Wstęp do historii sztuki. Techniki artystyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HS-WdHSTA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do historii sztuki. Techniki artystyczne |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o sztuce |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS1_W03 HS1_U02 HS1_U03 HS1_U04 HS1_U05 |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest nabycie przez studenta/kę umiejętności rozpoznawania technik artystycznych oraz podstawowej wiedzy na ich temat. |
Pełny opis: |
Wykład, którego celem jest zapoznanie studenta/ki z najważniejszymi technikami artystycznymi ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich historię, stosowane materiały oraz sposób wykonania wraz ze znajomością podstawowego słownictwa związanego z tymi zagadnieniami. Ponadto uświadomienie różnorodnych problemów technologicznych oraz kwestii dotyczących sposobów utrwalenia prac wykonywanych w odmiennych technikach i odpowiedniego przechowywania ich. Student/ka powinien/na po wykładzie znać i rozumieć metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, mieć znajomość stosowanych w historii sztuki określeń dotyczących technik artystycznych. Student/ka powinien/na nabyć umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie technik artystycznych, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków. Poza tym potrafić rozpoznać rożne rodzaje technik artystycznych posługując się językiem specjalistycznym i stosując właściwą terminologię. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. A. Fuga, Techniki i materiały, Warszawa 2008. 2. J. Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa 1989. 3. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa organiczne, Warszawa 1984. 4. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa mineralne, Warszawa 1983. Literatura uzupełniająca: 1. J. Hopliński, Farby i spoiwa malarskie, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1990. 2. C. Cennini, Rzecz o malarstwie, tłum. S.Tyszkiewicz, opr. H. Jędrzejewska, Wrocław 1955. 3. K. Pliniusza starszego Historyi naturalnej ksiąg 37, tłum. J. Łukaszewicz, t. 1-10, Poznań 1845. 4. Teofil Prezbiter, Diversarum Artium Schedula. Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, tłum. S. Kobielus, Tyniec – Kraków 1998. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: HS1_W03 - zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki określeń dotyczących technik artystycznych Umiejętności: HS1_U02 - posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie technik artystycznych, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków HS1_U03 - potrafi rozpoznać rożne rodzaje technik artystycznych i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym HS1_U04 - potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu technik artystycznych HS1_U05 - posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: Na ocenę końcową składają się: 1. obowiązkowa obecność (dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze) 2. ocena z pisemnego kolokwium (w formie testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi rozwiązywanego stacjonarnie) obejmującego zakres przerobiony na zajęciach Na ocenę bardzo dobrą (5) student/ka: nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieobecności. Wykazał/a się bardzo dobrą znajomością technik artystycznych i terminologii z nimi związanej na kolokwium końcowym. Bardzo dobrze zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki określeń dotyczących technik artystycznych. Student/ka w najwyższym stopniu nabył/a umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie technik artystycznych, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków. Bardzo dobrze potrafi rozpoznać rożne rodzaje technik artystycznych posługując się językiem specjalistycznym i stosując właściwą terminologię. Na ocenę dobrą (4) student/ka: nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieobecności. Wykazał/a się dobrą znajomością technik artystycznych i terminologii z nimi związanej na kolokwium końcowym. Dobrze zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki określeń dotyczących technik artystycznych. Student/ka w średnim stopniu nabył/a umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie technik artystycznych, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków. Dobrze potrafi rozpoznać rożne rodzaje technik artystycznych posługując się językiem specjalistycznym i stosując właściwą terminologię. Na ocenę dostateczną (3) student/ka: nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieobecności. Wykazał/a się dostateczną znajomością technik artystycznych i terminologii z nimi związanej na kolokwium końcowym. Dostatecznie zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki określeń dotyczących technik artystycznych. Student/ka w podstawowym stopniu nabył/a umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie technik artystycznych, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków. Dostatecznie potrafi rozpoznać rożne rodzaje technik artystycznych posługując się językiem specjalistycznym i stosując właściwą terminologię. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Ponińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Ponińska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_Y2ZmZGU2YzUtOTU3OS00MDM0LTlhN2UtY2U1NDMxYWIwY2Y3%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22%2c%22Oid%22%3a%229507db71-555a-47c6-a321-cd31f420d078%22%7d | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: nabycie przez studenta umiejętności rozpoznawania technik artystycznych oraz podstawowej wiedzy na ich temat. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z najważniejszymi technikami artystycznymi ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich historię, stosowane materiały oraz sposób wykonania wraz ze znajomością podstawowego słownictwa związanego z tymi zagadnieniami. Ponadto uświadomienie różnorodnych problemów technologicznych oraz kwestii dotyczących sposobów utrwalenia prac wykonywanych w odmiennych technikach i odpowiedniego przechowywania ich. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. A. Fuga, Techniki i materiały, Warszawa 2008. 2. J. Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa 1989. 3. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa organiczne, Warszawa 1984. 4. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa mineralne, Warszawa 1983. Literatura uzupełniająca: 1. J. Hopliński, Farby i spoiwa malarskie, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1990. 2. C. Cennini, Rzecz o malarstwie, tłum. S.Tyszkiewicz, opr. H. Jędrzejewska, Wrocław 1955. 3. K. Pliniusza starszego Historyi naturalnej ksiąg 37, tłum. J. Łukaszewicz, t. 1-10, Poznań 1845. 4. Teofil Prezbiter, Diversarum Artium Schedula. Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, tłum. S. Kobielus, Tyniec – Kraków 1998. |
|
Wymagania wstępne: |
Wykład prowadzony zdalnie za pośrednictwem platformy MS Teams. Zaliczenie w formie testu pisanego stacjonarnie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Ponińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Ponińska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_Y2ZmZGU2YzUtOTU3OS00MDM0LTlhN2UtY2U1NDMxYWIwY2Y3%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22%2c%22Oid%22%3a%229507db71-555a-47c6-a321-cd31f420d078%22%7d | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | opis ECTS [1 ECTS = 30-25 godz.]: -praca w bezpośrednim kontakcie (uczestnictwo w wykładzie): 30 godz. -praca własna (samodzielna lektura, przygotowanie do kolokwium): 20-30 godz. suma godzin: 60-50=2 pkt. ECTS |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest nabycie przez studenta/kę umiejętności rozpoznawania technik artystycznych oraz podstawowej wiedzy na ich temat. |
|
Pełny opis: |
Wykład, którego celem jest zapoznanie studenta/ki z najważniejszymi technikami artystycznymi ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich historię, stosowane materiały oraz sposób wykonania wraz ze znajomością podstawowego słownictwa związanego z tymi zagadnieniami. Ponadto uświadomienie różnorodnych problemów technologicznych oraz kwestii dotyczących sposobów utrwalenia prac wykonywanych w odmiennych technikach i odpowiedniego przechowywania ich. Student/ka powinien/na po wykładzie znać i rozumieć metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, mieć znajomość stosowanych w historii sztuki określeń dotyczących technik artystycznych. Student/ka powinien/na nabyć umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie technik artystycznych, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków. Poza tym potrafić rozpoznać rożne rodzaje technik artystycznych posługując się językiem specjalistycznym i stosując właściwą terminologię. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. A. Fuga, Techniki i materiały, Warszawa 2008. 2. J. Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa 1989. 3. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa organiczne, Warszawa 1984. 4. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa mineralne, Warszawa 1983. Literatura uzupełniająca: 1. J. Hopliński, Farby i spoiwa malarskie, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1990. 2. C. Cennini, Rzecz o malarstwie, tłum. S.Tyszkiewicz, opr. H. Jędrzejewska, Wrocław 1955. 3. K. Pliniusza starszego Historyi naturalnej ksiąg 37, tłum. J. Łukaszewicz, t. 1-10, Poznań 1845. 4. Teofil Prezbiter, Diversarum Artium Schedula. Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, tłum. S. Kobielus, Tyniec – Kraków 1998. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak wymagań wstępnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Ponińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Ponińska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_Y2ZmZGU2YzUtOTU3OS00MDM0LTlhN2UtY2U1NDMxYWIwY2Y3%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22%2c%22Oid%22%3a%229507db71-555a-47c6-a321-cd31f420d078%22%7d | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | opis ECTS [1 ECTS = 30-25 godz.]: -praca w bezpośrednim kontakcie (uczestnictwo w wykładzie): 30 godz. -praca własna (samodzielna lektura, przygotowanie do kolokwium): 20-30 godz. suma godzin: 60-50=2 pkt. ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest nabycie przez studenta/kę umiejętności rozpoznawania technik artystycznych oraz podstawowej wiedzy na ich temat. |
|
Pełny opis: |
Wykład, którego celem jest zapoznanie studenta/ki z najważniejszymi technikami artystycznymi ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich historię, stosowane materiały oraz sposób wykonania wraz ze znajomością podstawowego słownictwa związanego z tymi zagadnieniami. Ponadto uświadomienie różnorodnych problemów technologicznych oraz kwestii dotyczących sposobów utrwalenia prac wykonywanych w odmiennych technikach i odpowiedniego przechowywania ich. Student/ka powinien/na po wykładzie znać i rozumieć metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, mieć znajomość stosowanych w historii sztuki określeń dotyczących technik artystycznych. Student/ka powinien/na nabyć umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie technik artystycznych, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków. Poza tym potrafić rozpoznać rożne rodzaje technik artystycznych posługując się językiem specjalistycznym i stosując właściwą terminologię. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. A. Fuga, Techniki i materiały, Warszawa 2008. 2. J. Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa 1989. 3. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa organiczne, Warszawa 1984. 4. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa mineralne, Warszawa 1983. Literatura uzupełniająca: 1. J. Hopliński, Farby i spoiwa malarskie, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1990. 2. C. Cennini, Rzecz o malarstwie, tłum. S.Tyszkiewicz, opr. H. Jędrzejewska, Wrocław 1955. 3. K. Pliniusza starszego Historyi naturalnej ksiąg 37, tłum. J. Łukaszewicz, t. 1-10, Poznań 1845. 4. Teofil Prezbiter, Diversarum Artium Schedula. Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, tłum. S. Kobielus, Tyniec – Kraków 1998. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak wymagań wstępnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.