zakresu sztuk plastycznych 2 poł XIX i 1 poł. XX stulecia. Obok informacji faktograficznych na temat kierunków, ugrupowań artystycznych, sylwetek znaczących twórców i mecenasów, zostaną zarysowane zasadnicze konteksty omawianych zjawisk, a także problemy badawcze i naukowe hipotezy z nimi związane. |
|
Literatura: |
R. Brettell, Modern Art 1851-1929, Oxford-New York 1997. S. Eisenman (red.), Nineteenth Century Art. A Critical History, London 2001. H.W. Janson, 19th Century Scuplture, New York 1985. M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1980 G. Naylor, The Arts and Crafts Movement, Cambridge MA 1971. L. Nochlin, Realizm, Warszawa 1974. Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1986. W. Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 1985 W. Juszczak, Malarstwo polskiego modernizmu, Gdańsk 2005. Elger D., Expressionism: A Revolution in German Art, Köln 2002 M. Porębski, Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX wieku, Warszawa 1980 Porębski M., Granica współczesności 1909-1925, Warszawa 1989 Ch. Baumgarth, Futuryzm, Warszawa 1978. Lista, G., Futuryzm, Warszawa 2002; H. Richter, Dadaizm, Warszawa 1983. P. Strożek, Nic, to znaczy wszystko. Interpretacje niemieckiego dada, Warszawa 2016. K. Janicka., Surrealizm, Warszawa 1973; R. Passeron., Encyklopedia surrealizmu, Warszawa 1993 P. Overy, De Stijl, Warszawa 1979 G. Naylor., Bauhaus, Warszawa 1977 A. Turowski, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979 A. Turowski , Budowniczowie świata, Kraków 2000 P. Krakowski, Sztuka Trzeciej Rzeszy, Kraków 2002 Naród, styl, modernizm, red. J. Purchla, Kraków 2006. Wystawa Paryska 1925, red. Joanna Sosnowska, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2007. Wystawa Paryska 1937, red. Joanna Sosnowska IS PAN, Warszawa 2009. A. Chmielewska , W służbie państwa, społeczeństwa i narodu. „Państwowotwórczy“ artyści plastycy w II Rzeczypospolitej, Warszawa 2006. I. Luba, Dialog nowoczesności z tradycją. Malarstwo polskie dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2004. |
|
Wymagania wstępne: |
Wiedza z zakresu historii powszechnej, historii kultury w tym sztuki, filozofii i literatury w zakresie wymaganym od absolwenta szkoły średniej. Wykład w trybie on-line MSTeams, link: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3awsimVsum0fLe-xQfouVcPM-P1L2wev2dNGoV7w1kp2Q1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e11381e3-e5f3-49cd-9408-6c7b8b0dc42a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Chrudzimska-Uhera | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chrudzimska-Uhera | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aPCCdbZvEf5luaT-co0Hmv0DorUa3Wd1CEHFk638G7wo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a1aacce3-37b6-4c25-a5ce-e7a6a6041188&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: 2 = 2x25-30 godz. 30 godz. - uczestnictwo w zajęciach 15 godz. - lektura 15 godz. - przygotowanie do egzaminu |
|
Skrócony opis: |
Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Zajęcia mają formę prezentacji uzupełnionej materiałem ilustracyjnym. Zakres materiału obejmuje okres 1850-1939. |
|
Pełny opis: |
Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Zajęcia mają formę prezentacji uzupełnionej materiałem ilustracyjnym. Od studentek i studentów oczekuje się posiadania wiedzy z zakresu historii powszechnej, historii kultury w tym sztuki, filozofii i literatury w zakresie wymaganym od absolwenta szkoły średniej. Program obejmuje zagadnienia z zakresu sztuk plastycznych 2 poł XIX i 1 poł. XX stulecia. Obok informacji faktograficznych na temat kierunków, ugrupowań artystycznych, sylwetek znaczących twórców i mecenasów, zostaną zarysowane zasadnicze konteksty omawianych zjawisk, a także problemy badawcze i naukowe hipotezy z nimi związane. |
|
Literatura: |
R. Brettell, Modern Art 1851-1929, Oxford-New York 1997. S. Eisenman (red.), Nineteenth Century Art. A Critical History, London 2001. H.W. Janson, 19th Century Scuplture, New York 1985. M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1980 G. Naylor, The Arts and Crafts Movement, Cambridge MA 1971. L. Nochlin, Realizm, Warszawa 1974. Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1986. W. Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 1985 W. Juszczak, Malarstwo polskiego modernizmu, Gdańsk 2005. Elger D., Expressionism: A Revolution in German Art, Köln 2002 M. Porębski, Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX wieku, Warszawa 1980 Porębski M., Granica współczesności 1909-1925, Warszawa 1989 Ch. Baumgarth, Futuryzm, Warszawa 1978. Lista, G., Futuryzm, Warszawa 2002; H. Richter, Dadaizm, Warszawa 1983. P. Strożek, Nic, to znaczy wszystko. Interpretacje niemieckiego dada, Warszawa 2016. K. Janicka., Surrealizm, Warszawa 1973; R. Passeron., Encyklopedia surrealizmu, Warszawa 1993 P. Overy, De Stijl, Warszawa 1979 G. Naylor., Bauhaus, Warszawa 1977 A. Turowski, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979 A. Turowski , Budowniczowie świata, Kraków 2000 P. Krakowski, Sztuka Trzeciej Rzeszy, Kraków 2002 Naród, styl, modernizm, red. J. Purchla, Kraków 2006. Wystawa Paryska 1925, red. Joanna Sosnowska, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2007. Wystawa Paryska 1937, red. Joanna Sosnowska IS PAN, Warszawa 2009. A. Chmielewska , W służbie państwa, społeczeństwa i narodu. „Państwowotwórczy“ artyści plastycy w II Rzeczypospolitej, Warszawa 2006. I. Luba, Dialog nowoczesności z tradycją. Malarstwo polskie dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2004. |
|
Wymagania wstępne: |
Wiedza z zakresu historii powszechnej, historii kultury w tym sztuki, filozofii i literatury w zakresie wymaganym od absolwenta szkoły średniej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Chrudzimska-Uhera | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chrudzimska-Uhera | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aPCCdbZvEf5luaT-co0Hmv0DorUa3Wd1CEHFk638G7wo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a1aacce3-37b6-4c25-a5ce-e7a6a6041188&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: 2 = 2x25-30 godz. 30 godz. - uczestnictwo w zajęciach 15 godz. - lektura 15 godz. - przygotowanie do egzaminu |
|
Skrócony opis: |
Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Zajęcia mają formę prezentacji uzupełnionej materiałem ilustracyjnym. Zakres materiału obejmuje okres 1850-1939. |
|
Pełny opis: |
Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Zajęcia mają formę prezentacji uzupełnionej materiałem ilustracyjnym. Zajęcia w sali, mogą także odbywać się w terenie, galeriach i muzeach. Od studentek i studentów oczekuje się posiadania wiedzy z zakresu historii powszechnej, historii kultury w tym sztuki, filozofii i literatury w zakresie wymaganym od absolwenta szkoły średniej. Program obejmuje zagadnienia z zakresu sztuk plastycznych 2 poł XIX i 1 poł. XX stulecia. Obok informacji faktograficznych na temat kierunków, ugrupowań artystycznych, sylwetek znaczących twórców i mecenasów, zostaną zarysowane zasadnicze konteksty omawianych zjawisk, a także problemy badawcze i naukowe hipotezy z nimi związane. |
|
Literatura: |
Polskie style narodowe 1890-1918, katalog wystawy, Muz. Nar. w Krakowie, Kraków 2021 Nowy początek. Modernizm w II RP, katalog wystawy, Muz. Nar. w Krakowie, Kraków 2022. R. Brettell, Modern Art 1851-1929, Oxford-New York 1997. S. Eisenman (red.), Nineteenth Century Art. A Critical History, London 2001. H.W. Janson, 19th Century Scuplture, New York 1985. M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1980 G. Naylor, The Arts and Crafts Movement, Cambridge MA 1971. L. Nochlin, Realizm, Warszawa 1974. Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1986. W. Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 1985 W. Juszczak, Malarstwo polskiego modernizmu, Gdańsk 2005. Elger D., Expressionism: A Revolution in German Art, Köln 2002 M. Porębski, Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX wieku, Warszawa 1980 Porębski M., Granica współczesności 1909-1925, Warszawa 1989 Ch. Baumgarth, Futuryzm, Warszawa 1978. Lista, G., Futuryzm, Warszawa 2002; H. Richter, Dadaizm, Warszawa 1983. P. Strożek, Nic, to znaczy wszystko. Interpretacje niemieckiego dada, Warszawa 2016. K. Janicka., Surrealizm, Warszawa 1973; R. Passeron., Encyklopedia surrealizmu, Warszawa 1993 P. Overy, De Stijl, Warszawa 1979 G. Naylor., Bauhaus, Warszawa 1977 A. Turowski, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979 A. Turowski , Budowniczowie świata, Kraków 2000 P. Krakowski, Sztuka Trzeciej Rzeszy, Kraków 2002 Naród, styl, modernizm, red. J. Purchla, Kraków 2006. Wystawa Paryska 1925, red. Joanna Sosnowska, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2007. Wystawa Paryska 1937, red. Joanna Sosnowska IS PAN, Warszawa 2009. A. Chmielewska , W służbie państwa, społeczeństwa i narodu. „Państwowotwórczy“ artyści plastycy w II Rzeczypospolitej, Warszawa 2006. I. Luba, Dialog nowoczesności z tradycją. Malarstwo polskie dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2004. |
|
Wymagania wstępne: |
Wiedza z zakresu historii powszechnej, historii kultury w tym sztuki, filozofii i literatury w zakresie wymaganym od absolwenta szkoły średniej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Chrudzimska-Uhera | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chrudzimska-Uhera | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aPCCdbZvEf5luaT-co0Hmv0DorUa3Wd1CEHFk638G7wo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a1aacce3-37b6-4c25-a5ce-e7a6a6041188&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: 2 = 2x25-30 godz. 30 godz. - uczestnictwo w zajęciach 15 godz. - lektura 15 godz. - przygotowanie do egzaminu |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Zajęcia mają formę prezentacji uzupełnionej materiałem ilustracyjnym. Zakres materiału obejmuje okres 1850-1939. |
|
Pełny opis: |
Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Zajęcia mają formę prezentacji uzupełnionej materiałem ilustracyjnym. Zajęcia w sali, mogą także odbywać się w terenie, galeriach i muzeach. Od studentek i studentów oczekuje się posiadania wiedzy z zakresu historii powszechnej, historii kultury w tym sztuki, filozofii i literatury w zakresie wymaganym od absolwenta szkoły średniej. Program obejmuje zagadnienia z zakresu sztuk plastycznych 2 poł XIX i 1 poł. XX stulecia. Obok informacji faktograficznych na temat kierunków, ugrupowań artystycznych, sylwetek znaczących twórców i mecenasów, zostaną zarysowane zasadnicze konteksty omawianych zjawisk, a także problemy badawcze i naukowe hipotezy z nimi związane. |
|
Literatura: |
Art SInce 1900 Modernizm Antimodernism Postmodernism, H.Foster, R. Krauss, Y-A. Bois, B.H.D. Buchloh, D. Joselit, wyd. III, London 2016 (polska wersja: Sztuka po 1900 roku..., Arkady 2023). R. Brettell, Modern Art 1851-1929, Oxford-New York 1997. S. Eisenman (red.), Nineteenth Century Art. A Critical History, London 2001. H.W. Janson, 19th Century Scuplture, New York 1985. M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1980 G. Naylor, The Arts and Crafts Movement, Cambridge MA 1971. L. Nochlin, Realizm, Warszawa 1974. Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1986. W. Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 1985 W. Juszczak, Malarstwo polskiego modernizmu, Gdańsk 2005. Elger D., Expressionism: A Revolution in German Art, Köln 2002 M. Porębski, Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX wieku, Warszawa 1980 Porębski M., Granica współczesności 1909-1925, Warszawa 1989 Ch. Baumgarth, Futuryzm, Warszawa 1978. Lista, G., Futuryzm, Warszawa 2002; H. Richter, Dadaizm, Warszawa 1983. P. Strożek, Nic, to znaczy wszystko. Interpretacje niemieckiego dada, Warszawa 2016. K. Janicka., Surrealizm, Warszawa 1973; R. Passeron., Encyklopedia surrealizmu, Warszawa 1993 P. Overy, De Stijl, Warszawa 1979 G. Naylor., Bauhaus, Warszawa 1977 A. Turowski, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979 A. Turowski , Budowniczowie świata, Kraków 2000 P. Krakowski, Sztuka Trzeciej Rzeszy, Kraków 2002 Naród, styl, modernizm, red. J. Purchla, Kraków 2006. Wystawa Paryska 1925, red. Joanna Sosnowska, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2007. Wystawa Paryska 1937, red. Joanna Sosnowska IS PAN, Warszawa 2009. A. Chmielewska , W służbie państwa, społeczeństwa i narodu. „Państwowotwórczy“ artyści plastycy w II Rzeczypospolitej, Warszawa 2006. I. Luba, Dialog nowoczesności z tradycją. Malarstwo polskie dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2004. K. Chrudzimska-Uhera, Modernizacje i stylizacje. O rzeźbie i rzeźbiarzach w Zakopanem w latach 1879-1939, Warszawa 2013. K. Chrudzimska-Uhera, Jan Szczepkowski (1876-1964). Życie i twórczość. Milanówek 2008. |
|
Wymagania wstępne: |
Wiedza z zakresu historii powszechnej, historii kultury w tym sztuki, filozofii i literatury w zakresie wymaganym od absolwenta szkoły średniej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Chrudzimska-Uhera | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chrudzimska-Uhera | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aPCCdbZvEf5luaT-co0Hmv0DorUa3Wd1CEHFk638G7wo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a1aacce3-37b6-4c25-a5ce-e7a6a6041188&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: 2 = 2x25-30 godz. 30 godz. - uczestnictwo w zajęciach 15 godz. - lektura 15 godz. - przygotowanie do egzaminu |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Zajęcia mają formę prezentacji uzupełnionej materiałem ilustracyjnym. Zakres materiału obejmuje okres 1850-1939. |
|
Pełny opis: |
Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Zajęcia mają formę prezentacji uzupełnionej materiałem ilustracyjnym. Zajęcia w sali, mogą także odbywać się w terenie, galeriach i muzeach. Od studentek i studentów oczekuje się posiadania wiedzy z zakresu historii powszechnej, historii kultury w tym sztuki, filozofii i literatury w zakresie wymaganym od absolwenta szkoły średniej. Program obejmuje zagadnienia z zakresu sztuk plastycznych 2 poł XIX i 1 poł. XX stulecia. Obok informacji faktograficznych na temat kierunków, ugrupowań artystycznych, sylwetek znaczących twórców i mecenasów, zostaną zarysowane zasadnicze konteksty omawianych zjawisk, a także problemy badawcze i naukowe hipotezy z nimi związane. |
|
Literatura: |
Art SInce 1900 Modernizm Antimodernism Postmodernism, H.Foster, R. Krauss, Y-A. Bois, B.H.D. Buchloh, D. Joselit, wyd. III, London 2016 (polska wersja: Sztuka po 1900 roku..., Arkady 2023). Polskie style narodowe 1890-1918, katalog wystawy, Muz. Nar. w Krakowie, Kraków 2021 Nowy początek. Modernizm w II RP, katalog wystawy, Muz. Nar. w Krakowie, Kraków 2022. R. Brettell, Modern Art 1851-1929, Oxford-New York 1997. S. Eisenman (red.), Nineteenth Century Art. A Critical History, London 2001. H.W. Janson, 19th Century Scuplture, New York 1985. M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1980 G. Naylor, The Arts and Crafts Movement, Cambridge MA 1971. L. Nochlin, Realizm, Warszawa 1974. Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1986. W. Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 1985 W. Juszczak, Malarstwo polskiego modernizmu, Gdańsk 2005. Elger D., Expressionism: A Revolution in German Art, Köln 2002 M. Porębski, Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX wieku, Warszawa 1980 Porębski M., Granica współczesności 1909-1925, Warszawa 1989 Ch. Baumgarth, Futuryzm, Warszawa 1978. Lista, G., Futuryzm, Warszawa 2002; H. Richter, Dadaizm, Warszawa 1983. P. Strożek, Nic, to znaczy wszystko. Interpretacje niemieckiego dada, Warszawa 2016. K. Janicka., Surrealizm, Warszawa 1973; R. Passeron., Encyklopedia surrealizmu, Warszawa 1993 P. Overy, De Stijl, Warszawa 1979 G. Naylor., Bauhaus, Warszawa 1977 A. Turowski, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979 A. Turowski , Budowniczowie świata, Kraków 2000 P. Krakowski, Sztuka Trzeciej Rzeszy, Kraków 2002 Naród, styl, modernizm, red. J. Purchla, Kraków 2006. Wystawa Paryska 1925, red. Joanna Sosnowska, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2007. Wystawa Paryska 1937, red. Joanna Sosnowska IS PAN, Warszawa 2009. A. Chmielewska , W służbie państwa, społeczeństwa i narodu. „Państwowotwórczy“ artyści plastycy w II Rzeczypospolitej, Warszawa 2006. I. Luba, Dialog nowoczesności z tradycją. Malarstwo polskie dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2004. K. Chrudzimska-Uhera, Modernizacje i stylizacje. O rzeźbie i rzeźbiarzach w Zakopanem w latach 1879-1939, Warszawa 2013. K. Chrudzimska-Uhera, Jan Szczepkowski (1876-1964). Życie i twórczość. Milanówek 2008. |
|
Wymagania wstępne: |
Wymagania wstępne: wiedza z zakresu historii powszechnej, historii kultury w tym sztuki, filozofii i literatury w zakresie wymaganym od absolwenta szkoły średniej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.