Wprowadzenie do zarządzania środowiskiem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-ODKS-WdZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do zarządzania środowiskiem |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: |
Fakultety dla 2 roku |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a33eeddc759da44e9a3d69d91249169e5%40thread.tacv2/conversations?groupId=87d50380-413d-498f-8ea8-5c17b613b6e7&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | ODKiŚ1_W06 ODKiŚ1_W08 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie szeroko rozumianej problematyki ochrony środowiska w perspektywie systemowej. Uwzględniona została problematyka przedmiotowa i metodologiczna. Zasadniczym celem zajęć jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i kompetencje, stanowiące podstawę umiejętności rozwiązywania problemów występujących w kontekście systemów zarządzania środowiskowego. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć podejmowane są zagadnienia dotyczące szeroko rozumianej problematyki ochrony środowiska, prezentowane w nurcie ujęcia systemowego. Kluczowe zagadnienia koncentrują się wokół aktualnego pola problemowego ochrony środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem procesu decyzyjnego prowadzonego w ramach działań na rzecz ochrony środowiska. Istotne miejsce zajmuje przy tym identyfikacja, wskazanie i określenie najistotniejszych uwarunkowań tego procesu. Struktura wykładu ugruntowana jest na problematyce przedmiotowej i metodologicznej. Konstrukcja i treść zajęć przemyślana została w taki sposób, aby zapewnić merytoryczne wyposażenie słuchaczy w wiedzę i kompetencje, stanowiące podstawę umiejętności rozwiązywania problemów występujących w kontekście systemów zarządzania środowiskowego. |
Literatura: |
1. Embros G., Prakseologiczne uwarunkowania procesu decyzyjnego w ochronie środowiska, w: Studia Ecologiae et Bioethicae, 14(2016)1, Warszawa 2016, s. 101- 127. 2. Embros G., Ojkofilia jako perspektywa lokalnych społeczności stających wobec powinności ochrony środowiska [w:] Ryszard F. Sadowski, Małgorzata Falencka-Jabłońska (red.), Przyroda wyzwaniem dla kultury. Społeczności lokalne wobec obszarów chronionych, IBL 2021, s. 115-127. Embros G., Decision-making Process in the Systemic Strategy for Environmental Protection, w: Problemy Ekorozwoju, 2021,16(1), 91-101, https://doi.org/10.35784/pe.2021.1.10; e-ISSN: 2080-1971. 3. Kieżun, Witold (1997): Sprawne zarządzanie organizacją. Zarys teorii i praktyki. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa. Oficyna Wydawnicza; Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. 4. Andrzej Blikle (2014): Doktryna jakości. Rzecz o skutecznym zarządzaniu. Gliwice: Helion 5. Drucker, Peter F.; Śliwa, Anna; Śliwa, Leszek (2009): Zarządzanie XXI wieku - wyzwania. Warszawa: MT Biznes. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student charakteryzuje kluczowe zagadnienia ujęcia systemowego Student identyfikuje obszar problemowy ochrony środowiska Student rozróżnia podejście redukcjonistyczne i systemowe w procesie zarządzania Student identyfikuje podejście procesowe w procesie decyzyjnym Umiejętności: Student konstruuje obszar problemowy ochrony środowiska w ujęciu systemowym Student porównuje podejścia do zarządzania Student proponuje wzorce, metodyki, instrumenty zarządzania środowiskiem Student uzasadnia uwarunkowania procesu decyzyjnego w SZŚ Kompetencje: Student chętnie podejmuje dyskusję omawianych zagadnień Student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii Student zorientowany na wyjaśnianie problemów ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.] Udział w wykładzie 30 godz. przygotowanie do egzaminu 30 godz. suma godzin: 60 liczba ECTS: 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: Ocena 2 (ndst): student nie jest w stanie charakteryzować kluczowych zagadnień ujęcia systemowego, nie potrafi identyfikować obszaru problemowego ochrony środowiska, nie jest w stanie rozróżnić podejścia redukcjonistycznego i systemowego w procesie zarządzania, nie identyfikuje podejścia procesowego w zarządzaniu. Ocena 3 (dst): student poprawnie charakteryzuje tylko niektóre zagadnienia ujęcia systemowego, poprawnie identyfikuje tylko niektóre elementy obszaru problemowego ochrony środowiska, słabo rozróżnia podejście redukcjonistyczne i systemowe w procesie zarządzania, identyfikuje podejście procesowe w procesie decyzyjnym. Ocena 4 (db): student poprawnie charakteryzuje kluczowe zagadnienia ujęcia systemowego, właściwie identyfikuje obszar problemowy ochrony środowiska, właściwie rozróżnia podejście redukcjonistyczne i systemowe w procesie zarządzania, odpowiednio identyfikuje podejście procesowe w procesie decyzyjnym. Ocena 5 (bdb): student samodzielnie charakteryzuje kluczowe zagadnienia ujęcia systemowego, w pełni identyfikuje obszar problemowy ochrony środowiska, doskonale rozróżnia podejście redukcjonistyczne i systemowe w procesie zarządzania, znakomicie identyfikuje podejście procesowe w procesie decyzyjnym, Umiejętności: Ocena 2 (ndst): student nie konstruuje obszaru problemowego ochrony środowiska w ujęciu systemowym, nie jest w stanie porównać różnych podejść do zarządzania, nie potrafi zaproponować wzorca, metodyki, instrumentów zarządzania środowiskiem, nie potrafi uzasadnić uwarunkowań procesu decyzyjnego w SZŚ, Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu konstruuje obszar problemowy ochrony środowiska w ujęciu systemowym, w dostatecznym stopniu porównuje podejścia do zarządzania, jedynie częściowo proponuje wzorce, metodyki, instrumenty zarządzania środowiskiem, nie uzasadnia w pełni uwarunkowań procesu decyzyjnego w SZŚ, Ocena 4 (db): student konstruuje obszar problemowy ochrony środowiska w ujęciu systemowym, właściwie porównuje podejścia do zarządzania, umiejętnie proponuje wzorce, metodyki, instrumenty zarządzania środowiskiem, uzasadnia uwarunkowania procesu decyzyjnego w SZŚ, Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze konstruuje obszar problemowy ochrony środowiska w ujęciu systemowym, fachowo porównuje podejścia do zarządzania, kompetentnie proponuje wzorce, metodyki, instrumenty zarządzania środowiskiem, uzasadnia uwarunkowania procesu decyzyjnego w SZŚ, Kompetencje: Ocena 2 (ndst): student nie chętnie podejmuje dyskusję omawianych zagadnień, nie potrafi zachować krytycyzmu w wyrażaniu opinii, nie jest zorientowany na wyjaśnianie problemów, Ocena 3 (dst): student chętnie podejmuje dyskusję omawianych zagadnień, zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, w ograniczonym stopniu jest zorientowany na wyjaśnianie problemów, Ocena 4 (db): student często dyskutuje omawiane zagadnienia, zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, jest zorientowany na wyjaśnianie problemów, Ocena 5 (bdb): student wielokrotnie podejmuje dyskusję omawianych zagadnień, zdecydowanie zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, zawsze jest zorientowany na wyjaśnianie problemów. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Embros | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Embros | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a33eeddc759da44e9a3d69d91249169e5%40thread.tacv2/conversations?groupId=87d50380-413d-498f-8ea8-5c17b613b6e7&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie szeroko rozumianej problematyki ochrony środowiska w perspektywie systemowej. Uwzględniona została problematyka przedmiotowa i metodologiczna. Zasadniczym celem zajęć jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i kompetencje, stanowiące podstawę umiejętności rozwiązywania problemów występujących w kontekście systemów zarządzania środowiskowego. |
|
Literatura: |
1. Embros G., Prakseologiczne uwarunkowania procesu decyzyjnego w ochronie środowiska, w: Studia Ecologiae et Bioethicae, 14(2016)1, Warszawa 2016, s. 101- 127. 2. Embros G., Ojkofilia jako perspektywa lokalnych społeczności stających wobec powinności ochrony środowiska [w:] Ryszard F. Sadowski, Małgorzata Falencka-Jabłońska (red.), Przyroda wyzwaniem dla kultury. Społeczności lokalne wobec obszarów chronionych, IBL 2021, s. 115-127. 3. Kieżun, Witold (1997): Sprawne zarządzanie organizacją. Zarys teorii i praktyki. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa. Oficyna Wydawnicza; Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. 4. Andrzej Blikle (2014): Doktryna jakości. Rzecz o skutecznym zarządzaniu. Gliwice: Helion 5. Drucker, Peter F.; Śliwa, Anna; Śliwa, Leszek (2009): Zarządzanie XXI wieku - wyzwania. Warszawa: MT Biznes. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Embros | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Embros | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a33eeddc759da44e9a3d69d91249169e5%40thread.tacv2/conversations?groupId=87d50380-413d-498f-8ea8-5c17b613b6e7&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie szeroko rozumianej problematyki ochrony środowiska w perspektywie systemowej. Uwzględniona została problematyka przedmiotowa i metodologiczna. Zasadniczym celem zajęć jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i kompetencje, stanowiące podstawę umiejętności rozwiązywania problemów występujących w kontekście systemów zarządzania środowiskowego. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć podejmowane są zagadnienia dotyczące szeroko rozumianej problematyki ochrony środowiska, prezentowane w nurcie ujęcia systemowego. Kluczowe zagadnienia koncentrują się wokół aktualnego pola problemowego ochrony środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem procesu decyzyjnego prowadzonego w ramach działań na rzecz ochrony środowiska. Istotne miejsce zajmuje przy tym identyfikacja, wskazanie i określenie najistotniejszych uwarunkowań tego procesu. Struktura wykładu ugruntowana jest na problematyce przedmiotowej i metodologicznej. Konstrukcja i treść zajęć przemyślana została w taki sposób, aby zapewnić merytoryczne wyposażenie słuchaczy w wiedzę i kompetencje, stanowiące podstawę umiejętności rozwiązywania problemów występujących w kontekście systemów zarządzania środowiskowego. |
|
Literatura: |
1. Embros G., Prakseologiczne uwarunkowania procesu decyzyjnego w ochronie środowiska, w: Studia Ecologiae et Bioethicae, 14(2016)1, Warszawa 2016, s. 101- 127. 2. Embros G., Ojkofilia jako perspektywa lokalnych społeczności stających wobec powinności ochrony środowiska [w:] Ryszard F. Sadowski, Małgorzata Falencka-Jabłońska (red.), Przyroda wyzwaniem dla kultury. Społeczności lokalne wobec obszarów chronionych, IBL 2021, s. 115-127. Embros G., Decision-making Process in the Systemic Strategy for Environmental Protection, w: Problemy Ekorozwoju, 2021,16(1), 91-101, https://doi.org/10.35784/pe.2021.1.10; e-ISSN: 2080-1971. 3. Kieżun, Witold (1997): Sprawne zarządzanie organizacją. Zarys teorii i praktyki. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa. Oficyna Wydawnicza; Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. 4. Andrzej Blikle (2014): Doktryna jakości. Rzecz o skutecznym zarządzaniu. Gliwice: Helion 5. Drucker, Peter F.; Śliwa, Anna; Śliwa, Leszek (2009): Zarządzanie XXI wieku - wyzwania. Warszawa: MT Biznes. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Embros | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Embros | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.