Teoretyczne podstawy zarządzania dziedzictwem kulturowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-ODKS-TPZDK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy zarządzania dziedzictwem kulturowym |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aZPv_0xkpQ6MV1PzC-i1of803NIKMKKWmWdxP1qiH09U1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=9d8b2cf9-3737-490e-b47d-d9e415630fea&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: H1A_W02, H1A_W03, H1A_W04, H1A_W09, H1A_W10, S1P_W07 Umiejętności: H1A_U01, H1A_U02, H1A_U07, S1A_U06, P1A_U04, P1A_U06 Kompetencje społeczne: H1A_K01, H1A_K03, H1A_K04, H1A_K05 |
Skrócony opis: |
Zarządzanie dziedzictwem kulturowym opiera się na transdyscyplinarnej wiedzy naukowej, na publicznej partycypacji w procesach konserwacji, na publicznej prezentacji obiektów dziedzictwa i ich obiektywnej i wielostronnej interpretacji, a także na negocjacjach społecznych, doradztwie, uwzględnianiu opinii i aspiracji różnych sektorów społeczeństwa oraz na publicznym uzasadnianiu decyzji administracyjnych. |
Pełny opis: |
Zarządzanie dziedzictwem kulturowym można zdefiniować jako konserwację i mądre wykorzystanie zasobów dziedzictwa kulturowego dla dobra publicznego. Kluczową koncepcją, leżącą u podstaw tej dyscypliny nauki i praktyki, powstałej w latach 70. XX wieku w związku z dynamicznymi przemianami, prowadzącymi od biernego społeczeństwa rządzonego przez władze do świadomego demokratycznego społeczeństwa obywatelskiego, jest zarządzanie zmianami społecznymi, ekonomicznymi i politycznymi w taki sposób, aby nie powodowały utraty wartości potencjalnie zawartych w dziedzictwie kulturowym. Współczesne zarządzanie tym dziedzictwem opiera się zatem na transdyscyplinarnej wiedzy naukowej, na publicznej partycypacji w procesach konserwacji, na publicznej prezentacji obiektów dziedzictwa i ich obiektywnej i wielostronnej interpretacji, a także na negocjacjach społecznych, doradztwie, uwzględnianiu opinii i aspiracji różnych sektorów społeczeństwa oraz na publicznym uzasadnianiu decyzji administracyjnych. |
Literatura: |
Zbigniew Kobyliński, Zarządzanie dziedzictwem kulturowym: wprowadzenie do problematyki. Warszawa 2020. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA K_W02: Zna i rozumie podstawową terminologię zabytkoznawstwa i konserwatorstwa K_W09: Rozumie kompleksową naturę kultury oraz jej złożoność i historyczną zmienność jej znaczeń K_W10: Ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym K_W12: Ma podstawową wiedzę na temat prawnych i administracyjnych ram ochrony i zarządzania dziedzictwem kulturowym w Polsce K_W13: Ma podstawową wiedzę na temat teoretycznych podstaw zarządzania dziedzictwem kulturowym K_W14: Ma podstawową wiedzę na temat sposobów upowszechniania wiedzy, popularnego prezentowania i interpretowania dziedzictwa kulturowego UMIEJĘTNOŚCI K_U01: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów K_U03: Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie zarządzania dziedzictwem kulturowym K_U08: Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie zarządzania dziedzictwem kulturowym, w języku polskim i angielskim K_U11: Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów etycznych pojawiających się w pracy zawodowej zarządcy dziedzictwa kulturowego K_U12: Potrafi dokonać analizy obiektu dziedzictwa kulturowego i opracować dla niego program długoterminowej ochrony i konserwacji, wykorzystując wiedzę teoretyczną oraz zgromadzone i wytworzone źródła KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_K01: Ma świadomość transdyscyplinarności wiedzy z dziedziny zarządzania dziedzictwem kulturowym i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia w tym zakresie K_K03: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania K_K04: Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu zarządcy dziedzictwa kulturowego K_K05: Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego ludzkości oraz za dostarczanie społeczeństwu jego popularnej interpretacji opartej na rzetelnej wiedzy naukowej OPIS ECTS: Udział w wykładzie: 30 godz. Przygotowanie do egzaminu: 20 godz. Suma godzin: 50 godz. Liczba ECTS: 50 godz./25(30) = 2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach (dopuszczalne są 3 nieobecności) jako kryterium dopuszczenia do egzaminu Egzamin końcowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Kobyliński | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Kobyliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zarządzanie dziedzictwem kulturowym opiera się na transdyscyplinarnej wiedzy naukowej, na publicznej partycypacji w procesach konserwacji, na publicznej prezentacji obiektów dziedzictwa i ich obiektywnej i wielostronnej interpretacji, a także na negocjacjach społecznych, doradztwie, uwzględnianiu opinii i aspiracji różnych sektorów społeczeństwa oraz na publicznym uzasadnianiu decyzji administracyjnych. |
|
Pełny opis: |
Zarządzanie dziedzictwem kulturowym można zdefiniować jako konserwację i mądre wykorzystanie zasobów dziedzictwa kulturowego dla dobra publicznego. Kluczową koncepcją, leżącą u podstaw tej dyscypliny nauki i praktyki, powstałej w latach 70. XX wieku w związku z dynamicznymi przemianami, prowadzącymi od biernego społeczeństwa rządzonego przez władze do świadomego demokratycznego społeczeństwa obywatelskiego, jest zarządzanie zmianami społecznymi, ekonomicznymi i politycznymi w taki sposób, aby nie powodowały utraty wartości potencjalnie zawartych w dziedzictwie kulturowym. Współczesne zarządzanie tym dziedzictwem opiera się zatem na transdyscyplinarnej wiedzy naukowej, na publicznej partycypacji w procesach konserwacji, na publicznej prezentacji obiektów dziedzictwa i ich obiektywnej i wielostronnej interpretacji, a także na negocjacjach społecznych, doradztwie, uwzględnianiu opinii i aspiracji różnych sektorów społeczeństwa oraz na publicznym uzasadnianiu decyzji administracyjnych. |
|
Literatura: |
Zbigniew Kobyliński, Zarządzanie dziedzictwem kulturowym: wprowadzenie do problematyki. Warszawa 2020. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Kobyliński | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Kobyliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Kobyliński | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Kobyliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS: Udział w wykładzie: 30 godz. Przygotowanie do egzaminu: 20 godz. Suma godzin: 50 godz. Liczba ECTS: 50 godz./25(30) = 2 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zarządzanie dziedzictwem kulturowym opiera się na transdyscyplinarnej wiedzy naukowej, na publicznej partycypacji w procesach konserwacji, na publicznej prezentacji obiektów dziedzictwa i ich obiektywnej i wielostronnej interpretacji, a także na negocjacjach społecznych, doradztwie, uwzględnianiu opinii i aspiracji różnych sektorów społeczeństwa oraz na publicznym uzasadnianiu decyzji administracyjnych. |
|
Pełny opis: |
Zarządzanie dziedzictwem kulturowym można zdefiniować jako konserwację i mądre wykorzystanie zasobów dziedzictwa kulturowego dla dobra publicznego. Kluczową koncepcją, leżącą u podstaw tej dyscypliny nauki i praktyki, powstałej w latach 70. XX wieku w związku z dynamicznymi przemianami, prowadzącymi od biernego społeczeństwa rządzonego przez władze do świadomego demokratycznego społeczeństwa obywatelskiego, jest zarządzanie zmianami społecznymi, ekonomicznymi i politycznymi w taki sposób, aby nie powodowały utraty wartości potencjalnie zawartych w dziedzictwie kulturowym. Współczesne zarządzanie tym dziedzictwem opiera się zatem na transdyscyplinarnej wiedzy naukowej, na publicznej partycypacji w procesach konserwacji, na publicznej prezentacji obiektów dziedzictwa i ich obiektywnej i wielostronnej interpretacji, a także na negocjacjach społecznych, doradztwie, uwzględnianiu opinii i aspiracji różnych sektorów społeczeństwa oraz na publicznym uzasadnianiu decyzji administracyjnych. |
|
Literatura: |
Zbigniew Kobyliński, Zarządzanie dziedzictwem kulturowym: wprowadzenie do problematyki. Warszawa 2020. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Kobyliński | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Kobyliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS: Udział w wykładzie: 30 godz. Przygotowanie do egzaminu: 20 godz. Suma godzin: 50 godz. Liczba ECTS: 50 godz./25(30) = 2 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zarządzanie dziedzictwem kulturowym opiera się na transdyscyplinarnej wiedzy naukowej, na publicznej partycypacji w procesach konserwacji, na publicznej prezentacji obiektów dziedzictwa i ich obiektywnej i wielostronnej interpretacji, a także na negocjacjach społecznych, doradztwie, uwzględnianiu opinii i aspiracji różnych sektorów społeczeństwa oraz na publicznym uzasadnianiu decyzji administracyjnych. |
|
Pełny opis: |
Zarządzanie dziedzictwem kulturowym można zdefiniować jako konserwację i mądre wykorzystanie zasobów dziedzictwa kulturowego dla dobra publicznego. Kluczową koncepcją, leżącą u podstaw tej dyscypliny nauki i praktyki, powstałej w latach 70. XX wieku w związku z dynamicznymi przemianami, prowadzącymi od biernego społeczeństwa rządzonego przez władze do świadomego demokratycznego społeczeństwa obywatelskiego, jest zarządzanie zmianami społecznymi, ekonomicznymi i politycznymi w taki sposób, aby nie powodowały utraty wartości potencjalnie zawartych w dziedzictwie kulturowym. Współczesne zarządzanie tym dziedzictwem opiera się zatem na transdyscyplinarnej wiedzy naukowej, na publicznej partycypacji w procesach konserwacji, na publicznej prezentacji obiektów dziedzictwa i ich obiektywnej i wielostronnej interpretacji, a także na negocjacjach społecznych, doradztwie, uwzględnianiu opinii i aspiracji różnych sektorów społeczeństwa oraz na publicznym uzasadnianiu decyzji administracyjnych. |
|
Literatura: |
Zbigniew Kobyliński, Zarządzanie dziedzictwem kulturowym: wprowadzenie do problematyki. Warszawa 2020. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.