Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Sztuka starożytna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-ODKS-SS Kod Erasmus / ISCED: 03.6 / (0222) Historia i archeologia
Nazwa przedmiotu: Sztuka starożytna
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

ODKiŚ1_W03, ODKiŚ1_U01 ODKiŚ1_U09 ODKiŚ1_K03

Skrócony opis:

Wykład jest wprowadzeniem w historię sztuki starożytnej, obejmującym takie obszary jak Mezopotamia, Egipt, Grecja i Rzym.

Pełny opis:

Tematy wykładów w semestrze zimowym.

1. Wprowadzenie w tematykę zajęć. Omówienie zakresu czasowego i terytorialnego. Prezentacja metod nauczania. Przedstawienie bibliografii i warunków oraz formy zaliczenia półrocznego i egzaminu końcowego.

2. Sztuka Mezopotamii (od epoki przeddynastycznej do III dynastii z Ur).

3. Sztuka Egiptu (przed faraonami i w okresie Starego Państwa).

4. Sztuka Mezopotamii (od dynastii amoryckich do okresu nowo-asyryjskiego i nowo-babilońskiego.

5. Sztuka Egiptu w okresie Średniego i Nowego Państwa.

6. Sztuka Egejska.

7. Geneza świątyni greckiej. Omówienie porządków architektonicznych.

8. Rzeźba grecka w okresie archaicznym i klasycznym.

9. Rozwój ceramiki greckiej.

11. Rozwój miast greckich. Topografia Aten.

12. Sztuka grecka w okresie hellenistycznym.

13. Sztuka Etrusków i sztuka rzymska w czasach republiki.

14. Sztuka cesarstwa rzymskiego do okresu Antoninów.

15. Sztuka rzymska w II i III w.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

Gawlikowska, K. Sztuka Mezopotamii, Warszawa 1975.

Michałowski, K., Nie tylko piramidy. Sztuka dawnego Egiptu, Warszawa 1966.

Id., Od Edfu do Faras. Polskie odkrycia archeologii śródziemnomorskiej, Warszawa 1983.

Lipińska, J., Historia architektury starożytnego Egiptu, Warszawa 1977.

Ead., Sztuka starożytnego Egiptu, Warszawa 2008.

Mekhitarian, A., Malarstwo egipskie, Warszawa 1992.

Lipińska, J., Marciniak, M., Mitologia starożytnego Egiptu, Warszawa 1980.

Rutkowski, B., Sztuka Egejska (wyd. II), Warszawa 1987.

Lewartowski, K., Ulanowska, A., Archeologia egejska, Warszawa 1999.

Markowska, W., Mity Greków i Rzymian, Warszawa 2002 (i inne wydania).

Makowiecka, E., Sztuka grecka. Krótki zarys. Warszawa 2006.

Papuci – Władyka, E., Sztuka Starożytnej Grecji, Warszawa – Kraków 2001.

Dobrowolski, W., Sztuka Etrusków, Warszawa 1971.

Makowiecka, E., Sztuka Rzymu od Augusta do Konstantyna, Warszawa 2010.

Sadurska, A., Archeologia starożytnego Rzymu, t. 1. Od epoki królów do końca Republiki, Warszawa 1975; t. 2. Okres cesarstwa, Warszawa 1980.

Ostrowski, J. A., Starożytny Rzym. Polityka i sztuka, Warszawa – Kraków 1999.

Nowicka M., Malarstwo antyczne, Wrocław 1985.

TEKSTY ŹRÓDŁOWE

Homer, Iliada, przekł. K. Jeżewska, Warszawa 1999.

Homer, Odyseja, przekł. J. Parandowski, Warszawa 1999.

Herodot, Dzieje, przekł. S. Hammer, Warszawa 2008.

Pauzaniasz, Wędrówka po Helladzie: Na olimpijskiej bieżni i w boju (V, VI, IV), przekł. J. Niemirska-Pliszczyńska, Wrocław 1968

Pauzaniasz, Wędrówka po Helladzie: W świątyni i micie (I, II, II, VII), przekł. J. Niemirska-Pliszczyńska, Wrocław 1973.

Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, przekł. K. Kumaniecki, Warszawa 1998.

Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500 r., red. J. Białostocki

(wyd. II). Gdańsk 2001.

Gajus Swetonius Trankwillus, Żywoty cezarów. Przekł. i wstęp J. Niemirska-Pliszczyńska, przedm. J. Wolski. Wrocław 1987.

Tacyt, Dzieła, t. I - II, przekł. S. Hammer, Warszawa 1957.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

ODKiŚ1_W03, ODKiŚ1_U01 ODKiŚ1_U09 ODKiŚ1_K03

Student zna terminologię używaną w ochronie dóbr kultury i historii sztuki,

w tym w konserwacji zabytków. Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków. Ma umiejętność prezentowania własnych poglądów i opinii na temat dóbr kultury. Potrafi skonstruować logiczne wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym na temat ochrony dóbr kultury oraz przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami. Jest gotowy do brania odpowiedzialności za dziedzictwo minionych

epok.

Metody i kryteria oceniania:

Do zaliczenia końcowego wliczana jest aktywność studenta na wykładach (obecność na wykładach obowiązkowa). Student może uzyskać najwyższą ocenę jeżeli na każdych zajęciach wykazuje bardzo dobrą znajomość

materiału omawianego na poprzednich wykładach, na bieżąco czyta lektury i artykuły podane przez wykładowczynie, potrafi wykazać krytyczne podejście do tekstów źródłowych. Studenci dopuszczeni są do zaliczenia wykładu, po uprzednim zaliczeniu ćcwiczen. Zaliczenie pisemne wykładu składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Podczas części teoretycznej studenci zobowiązani będą do odpowiedzi pisemnej na zadane pytania. Podczas części praktycznej do prawidłowego rozpoznania zabytków pokazanych na ilustracjach. W drugim terminie przeprowadzony będzie egzamin

pisemny lub ustny, w zależności od tego, ile osób nie zda w pierwszym terminie. Studenci, którzy nie zgłosili się na egzamin w pierwszym terminie powinni skontaktować się z wykładowca i przedstawić zwolnienia lekarskie.

Ocena 2: student nie wykazuje znajomości podstawowych terminów dotyczących przedmiotu, nie potrafi połączyć danego zabytku z okresem, w którym powstał, nie umie samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać swoich umiejętności. Nie potrafi zidentyfikować zabytków prezentowanych na ilustracjach podczas egzaminu

Ocena 3: student potrafi zidentyfikować większosc prezentowanych zabytków, ale nie

wykazuje zdolności do analizy porównawczej.

Ocena 4: student ma ugruntowana wiedze, która potrafi wykorzystac w efektywny

sposób. Zna dobrze terminologie z zakresu historii sztuki starozytnej, potrafi

7

wyszukac, analizowac, informacje dotyczace dzieł sztuki z wykorzystaniem róznych

źródeł.

Ocena 5: bardzo dobra znajomość przedmiotu. Zdolność do niezależnej analizy,

samodzielnego myślenia, i stosowania zaawansowanych metod z zakresu historii sztuki.

Krytyczne podejście do tekstów źródłowych i publikacji naukowych. Nadzwyczajna

aktywność podczas wykładów. Rozumienie potrzeby uczenia się przez całe życie i umiejetność zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-01 - 2020-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Łaptaś
Prowadzący grup: Magdalena Łaptaś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Łaptaś
Prowadzący grup: Magdalena Łaptaś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Wykład jest szerokim wprowadzeniem w sztukę starożytną, przedstawionym na tle warunków geograficznych, historycznych i religijnych. Ze względu na bardzo obszerny materiał, główny nacisk położony jest na zrozumienie sztuki starożytnej Grecji i Rzymu. Omawiane są zwłaszcza te dzieła, które miały wpływ na percepcję starożytności i rozwój sztuki w okresach późniejszych. Materiał prezentowany podczas wykładu podzielony jest na dwa semestry. W semestrze letnim omawiana jest sztuka starożytnej Grecji i Rzymu.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

Gawlikowska, K. Sztuka Mezopotamii, Warszawa 1975.

Michałowski, K., Nie tylko piramidy. Sztuka dawnego Egiptu, Warszawa 1966.

Id., Od Edfu do Faras. Polskie odkrycia archeologii śródziemnomorskiej, Warszawa 1983.

Lipińska, J., Historia architektury starożytnego Egiptu, Warszawa 1977.

Ead., Sztuka starożytnego Egiptu, Warszawa 2008.

Mekhitarian, A., Malarstwo egipskie, Warszawa 1992.

Lipińska, J., Marciniak, M., Mitologia starożytnego Egiptu, Warszawa 1980.

Rutkowski, B., Sztuka Egejska (wyd. II), Warszawa 1987.

Lewartowski, K., Ulanowska, A., Archeologia egejska, Warszawa 1999.

Markowska, W., Mity Greków i Rzymian, Warszawa 2002 (i inne wydania).

Makowiecka, E., Sztuka grecka. Krótki zarys. Warszawa 2006.

Papuci – Władyka, E., Sztuka Starożytnej Grecji, Warszawa – Kraków 2001.

Dobrowolski, W., Sztuka Etrusków, Warszawa 1971.

Makowiecka, E., Sztuka Rzymu od Augusta do Konstantyna, Warszawa 2010.

Sadurska, A., Archeologia starożytnego Rzymu, t. 1. Od epoki królów do końca Republiki, Warszawa 1975; t. 2. Okres cesarstwa, Warszawa 1980.

Ostrowski, J. A., Starożytny Rzym. Polityka i sztuka, Warszawa – Kraków 1999.

Nowicka M., Malarstwo antyczne, Wrocław 1985.

TEKSTY ŹRÓDŁOWE

Homer, Iliada, przekł. K. Jeżewska, Warszawa 1999.

Homer, Odyseja, przekł. J. Parandowski, Warszawa 1999.

Herodot, Dzieje, przekł. S. Hammer, Warszawa 2008.

Pauzaniasz, Wędrówka po Helladzie: Na olimpijskiej bieżni i w boju (V, VI, IV), przekł. J. Niemirska-Pliszczyńska, Wrocław 1968

Pauzaniasz, Wędrówka po Helladzie: W świątyni i micie (I, II, II, VII), przekł. J. Niemirska-Pliszczyńska, Wrocław 1973.

Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, przekł. K. Kumaniecki, Warszawa 1998.

Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500 r., red. J. Białostocki

(wyd. II). Gdańsk 2001.

Gajus Swetonius Trankwillus, Żywoty cezarów. Przekł. i wstęp J. Niemirska-Pliszczyńska, przedm. J. Wolski. Wrocław 1987.

Tacyt, Dzieła, t. I - II, przekł. S. Hammer, Warszawa 1957.

Wymagania wstępne:

Wymagania wstępne: Ogólna wiedza historyczna określona poziomem szkoły średniej, w tym mitologii i wybranych przykładów literatury oraz podstawowe przygotowanie z zakresu historii sztuki i estetyki.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Łaptaś
Prowadzący grup: Magdalena Łaptaś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.