Historia sztuki XIX-XXI wiek
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-ODKS-HS19/21 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki XIX-XXI wiek |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o sztuce |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | ODKiŚ1_W03 ODKiŚ1_U01 ODKiŚ1_U09 ODKiŚ1_K03 |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy. Cele przedmiotu: zdobycie ogólnej wiedzy o sztuce i architekturze XIX i XX wieku w celu zrozumienia, krytycznego uczestnictwa i organizowania życia artystycznego, upowszechnianie sztuki oraz wykształcenie podstawowych umiejętności analizy sztuki współczesnej. Wykład kursowy musi być uzupełniany przez studentkę/studenta o systematyczną pracę z literaturą przedmiotu. |
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć będzie przedstawienie wybranych zjawisk zachodzących w sztuce XIX, XX i XXI wieku, wraz z kontekstem politycznym i społecznym. Zajęcia mają na celu zapoznanie studentki/studenta z podstawową wiedzą o dokonujących się zmianach w polu sztuki nowoczesnej i współczesnej, z uwzględnieniem plastyki europejskiej XIX-XXI wieku w tym sztuki na terenie Polski. Sztuki amerykańskiej XX-XXI wieku. Przedstawiona zostanie faktografia dotycząca najważniejszych zjawisk artystyczny, jednocześnie nacisk kładziony będzie na zrozumienie specyfiki poszczególnych tendencji oraz ich wzajemnych powiązań. METODA Wykład problemowy, zajęcia w terenie przed obiektami i dziełami sztuki. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Sztuka świata t. 8-10 (sztuka w tym architektura europejska i amerykańska). David Cottington, Sztuka nowoczesna. Krótkie wprowadzenie, tłum. Jarosław Pawłowski, Łódź 2017. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (pozycje nieobowiązkowe, dla zainteresowanych poszczególnymi problemami) Dantini Michele, Sztuka współczesna, Warszawa 2007. Kotula Adam, Krakowski Piotr, Malarstwo, rzeźba, architektura, Warszawa 1972, 1978 (opracowanie ogólne). Krakowski Piotr, O sztuce nowej i najnowszej, Warszawa 1981. Marchetti Franceska Castri red., Malarstwo amerykańskie, Warszawa 2005. Piotrowski Piotr, Awangarda w cieniu Jałty: sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1989, Poznań 2005. Richardson Tony, Stangos Nikos, Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Udział w zajęciach 30 godzin praca własna z literaturą ok. 15 godzin przygotowanie do egzaminu ok. 15 godzin SUMA GODZIN ok. 75 godzin WIEDZA Absolwent ma podstawową wiedzę o najważniejszych zjawiskach w architekturze europejskiej (w tym polskiej) i amerykańskiej w XIX i XX wieku. |
Metody i kryteria oceniania: |
ZALICZENIE ZAJĘĆ Egzamin ustny SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE EGZAMINU I UZYSKANIA ZALICZENIA 1. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na zajęciach (dopuszczam dwie nieobecności bez konsekwencji) W przypadkach indywidualnych (zdrowotnych i losowych), zgłoszonych w pierwszym możliwym terminie po ich zaistnieniu (także drogą mailową), możliwe jest ustalenie indywidualnych kryteriów obecności. Przy więcej niż 2 nieusprawiedliwionych nieobecnościach student może nie zostać dopuszczony do egzaminu. 2. Egzamin składa się z dwóch części - pierwszą jest rozpoznanie reprodukcji na podstawie udostępnionej wcześniej prezentacji wybranych dzieł. W przypadku niepełnych danych (wymagane to: autor imię i nazwisko, tytuł, rok) przyznawane jest po 1/3 punktu, w przypadku niepodania autora pracy 0 pkt niezależnie od pozostałych informacji. Materiał do "slajdówki" https://1drv.ms/b/s!AjY-ZoSJ8c0moPoz7LPqpMi6sR-9OA Do zaliczenia tej części wymagane jest uzyskanie 75% 3. Część drugą egzaminu stanowi wypowiedź polegająca na omówieniu problemowej tezy dotyczącej przedmiotu zajęć na podstawie informacji przekazanych podczas wykładów oraz na podstawie literatury obowiązkowej. W wypowiedzi ustnej studentka/student musi wykazać się umiejętnością: - chronologicznego umieszczenia w czasie wskazanego kierunku w sztuce (np. impresjonizm, styl międzynarodowy, konceptualizm) - wskazać jego podstawowe cechy charakterystyczne - wymienić najważniejszych przedstawicieli oraz najważniejsze dzieła Na ocenę bdb studentka/student musi potrafić również wyjaśnić genezę kierunku, wskazać zależności z innymi kierunkami (np. dokonać porównania dwóch kierunków), omówić jego specyfikę i znaczenie w sztuce XIX i XX wieku. Kryteria oceniania: Podstawą oceny jest materiał przekazany podczas wykładów oraz poznany samodzielnie przez studenta na podstawie samodzielnej lektury. Wiedza: ocena 2 (ndst.): student nie zna podstawowej terminologii; nie ma znajomości podstawowych problemów współczesnej sztuki XIX i XX wieku i nie potrafi umieścić ich w układzie historycznym; nie ma wiedzy na temat najważniejszych problemów sztuki XIX i XX wieku. ocena 3 (dst.): student zna podstawowym stopniu terminologię; ma podstawową wiedzę o kierunkach rozwoju sztuki XIX i XX wieku. ocena 4 (db.): student zna podstawową terminologię; ma orientację w podstawowych zagadnieniach sztuki XIX i XX wieku i potrafi je, w ogólnym stopniu, umieścić w układzie chronologicznym. ocena 5 (bdb.): student zna terminologię; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień; ma wiedzę na temat najważniejszych zagadnień sztuki XIX i XX wieku i ich chronologii. Jego wiedza oparta jest zarówno o tok wykładów, jak i literaturę przedmiotu. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
WYK
CZ WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Gutowski | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Gutowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy. Cele przedmiotu: zdobycie ogólnej wiedzy o sztuce XIX i XX wieku w celu zrozumienia, krytycznego uczestnictwa i organizowania życia artystycznego, upowszechnianie sztuki oraz wykształcenie podstawowych umiejętności analizy sztuki współczesnej. Wykład kursowy musi być uzupełniany przez studentkę/studenta o systematyczną pracę z literaturą przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć będzie przedstawienie wybranych zjawisk zachodzących w sztuce XIX, XX i XXI wieku, wraz z kontekstem politycznym i społecznym. Zajęcia mają na celu zapoznanie studentki/studenta z podstawową wiedzą o dokonujących się zmianach w polu sztuki nowoczesnej i współczesnej, z uwzględnieniem plastyki europejskiej XIX-XXI wieku w tym sztuki na terenie Polski. Sztuki amerykańskiej XX-XXI wieku. Przedstawiona zostanie faktografia dotycząca najważniejszych zjawisk artystyczny, jednocześnie nacisk kładziony będzie na zrozumienie specyfiki poszczególnych tendencji oraz ich wzajemnych powiązań. METODA Wykład problemowy, prezentacja multimedialna |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Sztuka świata t. 8-10 (sztuka w tym architektura europejska i amerykańska). David Cottington, Sztuka nowoczesna. Krótkie wprowadzenie, tłum. Jarosław Pawłowski, Łódź 2017. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (pozycje nieobowiązkowe, dla zainteresowanych poszczególnymi problemami) Maja Fowkes, Reuben Fowkes, Central and Eastern European Art. Since 1950 World of Art, London 2020. Dantini Michele, Sztuka współczesna, Warszawa 2007. Kotula Adam, Krakowski Piotr, Malarstwo, rzeźba, architektura, Warszawa 1972, 1978 (opracowanie ogólne). Krakowski Piotr, O sztuce nowej i najnowszej, Warszawa 1981. Marchetti Franceska Castri red., Malarstwo amerykańskie, Warszawa 2005. Piotrowski Piotr, Awangarda w cieniu Jałty: sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1989, Poznań 2005. Richardson Tony, Stangos Nikos, Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980. |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Lewicki | |
Prowadzący grup: | Jakub Lewicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć będzie przedstawienie wybranych zjawisk zachodzących w architekturze polskiej końca XVIII, XIX i XX wieku, wraz z kontekstem politycznym i społecznym. Zajęcia odbywają się w terenie. |
|
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć będzie przedstawienie wybranych zjawisk zachodzących w architekturze polskiej końca XVIII, XIX i XX wieku, wraz z kontekstem politycznym i społecznym. Zajęcia mają na celu zapoznanie studentki/studenta z podstawową wiedzą o dokonujących się zmianach w polu architektury nowoczesnej i współczesnej. Przedstawiona zostanie faktografia dotycząca najważniejszych zjawisk artystycznych, jednocześnie nacisk kładziony będzie na zrozumienie specyfiki poszczególnych tendencji oraz ich wzajemnych powiązań. Zajęcia odbywają się w terenie przed zabytkami architektury końca XVIII w. – XX w. |
|
Literatura: |
Stanisław Lorenz, Andrzej Rottermund, Klasycyzm w Polsce, Warszawa 1984. Adam Miłobędzki, Zarys dziejów architektury w Polsce, (6 wyd.) Warszawa 1989. Sztuka polska XIX wieku, [w:] Dzieje sztuki w Polsce, praca zbiorowa, t. 7, 8, Arkady, Warszawa. Krzysztof Stefański, Architektura historyzmu na ziemiach polskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2005. Krzysztof Stefański, Architektura XIX wieku na ziemiach polskich, DiG, Warszawa 2005. |
|
Wymagania wstępne: |
Zajęcia terenowe są planowane są w następujących terminach: 15, 22, 29 III, 12,19, 26 IV, 10, 17, 24, 31 V, 7 VI. Dokładne godziny będą podawane przed zajęciami w zależności od możliwych terminów wyjść terenowych. W wypadku niemożności wyjścia w środy, po uzgodnieniu ze studentami możliwy jest inny termin zajęć terenowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Lewicki | |
Prowadzący grup: | Jakub Lewicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć będzie przedstawienie wybranych zjawisk zachodzących w architekturze polskiej końca XVIII, XIX i XX wieku, wraz z kontekstem politycznym i społecznym. Zajęcia odbywają się w terenie. |
|
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć będzie przedstawienie wybranych zjawisk zachodzących w architekturze polskiej końca XVIII, XIX i XX wieku, wraz z kontekstem politycznym i społecznym. Zajęcia mają na celu zapoznanie studentki/studenta z podstawową wiedzą o dokonujących się zmianach w polu architektury nowoczesnej i współczesnej. Przedstawiona zostanie faktografia dotycząca najważniejszych zjawisk artystycznych, jednocześnie nacisk kładziony będzie na zrozumienie specyfiki poszczególnych tendencji oraz ich wzajemnych powiązań. Zajęcia odbywają się w terenie przed zabytkami architektury końca XVIII w. – XX w. -21 II, 28 II, 6, 13, 20, 27 III, 3, 10,17, 24 IV, 1, 8, 15, 22, 29 V, 5,12 VI 2024. |
|
Literatura: |
Stanisław Lorenz, Andrzej Rottermund, Klasycyzm w Polsce, Warszawa 1984. Adam Miłobędzki, Zarys dziejów architektury w Polsce, (6 wyd.) Warszawa 1989. Sztuka polska XIX wieku, [w:] Dzieje sztuki w Polsce, praca zbiorowa, t. 7, 8, Arkady, Warszawa. Krzysztof Stefański, Architektura historyzmu na ziemiach polskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2005. Krzysztof Stefański, Architektura XIX wieku na ziemiach polskich, DiG, Warszawa 2005. |
|
Wymagania wstępne: |
Zajęcia terenowe są planowane są w następujących terminach: 21 II, 28 II, 6, 13, 20, 27 III, 3, 10,17, 24 IV, 1, 8, 15, 22, 29 V, 5,12 VI 2024. Dokładne godziny będą podawane przed zajęciami w zależności od możliwych terminów wyjść terenowych. W wypadku niemożności wyjścia w środy, po uzgodnieniu ze studentami możliwy jest inny termin zajęć terenowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.