Zakopane przełomu XIX i XX wieku jako narodowa i artystyczna Arkadia: fakty i mit
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HS-ZAKOP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zakopane przełomu XIX i XX wieku jako narodowa i artystyczna Arkadia: fakty i mit |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: |
Wykłady monograficzne II stopień ZDK |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS1_W02 HS1_W03 HS1_W06 HS1_U05 HS1_U08 HS2_W02 HS2_W03 HS2_W06 HS2_U03 HS2_U07 HS2_K01 |
Wymagania wstępne: | Zainteresowanie problematyką wykładu. Zakres wiedzy i kompetencji wynikający z dotychczasowego przebiegu studiów |
Skrócony opis: |
Wykład problemowy poświęcony omówieniu wybranych zagadnień historii sztuki i kultury środowiska zakopiańskiego w okresie 1880-1939. |
Pełny opis: |
Zakres tematów: Mityzacja chłopa polskiego (górala) w literaturze i sztuce XIX i 1 poł. XX w. Góry i taternictwo - jako motyw w sztuce i mit narodowy. Podhale w malarstwie i literaturze 2. poł XIX w. Tatry w malarstwie polskim 2 poł. XIX i 1 poł XX w. Szkoła Zawodowa Przemysłu Drzewnego w Zakopanem (historia, produkcja, sylwetki profesorów). Styl zakopiański - styl narodowy. Zbigniew Pronaszko i narodziny formizmu. August Zamoyski i Rita Sacchetto w Zakopanem. Okres międzywojenny w Zakopanem (kultura, sztuka). Góralszczyzna na eksport (Wystawa Paryska 1925 r., Wystawa w Nowym Jorku 1939); Ludowość na sprzedaż. Charakterystyka wybranych sylwetek twórców, m.in.: Władysław Skoczylas; Stanisław Ignacy Witkiewicz; Leon Chwistek; Karol i Zofia Stryjeńscy. Sztuka ludowa - geneza i ewolucja pojęcia. Zakopiańszczyzna i góralszczyzna na rynku sztuki w Polsce Dziedzictwo kulturowe i narodowe Zakopanego - wyzwania i perspektywy |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Czterysta lat dziejów Zakopanego, red. R. Dutkowa, Kraków 1991. 2. Kenarowa H., Od Zakopiańskiej Szkoły Przemysłu Drzewnego do szkoły Kenara, Kraków 1978. 3. Chrudzimska-Uhera K., Stylizacje i modernizacje. O rzeźbie i rzeźbiarzach w Zakopanem w latach 1879-1939, Warszawa 2013. 4. Między Giewontem a Parnasem: inspiracje artystyczne sztuką Podhala, red. S. Krzysztofowicz-Kozakowska, K. Onderka, Kraków 1997. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 5. Stanisław Witkiewicz - człowiek, artysta, myśliciel, red. Z. Moździerz, Zakopane 1997. 6. Majda J., Tatrzańskim szlakiem literatury, Kraków 1987. 7. Hubner-Wojciechowska, Sztuka Skalnego POdhala. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2019. 8. Polskie style narodowe 1890-1918, Muz. Nar. w Krakowie, Kraków 2021. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
I st. studiów: WIEDZA Studentka/student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Studentka/student zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. Studentka/student Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi. UMIEJĘTNOŚCI Studentka/student posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. Studentka/student potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko. II st. stud. WIEDZA Studentka/student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych problemach rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne; zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze historii sztuki. Studentka/student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma uporządkowaną znajomość teorii i metodologii stosowanych w historii sztuki oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. Studentka/student ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi. UMIEJĘTNOŚCI Studentka/student potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Studentka/student posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. KOMPETENCJE Studentka/student jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów, ale jednocześnie jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. Jest przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego, w których jest gotów odgrywać rolę lidera. ECTS 2 = 2x 25-30 godz. 30 godz. - uczestnictwo w wykładzie 30 godz. - lektura, opracowanie pracy pisemnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności (studentka/student ma prawo do maksymalnie trzech nieobecności) i pracy pisemnej. - Ocenę dostateczną (3) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział wykazując zainteresowanie pogłębieniem wiedzy w zakresie prezentowanej problematyki; wykazuje wiedzę w zakresie dziejów sztuki i oddziaływania nurtów i teorii humanistyki na sztuki plastyczne - w zakresie objętym programem wykładu. - Ocenę dobrą (4) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział, przygotował i złożył w wyznaczonym terminie pracę pisemną o tematyce z zakresu objętego programem wykładu, wykazując umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi, znajomość metod analizy i interpretacji dzieł sztuki. - Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział, przygotował i złożył w wyznaczonym terminie pisemną pracę dotyczącą wybranego zagadnienia z zakresu objętego programem wykładu, wykazując umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi, przygotowania tekstu naukowego z aparatem badawczym i poprawnie opracowanym materiałem ilustracyjnym, znajomość metod analizy i interpretacji dzieł sztuki oraz stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK_MON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Chrudzimska-Uhera | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chrudzimska-Uhera | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YmIxOGIyMWUtZGJiZi00ZDU0LTliY2MtYmJkNGIyOWVjYmE0%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22%2c%22Oid%22%3a%22bbbd616c-6f2c-4256-b386-46878989b9d2%22%7d | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 2 ECTS = 2 x 25-30 godz. uczestnictwo w zajęciach = 30 godz. lektury, praca własna, praca zaliczeniowa = 30 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład problemowy poświęcony omówieniu wybranych zagadnień historii sztuki i kultury środowiska zakopiańskiego w okresie 1880-1960. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: Mityzacja chłopa polskiego (górala) w literaturze i sztuce XIX i 1 poł. XX w. Góry i taternictwo - jako motyw w sztuce i mit narodowy. Podhale w malarstwie i literaturze 2. poł XIX w. Tatry w malarstwie polskim 2 poł. XIX i 1 poł XX w. Szkoła Zawodowa Przemysłu Drzewnego w Zakopanem (historia, produkcja, sylwetki profesorów). Styl zakopiański - styl narodowy. Zbigniew Pronaszko i narodziny formizmu. August Zamoyski i Rita Sacchetto w Zakopanem. Okres międzywojenny w Zakopanem (kultura, sztuka). Góralszczyzna na eksport (Wystawa Paryska 1925 r., Wystawa w Nowym Jorku 1939); Ludowość na sprzedaż. Charakterystyka wybranych sylwetek twórców, m.in.: Władysław Skoczylas; Stanisław Ignacy Witkiewicz; Leon Chwistek; Karol i Zofia Stryjeńscy. Sztuka ludowa - geneza i ewolucja pojęcia. Antoni Kenar Zakopiańszczyzna i góralszczyzna na rynku sztuki w Polsce |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Czterysta lat dziejów Zakopanego, red. R. Dutkowa, Kraków 1991. 2. Kenarowa H., Od Zakopiańskiej Szkoły Przemysłu Drzewnego do szkoły Kenara, Kraków 1978. 3. Chrudzimska-Uhera K., Stylizacje i modernizacje. O rzeźbie i rzeźbiarzach w Zakopanem w latach 1879-1939, Warszawa 2013. 4. Między Giewontem a Parnasem: inspiracje artystyczne sztuką Podhala, red. S. Krzysztofowicz-Kozakowska, K. Onderka, Kraków 1997. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 5. Stanisław Witkiewicz - człowiek, artysta, myśliciel, red. Z. Moździerz, Zakopane 1997. 6. Majda J., Tatrzańskim szlakiem literatury, Kraków 1987. 7. Hubner-Wojciechowska, Sztuka Skalnego Podhala. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2019. 8. Polskie style narodowe 1890-1918, Muz. Nar. w Krakowie, Kraków 2021. |
|
Wymagania wstępne: |
Zakres wiedzy, kompetencji i umiejętności objętych dotychczasowym tokiem studiów. Zainteresowanie problematyką wykładu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK_MON
CZ PT WYK_MON
|
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Chrudzimska-Uhera | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chrudzimska-Uhera | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 2 ECTS = 2 x 25-30 godz. uczestnictwo w zajęciach = 30 godz. lektury, praca własna, praca zaliczeniowa = 30 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład problemowy poświęcony omówieniu wybranych zagadnień historii sztuki i kultury środowiska zakopiańskiego w okresie 1880-1939. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: Mityzacja chłopa polskiego (górala) w literaturze i sztuce XIX i 1 poł. XX w. Góry i taternictwo - jako motyw w sztuce i mit narodowy. Podhale w malarstwie i literaturze 2. poł XIX w. Tatry w malarstwie polskim 2 poł. XIX i 1 poł XX w. Szkoła Zawodowa Przemysłu Drzewnego w Zakopanem (historia, produkcja, sylwetki profesorów). Styl zakopiański - styl narodowy. Zbigniew Pronaszko i narodziny formizmu. August Zamoyski i Rita Sacchetto w Zakopanem. Okres międzywojenny w Zakopanem (kultura, sztuka). Góralszczyzna na eksport (Wystawa Paryska 1925 r., Wystawa w Nowym Jorku 1939); Ludowość na sprzedaż. Charakterystyka wybranych sylwetek twórców, m.in.: Władysław Skoczylas; Stanisław Ignacy Witkiewicz; Leon Chwistek; Karol i Zofia Stryjeńscy. Sztuka ludowa - geneza i ewolucja pojęcia. Zakopiańszczyzna i góralszczyzna na rynku sztuki w Polsce Dziedzictwo kulturowe i narodowe Zakopanego - wyzwania i perspektywy |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Czterysta lat dziejów Zakopanego, red. R. Dutkowa, Kraków 1991. 2. Kenarowa H., Od Zakopiańskiej Szkoły Przemysłu Drzewnego do szkoły Kenara, Kraków 1978. 3. Chrudzimska-Uhera K., Stylizacje i modernizacje. O rzeźbie i rzeźbiarzach w Zakopanem w latach 1879-1939, Warszawa 2013. 4. Między Giewontem a Parnasem: inspiracje artystyczne sztuką Podhala, red. S. Krzysztofowicz-Kozakowska, K. Onderka, Kraków 1997. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 5. Stanisław Witkiewicz - człowiek, artysta, myśliciel, red. Z. Moździerz, Zakopane 1997. 6. Majda J., Tatrzańskim szlakiem literatury, Kraków 1987. 7. Hubner-Wojciechowska, Sztuka Skalnego Podhala. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2019. 8. Polskie style narodowe 1890-1918, Muz. Nar. w Krakowie, Kraków 2021. |
|
Wymagania wstępne: |
Zakres wiedzy, kompetencji i umiejętności objętych dotychczasowym tokiem studiów. Zainteresowanie problematyką wykładu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.