Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

OB. Historia sztuki świata. Ameryka Łacińska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-ZDK-HSZAŁ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: OB. Historia sztuki świata. Ameryka Łacińska
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy: Przedmioty obieralne I stopień archeologii
Zajęcia obieralne 1 rok I stopień zdk
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/_#/school/conversations/General?threadId=19:cZ2Us8pksb8eRqmOhJ0XipOukSq496g80p1P46JiifA1@thread.tacv2&ctx=channel
Punkty ECTS i inne: 4.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpEfekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie:


wiedzy:

HS2_W01 student ma pogłębioną wiedzę na temat miejsca historii sztuki wśród innych nauk humanistycznych (w tym wypadku przede wszystkim archeologii i etnologii) i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi, w tym historią idei i literaturą z uwzględnieniem specyfiki regionu – Ameryki Łacińskiej

HS2_W02 student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych problemach rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne i potrafi odnieść to do zjawisk poza Europą (Ameryka Łacińska); zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze historii sztuki, także te które są typowe i odmienne dla badań dotyczących Ameryki Łacińskiej

HS2_W06 student ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki Ameryki Łacińskiej i jej powiązaniach z innymi naukami humanistycznymi (archeologia, etnologia, literatura, religia i historia idei)


umiejętności:

HS2_U01 student potrafi formułować i rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Potrafi w stopniu zaawansowanym posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki z wykorzystaniem terminologii specyficznej dla sztuki Ameryki Łacińskiej

HS2_U02 student posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) formułowanie i analizę problemów w zakresie historii sztuki dotyczących Ameryki Łacińskiej b) dobór metod i narzędzi badawczych lub wypracowanie nowych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej jak i opisowej c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.

HS2_U03 student potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej (architektura rzeźba, malarstwo, obiekty rzemiosła artystycznego, artefaktu archeologiczne), a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym specyficznego regionu jakim jest Ameryka Łacińska.

HS2_U07 student posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej w języku polskim z wykorzystaniem opracowań obcojęzycznych. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.


kompetencji społecznych:

HS2_K01 student rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy ekspertów w przypadku napotkanych trudności. Jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie.

HS2_K03 Jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności w kontekście zmieniających się potrzeb społecznych. Ma kompetencje pozwalające na podtrzymywanie i rozwijanie etosu zawodu.

isz symbol/symbole efektów kształcenia

Wymagania wstępne:

Znajomosc sztuki eropejskiej XIV-XX w.

Umiejetnosc czytania tektów o charaterze naukowym

Znajomosc terminologii z zakresu historii sztuki

Podstawowa znajomosc historii Europy


Skrócony opis:

Zajecia obejmuja cztery grupy tematów

1. Kultury prekolumbijskie: Olmeków, Majów, Azteków, kultura Wari, kultura Inków

2.Sztuka kolonialna – wybrane ośrodki: Wicekrólestwo Peru, Brazylia, Wicekrólestwo Nowej Granady, Wicekrólestwo Nowej Hiszpanii

3.Problemy synkretyzmu i metysażu kulturowego, recepcja Ameryki Łacińskiej w Europie w XVII, XVIII i XIX w.

4.Wybrane zagadnienia ze sztuki współczesnej: artyści i zjawiska

Pełny opis:

ECTS 4

1. Meksyk Olmekowie-Majowie

2. Peru przed Inkami

3. Aztekowie

4. Inkowie

5. Ameryka oczyma Europejczyków: antropofagia

6. Ameryka oczyma Europejczyków: widoki miast

7. Ameryka oczyma Europejczyków: Wunderkammeren i przyrodnicy

8. Wicekrólestwo Nowej Hiszpanii: architektura

9. Wicekrólestwo Nowej Hiszpanii: malarstwo

10. Wicekrólestwo Peru

11. Mozaiki z piór

12. Zakonnice w Nowej Hiszpani i Wicekrólestwie Peru

13. Brazylia i inne kolonie Porugalskie

14. Cusco: okres kolonialny

15. Cusco: malarstwo scienne

16. Cusco: betarios

17. Cusco: szpitale

18. Ikonografia: Eucharystia

19. Potosí

20. Przedstawienie Indian w sztuce kolonialnej Peru

21. Fiestas coloniales

22. Misje jezuickie, “Misja”, “W objeciach weza”

23. Peru – indigenismo, cusqueñismo

24. Peru, Kolumbia – retablos i sztuka wobec przemocy

25. Meksyk: exvotos i retablos

26. Meksyk: muralisci i surrealisci

27. Meksyk: Kultura Chicana

28. Brasilia, architektura wspólczesna Brazylii

29. Brazylia, Adriana Varejao, Sebastiano Salgdo “Sól ziemi"

30. Ameryka Południowa w filmach

Literatura:

BIAŁOSTOCKI 1972 – Jam Białostocki, O sztuce dawnej Ameryki. Meksyk i Peru, Warszawa: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1972.

KUBIAK 2015 – Ewa Kubiak, Reinterpretacje. Percepcja i recepcja dzieł architektury na przykładzie świątyń jezuickich Ameryki Południowej okresu kolonialnego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015.

TRZECIAK 1994 – Przemysław TRZECIAK, Architektura nowożytna Ameryki Łacińskiej [w:] Anna LEWICKA-MORAWSKA (red.), Sztuka Świata, t. 7, Warszawa: Arkady, 1994, s.239-261.

Polski numer czasopisma: „Arte de América Latina/ Sztuka Ameryki Lacinskiej”, (1) 2011 [artykuły: Władysław Tatarkiewicz, Alejandro DíazBarriga Cuevas, Katarzyna Szoblik, Marta Skwirowska, Magdalena Śniadecka-Kotarska, Yobenj Aucardo Chicangana Bayona, Antonio Rubiak i Doris Bieñko de Peralta, Ewa Kubiak, Cesar Manrique, Agata Andrzejewska, Olga Isabel Acosta Luna]

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie:

wiedzy:

HS2_W01 student ma pogłębioną wiedzę na temat miejsca historii sztuki wśród innych nauk humanistycznych (w tym wypadku przede wszystkim archeologii i etnologii) i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi, w tym historią idei i literaturą z uwzględnieniem specyfiki regionu – Ameryki Łacińskiej

HS2_W02 student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych problemach rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne i potrafi odnieść to do zjawisk poza Europą (Ameryka Łacińska); zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze historii sztuki, także te które są typowe i odmienne dla badań dotyczących Ameryki Łacińskiej

HS2_W06 student ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki Ameryki Łacińskiej i jej powiązaniach z innymi naukami humanistycznymi (archeologia, etnologia, literatura, religia i historia idei)

umiejętności:

HS2_U01 student potrafi formułować i rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Potrafi w stopniu zaawansowanym posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki z wykorzystaniem terminologii specyficznej dla sztuki Ameryki Łacińskiej

HS2_U02 student posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) formułowanie i analizę problemów w zakresie historii sztuki dotyczących Ameryki Łacińskiej b) dobór metod i narzędzi badawczych lub wypracowanie nowych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej jak i opisowej c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.

HS2_U03 student potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej (architektura rzeźba, malarstwo, obiekty rzemiosła artystycznego, artefaktu archeologiczne), a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym specyficznego regionu jakim jest Ameryka Łacińska.

HS2_U07 student posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej w języku polskim z wykorzystaniem opracowań obcojęzycznych. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.

kompetencji społecznych:

HS2_K01 student rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy ekspertów w przypadku napotkanych trudności. Jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie.

HS2_K03 Jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności w kontekście zmieniających się potrzeb społecznych. Ma kompetencje pozwalające na podtrzymywanie i rozwijanie etosu zawodu.

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacja wybranego tematu na podstawie obcojęzycznego artykułu i indywidualna rozmowa ze studentem za pośrednictwem platformy teams

100%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kubiak
Prowadzący grup: Ewa Kubiak
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/_#/school/conversations/General?threadId=19:cZ2Us8pksb8eRqmOhJ0XipOukSq496g80p1P46JiifA1@thread.tacv2&ctx=channel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

4 ECTS

Udzial w zajeciach

Lektura tektów z listy lektur obwowiazkowych

Lektura obcojezycznego tekstu na wybrany temat


Skrócony opis:

Zajecia obejmuja cztery grupy tematów

1. Kultury prekolumbijskie: Olmeków, Majów, Azteków, kultura Wari, kultura Inków

2.Sztuka kolonialna – wybrane ośrodki: Wicekrólestwo Peru, Brazylia, Wicekrólestwo Nowej Granady, Wicekrólestwo Nowej Hiszpanii

3.Problemy synkretyzmu i metysażu kulturowego, recepcja Ameryki Łacińskiej w Europie w XVII, XVIII i XIX w.

4.Wybrane zagadnienia ze sztuki współczesnej: artyści i zjawiska

Pełny opis:

1. Meksyk Olmekowie-Majowie

2. Peru przed Inkami

3. Aztekowie

4. Inkowie

5. Ameryka oczyma Europejczyków: antropofagia

6. Ameryka oczyma Europejczyków: widoki miast

7. Ameryka oczyma Europejczyków: Wunderkammeren i przyrodnicy

8. Wicekrólestwo Nowej Hiszpanii: architektura

9. Wicekrólestwo Nowej Hiszpanii: malarstwo

10. Wicekrólestwo Peru

11. Mozaiki z piór

12. Zakonnice w Nowej Hiszpani i Wicekrólestwie Peru

13. Brazylia i inne kolonie Porugalskie

14. Cusco: okres kolonialny

15. Cusco: malarstwo scienne

16. Cusco: betarios

17. Cusco: szpitale

18. Ikonografia: Eucharystia

19. Potosí

20. Przedstawienie Indian w sztuce kolonialnej Peru

21. Fiestas coloniales

22. Misje jezuickie, “Misja”, “W objeciach weza”

23. Peru – indigenismo, cusqueñismo

24. Peru, Kolumbia – retablos i sztuka wobec przemocy

25. Meksyk: exvotos i retablos

26. Meksyk: muralisci i surrealisci

27. Meksyk: Kultura Chicana

28. Brasilia, architektura wspólczesna Brazylii

29. Brazylia, Adriana Varejao, Sebastiano Salgdo “Sól ziemi"

30. Ameryka Południowa w filmach

Literatura:

BIAŁOSTOCKI 1972 – Jam Białostocki, O sztuce dawnej Ameryki. Meksyk i Peru, Warszawa: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1972.

KUBIAK 2015 – Ewa Kubiak, Reinterpretacje. Percepcja i recepcja dzieł architektury na przykładzie świątyń jezuickich Ameryki Południowej okresu kolonialnego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015.

TRZECIAK 1994 – Przemysław TRZECIAK, Architektura nowożytna Ameryki Łacińskiej [w:] Anna LEWICKA-MORAWSKA (red.), Sztuka Świata, t. 7, Warszawa: Arkady, 1994, s.239-261.

Polski numer czasopisma: „Arte de América Latina/ Sztuka Ameryki Lacinskiej”, (1) 2011 [artykuły: Władysław Tatarkiewicz, Alejandro DíazBarriga Cuevas, Katarzyna Szoblik, Marta Skwirowska, Magdalena Śniadecka-Kotarska, Yobenj Aucardo Chicangana Bayona, Antonio Rubiak i Doris Bieñko de Peralta, Ewa Kubiak, Cesar Manrique, Agata Andrzejewska, Olga Isabel Acosta Luna]

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kubiak
Prowadzący grup: Ewa Kubiak
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/_#/school/conversations/General?threadId=19:cZ2Us8pksb8eRqmOhJ0XipOukSq496g80p1P46JiifA1@thread.tacv2&ctx=channel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

4 ECTS

Udzial w zajeciach

Lektura tektów z listy lektur obwowiazkowych

Lektura obcojezycznego tekstu na wybrany temat


Skrócony opis:

Zajecia obejmuja cztery grupy tematów

1. Kultury prekolumbijskie: Olmeków, Majów, Azteków, kultura Wari, kultura Inków

2.Sztuka kolonialna – wybrane ośrodki: Wicekrólestwo Peru, Brazylia, Wicekrólestwo Nowej Granady, Wicekrólestwo Nowej Hiszpanii

3.Problemy synkretyzmu i metysażu kulturowego, recepcja Ameryki Łacińskiej w Europie w XVII, XVIII i XIX w.

4.Wybrane zagadnienia ze sztuki współczesnej: artyści i zjawiska

Pełny opis:

1. Meksyk Olmekowie-Majowie

2. Peru przed Inkami

3. Aztekowie

4. Inkowie

5. Ameryka oczyma Europejczyków: antropofagia

6. Ameryka oczyma Europejczyków: widoki miast

7. Ameryka oczyma Europejczyków: Wunderkammeren i przyrodnicy

8. Wicekrólestwo Nowej Hiszpanii: architektura

9. Wicekrólestwo Nowej Hiszpanii: malarstwo

10. Wicekrólestwo Peru

11. Mozaiki z piór

12. Zakonnice w Nowej Hiszpani i Wicekrólestwie Peru

13. Brazylia i inne kolonie Porugalskie

14. Cusco: okres kolonialny

15. Cusco: malarstwo scienne

16. Cusco: betarios

17. Cusco: szpitale

18. Ikonografia: Eucharystia

19. Potosí

20. Przedstawienie Indian w sztuce kolonialnej Peru

21. Fiestas coloniales

22. Misje jezuickie, “Misja”, “W objeciach weza”

23. Peru – indigenismo, cusqueñismo

24. Peru, Kolumbia – retablos i sztuka wobec przemocy

25. Meksyk: exvotos i retablos

26. Meksyk: muralisci i surrealisci

27. Meksyk: Kultura Chicana

28. Brasilia, architektura wspólczesna Brazylii

29. Brazylia, Adriana Varejao, Sebastiano Salgdo “Sól ziemi"

30. Ameryka Południowa w filmach

Literatura:

BIAŁOSTOCKI 1972 – Jam Białostocki, O sztuce dawnej Ameryki. Meksyk i Peru, Warszawa: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1972.

KUBIAK 2015 – Ewa Kubiak, Reinterpretacje. Percepcja i recepcja dzieł architektury na przykładzie świątyń jezuickich Ameryki Południowej okresu kolonialnego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015.

TRZECIAK 1994 – Przemysław TRZECIAK, Architektura nowożytna Ameryki Łacińskiej [w:] Anna LEWICKA-MORAWSKA (red.), Sztuka Świata, t. 7, Warszawa: Arkady, 1994, s.239-261.

Polski numer czasopisma: „Arte de América Latina/ Sztuka Ameryki Lacinskiej”, (1) 2011 [artykuły: Władysław Tatarkiewicz, Alejandro DíazBarriga Cuevas, Katarzyna Szoblik, Marta Skwirowska, Magdalena Śniadecka-Kotarska, Yobenj Aucardo Chicangana Bayona, Antonio Rubiak i Doris Bieñko de Peralta, Ewa Kubiak, Cesar Manrique, Agata Andrzejewska, Olga Isabel Acosta Luna]

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)