Dokumentacja historyczna zabytków oraz podstawy inwentaryzacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-ZDK-DHIS |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.6
|
Nazwa przedmiotu: | Dokumentacja historyczna zabytków oraz podstawy inwentaryzacji |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o sztuce |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | ZDK1_W04 ZDK1_U01 ZDK1_U02 |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą ruchomych obiektów zabytkowych. Obejmują naukę podstawowych metod badań naukowych zabytków - rozpoznawania technik plastycznych, stylów formalnych, opisu i analizy obiektu, naukę opracowania historii obiektu na podstawie dostrzeżonych elementów formalnych, ikonograficznych, treściowych, napisów i sygnatur, przy wykorzystaniu odpowiedniej metodologii badań, a także podstawowe zagadnienia dotyczące badań proweniencyjnych. Podczas zajęć studenci uczą się metod inwentaryzacji, w tym wypełniania tzw. białej karty, a także pracy zespołowej poprzez pracę w grupach. Zajęcia odbywają się stacjonarnie i w terenie oraz w e-learningu/MTeams. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują teorię oraz ćwiczenia praktyczne polegające na samodzielnym lub grupowym opracowywaniu poszczególnych zagadnień, inwentaryzację zabytków ruchomych, dyskusję. Zajęcia odbywają się stacjonarnie, w terenie - wybrane instytucje oraz obiekty (m.in. parki z rzeźbami i małą architekturą): I semestr – 30 godzin. Zajęcia odbywają się stacjonarnie i w terenie oraz w e-learningu/MTeams - 8 godzin zajęcia w terenie (4 zajęcia), 6 godzin (3 zajęcia) w e-learningu MTeams (prace pisemne, prezentacje, prace semestralne). Tematy zajęć: 1. Zajęcia organizacyjne. 2. Czym jest dokumentacja zabytku i czemu służy (biała karta). 3. Zabytkowy obiekt ruchomy – opis na podstawie analizy formalnej (wymiary, technika, materiał, forma, styl, datowanie, ikonografia). Znaczenie poprawnego opisu dla badań naukowych w zakresie historii i historii sztuki – praca w grupach. 4 - 5. - Nauka dokumentacji obiektu ruchomego (biała karta)- praca w terenie (4 godziny). 6 -8. Analiza historyczna zabytku na podstawie analizy formalnej, stanu zachowania, biografii autora oraz osoby/osób przedstawionych, analogii i źródeł. Metody badań historycznych - przegląd instytucji (muzea, archiwa, biblioteki, zasoby cyfrowe, inne). 9-11. Wybrane zagadnienia dotyczące badania proweniencji zabytków - prezentacje studentów (online - 4 godziny). 12-14. Inwentaryzacja - opracowanie pełnego opisu i dokumentacji historycznej danego zabytku/zespołu zabytków (białej karty) – praca na zaliczenie – praca w grupach - stacjonarnie i w terenie (8 godzin). 15. Korekta prac zaliczeniowych - e-learning/MTeams - 2 godziny. TEREN - 8 GODZIN E-LEARNING - 2 GODZINY |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. ABC Podstawy prowadzenia badań proweniencyjnych, NIMOZ 2015, nr 9. Losos L., Techniki malarskie, Warszawa 1991. 2. Artykuły wskazane w e-learningu do opracowania i przedstawienia prezentacji na ich temat. Literatura uzupełniająca: Derejczyk E., Archiwalia Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie, Warszawa, KOBIDZ, 2005. Krejca A., Techniki sztuk graficznych. Podręcznik metod warsztatowych i historii grafiki artystycznej, Warszawa 1984. Masłowska A., Kronika wystaw Muzeum Narodowego w Warszawie 1882-2002, Warszawa 2002. Problematyka autentyczności dzieł sztuki na polskim rynku. Teoria, praktyka, prawo. Materiały seminariów zorganizowanych w 2010 roku przez Ośrodek Ochrony Zbiorów Publicznych (NIMOZ) przy udziale Stowarzyszenia Antykwariuszy Polskich oraz Domu Aukcyjnego Rempex, red. Robert Pasieczny, Warszawa 2012. Romanowska - Zadrożna M., Zadrożny T., Straty wojenne. Malarstwo obce, Warszawa 2000. Tyczyńska A., Znojewska K., Straty wojenne: malarstwo polskie: obrazy olejne, pastele, akwarele utracone w latach 1939-1945 w granicach Polski po 1945, Poznań 1998. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: 1. Zna i rozumie elementarne zasady inwentaryzacji dokumentacji historycznej w instytucjach związanych z ochroną dziedzictwa kulturowego i powiązanych z nimi bibliotekach i archiwach. Umiejętności: 2. Student - korzystając z wiedzy teoretycznej, przy użyciu specjalistycznej terminologii stosowanej w ochronie dziedzictwa kulturowego – potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do inwentaryzacji, interpretowania i analizowania zabytków. Nakład pracy studenta to udział w ćwiczeniach w wymiarze: – udział w zajęciach 30 godzin, - zapoznanie się ze wskazaną literaturą i przygotowanie prezentacji/referatu - 30 godzin, - wykonanie pracy semestralnej (praca w terenie i opracowanie dokumentacji) - 30 godzin = 90 godzin - 3 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja efektów kształcenia obywa się poprzez: - obecność na zajęciach - dopuszczalna jest 1 nieobecność nieusprawiedliwiona; - aktywność podczas zajęć - udział w dyskusjach, samodzielność w stawianiu problemów i poszukiwaniu ich rozwiązań, przedstawienie prezentacji na zadany temat - przygotowanie pracy semestralnej (praca w grupach) - praca w terenie, inwentaryzacja i wypełnienie białej karty wybranej rzeźby parkowej + opracowanie dotyczące autora rzeźby/historii parku OCENA SEMESTRALNA MAX 100 PKT - SKŁADA SIĘ Z 3 ELEMENTÓW: 1.OBECNOŚCI – MAX 30 PKT – dopuszczalna jest 1 nieobecność nieusprawiedliwiona; druga nieobecność nieusprawiedliwiona to - 2 pkt. od oceny semestralnej, 2 kolejne nieusprawiedliwiona nieobecności to - 3 pkt. każda. 2. PRZEDSTAWIENIE WSKAZANEGO ARTYKUŁU – praca w grupach – zal. 15 pkt- max 25 pkt. 3. PRACA SEMESTRALNA - praca w grupach - zal 27 pkt - MAX 45 PKT. Prace semestralne są elementami realizacji zajęć w e-learningu/mailingu. ILOŚĆ PUNKTÓW ZALICZAJĄCA KURS = 60. SKALA OCEN SEMESTRALNYCH: Skala ocen: 60-75 = 3,0 / 76-79 = 3,5 / 80-90 = 4,0 / 91-94 = 4,5 / 95-100 = 5,0 |
Praktyki zawodowe: |
NIE DOTYCZY |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Tarnowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Tarnowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą ruchomych obiektów zabytkowych. Obejmują naukę podstawowych metod badań naukowych zabytków - rozpoznawania technik plastycznych, stylów formalnych, opisu i analizy obiektu, naukę opracowania historii obiektu na podstawie dostrzeżonych elementów formalnych, ikonograficznych, treściowych, napisów i sygnatur, przy wykorzystaniu odpowiedniej metodologii badań. Podczas zajęć studenci uczą się metod inwentaryzacji, w tym wypełniania tzw. białej karty, a także pracy zespołowej poprzez pracę w grupach. Zajęcia obejmują teorię oraz ćwiczenia praktyczne polegające na samodzielnym lub grupowym opracowywaniu poszczególnych zagadnień, inwentaryzację zabytków ruchomych, dyskusję. W semestrze zimowym 2021 - zajęcia odbywają się on-line oraz 6 godzin - praca w terenie - inwentaryzacja. link zespołu lhttps://teams.microsoft.com/l/team/19%3aRZO_Jk8HTlSMnpolTzbHBC8L6anH5aMnLYAjXIeo5tU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f37ef004-68df-4b86-9d6b-d7d5383234a2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
|
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują teorię oraz ćwiczenia praktyczne polegające na samodzielnym lub grupowym opracowywaniu poszczególnych zagadnień, inwentaryzację zabytków ruchomych, dyskusję. Zajęcia odbywają się stacjonarnie, w terenie - wybrane instytucje oraz obiekty (m.in. parki z rzeźbami i małą architekturą): I semestr – 30 godzin w tym - 6 godzin zajęcia w terenie (4 zajęcia), 6 godzin (4 zajęcia) w e-learningu MTeams (prace semestralne). Tematy zajęć: 1. Zabytkowy obiekt ruchomy – nauka opisu na podstawie analizy formalnej (wymiary, technika, materiał, forma, styl, datowanie, ikonografia). Znaczenie poprawnego opisu dla badań naukowych w zakresie historii i historii sztuki – praca w grupach. 2. Analiza historyczna zabytku na podstawie analizy formalnej, stanu zachowania, biografii autora oraz osoby/osób przedstawionych, analogii i źródeł. Metody badań historycznych - przegląd instytucji (muzea, archiwa, biblioteki, zasoby cyfrowe, inne). 3. Wybrane zagadnienia dotyczące badania proweniencji zabytków - prezentacje studentów. 4. Inwentaryzacja - opracowanie pełnego opisu i dokumentacji historycznej danego zabytku/zespołu zabytków (białej karty) – praca na zaliczenie – praca w grupach. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. ABC Podstawy prowadzenia badań proweniencyjnych, NIMOZ 2015, nr 9. Losos L., Techniki malarskie, Warszawa 1991. 2. Artykuły wskazane w e-learningu do opracowania i przedstawienia prezentacji na ich temat. Literatura uzupełniająca: Derejczyk E., Archiwalia Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie, Warszawa, KOBIDZ, 2005. Krejca A., Techniki sztuk graficznych. Podręcznik metod warsztatowych i historii grafiki artystycznej, Warszawa 1984. Masłowska A., Kronika wystaw Muzeum Narodowego w Warszawie 1882-2002, Warszawa 2002. Problematyka autentyczności dzieł sztuki na polskim rynku. Teoria, praktyka, prawo. Materiały seminariów zorganizowanych w 2010 roku przez Ośrodek Ochrony Zbiorów Publicznych (NIMOZ) przy udziale Stowarzyszenia Antykwariuszy Polskich oraz Domu Aukcyjnego Rempex, red. Robert Pasieczny, Warszawa 2012. Romanowska - Zadrożna M., Zadrożny T., Straty wojenne. Malarstwo obce, Warszawa 2000. Tyczyńska A., Znojewska K., Straty wojenne: malarstwo polskie: obrazy olejne, pastele, akwarele utracone w latach 1939-1945 w granicach Polski po 1945, Poznań 1998. |
|
Wymagania wstępne: |
Ukończony 2 rok I stopnia ZDK. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Tarnowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Tarnowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą ruchomych obiektów zabytkowych. Obejmują naukę podstawowych metod badań naukowych zabytków - rozpoznawania technik plastycznych, stylów formalnych, opisu i analizy obiektu, naukę opracowania historii obiektu na podstawie dostrzeżonych elementów formalnych, ikonograficznych, treściowych, napisów i sygnatur, przy wykorzystaniu odpowiedniej metodologii badań. Podczas zajęć studenci uczą się metod inwentaryzacji, w tym wypełniania tzw. białej karty, a także pracy zespołowej poprzez pracę w grupach. Zajęcia obejmują teorię oraz ćwiczenia praktyczne polegające na samodzielnym lub grupowym opracowywaniu poszczególnych zagadnień, inwentaryzację zabytków ruchomych, dyskusję. W semestrze zimowym 2021 - zajęcia odbywają się on-line oraz 6 godzin - praca w terenie - inwentaryzacja. link zespołu lhttps://teams.microsoft.com/l/team/19%3aRZO_Jk8HTlSMnpolTzbHBC8L6anH5aMnLYAjXIeo5tU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f37ef004-68df-4b86-9d6b-d7d5383234a2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
|
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują teorię oraz ćwiczenia praktyczne polegające na samodzielnym lub grupowym opracowywaniu poszczególnych zagadnień, inwentaryzację zabytków ruchomych, dyskusję. Zajęcia odbywają się stacjonarnie, w terenie - wybrane instytucje oraz obiekty (m.in. parki z rzeźbami i małą architekturą): I semestr – 30 godzin w tym - 6 godzin zajęcia w terenie (4 zajęcia), 6 godzin (4 zajęcia) w e-learningu MTeams (prace semestralne). Tematy zajęć: 1. Zajęcia organizacyjne. 2. Czym jest dokumentacja zabytku i czemu służy (biała karta). 3. Zabytkowy obiekt ruchomy – opis na podstawie analizy formalnej (wymiary, technika, materiał, forma, styl, datowanie, ikonografia). Znaczenie poprawnego opisu dla badań naukowych w zakresie historii i historii sztuki – praca w grupach. 4 - 5. - Nauka dokumentacji obiektu ruchomego (biała karta)- praca w terenie (4 godziny). 6 -8. Analiza historyczna zabytku na podstawie analizy formalnej, stanu zachowania, biografii autora oraz osoby/osób przedstawionych, analogii i źródeł. Metody badań historycznych - przegląd instytucji (muzea, archiwa, biblioteki, zasoby cyfrowe, inne). 9-11. Wybrane zagadnienia dotyczące badania proweniencji zabytków - prezentacje studentów. 12-14. Inwentaryzacja - opracowanie pełnego opisu i dokumentacji historycznej danego zabytku/zespołu zabytków (białej karty) – praca na zaliczenie – praca w grupach - stacjonarnie i w terenie (4 godziny). 15. Korekta prac zaliczeniowych - e-learning/MTeams - 2 godziny. TEREN - 8 GODZIN E-LEARNING - 2 GODZINY |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. ABC Podstawy prowadzenia badań proweniencyjnych, NIMOZ 2015, nr 9. Losos L., Techniki malarskie, Warszawa 1991. 2. Artykuły wskazane w e-learningu do opracowania i przedstawienia prezentacji na ich temat. Literatura uzupełniająca: Derejczyk E., Archiwalia Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie, Warszawa, KOBIDZ, 2005. Krejca A., Techniki sztuk graficznych. Podręcznik metod warsztatowych i historii grafiki artystycznej, Warszawa 1984. Masłowska A., Kronika wystaw Muzeum Narodowego w Warszawie 1882-2002, Warszawa 2002. Problematyka autentyczności dzieł sztuki na polskim rynku. Teoria, praktyka, prawo. Materiały seminariów zorganizowanych w 2010 roku przez Ośrodek Ochrony Zbiorów Publicznych (NIMOZ) przy udziale Stowarzyszenia Antykwariuszy Polskich oraz Domu Aukcyjnego Rempex, red. Robert Pasieczny, Warszawa 2012. Romanowska - Zadrożna M., Zadrożny T., Straty wojenne. Malarstwo obce, Warszawa 2000. Tyczyńska A., Znojewska K., Straty wojenne: malarstwo polskie: obrazy olejne, pastele, akwarele utracone w latach 1939-1945 w granicach Polski po 1945, Poznań 1998. |
|
Wymagania wstępne: |
UWAGA! ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ STACJONARNIE - 20 GODZIN - W TYM UDZIAŁ W KONFERENCJI: I Interdyscyplinarny Kongres Badań nad Cmentarzami - 20.10.2022 W UKSW - 2 GODZINY W TERENIE - 8 GODZIN E-LEARNING - 2 GODZINY |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Tarnowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Tarnowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują teorię oraz ćwiczenia praktyczne polegające na samodzielnym lub grupowym opracowywaniu poszczególnych zagadnień, inwentaryzację zabytków ruchomych, dyskusję. Zajęcia odbywają się stacjonarnie, w terenie - wybrane instytucje oraz obiekty (m.in. parki z rzeźbami i małą architekturą): I semestr – 30 godzin. Zajęcia odbywają się stacjonarnie i w terenie oraz w e-learningu/MTeams - 8 godzin zajęcia w terenie (4 zajęcia), 6 godzin (3 zajęcia) w e-learningu MTeams (prace pisemne, prezentacje, prace semestralne). https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aEaAFu1L2ksnhPlMegGUAFVUTDPW7JB2DsPwGrrq378s1%40thread.tacv2/conversations?groupId=38a856c9-424f-489f-b241-d330ec0d678b&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. ABC Podstawy prowadzenia badań proweniencyjnych, NIMOZ 2015, nr 9. Losos L., Techniki malarskie, Warszawa 1991. 2. Artykuły wskazane w e-learningu do opracowania i przedstawienia prezentacji na ich temat. Literatura uzupełniająca: Derejczyk E., Archiwalia Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie, Warszawa, KOBIDZ, 2005. Krejca A., Techniki sztuk graficznych. Podręcznik metod warsztatowych i historii grafiki artystycznej, Warszawa 1984. Masłowska A., Kronika wystaw Muzeum Narodowego w Warszawie 1882-2002, Warszawa 2002. Problematyka autentyczności dzieł sztuki na polskim rynku. Teoria, praktyka, prawo. Materiały seminariów zorganizowanych w 2010 roku przez Ośrodek Ochrony Zbiorów Publicznych (NIMOZ) przy udziale Stowarzyszenia Antykwariuszy Polskich oraz Domu Aukcyjnego Rempex, red. Robert Pasieczny, Warszawa 2012. Romanowska - Zadrożna M., Zadrożny T., Straty wojenne. Malarstwo obce, Warszawa 2000. Tyczyńska A., Znojewska K., Straty wojenne: malarstwo polskie: obrazy olejne, pastele, akwarele utracone w latach 1939-1945 w granicach Polski po 1945, Poznań 1998. |
|
Wymagania wstępne: |
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aEaAFu1L2ksnhPlMegGUAFVUTDPW7JB2DsPwGrrq378s1%40thread.tacv2/conversations?groupId=38a856c9-424f-489f-b241-d330ec0d678b&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.