Wstęp do historii sztuki. Techniki artystyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-ODKS-WHSTA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do historii sztuki. Techniki artystyczne |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o sztuce |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | ODKiŚ1_W01 ODKiŚ1_U01 |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest nabycie przez studenta/kę umiejętności rozpoznawania technik artystycznych oraz podstawowej wiedzy na ich temat. |
Pełny opis: |
Wykład, którego celem jest zapoznanie studenta/ki z najważniejszymi technikami artystycznymi ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich historię, stosowane materiały oraz sposób wykonania wraz ze znajomością podstawowego słownictwa związanego z tymi zagadnieniami. Ponadto uświadomienie różnorodnych problemów technologicznych oraz kwestii dotyczących sposobów utrwalenia prac wykonywanych w odmiennych technikach i odpowiedniego przechowywania ich. Student/ka w efekcie końcowym powinien/na znać terminologię używaną w ochronie dóbr kultury i historii sztuki, w tym w zakresie technik artystycznych oraz nabyć umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do interpretowania i analizowania zabytków. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. A. Fuga, Techniki i materiały, Warszawa 2008. 2. J. Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa 1989. 3. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa organiczne, Warszawa 1984. 4. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa mineralne, Warszawa 1983. Literatura uzupełniająca: 1. J. Hopliński, Farby i spoiwa malarskie, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1990. 2. C. Cennini, Rzecz o malarstwie, tłum. S.Tyszkiewicz, opr. H. Jędrzejewska, Wrocław 1955. 3. K. Pliniusza starszego Historyi naturalnej ksiąg 37, tłum. J. Łukaszewicz, t. 1-10, Poznań 1845. 4. Teofil Prezbiter, Diversarum Artium Schedula. Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, tłum. S. Kobielus, Tyniec – Kraków 1998. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: ODKiŚ1_W01 - zna terminologię używaną w ochronie dóbr kultury i historii sztuki, w tym w zakresie technik artystycznych Umiejętności: ODKiŚ1_U01 - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: Na ocenę końcową składają się: 1. obowiązkowa obecność (dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze). Przekroczenie limitu nieobecności spowoduje ustalanie dodatkowych, indywidualnych warunków zaliczenia, jednak nieobecność na większej niż połowa ilości wykładów uniemożliwia uzyskanie zaliczenia. 2. ocena z pisemnego kolokwium (w formie testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi rozwiązywanego stacjonarnie) obejmującego zakres przerobiony na zajęciach Na ocenę bardzo dobrą (5) student/ka: nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieobecności. Wykazał/a się bardzo dobrą znajomością technik artystycznych i terminologii z nimi związanej na kolokwium końcowym oraz w najwyższym stopniu umie wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków. Na ocenę dobrą (4) student/ka: nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieobecności. Wykazał/a się dobrą znajomością technik artystycznych i terminologii z nimi związanej na kolokwium końcowym oraz w średnim stopniu umie wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków.. Na ocenę dostateczną (3) student/ka: nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieobecności. Wykazał/a się dostateczną znajomością technik artystycznych i terminologii z nimi związanej na kolokwium końcowym oraz w najwyższym stopniu umie wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Ponińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Ponińska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aPS_ho1K2J_Csr4-AIVVrS2IA2mfObJ6W-3OMPyTvRq41%40thread.tacv2/conversations?groupId=ad632786-8194-4c73-9367-f07c4c904777&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: nabycie przez studenta umiejętności rozpoznawania technik artystycznych oraz podstawowej wiedzy na ich temat. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z najważniejszymi technikami artystycznymi ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich historię, stosowane materiały oraz sposób wykonania wraz ze znajomością podstawowego słownictwa związanego z tymi zagadnieniami. Ponadto uświadomienie różnorodnych problemów technologicznych oraz kwestii dotyczących sposobów utrwalenia prac wykonywanych w odmiennych technikach i odpowiedniego przechowywania ich. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. A. Fuga, Techniki i materiały, Warszawa 2008. 2. J. Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa 1989. 3. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa organiczne, Warszawa 1984. 4. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa mineralne, Warszawa 1983. |
|
Wymagania wstępne: |
Wykład prowadzony zdalnie za pośrednictwem platformy MS Teams. Zaliczenie w formie testu pisanego stacjonarnie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Ponińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Ponińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | opis ECTS [1 ECTS = 30-25 godz.]: -praca w bezpośrednim kontakcie (uczestnictwo w wykładzie): 30 godz. -praca własna (samodzielna lektura, przygotowanie do kolokwium): 20-30 godz. suma godzin: 60-50=2 pkt. ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest nabycie przez studenta/kę umiejętności rozpoznawania technik artystycznych oraz podstawowej wiedzy na ich temat. |
|
Pełny opis: |
Wykład, którego celem jest zapoznanie studenta/ki z najważniejszymi technikami artystycznymi ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich historię, stosowane materiały oraz sposób wykonania wraz ze znajomością podstawowego słownictwa związanego z tymi zagadnieniami. Ponadto uświadomienie różnorodnych problemów technologicznych oraz kwestii dotyczących sposobów utrwalenia prac wykonywanych w odmiennych technikach i odpowiedniego przechowywania ich. Student/ka w efekcie końcowym powinien/na znać terminologię używaną w ochronie dóbr kultury i historii sztuki, w tym w zakresie technik artystycznych oraz nabyć umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do interpretowania i analizowania zabytków. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. A. Fuga, Techniki i materiały, Warszawa 2008. 2. J. Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa 1989. 3. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa organiczne, Warszawa 1984. 4. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa mineralne, Warszawa 1983. Literatura uzupełniająca: 1. J. Hopliński, Farby i spoiwa malarskie, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1990. 2. C. Cennini, Rzecz o malarstwie, tłum. S.Tyszkiewicz, opr. H. Jędrzejewska, Wrocław 1955. 3. K. Pliniusza starszego Historyi naturalnej ksiąg 37, tłum. J. Łukaszewicz, t. 1-10, Poznań 1845. 4. Teofil Prezbiter, Diversarum Artium Schedula. Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, tłum. S. Kobielus, Tyniec – Kraków 1998. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak wymagań wstępnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Ponińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Ponińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | opis ECTS [1 ECTS = 30-25 godz.]: -praca w bezpośrednim kontakcie (uczestnictwo w wykładzie): 30 godz. -praca własna (samodzielna lektura, przygotowanie do kolokwium): 20-30 godz. suma godzin: 60-50=2 pkt. ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest nabycie przez studenta/kę umiejętności rozpoznawania technik artystycznych oraz podstawowej wiedzy na ich temat. |
|
Pełny opis: |
Wykład, którego celem jest zapoznanie studenta/ki z najważniejszymi technikami artystycznymi ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich historię, stosowane materiały oraz sposób wykonania wraz ze znajomością podstawowego słownictwa związanego z tymi zagadnieniami. Ponadto uświadomienie różnorodnych problemów technologicznych oraz kwestii dotyczących sposobów utrwalenia prac wykonywanych w odmiennych technikach i odpowiedniego przechowywania ich. Student/ka w efekcie końcowym powinien/na znać terminologię używaną w ochronie dóbr kultury i historii sztuki, w tym w zakresie technik artystycznych oraz nabyć umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do interpretowania i analizowania zabytków. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. A. Fuga, Techniki i materiały, Warszawa 2008. 2. J. Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa 1989. 3. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa organiczne, Warszawa 1984. 4. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa mineralne, Warszawa 1983. Literatura uzupełniająca: 1. J. Hopliński, Farby i spoiwa malarskie, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1990. 2. C. Cennini, Rzecz o malarstwie, tłum. S.Tyszkiewicz, opr. H. Jędrzejewska, Wrocław 1955. 3. K. Pliniusza starszego Historyi naturalnej ksiąg 37, tłum. J. Łukaszewicz, t. 1-10, Poznań 1845. 4. Teofil Prezbiter, Diversarum Artium Schedula. Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, tłum. S. Kobielus, Tyniec – Kraków 1998. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak wymagań wstępnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Ponińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Ponińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | opis ECTS [1 ECTS = 30-25 godz.]: -praca w bezpośrednim kontakcie (uczestnictwo w wykładzie): 30 godz. -praca własna (samodzielna lektura, przygotowanie do kolokwium): 20-30 godz. suma godzin: 60-50=2 pkt. ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest nabycie przez studenta/kę umiejętności rozpoznawania technik artystycznych oraz podstawowej wiedzy na ich temat. |
|
Pełny opis: |
Wykład, którego celem jest zapoznanie studenta/ki z najważniejszymi technikami artystycznymi ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich historię, stosowane materiały oraz sposób wykonania wraz ze znajomością podstawowego słownictwa związanego z tymi zagadnieniami. Ponadto uświadomienie różnorodnych problemów technologicznych oraz kwestii dotyczących sposobów utrwalenia prac wykonywanych w odmiennych technikach i odpowiedniego przechowywania ich. Student/ka w efekcie końcowym powinien/na znać terminologię używaną w ochronie dóbr kultury i historii sztuki, w tym w zakresie technik artystycznych oraz nabyć umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do interpretowania i analizowania zabytków. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. A. Fuga, Techniki i materiały, Warszawa 2008. 2. J. Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa 1989. 3. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa organiczne, Warszawa 1984. 4. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa mineralne, Warszawa 1983. Literatura uzupełniająca: 1. J. Hopliński, Farby i spoiwa malarskie, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1990. 2. C. Cennini, Rzecz o malarstwie, tłum. S.Tyszkiewicz, opr. H. Jędrzejewska, Wrocław 1955. 3. K. Pliniusza starszego Historyi naturalnej ksiąg 37, tłum. J. Łukaszewicz, t. 1-10, Poznań 1845. 4. Teofil Prezbiter, Diversarum Artium Schedula. Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, tłum. S. Kobielus, Tyniec – Kraków 1998. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak wymagań wstępnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.