Ubiór, strój i uzbrojenie w warsztacie historyka sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HS-USUWHS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ubiór, strój i uzbrojenie w warsztacie historyka sztuki |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Historia Sztuki stopień I (HS1 III) HS1_W02 HS1_W03 HS1_W06 HS1_U05 HS1_U08 Historia Sztuki stopień II (HS2 I-II) HS2_W02 HS2_W03 HS2_W06 HS2_U03 HS2_U07 HS2_K01 |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań |
Skrócony opis: |
Prezentacja wiedzy kostiumologicznej jako narzędzia badawczego służącego analizie, datowaniu i interpretacji przedstawienia figuralnego w sztuce europejskiej do końca XVIII wieku. |
Pełny opis: |
Wykład prezentuje wybrane aspekty wiedzy kostiumologicznej, które mogą być istotnymi narzędziami badawczymi w warsztacie historyka sztuki. Służyć mogą "czytaniu" obrazów, czyli ich analizie, datowaniu i interpretacji. Materiał ikonograficzny prezentowany pochodzić będzie przede wszystkim z terenów dawnej Polski (I Rzeczpospolitej) - od XI do XVIII wieku. |
Literatura: |
M. Gutkowska - Rychlewska, Historia ubiorów, Wrocław 1968. A. Sieradzka, Kostiumologia polska jako nauka pomocnicza historii, Warszawa 2013. I. Turnau, Ubiór narodowy w dawnej Rzeczypospolitej, warszawa 1991. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
2 pkt ECTS to 30h uczestnictwa w zajęciach on-line oraz 30h lektury zadanych tekstów Historia Sztuki - studia I stopnia (HS1 III) Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi. Student posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko. Historia Sztuki - studia II stopnia (HS2 I-II) Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych problemach rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne; zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze historii sztuki. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma uporządkowaną znajomość teorii i metodologii stosowanych w historii sztuki oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. Ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi. Student potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. Student jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów, ale jednocześnie jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. Jest przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego, w których jest gotów odgrywać rolę lidera. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach. Dopuszczalne są 3 nieobecności nieusprawiedliwione. Czwarta nieusprawiedliwiona nieobecność wymagać będzie realizacji pisemnej pracy własnej studenta. Satysfakcjonująca frekwencja (do 3 nb) będzie oceniona dostatecznie. Otrzymanie wyższej oceny będzie warunkowane napisaniem pracy na wybrany temat związany z problematyka wykładu. Zajęcia są prowadzone on-line na platformie MS TEAMS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK_MON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Mrozowski | |
Prowadzący grup: | Przemysław Mrozowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Prezentacja wiedzy kostiumologicznej jako narzędzia badawczego służącego analizie, datowaniu i interpretacji przedstawienia figuralnego w sztuce europejskiej do końca XVIII wieku. |
|
Pełny opis: |
Wykład prezentuje wybrane aspekty wiedzy kostiumologicznej, które mogą być istotnymi narzędziami badawczymi w warsztacie historyka sztuki. Służyć mogą "czytaniu" obrazów, czyli ich analizie, datowaniu i interpretacji. Materiał ikonograficzny prezentowany pochodzić będzie przede wszystkim z terenów dawnej Polski (I Rzeczpospolitej) - od XI do XVIII wieku. |
|
Literatura: |
M. Gutkowska - Rychlewska, Historia ubiorów, Wrocław 1968. A. Sieradzka, Kostiumologia polska jako nauka pomocnicza historii, Warszawa 2013. I. Turnau, Ubiór narodowy w dawnej Rzeczypospolitej, warszawa 1991. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.