Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-ODKS-EKOLOGIAw
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ekologia
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych UKSW
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

W01

W02

W05

W08

U07

U08

U09

K03

K04

Wymagania wstępne:

podstawowa wiedza z zakresu biologii i ekologii

Skrócony opis:

Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z poziomami organizacji przyrody ożywionej (osobnik, populacja, biocenoza), oddziaływaniami wewnątrz- i międzygatunkowymi, funkcjonowaniem ekosystemów

Pełny opis:

Program zajęć obejmuje informacje o kierunkach badawczych współczesnej ekologii oraz omawia zależności między środowiskiem i organizmami oraz między samymi organizmami. Omawiane zagadnienia zgrupowane są w blokach tematycznych. Pierwszy blok dotyczy warunków środowiskowych, zasobów oraz rozmieszczenia organizmów:

1) zasoby i ich wykorzystywanie;

2)warunki środowiskowe a występowanie organizmów: czynniki abiotyczne; czynniki biotyczne;

3)rozmieszczenie organizmów na Ziemi – zasięgi; bariery; dyspersja; kolonizacja; czynniki historyczne;

4) biomy;

5) krainy zoogeograficzne, państwa florystyczne

Następny blok tematyczny dotyczy zależności między organizmami:

6) oddziaływania antagonistyczne ( konkurencja, drapieżnictwo, roślinożerność, pasożytnictwo);

7) oddziaływania nieantagonistyczne;

8) altruizm.

Kolejne zagadnienia dotyczą następujących poziomów organizacyjnych: populacja, ekosystem i biocenoza:

9) co to jest populacja; cechy populacji; metody badań; demografia populacji;

10) metapopulacja; podstawy genetyki populacyjnej;

11) ekosystem – funkcjonowanie

12) przykłady ekosystemów – step; las; jezioro; ocean;

13) biocenoza – bioróżnorodność; stabilność;

14) metabolizm biocenozy

Cykl zagadnień kończy podsumowanie:

15) znaczenie badań ekologicznych w ochronie przyrody

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Krebs C. 1996 Ekologia, PWN, 735pp.

Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 609 pp.

literatura uzupełniająca

Gdula A.K., Konwerski Sz., Olejniczak I., Rutkowski T., Skubała P., Zawieja B., Giazdowicz D.J. 2024 Invertebrates occuring in fruiting bodies of the pathogenic tinder fungus, Fomes fomentarius (Polyporales), in the different types of Polish protected forests. Baltic Forestry, 30 (1). https: //doi.org/10.4690/BF594

Olejniczak I., Sterzyńska M., Boniecki P., Kaliszewicz A., PanteleevaN. 2021 Collembola (Hexapoda) as Biological Drivers between Land and Sea. Biology, 10(7), 568, doi: 10.3390/biology10070568

Olejniczak I., Górska E.B., Prędecka A., Hewelke E., Gozdowski D., Korc M., Panek E., Tyburski Ł., Skawińska M., Oktaba I., Boniecki P., Kondras M., Oktaba L., 2019. Selected Biological Properties of the Soil in a Burnt-Out Area under Old Pine Trees Three Years after an Fire. Rocznik Ochrona Środowiska (Annual Set Environment Protection), 21:1279-1293. bwmeta1.element.baztech-7238d653-d6b8-4f53-8d42-5be0b64d7eba

Olejniczak I., Boniecki P., Kaliszewicz A., Panteleeva N., 2018. The response of tundra springtails (Collembola, Hexapoda) to human activity on the Murman coast of the Kola Peninsula, Russia. Polar Science, 15:99-103. https://doi.org/10.1016/j.polar.2017.12.005

Olejniczak I., Lenart S. 2017 A comparison of tillage, direct drilling and lime on springtail communities in a long-term field trial in Poland. Israel Journal of Ecology and Evolution, 63 (2): 17-24. Doi:10.1163/22244662-06301004

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

W - 1: student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu: fakty, teorie, metody w ekologii oraz złożone zależności zachodzące w przyrodzie.

W - 2: student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu związki i zależności między ekologią i różnymi dyscyplinami biologicznymi oraz humanistycznymi

W – 5: student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rzeczywistość przyrodniczą świata jako zbiór różnorodnych wartości poznawczych, obejmujących wartości ekonomiczne, estetyczne i edukacyjne

W – 8: student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zaburzenia funkcjonowania ekosystemów, wynikające z zagrożeń cywilizacyjnych w skali globalnej, regionalnej i lokalnej

Umiejętności:

U – 7: student w innowacyjny sposób wykonuje zadania oraz rozwiązuje złożone problemy w zmiennych warunkach, interpretuje obserwacje oraz pomiary i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski

U – 8: student w innowacyjny sposób wykonuje zadania oraz rozwiązuje złożone problemy w zmiennych warunkach, samodzielnie planuje proces uczenia się, oraz stawia w oparciu o logiczne przesłanki hipotezy, poprzez które uzasadnia swoje stanowisko wobec obserwowanych zjawisk ekologicznych.

U – 9: student w innowacyjny sposób wykonuje zadania oraz rozwiązuje złożone problemy dotyczące środowiska przyrodniczego i pracując w zespole oraz wykorzystując doświadczenie innych specjalistów podejmuje działania na rzecz jego ochrony.

Kompetencje:

K – 3: student odpowiedzialnie pełni role zawodowe, właściwie postępuje z powierzonym sprzętem oraz szanuje pracę własną i zespołu

K – 4: student odpowiedzialnie pełni role zawodowe, wykazuje inicjatywę w planowaniu zadań badawczych, efektywnie współpracuje z zespołem pełniąc w nim różne role

Metody i kryteria oceniania:

egzamin końcowy- test oraz pytania otwarte

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Olejniczak
Prowadzący grup: Izabella Olejniczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Bezpośredni nakład pracy

Udział w zajęciach 30 godzin


Praca własna:

1.Przygotowanie raportów dotyczących

wykonanych doświadczeń 10 godzin

2.Przygotowanie do egzaminu 20 godzin

razem 30 godzin


Razem: bezpośredni nakład pracy i praca własna 60 godzin/2ECTS


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z poziomami organizacji przyrody ożywionej (osobnik, populacja, biocenoza), oddziaływaniami wewnątrz- i międzygatunkowymi, funkcjonowaniem ekosystemów

Pełny opis:

Program zajęć obejmuje informacje o kierunkach badawczych współczesnej ekologii oraz omawia zależności między środowiskiem i organizmami oraz między samymi organizmami. Omawiane zagadnienia zgrupowane są w blokach tematycznych. Pierwszy blok dotyczy warunków środowiskowych, zasobów oraz rozmieszczenia organizmów:

1) zasoby i ich wykorzystywanie;

2)warunki środowiskowe a występowanie organizmów: czynniki abiotyczne; czynniki biotyczne;

3)rozmieszczenie organizmów na Ziemi – zasięgi; bariery; dyspersja; kolonizacja; czynniki historyczne;

4) biomy;

5) krainy zoogeograficzne, państwa florystyczne

Następny blok tematyczny dotyczy zależności między organizmami:

6) oddziaływania antagonistyczne ( konkurencja, drapieżnictwo, roślinożerność, pasożytnictwo);

7) oddziaływania nieantagonistyczne;

8) altruizm.

Kolejne zagadnienia dotyczą następujących poziomów organizacyjnych: populacja, ekosystem i biocenoza:

9) co to jest populacja; cechy populacji; metody badań; demografia populacji;

10) metapopulacja; podstawy genetyki populacyjnej;

11) ekosystem – funkcjonowanie

12) przykłady ekosystemów – step; las; jezioro; ocean;

13) biocenoza – bioróżnorodność; stabilność;

14) metabolizm biocenozy

Cykl zagadnień kończy podsumowanie:

15) znaczenie badań ekologicznych w ochronie przyrody

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Krebs C. 1996 Ekologia, PWN, 735pp.

Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 609 pp.

Literatura uzupełniająca

Gdula A.K., Konwerski Sz., Olejniczak I., Rutkowski T., Skubała P., Zawieja B., Giazdowicz D.J. 2024 Invertebrates occuring in fruiting bodies of the pathogenic tinder fungus, Fomes fomentarius (Polyporales), in the different types of Polish protected forests. Baltic Forestry, 30 (1). https: //doi.org/10.4690/BF594

Olejniczak I., Sterzyńska M., Boniecki P., Kaliszewicz A., PanteleevaN. 2021 Collembola (Hexapoda) as Biological Drivers between Land and Sea. Biology, 10(7), 568, doi: 10.3390/biology10070568

Olejniczak I., Górska E.B., Prędecka A., Hewelke E., Gozdowski D., Korc M., Panek E., Tyburski Ł., Skawińska M., Oktaba I., Boniecki P., Kondras M., Oktaba L., 2019. Selected Biological Properties of the Soil in a Burnt-Out Area under Old Pine Trees Three Years after an Fire. Rocznik Ochrona Środowiska (Annual Set Environment Protection), 21:1279-1293. bwmeta1.element.baztech-7238d653-d6b8-4f53-8d42-5be0b64d7eba

Olejniczak I., Boniecki P., Kaliszewicz A., Panteleeva N., 2018. The response of tundra springtails (Collembola, Hexapoda) to human activity on the Murman coast of the Kola Peninsula, Russia. Polar Science, 15:99-103. https://doi.org/10.1016/j.polar.2017.12.005

Olejniczak I., Lenart S. 2017 A comparison of tillage, direct drilling and lime on springtail communities in a long-term field trial in Poland. Israel Journal of Ecology and Evolution, 63 (2): 17-24. Doi:10.1163/22244662-06301004

Wymagania wstępne:

średnio-zaawansowany, podstawy biologii i ekologii z zakresu szkoły średniej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Olejniczak
Prowadzący grup: Izabella Olejniczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Bezpośredni nakład pracy

Udział w zajęciach 30 godzin


Praca własna:

1.Przygotowanie raportów dotyczących

wykonanych doświadczeń 10 godzin

2.Przygotowanie do egzaminu 20 godzin

razem 30 godzin


Razem: bezpośredni nakład pracy i praca własna 60 godzin/2ECTS


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z poziomami organizacji przyrody ożywionej (osobnik, populacja, biocenoza), oddziaływaniami wewnątrz- i międzygatunkowymi, funkcjonowaniem ekosystemów

Pełny opis:

Program zajęć obejmuje informacje o kierunkach badawczych współczesnej ekologii oraz omawia zależności między środowiskiem i organizmami oraz między samymi organizmami. Omawiane zagadnienia zgrupowane są w blokach tematycznych. Pierwszy blok dotyczy warunków środowiskowych, zasobów oraz rozmieszczenia organizmów:

1) zasoby i ich wykorzystywanie;

2)warunki środowiskowe a występowanie organizmów: czynniki abiotyczne; czynniki biotyczne;

3)rozmieszczenie organizmów na Ziemi – zasięgi; bariery; dyspersja; kolonizacja; czynniki historyczne;

4) biomy;

5) krainy zoogeograficzne, państwa florystyczne

Następny blok tematyczny dotyczy zależności między organizmami:

6) oddziaływania antagonistyczne ( konkurencja, drapieżnictwo, roślinożerność, pasożytnictwo);

7) oddziaływania nieantagonistyczne;

8) altruizm.

Kolejne zagadnienia dotyczą następujących poziomów organizacyjnych: populacja, ekosystem i biocenoza:

9) co to jest populacja; cechy populacji; metody badań; demografia populacji;

10) metapopulacja; podstawy genetyki populacyjnej;

11) ekosystem – funkcjonowanie

12) przykłady ekosystemów – step; las; jezioro; ocean;

13) biocenoza – bioróżnorodność; stabilność;

14) metabolizm biocenozy

Cykl zagadnień kończy podsumowanie:

15) znaczenie badań ekologicznych w ochronie przyrody

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Krebs C. 1996 Ekologia, PWN, 735pp.

Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 609 pp.

Literatura uzupełniająca

Gdula A.K., Konwerski Sz., Olejniczak I., Rutkowski T., Skubała P., Zawieja B., Giazdowicz D.J. 2024 Invertebrates occuring in fruiting bodies of the pathogenic tinder fungus, Fomes fomentarius (Polyporales), in the different types of Polish protected forests. Baltic Forestry, 30 (1). https: //doi.org/10.4690/BF594

Olejniczak I., Sterzyńska M., Boniecki P., Kaliszewicz A., PanteleevaN. 2021 Collembola (Hexapoda) as Biological Drivers between Land and Sea. Biology, 10(7), 568, doi: 10.3390/biology10070568

Olejniczak I., Górska E.B., Prędecka A., Hewelke E., Gozdowski D., Korc M., Panek E., Tyburski Ł., Skawińska M., Oktaba I., Boniecki P., Kondras M., Oktaba L., 2019. Selected Biological Properties of the Soil in a Burnt-Out Area under Old Pine Trees Three Years after an Fire. Rocznik Ochrona Środowiska (Annual Set Environment Protection), 21:1279-1293. bwmeta1.element.baztech-7238d653-d6b8-4f53-8d42-5be0b64d7eba

Olejniczak I., Boniecki P., Kaliszewicz A., Panteleeva N., 2018. The response of tundra springtails (Collembola, Hexapoda) to human activity on the Murman coast of the Kola Peninsula, Russia. Polar Science, 15:99-103. https://doi.org/10.1016/j.polar.2017.12.005

Olejniczak I., Lenart S. 2017 A comparison of tillage, direct drilling and lime on springtail communities in a long-term field trial in Poland. Israel Journal of Ecology and Evolution, 63 (2): 17-24. Doi:10.1163/22244662-06301004

Wymagania wstępne:

średnio-zaawansowany, podstawy biologii i ekologii z zakresu szkoły średniej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Olejniczak
Prowadzący grup: Izabella Olejniczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Bezpośredni nakład pracy

Udział w zajęciach 30 godzin


Praca własna:

1.Przygotowanie raportów dotyczących

wykonanych doświadczeń 10 godzin

2.Przygotowanie do egzaminu 20 godzin

razem 30 godzin


Razem: bezpośredni nakład pracy i praca własna 60 godzin/2ECTS


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z poziomami organizacji przyrody ożywionej (osobnik, populacja, biocenoza), oddziaływaniami wewnątrz- i międzygatunkowymi, funkcjonowaniem ekosystemów

Pełny opis:

Program zajęć obejmuje informacje o kierunkach badawczych współczesnej ekologii oraz omawia zależności między środowiskiem i organizmami oraz między samymi organizmami. Omawiane zagadnienia zgrupowane są w blokach tematycznych. Pierwszy blok dotyczy warunków środowiskowych, zasobów oraz rozmieszczenia organizmów:

1) zasoby i ich wykorzystywanie;

2)warunki środowiskowe a występowanie organizmów: czynniki abiotyczne; czynniki biotyczne;

3)rozmieszczenie organizmów na Ziemi – zasięgi; bariery; dyspersja; kolonizacja; czynniki historyczne;

4) biomy;

5) krainy zoogeograficzne, państwa florystyczne

Następny blok tematyczny dotyczy zależności między organizmami:

6) oddziaływania antagonistyczne ( konkurencja, drapieżnictwo, roślinożerność, pasożytnictwo);

7) oddziaływania nieantagonistyczne;

8) altruizm.

Kolejne zagadnienia dotyczą następujących poziomów organizacyjnych: populacja, ekosystem i biocenoza:

9) co to jest populacja; cechy populacji; metody badań; demografia populacji;

10) metapopulacja; podstawy genetyki populacyjnej;

11) ekosystem – funkcjonowanie

12) przykłady ekosystemów – step; las; jezioro; ocean;

13) biocenoza – bioróżnorodność; stabilność;

14) metabolizm biocenozy

Cykl zagadnień kończy podsumowanie:

15) znaczenie badań ekologicznych w ochronie przyrody

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Krebs C. 1996 Ekologia, PWN, 735pp.

Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 609 pp.

Literatura uzupełniająca

Gdula A.K., Konwerski Sz., Olejniczak I., Rutkowski T., Skubała P., Zawieja B., Giazdowicz D.J. 2024 Invertebrates occuring in fruiting bodies of the pathogenic tinder fungus, Fomes fomentarius (Polyporales), in the different types of Polish protected forests. Baltic Forestry, 30 (1). https: //doi.org/10.4690/BF594

Olejniczak I., Sterzyńska M., Boniecki P., Kaliszewicz A., PanteleevaN. 2021 Collembola (Hexapoda) as Biological Drivers between Land and Sea. Biology, 10(7), 568, doi: 10.3390/biology10070568

Olejniczak I., Górska E.B., Prędecka A., Hewelke E., Gozdowski D., Korc M., Panek E., Tyburski Ł., Skawińska M., Oktaba I., Boniecki P., Kondras M., Oktaba L., 2019. Selected Biological Properties of the Soil in a Burnt-Out Area under Old Pine Trees Three Years after an Fire. Rocznik Ochrona Środowiska (Annual Set Environment Protection), 21:1279-1293. bwmeta1.element.baztech-7238d653-d6b8-4f53-8d42-5be0b64d7eba

Olejniczak I., Boniecki P., Kaliszewicz A., Panteleeva N., 2018. The response of tundra springtails (Collembola, Hexapoda) to human activity on the Murman coast of the Kola Peninsula, Russia. Polar Science, 15:99-103. https://doi.org/10.1016/j.polar.2017.12.005

Olejniczak I., Lenart S. 2017 A comparison of tillage, direct drilling and lime on springtail communities in a long-term field trial in Poland. Israel Journal of Ecology and Evolution, 63 (2): 17-24. Doi:10.1163/22244662-06301004

Wymagania wstępne:

średnio-zaawansowany, podstawy biologii i ekologii z zakresu szkoły średniej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Olejniczak
Prowadzący grup: Izabella Olejniczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Bezpośredni nakład pracy

Udział w zajęciach 30 godzin


Praca własna:

1.Przygotowanie raportów dotyczących

wykonanych doświadczeń 10 godzin

2.Przygotowanie do egzaminu 20 godzin

razem 30 godzin


Razem: bezpośredni nakład pracy i praca własna 60 godzin/2ECTS



Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z poziomami organizacji przyrody ożywionej (osobnik, populacja, biocenoza), oddziaływaniami wewnątrz- i międzygatunkowymi, funkcjonowaniem ekosystemów

Pełny opis:

Program zajęć obejmuje informacje o kierunkach badawczych współczesnej ekologii oraz omawia zależności między środowiskiem i organizmami oraz między samymi organizmami. Omawiane zagadnienia zgrupowane są w blokach tematycznych. Pierwszy blok dotyczy warunków środowiskowych, zasobów oraz rozmieszczenia organizmów:

1) zasoby i ich wykorzystywanie;

2)warunki środowiskowe a występowanie organizmów: czynniki abiotyczne; czynniki biotyczne;

3)rozmieszczenie organizmów na Ziemi – zasięgi; bariery; dyspersja; kolonizacja; czynniki historyczne;

4) biomy;

5) krainy zoogeograficzne, państwa florystyczne

Następny blok tematyczny dotyczy zależności między organizmami:

6) oddziaływania antagonistyczne ( konkurencja, drapieżnictwo, roślinożerność, pasożytnictwo);

7) oddziaływania nieantagonistyczne;

8) altruizm.

Kolejne zagadnienia dotyczą następujących poziomów organizacyjnych: populacja, ekosystem i biocenoza:

9) co to jest populacja; cechy populacji; metody badań; demografia populacji;

10) metapopulacja; podstawy genetyki populacyjnej;

11) ekosystem – funkcjonowanie

12) przykłady ekosystemów – step; las; jezioro; ocean;

13) biocenoza – bioróżnorodność; stabilność;

14) metabolizm biocenozy

Cykl zagadnień kończy podsumowanie:

15) znaczenie badań ekologicznych w ochronie przyrody

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Krebs C. 1996 Ekologia, PWN, 735pp.

Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 609

Literatura uzupełniająca

Gdula A.K., Konwerski Sz., Olejniczak I., Rutkowski T., Skubała P., Zawieja B., Giazdowicz D.J. 2024 Invertebrates occuring in fruiting bodies of the pathogenic tinder fungus, Fomes fomentarius (Polyporales), in the different types of Polish protected forests. Baltic Forestry, 30 (1). https: //doi.org/10.4690/BF594

Olejniczak I., Sterzyńska M., Boniecki P., Kaliszewicz A., PanteleevaN. 2021 Collembola (Hexapoda) as Biological Drivers between Land and Sea. Biology, 10(7), 568, doi: 10.3390/biology10070568

Olejniczak I., Górska E.B., Prędecka A., Hewelke E., Gozdowski D., Korc M., Panek E., Tyburski Ł., Skawińska M., Oktaba I., Boniecki P., Kondras M., Oktaba L., 2019. Selected Biological Properties of the Soil in a Burnt-Out Area under Old Pine Trees Three Years after an Fire. Rocznik Ochrona Środowiska (Annual Set Environment Protection), 21:1279-1293. bwmeta1.element.baztech-7238d653-d6b8-4f53-8d42-5be0b64d7eba

Olejniczak I., Boniecki P., Kaliszewicz A., Panteleeva N., 2018. The response of tundra springtails (Collembola, Hexapoda) to human activity on the Murman coast of the Kola Peninsula, Russia. Polar Science, 15:99-103. https://doi.org/10.1016/j.polar.2017.12.005

Olejniczak I., Lenart S. 2017 A comparison of tillage, direct drilling and lime on springtail communities in a long-term field trial in Poland. Israel Journal of Ecology and Evolution, 63 (2): 17-24. Doi:10.1163/22244662-06301004

Wymagania wstępne:

średnio-zaawansowany, podstawy biologii i ekologii z zakresu szkoły średniej

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)