Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do historii sztuki. Plastyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-ODKS-WdHSPć
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do historii sztuki. Plastyka
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki o sztuce

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

ODKiŚ1_W01

ODKiŚ1_U01

Wymagania wstępne:

Brak specjalnych wymagań wstępnych.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawową terminologią dotyczącą sztuk plastycznych; nauczenie uczestników ćwiczeń umiejętności samodzielnego tworzenia opisu dzieła sztuki.

Pełny opis:

Na zajęciach studenci mają możliwość zapoznania się z podstawową terminologią dotyczącą sztuk plastycznych i nauki praktycznego jej zastosowania. Konsekwencją pracy na zajęciach, ma być nabycie umiejętności samodzielnego budowania funkcjonalnego opisu dzieła plastycznego z użyciem adekwatnego zestwu terminologii naukowej, jak również rozpoznawania różnych rodzajów i typów dzieł sztuki. Student/ka po ukończeniu kursu powinien/powinna wykazywać się kompetencjami w przeprowadzaniu krytycznej analizy i interpretacjcji dzieła sztuki z zastosowaniem typowych metod właściwych sztukom plastycznym.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1996.

Słownik polskiej terminologii technik i technologii konserwacji malarstwa sztalugowego, ściennego i rzeźby polichromowanej, Warszawa 1986.

Literatura uzupełniająca:

Pokorzyna E., Słownik terminologiczny wyposażenia świątyń obrządku wschodniego z przydatkiem ikon maryjnych, Warszawa 2001.

Betlejewska Cz., Meble gdańskie od XVI do XIX wieku, Warszawa 2001.

Biedrońska-Słota B., Leksykon sztuki kobierniczej, Kraków 1999.

Chruszczyńska J., Orlińska-Mianowska E., Tkaniny dekoracyjne. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2009.

Gradowski M., Dawne złotnictwo. Technika i terminologia, Warszawa 1980.

Gradowski M., Żygulski Z. jun., Słownik uzbrojenia historycznego, Warszawa 1998.

Grzeluk I., Słownik terminologiczny mebli, Warszawa 1998.

Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978.

Turnau I., Słownik ubiorów. Tkaniny, wyroby pozatkackie, skóry, broń i klejnoty oraz barwy znane w Polsce od średniowiecza do początku XIX w., Warszawa 1999.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

ODKiŚ1_W01: zna terminologię używaną w ochronie dóbr kultury i historii sztuki, w tym w konserwacji zabytków.

Umiejętności:

ODKiŚ1_U01: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i

analizowania zabytków.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę bardzo dobrą (5) student/ka - definiuje samodzielnie wszystkie poznane na zajęciach pojęcia; nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności; jest w stanie rozpoznać i opisać wprowadzone terminy; jest w stanie stworzyć funkcjonalny opis dzieła plastycznego.

Na ocenę dobrą (4) student/ka - jest w stanie zdefiniować samodzielnie większość pojęć poznanych na zajęciach; nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności lub/oraz dostarczył/a pracę uzupełniającą zaległości; jest w stanie rozpoznać i opisać większość wprowadzonych terminów; jest w stanie stworzyć funkcjonalny opis dzieła plastycznego.

Na ocenę dostateczną (3) student/ka - definuje niektóre pojęcia z pomocą prowadzącego; jest w stanie rozpoznać i opisać jedynie podstawowe spośród wprowadzonych terminów; nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności lub/oraz dostarczył/a pracę uzupełniającą zaległości; jest w stanie stworzyć funkcjonalny opis dzieła plastycznego.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Czyż
Prowadzący grup: Anna Czyż
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentek i studentów z podstawowymi terminami stosowanymi w historii sztuki (analiza i opis dzieła szztuki), w odniesieniu do grafiki, malarstwa, rzeźby oraz rzemiosła artystycznego.

Pełny opis:

Na zajęciach studenci mają możliwość zapoznania się z podstawową terminologią stosowaną w analizie i opisie dzieła sztuki. Studentki i studenci poznają terminologię charakterystyczną dla historii sztuki, która jest związana z różnymi metodologiami.

Literatura:

Literatura podstawowa:

- Słownik terminologiczny sztuk pięknych (różne wydania)

- Pokorzyna E., Słownik terminologiczny wyposażenia świątyń obrządku wschodniego z przydatkiem ikon maryjnych, Warszawa 2001.

• Betlejewska Cz., Meble gdańskie od XVI do XIX wieku, Warszawa 2001.

• Biedrońska-Słota B., Leksykon sztuki kobierniczej, Kraków 1999.

• Chruszczyńska J., Orlińska-Mianowska E., Tkaniny dekoracyjne. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2009.

• Gradowski M., Dawne złotnictwo. Technika i terminologia, Warszawa 1980.

• Gradowski M., Żygulski Z. jun., Słownik uzbrojenia historycznego, Warszawa 1998.

• Grzeluk I., Słownik terminologiczny mebli, Warszawa 1998.

• Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978.

• Turnau I., Słownik ubiorów. Tkaniny, wyroby pozatkackie, skóry, broń i klejnoty oraz barwy znane w Polsce od średniowiecza do początku XIX w., Warszawa 1999.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ada Szmulik
Prowadzący grup: Ada Szmulik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ada Szmulik
Prowadzący grup: Ada Szmulik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:

udział w ćwiczeniach: 30 godz.

liczba ECTS: 1

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawową terminologią dotyczącą sztuk plastycznych; nauczenie uczestników ćwiczeń umiejętności samodzielnego tworzenia opisu dzieła sztuki.

Pełny opis:

Na zajęciach studenci mają możliwość zapoznania się z podstawową terminologią dotyczącą sztuk plastycznych i nauki praktycznego jej zastosowania. Konsekwencją pracy na zajęciach, ma być nabycie umiejętności samodzielnego budowania funkcjonalnego opisu dzieła plastycznego z użyciem adekwatnego zestwu terminologii naukowej, jak również rozpoznawania różnych rodzajów i typów dzieł sztuki. Student/ka po ukończeniu kursu powinien/powinna wykazywać się kompetencjami w przeprowadzaniu krytycznej analizy i interpretacjcji dzieła sztuki z zastosowaniem typowych metod właściwych sztukom plastycznym.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1996.

Słownik polskiej terminologii technik i technologii konserwacji malarstwa sztalugowego, ściennego i rzeźby polichromowanej, Warszawa 1986.

Literatura uzupełniająca:

Pokorzyna E., Słownik terminologiczny wyposażenia świątyń obrządku wschodniego z przydatkiem ikon maryjnych, Warszawa 2001.

Betlejewska Cz., Meble gdańskie od XVI do XIX wieku, Warszawa 2001.

Biedrońska-Słota B., Leksykon sztuki kobierniczej, Kraków 1999.

Chruszczyńska J., Orlińska-Mianowska E., Tkaniny dekoracyjne. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2009.

Gradowski M., Dawne złotnictwo. Technika i terminologia, Warszawa 1980.

Gradowski M., Żygulski Z. jun., Słownik uzbrojenia historycznego, Warszawa 1998.

Grzeluk I., Słownik terminologiczny mebli, Warszawa 1998.

Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978.

Turnau I., Słownik ubiorów. Tkaniny, wyroby pozatkackie, skóry, broń i klejnoty oraz barwy znane w Polsce od średniowiecza do początku XIX w., Warszawa 1999.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ada Szmulik
Prowadzący grup: Ada Szmulik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:

udział w ćwiczeniach: 30 godz.

liczba ECTS: 1

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawową terminologią dotyczącą sztuk plastycznych; nauczenie uczestników ćwiczeń umiejętności samodzielnego tworzenia opisu dzieła sztuki.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1996.

Słownik polskiej terminologii technik i technologii konserwacji malarstwa sztalugowego, ściennego i rzeźby polichromowanej, Warszawa 1986.

Literatura uzupełniająca:

Pokorzyna E., Słownik terminologiczny wyposażenia świątyń obrządku wschodniego z przydatkiem ikon maryjnych, Warszawa 2001.

Betlejewska Cz., Meble gdańskie od XVI do XIX wieku, Warszawa 2001.

Biedrońska-Słota B., Leksykon sztuki kobierniczej, Kraków 1999.

Chruszczyńska J., Orlińska-Mianowska E., Tkaniny dekoracyjne. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2009.

Gradowski M., Dawne złotnictwo. Technika i terminologia, Warszawa 1980.

Gradowski M., Żygulski Z. jun., Słownik uzbrojenia historycznego, Warszawa 1998.

Grzeluk I., Słownik terminologiczny mebli, Warszawa 1998.

Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978.

Turnau I., Słownik ubiorów. Tkaniny, wyroby pozatkackie, skóry, broń i klejnoty oraz barwy znane w Polsce od średniowiecza do początku XIX w., Warszawa 1999.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)