Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do historii sztuki. Plastyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-HS-WdHSPć
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do historii sztuki. Plastyka
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych UKSW
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki o sztuce

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

HS1_U02

HS1_U03

HS1_U04

HS1_U05

HS1_U08

Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawową terminologią dotyczącą sztuk plastycznych; nauczenie uczestników ćwiczeń umiejętności samodzielnego tworzenia opisu dzieła sztuki.

Pełny opis:

Na zajęciach studenci mają możliwość zapoznania się z podstawową terminologią dotyczącą sztuk plastycznych i nauki praktycznego jej zastosowania. Konsekwencją pracy na zajęciach, ma być nabycie umiejętności samodzielnego budowania funkcjonalnego opisu dzieła plastycznego z użyciem adekwatnego zestwu terminologii naukowej, jak również rozpoznawania różnych rodzajów i typów dzieł sztuki. Student/ka po ukończeniu kursu powinien/powinna wykazywać się kompetencjami w przeprowadzaniu krytycznej analizy i interpretacjcji dzieła sztuki z zastosowaniem typowych metod właściwych sztukom plastycznym.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1996.

Słownik polskiej terminologii technik i technologii konserwacji malarstwa sztalugowego, ściennego i rzeźby polichromowanej, Warszawa 1986.

Literatura uzupełniająca:

Pokorzyna E., Słownik terminologiczny wyposażenia świątyń obrządku wschodniego z przydatkiem ikon maryjnych, Warszawa 2001.

Betlejewska Cz., Meble gdańskie od XVI do XIX wieku, Warszawa 2001.

Biedrońska-Słota B., Leksykon sztuki kobierniczej, Kraków 1999.

Chruszczyńska J., Orlińska-Mianowska E., Tkaniny dekoracyjne. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2009.

Gradowski M., Dawne złotnictwo. Technika i terminologia, Warszawa 1980.

Gradowski M., Żygulski Z. jun., Słownik uzbrojenia historycznego, Warszawa 1998.

Grzeluk I., Słownik terminologiczny mebli, Warszawa 1998.

Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978.

Turnau I., Słownik ubiorów. Tkaniny, wyroby pozatkackie, skóry, broń i klejnoty oraz barwy znane w Polsce od średniowiecza do początku XIX w., Warszawa 1999.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Umiejętności:

HS1_U02: posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę

problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów

in situ; b) dobór metod i narzędzi badawczych,

wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in.

w inwentaryzacji zabytków.

HS1_U03: potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także

przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z

zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich

znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie

historyczno-kulturowym.

HS1_U04: Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować

właściwą terminologię z zakresu historii sztuki (zwłaszcza sztuk plastycznych).

HS1_U05: posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w

mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie

przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i

poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.

HS1_U08: potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także

interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi

komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie

swoje stanowisko.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkami zaliczenia przedmiotu są:

1. Obecność na zajęciach. Dopuszczalnym limitem są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. W wypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu, student zabowiązany jest dostarczyć krótką pracę pisemną zadaną w ramach uzupełnienia zaległości.

2. Kolokwium z rozpoznawania i nazywania ornamentów wykorzystywanych w sztukach plastycznych w formie slajdowiska z pytaniami otwartymi.

3. Aktywność na zajęciach.

4. Test zaliczeniowy, pisany na ostatnich, wypadających w semestrze zajęciach, obejmujący materiał prezentowany i ćwiczony w ramach realizacji przedmiotu.

Na ocenę bardzo dobrą (5) student/ka - definiuje samodzielnie wszystkie poznane na zajęciach pojęcia; nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności; jest w stanie rozpoznać i opisać wprowadzone terminy; jest w stanie stworzyć funkcjonalny opis dzieła plastycznego.

Na ocenę dobrą (4) student/ka - jest w stanie zdefiniować samodzielnie większość pojęć poznanych na zajęciach; nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności lub/oraz dostarczył/a pracę uzupełniającą zaległości; jest w stanie rozpoznać i opisać większość wprowadzonych terminów; jest w stanie stworzyć funkcjonalny opis dzieła plastycznego.

Na ocenę dostateczną (3) student/ka - definuje niektóre pojęcia z pomocą prowadzącego; jest w stanie rozpoznać i opisać jedynie podstawowe spośród wprowadzonych terminów; nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności lub/oraz dostarczył/a pracę uzupełniającą zaległości; jest w stanie stworzyć funkcjonalny opis dzieła plastycznego.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ada Szmulik
Prowadzący grup: Ada Szmulik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ada Szmulik
Prowadzący grup: Ada Szmulik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Punkty ECTS:


- uczestnictwo w zajęciach: 30 h.

- przygotowanie do zajęć i kolokwium: 20 h.

- przygotowanie opisu obiektu: 10 h.


Razem 60 h. = 2 pkt. ECTS

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawową terminologią dotyczącą sztuk plastycznych; nauczenie uczestników ćwiczeń umiejętności samodzielnego tworzenia opisu dzieła sztuki.

Pełny opis:

Na zajęciach studenci mają możliwość zapoznania się z podstawową terminologią dotyczącą sztuk plastycznych i nauki praktycznego jej zastosowania. Konsekwencją pracy na zajęciach, ma być nabycie umiejętności samodzielnego budowania funkcjonalnego opisu dzieła plastycznego z użyciem adekwatnego zestwu terminologii naukowej, jak również rozpoznawania różnych rodzajów i typów dzieł sztuki. Student/ka po ukończeniu kursu powinien/powinna wykazywać się kompetencjami w przeprowadzaniu krytycznej analizy i interpretacjcji dzieła sztuki z zastosowaniem typowych metod właściwych sztukom plastycznym.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1996.

Słownik polskiej terminologii technik i technologii konserwacji malarstwa sztalugowego, ściennego i rzeźby polichromowanej, Warszawa 1986.

Literatura uzupełniająca:

Pokorzyna E., Słownik terminologiczny wyposażenia świątyń obrządku wschodniego z przydatkiem ikon maryjnych, Warszawa 2001.

Betlejewska Cz., Meble gdańskie od XVI do XIX wieku, Warszawa 2001.

Biedrońska-Słota B., Leksykon sztuki kobierniczej, Kraków 1999.

Chruszczyńska J., Orlińska-Mianowska E., Tkaniny dekoracyjne. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2009.

Gradowski M., Dawne złotnictwo. Technika i terminologia, Warszawa 1980.

Gradowski M., Żygulski Z. jun., Słownik uzbrojenia historycznego, Warszawa 1998.

Grzeluk I., Słownik terminologiczny mebli, Warszawa 1998.

Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978.

Turnau I., Słownik ubiorów. Tkaniny, wyroby pozatkackie, skóry, broń i klejnoty oraz barwy znane w Polsce od średniowiecza do początku XIX w., Warszawa 1999.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ada Szmulik
Prowadzący grup: Ada Szmulik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Punkty ECTS:


- uczestnictwo w zajęciach: 30 h.

- przygotowanie do zajęć i kolokwium: 20 h.

- przygotowanie opisu obiektu: 10 h.


Razem 60 h. = 2 pkt. ECTS

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawową terminologią dotyczącą sztuk plastycznych; nauczenie uczestników ćwiczeń umiejętności samodzielnego tworzenia opisu dzieła sztuki.

Pełny opis:

Na zajęciach studenci mają możliwość zapoznania się z podstawową terminologią dotyczącą sztuk plastycznych i nauki praktycznego jej zastosowania. Konsekwencją pracy na zajęciach, ma być nabycie umiejętności samodzielnego budowania funkcjonalnego opisu dzieła plastycznego z użyciem adekwatnego zestwu terminologii naukowej, jak również rozpoznawania różnych rodzajów i typów dzieł sztuki. Student/ka po ukończeniu kursu powinien/powinna wykazywać się kompetencjami w przeprowadzaniu krytycznej analizy i interpretacjcji dzieła sztuki z zastosowaniem typowych metod właściwych sztukom plastycznym.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1996.

Słownik polskiej terminologii technik i technologii konserwacji malarstwa sztalugowego, ściennego i rzeźby polichromowanej, Warszawa 1986.

Literatura uzupełniająca:

Pokorzyna E., Słownik terminologiczny wyposażenia świątyń obrządku wschodniego z przydatkiem ikon maryjnych, Warszawa 2001.

Betlejewska Cz., Meble gdańskie od XVI do XIX wieku, Warszawa 2001.

Biedrońska-Słota B., Leksykon sztuki kobierniczej, Kraków 1999.

Chruszczyńska J., Orlińska-Mianowska E., Tkaniny dekoracyjne. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2009.

Gradowski M., Dawne złotnictwo. Technika i terminologia, Warszawa 1980.

Gradowski M., Żygulski Z. jun., Słownik uzbrojenia historycznego, Warszawa 1998.

Grzeluk I., Słownik terminologiczny mebli, Warszawa 1998.

Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978.

Turnau I., Słownik ubiorów. Tkaniny, wyroby pozatkackie, skóry, broń i klejnoty oraz barwy znane w Polsce od średniowiecza do początku XIX w., Warszawa 1999.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ada Szmulik
Prowadzący grup: Ada Szmulik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Punkty ECTS:


- uczestnictwo w zajęciach: 30 h.

- przygotowanie do zaliczenia końcowego: 20 h.

- przygotowanie do kolokwium: 10 h.


Razem 60 h. = 2 pkt. ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawową terminologią dotyczącą sztuk plastycznych; nauczenie uczestników ćwiczeń umiejętności samodzielnego tworzenia opisu dzieła sztuki.

Pełny opis:

Na zajęciach studenci mają możliwość zapoznania się z podstawową terminologią dotyczącą sztuk plastycznych i nauki praktycznego jej zastosowania. Konsekwencją pracy na zajęciach, ma być nabycie umiejętności samodzielnego budowania funkcjonalnego opisu dzieła plastycznego z użyciem adekwatnego zestwu terminologii naukowej, jak również rozpoznawania różnych rodzajów i typów dzieł sztuki. Student/ka po ukończeniu kursu powinien/powinna wykazywać się kompetencjami w przeprowadzaniu krytycznej analizy i interpretacjcji dzieła sztuki z zastosowaniem typowych metod właściwych sztukom plastycznym.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1996.

Słownik polskiej terminologii technik i technologii konserwacji malarstwa sztalugowego, ściennego i rzeźby polichromowanej, Warszawa 1986.

Literatura uzupełniająca:

Pokorzyna E., Słownik terminologiczny wyposażenia świątyń obrządku wschodniego z przydatkiem ikon maryjnych, Warszawa 2001.

Betlejewska Cz., Meble gdańskie od XVI do XIX wieku, Warszawa 2001.

Biedrońska-Słota B., Leksykon sztuki kobierniczej, Kraków 1999.

Chruszczyńska J., Orlińska-Mianowska E., Tkaniny dekoracyjne. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2009.

Gradowski M., Dawne złotnictwo. Technika i terminologia, Warszawa 1980.

Gradowski M., Żygulski Z. jun., Słownik uzbrojenia historycznego, Warszawa 1998.

Grzeluk I., Słownik terminologiczny mebli, Warszawa 1998.

Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978.

Turnau I., Słownik ubiorów. Tkaniny, wyroby pozatkackie, skóry, broń i klejnoty oraz barwy znane w Polsce od średniowiecza do początku XIX w., Warszawa 1999.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)