OB. Historia sztuki świata. Ameryka Łacińska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-ZDK-HSZAŁ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | OB. Historia sztuki świata. Ameryka Łacińska |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: |
Przedmioty obieralne I stopień archeologii Zajęcia obieralne 1 rok I stopień zdk |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/_#/school/conversations/General?threadId=19:cZ2Us8pksb8eRqmOhJ0XipOukSq496g80p1P46JiifA1@thread.tacv2&ctx=channel |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpEfekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie: wiedzy: HS2_W01 student ma pogłębioną wiedzę na temat miejsca historii sztuki wśród innych nauk humanistycznych (w tym wypadku przede wszystkim archeologii i etnologii) i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi, w tym historią idei i literaturą z uwzględnieniem specyfiki regionu – Ameryki Łacińskiej HS2_W02 student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych problemach rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne i potrafi odnieść to do zjawisk poza Europą (Ameryka Łacińska); zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze historii sztuki, także te które są typowe i odmienne dla badań dotyczących Ameryki Łacińskiej HS2_W06 student ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki Ameryki Łacińskiej i jej powiązaniach z innymi naukami humanistycznymi (archeologia, etnologia, literatura, religia i historia idei) umiejętności: HS2_U01 student potrafi formułować i rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Potrafi w stopniu zaawansowanym posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki z wykorzystaniem terminologii specyficznej dla sztuki Ameryki Łacińskiej HS2_U02 student posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) formułowanie i analizę problemów w zakresie historii sztuki dotyczących Ameryki Łacińskiej b) dobór metod i narzędzi badawczych lub wypracowanie nowych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej jak i opisowej c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. HS2_U03 student potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej (architektura rzeźba, malarstwo, obiekty rzemiosła artystycznego, artefaktu archeologiczne), a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym specyficznego regionu jakim jest Ameryka Łacińska. HS2_U07 student posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej w języku polskim z wykorzystaniem opracowań obcojęzycznych. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. kompetencji społecznych: HS2_K01 student rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy ekspertów w przypadku napotkanych trudności. Jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. HS2_K03 Jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności w kontekście zmieniających się potrzeb społecznych. Ma kompetencje pozwalające na podtrzymywanie i rozwijanie etosu zawodu. isz symbol/symbole efektów kształcenia |
Wymagania wstępne: | Znajomosc sztuki eropejskiej XIV-XX w. Umiejetnosc czytania tektów o charaterze naukowym Znajomosc terminologii z zakresu historii sztuki Podstawowa znajomosc historii Europy |
Skrócony opis: |
Zajecia obejmuja cztery grupy tematów 1. Kultury prekolumbijskie: Olmeków, Majów, Azteków, kultura Wari, kultura Inków 2.Sztuka kolonialna – wybrane ośrodki: Wicekrólestwo Peru, Brazylia, Wicekrólestwo Nowej Granady, Wicekrólestwo Nowej Hiszpanii 3.Problemy synkretyzmu i metysażu kulturowego, recepcja Ameryki Łacińskiej w Europie w XVII, XVIII i XIX w. 4.Wybrane zagadnienia ze sztuki współczesnej: artyści i zjawiska |
Pełny opis: |
ECTS 4 1. Meksyk Olmekowie-Majowie 2. Peru przed Inkami 3. Aztekowie 4. Inkowie 5. Ameryka oczyma Europejczyków: antropofagia 6. Ameryka oczyma Europejczyków: widoki miast 7. Ameryka oczyma Europejczyków: Wunderkammeren i przyrodnicy 8. Wicekrólestwo Nowej Hiszpanii: architektura 9. Wicekrólestwo Nowej Hiszpanii: malarstwo 10. Wicekrólestwo Peru 11. Mozaiki z piór 12. Zakonnice w Nowej Hiszpani i Wicekrólestwie Peru 13. Brazylia i inne kolonie Porugalskie 14. Cusco: okres kolonialny 15. Cusco: malarstwo scienne 16. Cusco: betarios 17. Cusco: szpitale 18. Ikonografia: Eucharystia 19. Potosí 20. Przedstawienie Indian w sztuce kolonialnej Peru 21. Fiestas coloniales 22. Misje jezuickie, “Misja”, “W objeciach weza” 23. Peru – indigenismo, cusqueñismo 24. Peru, Kolumbia – retablos i sztuka wobec przemocy 25. Meksyk: exvotos i retablos 26. Meksyk: muralisci i surrealisci 27. Meksyk: Kultura Chicana 28. Brasilia, architektura wspólczesna Brazylii 29. Brazylia, Adriana Varejao, Sebastiano Salgdo “Sól ziemi" 30. Ameryka Południowa w filmach |
Literatura: |
BIAŁOSTOCKI 1972 – Jam Białostocki, O sztuce dawnej Ameryki. Meksyk i Peru, Warszawa: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1972. KUBIAK 2015 – Ewa Kubiak, Reinterpretacje. Percepcja i recepcja dzieł architektury na przykładzie świątyń jezuickich Ameryki Południowej okresu kolonialnego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015. TRZECIAK 1994 – Przemysław TRZECIAK, Architektura nowożytna Ameryki Łacińskiej [w:] Anna LEWICKA-MORAWSKA (red.), Sztuka Świata, t. 7, Warszawa: Arkady, 1994, s.239-261. Polski numer czasopisma: „Arte de América Latina/ Sztuka Ameryki Lacinskiej”, (1) 2011 [artykuły: Władysław Tatarkiewicz, Alejandro DíazBarriga Cuevas, Katarzyna Szoblik, Marta Skwirowska, Magdalena Śniadecka-Kotarska, Yobenj Aucardo Chicangana Bayona, Antonio Rubiak i Doris Bieñko de Peralta, Ewa Kubiak, Cesar Manrique, Agata Andrzejewska, Olga Isabel Acosta Luna] |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie: wiedzy: HS2_W01 student ma pogłębioną wiedzę na temat miejsca historii sztuki wśród innych nauk humanistycznych (w tym wypadku przede wszystkim archeologii i etnologii) i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi, w tym historią idei i literaturą z uwzględnieniem specyfiki regionu – Ameryki Łacińskiej HS2_W02 student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych problemach rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne i potrafi odnieść to do zjawisk poza Europą (Ameryka Łacińska); zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze historii sztuki, także te które są typowe i odmienne dla badań dotyczących Ameryki Łacińskiej HS2_W06 student ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki Ameryki Łacińskiej i jej powiązaniach z innymi naukami humanistycznymi (archeologia, etnologia, literatura, religia i historia idei) umiejętności: HS2_U01 student potrafi formułować i rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Potrafi w stopniu zaawansowanym posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki z wykorzystaniem terminologii specyficznej dla sztuki Ameryki Łacińskiej HS2_U02 student posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) formułowanie i analizę problemów w zakresie historii sztuki dotyczących Ameryki Łacińskiej b) dobór metod i narzędzi badawczych lub wypracowanie nowych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej jak i opisowej c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. HS2_U03 student potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej (architektura rzeźba, malarstwo, obiekty rzemiosła artystycznego, artefaktu archeologiczne), a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym specyficznego regionu jakim jest Ameryka Łacińska. HS2_U07 student posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej w języku polskim z wykorzystaniem opracowań obcojęzycznych. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. kompetencji społecznych: HS2_K01 student rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy ekspertów w przypadku napotkanych trudności. Jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. HS2_K03 Jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności w kontekście zmieniających się potrzeb społecznych. Ma kompetencje pozwalające na podtrzymywanie i rozwijanie etosu zawodu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja wybranego tematu na podstawie obcojęzycznego artykułu i indywidualna rozmowa ze studentem za pośrednictwem platformy teams 100% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kubiak | |
Prowadzący grup: | Ewa Kubiak | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/_#/school/conversations/General?threadId=19:cZ2Us8pksb8eRqmOhJ0XipOukSq496g80p1P46JiifA1@thread.tacv2&ctx=channel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 4 ECTS Udzial w zajeciach Lektura tektów z listy lektur obwowiazkowych Lektura obcojezycznego tekstu na wybrany temat |
|
Skrócony opis: |
Zajecia obejmuja cztery grupy tematów 1. Kultury prekolumbijskie: Olmeków, Majów, Azteków, kultura Wari, kultura Inków 2.Sztuka kolonialna – wybrane ośrodki: Wicekrólestwo Peru, Brazylia, Wicekrólestwo Nowej Granady, Wicekrólestwo Nowej Hiszpanii 3.Problemy synkretyzmu i metysażu kulturowego, recepcja Ameryki Łacińskiej w Europie w XVII, XVIII i XIX w. 4.Wybrane zagadnienia ze sztuki współczesnej: artyści i zjawiska |
|
Pełny opis: |
1. Meksyk Olmekowie-Majowie 2. Peru przed Inkami 3. Aztekowie 4. Inkowie 5. Ameryka oczyma Europejczyków: antropofagia 6. Ameryka oczyma Europejczyków: widoki miast 7. Ameryka oczyma Europejczyków: Wunderkammeren i przyrodnicy 8. Wicekrólestwo Nowej Hiszpanii: architektura 9. Wicekrólestwo Nowej Hiszpanii: malarstwo 10. Wicekrólestwo Peru 11. Mozaiki z piór 12. Zakonnice w Nowej Hiszpani i Wicekrólestwie Peru 13. Brazylia i inne kolonie Porugalskie 14. Cusco: okres kolonialny 15. Cusco: malarstwo scienne 16. Cusco: betarios 17. Cusco: szpitale 18. Ikonografia: Eucharystia 19. Potosí 20. Przedstawienie Indian w sztuce kolonialnej Peru 21. Fiestas coloniales 22. Misje jezuickie, “Misja”, “W objeciach weza” 23. Peru – indigenismo, cusqueñismo 24. Peru, Kolumbia – retablos i sztuka wobec przemocy 25. Meksyk: exvotos i retablos 26. Meksyk: muralisci i surrealisci 27. Meksyk: Kultura Chicana 28. Brasilia, architektura wspólczesna Brazylii 29. Brazylia, Adriana Varejao, Sebastiano Salgdo “Sól ziemi" 30. Ameryka Południowa w filmach |
|
Literatura: |
BIAŁOSTOCKI 1972 – Jam Białostocki, O sztuce dawnej Ameryki. Meksyk i Peru, Warszawa: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1972. KUBIAK 2015 – Ewa Kubiak, Reinterpretacje. Percepcja i recepcja dzieł architektury na przykładzie świątyń jezuickich Ameryki Południowej okresu kolonialnego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015. TRZECIAK 1994 – Przemysław TRZECIAK, Architektura nowożytna Ameryki Łacińskiej [w:] Anna LEWICKA-MORAWSKA (red.), Sztuka Świata, t. 7, Warszawa: Arkady, 1994, s.239-261. Polski numer czasopisma: „Arte de América Latina/ Sztuka Ameryki Lacinskiej”, (1) 2011 [artykuły: Władysław Tatarkiewicz, Alejandro DíazBarriga Cuevas, Katarzyna Szoblik, Marta Skwirowska, Magdalena Śniadecka-Kotarska, Yobenj Aucardo Chicangana Bayona, Antonio Rubiak i Doris Bieñko de Peralta, Ewa Kubiak, Cesar Manrique, Agata Andrzejewska, Olga Isabel Acosta Luna] |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kubiak | |
Prowadzący grup: | Ewa Kubiak | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/_#/school/conversations/General?threadId=19:cZ2Us8pksb8eRqmOhJ0XipOukSq496g80p1P46JiifA1@thread.tacv2&ctx=channel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 4 ECTS Udzial w zajeciach Lektura tektów z listy lektur obwowiazkowych Lektura obcojezycznego tekstu na wybrany temat |
|
Skrócony opis: |
Zajecia obejmuja cztery grupy tematów 1. Kultury prekolumbijskie: Olmeków, Majów, Azteków, kultura Wari, kultura Inków 2.Sztuka kolonialna – wybrane ośrodki: Wicekrólestwo Peru, Brazylia, Wicekrólestwo Nowej Granady, Wicekrólestwo Nowej Hiszpanii 3.Problemy synkretyzmu i metysażu kulturowego, recepcja Ameryki Łacińskiej w Europie w XVII, XVIII i XIX w. 4.Wybrane zagadnienia ze sztuki współczesnej: artyści i zjawiska |
|
Pełny opis: |
1. Meksyk Olmekowie-Majowie 2. Peru przed Inkami 3. Aztekowie 4. Inkowie 5. Ameryka oczyma Europejczyków: antropofagia 6. Ameryka oczyma Europejczyków: widoki miast 7. Ameryka oczyma Europejczyków: Wunderkammeren i przyrodnicy 8. Wicekrólestwo Nowej Hiszpanii: architektura 9. Wicekrólestwo Nowej Hiszpanii: malarstwo 10. Wicekrólestwo Peru 11. Mozaiki z piór 12. Zakonnice w Nowej Hiszpani i Wicekrólestwie Peru 13. Brazylia i inne kolonie Porugalskie 14. Cusco: okres kolonialny 15. Cusco: malarstwo scienne 16. Cusco: betarios 17. Cusco: szpitale 18. Ikonografia: Eucharystia 19. Potosí 20. Przedstawienie Indian w sztuce kolonialnej Peru 21. Fiestas coloniales 22. Misje jezuickie, “Misja”, “W objeciach weza” 23. Peru – indigenismo, cusqueñismo 24. Peru, Kolumbia – retablos i sztuka wobec przemocy 25. Meksyk: exvotos i retablos 26. Meksyk: muralisci i surrealisci 27. Meksyk: Kultura Chicana 28. Brasilia, architektura wspólczesna Brazylii 29. Brazylia, Adriana Varejao, Sebastiano Salgdo “Sól ziemi" 30. Ameryka Południowa w filmach |
|
Literatura: |
BIAŁOSTOCKI 1972 – Jam Białostocki, O sztuce dawnej Ameryki. Meksyk i Peru, Warszawa: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1972. KUBIAK 2015 – Ewa Kubiak, Reinterpretacje. Percepcja i recepcja dzieł architektury na przykładzie świątyń jezuickich Ameryki Południowej okresu kolonialnego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015. TRZECIAK 1994 – Przemysław TRZECIAK, Architektura nowożytna Ameryki Łacińskiej [w:] Anna LEWICKA-MORAWSKA (red.), Sztuka Świata, t. 7, Warszawa: Arkady, 1994, s.239-261. Polski numer czasopisma: „Arte de América Latina/ Sztuka Ameryki Lacinskiej”, (1) 2011 [artykuły: Władysław Tatarkiewicz, Alejandro DíazBarriga Cuevas, Katarzyna Szoblik, Marta Skwirowska, Magdalena Śniadecka-Kotarska, Yobenj Aucardo Chicangana Bayona, Antonio Rubiak i Doris Bieñko de Peralta, Ewa Kubiak, Cesar Manrique, Agata Andrzejewska, Olga Isabel Acosta Luna] |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.