Digitalizacja dziedzictwa kulturowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-ODKS-DDK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Digitalizacja dziedzictwa kulturowego |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: |
Fakultety dla 3 roku |
Strona przedmiotu: | http://sobd32r |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Umiejętności: ODKiŚ1_U01 ODKiŚ1_U02 |
Skrócony opis: |
Zajęcia „Digitalizacja” poświęcone są podstawowym zagadnieniom związanym z zabezpieczaniem i upowszechnianiem dziedzictwa kulturowego poprzez jego zapis na cyfrowych nośnikach danych. Pojęcie digitalizacji traktowane jest szeroko i obejmuje także metody archiwizacji, ochrony i udostępniania. Problematyka zajęć koncentruje się na organizacyjnych, prawnych i praktycznych aspektach realizacji projektów z zakresu digitalizacji. Zajęcia obejmują również wizyty (w obecnym semestrze co do zasady wirtualne) w instytucjach wiodących w zakresie praktyk digitalizacji. |
Pełny opis: |
Zajęcia „Digitalizacja” poświęcone są podstawowym zagadnieniom związanym z zabezpieczaniem i upowszechnianiem dziedzictwa kulturowego poprzez digitalizację. Problematyka zajęć koncentruje się na organizacyjnych, prawnych i praktycznych aspektach realizacji projektów z zakresu digitalizacji. Zajęcia obejmują również wizyty (w obecnym semestrze co do zasady wirtualne) w instytucjach wiodących w zakresie praktyk digitalizacji. Zakres zajęć: 1. Podstawowa terminologia z zakresu digitalizacji; 2. Najważniejsze unormowania prawne polskie i międzynarodowe regulujące proces digitalizacji; 3. Omówienie wzorcowych projektów digitalizacyjnych polskich i zagranicznych; 4. Realizacja procesu digitalizacji w otoczeniu instytucjonalnym; 5. Digitalizacja a prawa autorskie; 6. Metadane; 7. Języki informacyjno-wyszukiwawcze w procesie digitalizacji; 8. Podstawowe aspekty techniczne digitalizacji obiektów dwuwymiarowych i trójwymiarowych; 9. Kwestie etyczne związane z digitalizacją. Dzięki zajęciom student/ka poznaje podstawową terminologię dotyczącą digitalizacji oraz potrafi wskazać akty prawne, definiujące wybrane zagadnienia. Zdobywa wiedzę na temat celów digitalizacji i metod dostosowanych do kategorii digitalizowanych obiektów. Uczy się identyfikować najistotniejsze kwestie i momenty krytyczne, związane z procesem digitalizacji w instytucji kultury, dokonywać analizy takiego procesu i proponować rozwiązania. Poznaje podstawowe zagadnienia z zakresu prawa autorskiego, mające wpływ na proces digitalizacji. Uczy się opracowywania metadanych dla wskazanej grupy obiektów. Nabywa podstawową wiedzą na temat rozwiązań technicznych, stosowanych w procesach digitalizacji obiektów 2D oraz 3D. Uczy się opracowywać podstawowe wytyczne w zakresie digitalizacji dla instytucji kultury. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Bunsch E., 2018, Problematyka tworzenia wizualnej i pomiarowej dokumentacji ruchomych zabytków archeologicznych, „Archaeologica hereditas 14. Znaleziska archeologiczne: problemy konserwacji, inwentaryzacji i przechowywania”, s. 159-169. 2. Gołembnik, A., 2014, Rola nowych technik dokumentacyjno-pomiarowych w interdyscyplinarnych działaniach badawczo-konserwatorskich. Wiadomości Konserwatorskie, Nr 40, 83–93.. 3. Mejzner M., Rymar H., Smoter Z., Szczepańska B., Tarkowski A., Urban D., Zawadzka Z., 2014, Prawne aspekty digitalizacji i udostępniania zbiorów muzealnych przez internet, Warszawa. 4. Bunsch E., Sitnik R, 2011, Proces digitalizacji 3D. Od założeń do dokumentacji cyfrowej, „Muzealnictwo”, 52, s. 48-53. 5. Cyfryzacja w naukach o przeszłości i ochronie zabytków – digitalizacja i nieinwazyjne badanie dziedzictwa kulturowego in situ. Publikacja okolicznościowa związana z konferencją „Cyfryzacja w naukach o przeszłości i ochronie zabytków – analiza potencjału i zagrożeń”, Warszawa 24 listopada 2015 r., red. R. Zapłata, Warszawa - https://www.academia.edu/38540996/Cyfryzacja_w_naukach_o_przesz%C5%82o%C5%9Bci_i_ochronie_zabytk%C3%B3w_digitalizacja_i_nieinwazyjne_badanie_dziedzictwa_kulturowego_in_situ LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 6. Niewęgłowski A., 2021, Digitalizacja materiałów archiwalnych w świetle prawa autorskiego. Zagadnienia wybrane, "ARCHEION", 122, s. 365-392 - https://www.ejournals.eu/Archeion/2021/122/art/20580/ 7. Sobczak J., Gołda-Sobczak M., Digitalizacja i udostępnienie w Internecie dorobku kulturowego oraz ochrona zasobów cyfrowych, [w:]Prawo wobec kultury i sztuki, red. K. Chałubińska-Jentkiewicz, K. Kakareko, J. Sobczak, Warszawa 2018, s. 85–102 - http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-2354-0214-year-2013-volume-1-issue-4-article-5483 8. Standardy w procesie digitalizacji obiektów dziedzictwa kulturowego, 2008, Płoszajski G. (red.), Warszawa. 9. Dzięglewski, Mariusz, Guzik, Aldona, Juza, Marta, 2017, Digitalizacja dziedzictwa kulturowego w Polsce. Repozytoria cyfrowe jako potencjalne źródło dostępu do zasobów kulturowych, „Studia Humanistyczne AGH” 16, nr 2 - http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_7494_human_2017_16_2_89-105 10. Zapłata R., 2017, Badania i modele cyfrowe zabytków architektury – wybrane zagadnienia, „Quart”, Nr 1-(43-44), s. 124-137 Zapłata R., 2017, Badania i modele cyfrowe zabytków architektury – wybrane zagadnienia, „Quart”, Nr 1-(43-44), s. 124-137. * Dodatkowa literatura rozszerzająca wiedzę w zakresie poszczególnych tematów zostanie podana na zajęciach. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student/ka: Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną w ochronie dziedzictwa kulturowego. OPIS ECTS Udział w wykładzie 30 godz. Przygotowanie prezentacji zaliczeniowej 15 godz. Samodzielna lektura 20 godz. Łącznie 65 godz. / 2 pkt. ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie ustalonego z prowadzącym zajęcia prezentowanego podczas zajęć projektu zaliczeniowego, obecności i aktywności na zajęciach. Obecność obowiązkowa (dopuszczalna liczba nieobecności - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez prowadzącego. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk | |
Prowadzący grup: | Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk | |
Strona przedmiotu: | http://sobd32r | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia „Digitalizacja” poświęcone są podstawowym zagadnieniom związanym z zabezpieczaniem i upowszechnianiem dziedzictwa kulturowego poprzez jego zapis na cyfrowych nośnikach danych. Pojęcie digitalizacji traktowane jest szeroko i obejmuje także metody archiwizacji, ochrony i udostępniania. Problematyka zajęć koncentruje się na organizacyjnych, prawnych i praktycznych aspektach realizacji projektów z zakresu digitalizacji. Zajęcia obejmują również wizyty (w obecnym semestrze co do zasady wirtualne) w instytucjach wiodących w zakresie praktyk digitalizacji. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia „Digitalizacja” poświęcone są podstawowym zagadnieniom związanym z zabezpieczaniem i upowszechnianiem dziedzictwa kulturowego poprzez digitalizację. Problematyka zajęć koncentruje się na organizacyjnych, prawnych i praktycznych aspektach realizacji projektów z zakresu digitalizacji. Zajęcia obejmują również wizyty (w obecnym semestrze co do zasady wirtualne) w instytucjach wiodących w zakresie praktyk digitalizacji. Zakres zajęć: 1. Podstawowa terminologia z zakresu digitalizacji; 2. Najważniejsze unormowania prawne polskie i międzynarodowe regulujące proces digitalizacji; 3. Omówienie wzorcowych projektów digitalizacyjnych polskich i zagranicznych; 4. Realizacja procesu digitalizacji w otoczeniu instytucjonalnym; 5. Digitalizacja a prawa autorskie; 6. Metadane; 7. Języki informacyjno-wyszukiwawcze w procesie digitalizacji; 8. Podstawowe aspekty techniczne digitalizacji obiektów dwuwymiarowych i trójwymiarowych; 9. Kwestie etyczne związane z digitalizacją. Dzięki zajęciom student/ka poznaje podstawową terminologię dotyczącą digitalizacji oraz potrafi wskazać akty prawne, definiujące wybrane zagadnienia. Zdobywa wiedzę na temat celów digitalizacji i metod dostosowanych do kategorii digitalizowanych obiektów. Uczy się identyfikować najistotniejsze kwestie i momenty krytyczne, związane z procesem digitalizacji w instytucji kultury, dokonywać analizy takiego procesu i proponować rozwiązania. Poznaje podstawowe zagadnienia z zakresu prawa autorskiego, mające wpływ na proces digitalizacji. Uczy się opracowywania metadanych dla wskazanej grupy obiektów. Nabywa podstawową wiedzą na temat rozwiązań technicznych, stosowanych w procesach digitalizacji obiektów 2D oraz 3D. Uczy się opracowywać podstawowe wytyczne w zakresie digitalizacji dla instytucji kultury. |
|
Literatura: |
1. Bunsch E., 2018, Problematyka tworzenia wizualnej i pomiarowej dokumentacji ruchomych zabytków archeologicznych, „Archaeologica hereditas 14. Znaleziska archeologiczne: problemy konserwacji, inwentaryzacji i przechowywania”, s. 159-169. 2. Bunsch E., Ceraficki P., Ligier P., Mondzelewski M., Nosorowski G., Pyzik W., Sitnik R., Stankiewicz A., Staszkiewicz W., Szala M., Kuśmidrowicz-Król A., 2013, Cyfrowa fotografia w dokumentacji muzealnej, Warszawa. 3. Mejzner M., Rymar H., Smoter Z., Szczepańska B., Tarkowski A., Urban D., Zawadzka Z., 2014, Prawne aspekty digitalizacji i udostępniania zbiorów muzealnych przez internet, Warszawa. 4. Bunsch E., Sitnik R, 2011, Proces digitalizacji 3D. Od założeń do dokumentacji cyfrowej, „Muzealnictwo”, 52, s. 48-53. 5. Kościuk J., 2013, Modern 3D scanning in modeling, documentation and conservation of architectural heritage / Współczesne skanowanie laserowe 3D w modelowaniu, dokumentacji i konserwacji zabytków architektury, „Widomości Konserwatorskie”, 32, s. 82-88. 6. Zapłata R., Kędzierski M., Fryśkowska A., Wilińska M., Deliś P., 2012, Digitalizacja dziedzictwa archeologicznego i historycznego. Wybrane przykłady i zagadnienia zastosowania teledetekcji, [w:] Radom: Korzenie Miasta i regionu. T. 3, (red.) A. Buko, D. Główka, M. Trzeciecki, Warszawa, s. 107-127. 7. Boroń A., Rzońca A., Wróbel A., 2007, Metody fotogrametrii cyfrowej i skanowania laserowego w inwentaryzacji zabytków, „Rocznik Geomatyki”, t. V, z. 8, s. 129-140. 8. Standardy w procesie digitalizacji obiektów dziedzictwa kulturowego, 2008, Płoszajski G. (red.), Warszawa. 9. Bunsch E., Ceraficki P., Pyzik W., Sitnik R., Staszkiewicz W., Szala M., Kuśmidrowicz-Król A., Cyfrowe odwzorowania muzealiów – parametry techniczne, modelowe rozwiązania, http://digitalizacja.nimoz.pl/uploads/zalaczniki/Raport_Odwzorowania_NIMOZ_2012.pdf [dostęp.: 28.12.2018] 10. Karecka L., Kłos M., Tabak K., Werla M., Zaucha T., Zielonka K., Gaweł Ł., Kuśmidrowicz-Król A., Metadane, zagadnienia słowników Kontrolowanych, http://digitalizacja.nimoz.pl/uploads/zalaczniki/Raport_Metadane_NIMOZ_2012.pdf [dostęp.: 28.12.2018] 11. Bunsch E., Jamski P., Kalota T., Karecka L., Kłos M., Marciniak J., Mazurek C., Sitnik R., Szala M., Werla M., Zaucha T., Kuśmidrowicz-Król A., Zalecenia dotyczące planowania i realizacji projektów digitalizacyjnych w muzealnictwie, http://digitalizacja.nimoz.pl/uploads/zalaczniki/Zalecenia_planowanie_i_realizacja_projektow_digitalizacyjnych_NIMOZ_2011.pdf [dostęp.: 28.12.2018] * Dodatkowa literatura rozszerzająca wiedzę w zakresie poszczególnych tematów zostanie podana na zajęciach. |
|
Wymagania wstępne: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
ŚR CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Zapłata | |
Prowadzący grup: | Rafał Zapłata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Zapłata | |
Prowadzący grup: | Rafał Zapłata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Praca w bezpośrednim kontakcie / udział bezpośredni 30 godz. – uczestnictwo w zajęciach, konsultacje, zaliczenie zajęć itp.. Praca własna / 30 godzin – samodzielne przygotowanie się do zaliczenia / egzaminu, samodzielna lektura, przygotowanie się do zajęć. Suma godzin: 60 = 2 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim – 30 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Zapłata | |
Prowadzący grup: | Rafał Zapłata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.