Ekologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-ODKS-EKOLOGIAć |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Ekologia |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB1_W01 OB1_W02 OB1_W05 OB1_W08 OB1_U07 OB1_U08 OB1_U09 OB1_K03 OB1_K04 |
Wymagania wstępne: | podstawy ekologii |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z poziomami organizacji przyrody ożywionej (osobnik, populacja, biocenoza), oddziaływaniami wewnątrz- i międzygatunkowymi, funkcjonowaniem ekosystemów |
Pełny opis: |
Program zajęć obejmuje informacje o kierunkach badawczych współczesnej ekologii oraz omawia zależności między środowiskiem i organizmami oraz między samymi organizmami. Omawiane zagadnienia zgrupowane są w blokach tematycznych. Pierwszy blok dotyczy warunków środowiskowych, zasobów oraz rozmieszczenia organizmów: 1) zasoby i ich wykorzystywanie; 2)warunki środowiskowe a występowanie organizmów: czynniki abiotyczne; czynniki biotyczne; 3)rozmieszczenie organizmów na Ziemi – zasięgi; bariery; dyspersja; kolonizacja; czynniki historyczne; 4) biomy; 5) krainy zoogeograficzne, państwa florystyczne Następny blok tematyczny dotyczy zależności między organizmami: 6) oddziaływania antagonistyczne ( konkurencja, drapieżnictwo, roślinożerność, pasożytnictwo); 7) oddziaływania nieantagonistyczne; 8) altruizm. Kolejne zagadnienia dotyczą następujących poziomów organizacyjnych: populacja, ekosystem i biocenoza: 9) co to jest populacja; cechy populacji; metody badań; demografia populacji; 10) metapopulacja; podstawy genetyki populacyjnej; 11) ekosystem – funkcjonowanie 12) przykłady ekosystemów – step; las; jezioro; ocean; 13) biocenoza – bioróżnorodność; stabilność; 14) metabolizm biocenozy Cykl zagadnień kończy podsumowanie: 15) znaczenie badań ekologicznych w ochronie przyrody |
Literatura: |
Krebs C. 1996 Ekologia, PWN, 735pp. Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 609 pp. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
student poprawnie definiuje, rozpoznaje, charakteryzuje, prezentuje i tłumaczy dane zagadnienia -umiejętności – student umie: planować doświadczenie laboratoryjne i terenowe, porządkować, analizować zebrane dane i na tej podstawie wyprowadzać wnioski, weryfikować hipotezy -kompetencje – pracując w zespołach student wykazuje odpowiedzialność za innych członków zespołu, jest otwarty na zdanie pozostałych członków zespołu i docenia ich pracę |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład: egzamin końcowy, test jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte na ocenę 2 (ndst.) mniej niż 51% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów -na ocenę 3 (dst.) 51% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów -na ocenę 4 (db) przynajmniej 71% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów -na ocenę 5 (bdb.) powyżej 90% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów laboratoria: ćwiczenia praktyczne-prezentacje ustne-sprawozdania w formie krótkich doniesień badawczych -na ocenę 2 (ndst.) nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyniki swoich badań -na ocenę 3 (dst.) potrafi w sposób podstawowy zaprezentować wyniki swoich badań -na ocenę 4 (db) potrafi zanalizować, przedstawić i wyniki swoich badań -na ocenę 5 (bdb.) potrafi zanalizować, przedstawić, dyskutować i porównywać swoje wyniki z danymi literaturowymi oraz zaproponować własne wyjaśnienie tych wyników |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Olejniczak | |
Prowadzący grup: | Izabella Olejniczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z poziomami organizacji przyrody ożywionej (osobnik, populacja, biocenoza), oddziaływaniami wewnątrz- i międzygatunkowymi, funkcjonowaniem ekosystemów |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1.Zajęcia wprowadzające - informacja o sposobie przebiegu zajęć - podział na zespoły ćwiczeniowe - przygotowanie przez zespoły ćwiczeniowe doświadczeń laboratoryjnych - wybór tematów problemowych do prezentacji przez poszczególne zespoły ćwiczeniowe 2. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie organizmów - prezentacja przez poszczególne zespoły ćwiczeniowe wybranych tematów dotyczących czynników abiotycznych i biotycznych decydujących o rozmieszczeniu organizmów - obserwacja, pomiary i opis roślin doświadczalnych w uprawie hydroponicznej 3. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie organizmów – podsumowanie - obserwacja, pomiary i opis roślin doświadczalnych w uprawie hydroponicznej - analiza zebranego materiału - dyskusja - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenia hydroponicznego 4. Wybiórczość siedliskowa - obserwacja zachowania się dżdżownic w różnych warunkach wilgotnościowych - omówienie wyników - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenia 5. Adaptacje organizmów do warunków środowiskowych 6. Relacje między organizmami, drapieżca-ofiara - modelowe doświadczenia z hipotetycznymi układami drapieżca-ofiara - omówienie wyników - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń 7. Relacje między organizmami, allelopatia - doświadczenie z dwoma gatunkami roślin – założenie doświadczenia 8. Relacje między organizmami, allelopatia - omówienie wyników - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań 9. Relacje między organizmami, roślinożerca-roślina - wybiórczość pokarmowa na przykładzie wybranych gatunków owadów roślinożernych - omówienie wyników doświadczeń - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń 10. Tempo przyrostu populacji - modelowe doświadczenia z hipotetycznymi populacjami - omówienie wyników - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń 11. Relacje między osobnikami należącymi do tego samego gatunku - pomiary ślimaków z rodzaju Achatina hodowanych w rożnych wariantach doświadczalnych: a) w warunkach ograniczonego dostępu do pokarmu, b) w warunkach przegęszczenia - analiza danych dotyczących rozwoju piskląt mew w a) warunkach ograniczonego dostępu pokarmu, b) w warunkach przegęszczenia - porównanie i omówienie wyników - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń 12. Zespoły organizmów - wskaźniki biocenotyczne: - bogactwo gatunkowe i różnorodność zespołów organizmów na przykładzie zespołów mew - podobieństwo zespołów organizmów na przykładzie zespołów mew - omówienie wyników - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań 13. Tempo rozkładu materii organicznej, znaczenie destruentów - analiza tempa rozkładu ściółki trawiastej, wyłożonej na glebie i nad glebą – porównanie masy ściółki przed i po zakończeniu doświadczenia - omówienie wyników - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenia 14. Monitoring, korytarze ekologiczne – zajęcia terenowe 15. Podsumowanie i zaliczenie zajęć |
|
Literatura: |
Krebs C. 1996 Ekologia, PWN, 735pp. Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 609 pp. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Olejniczak | |
Prowadzący grup: | Izabella Olejniczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Olejniczak | |
Prowadzący grup: | Izabella Olejniczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.