Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Presenting cultural heritage: Museums in their historical and intellectual context

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-ZDK-PCHja
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Presenting cultural heritage: Museums in their historical and intellectual context
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych UKSW
Grupy: Grupa przedmiotów - oferta Erasmus
MODUŁ 10 zdk MUZEALNICTWO
Moduły obieralne I stopień archeologii
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3arpwlFF4kdMyN1KpeeCelCNaKlKBKZohssk0da77mHOo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=289e8d85-e2bd-4802-8de8-29a3ff3f7248&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

ZDK_W08, ZDK_W11, ZDK_U11, ZDK_U17, ZDK_K06

Wymagania wstępne:

none

Skrócony opis:

In this course students will be exposed to innovative museums and design focussed on the contribution of woman as museum´s founders and sponsers as well as female designers and artists who have made significant contributions to the development of visual culture design ranging from bold new aesthetic visions, various forms of public involvement and the use of innovative virtual realities using examples from a series of Museums including Museums in Sao Paulo (MASP - Lina Bo Bardi), New York (Guggenheim - Hilla von Rebay ;MOMA - Lillie P. Bliss, Mary Quinn Sullivan, and Abby Aldrich Rockefeller ), Venice (Guggenheim = Peggy Gugenheim), Tyrol (MMM-Corones – Zaha Hadid). Kanazawa (21st Century Museum - Kazuyo Sejima ) These lectures will be interspersed with practical guides on how to apply innovative design to small-scale and small budget venues and accompanied by students composing their own exhibition strategies.

Pełny opis:

In this course students will be exposed to innovative museums and design focussed on the contribution of woman as museum´s founders and sponsers as well as female designers and artists who have made significant contributions to the development of visual culture design ranging from bold new aesthetic visions, various forms of public involvement and the use of innovative virtual realities using examples from a series of Museums including Museums in Sao Paulo (MASP - Lina Bo Bardi), New York (Guggenheim - Hilla von Rebay ;MOMA - Lillie P. Bliss, Mary Quinn Sullivan, and Abby Aldrich Rockefeller ), Venice (Guggenheim = Peggy Gugenheim), Tyrol (MMM-Corones – Zaha Hadid). Kanazawa (21st Century Museum - Kazuyo Sejima ) These lectures will be interspersed with practical guides on how to apply innovative design to small-scale and small budget venues and accompanied by students composing their own exhibition strategies. This will, I hope, help students to realize their visions in the often challenging first steps of their careers as cultural presenters and managers. The presentation of these designs in the form of power point or PDF documents at the end of the semester accompanied by an oral explanation will be the basis of the evaluation.

Lectures include:

Loie Fuller and the Maryhill Art Museum

Peggy Gugenheim´s life and her Museum in Venice

Hilla von Rebay, Solomon Gugenheim and The Gugenheim New York

Gertrude Whitney, Juliana Rieser Force and the Whitney in New York

Lina Bo Bardi and the MASP in Sao Paulo

Zaha Hadid as a museum´s and gallery architect

Doris Salcedo installing mourning

Chihiro Shiota, creating emotional space

Kazuyo Seljima and the 21st Century Museum of Contemporary Art in Kanazawa

Literatura:

Basic:

• Becker, Ilka. Women Artists in the 20th and 21st Century. Berlin: Taschen.

• Lepik, Andres, and Vera Simone Bader. Lina Bo Bardi 100: Brazil's Alternative Path to Modernism. Berlin: Hatje Cantz Verlag.

• Miller, Dana. Whitney Museum of American Art: Handbook of the Collection. Whitney Museum of American Art, 2015.

• Mola, Francesc Zamora. Affordable Exhibition Design. New York: HarperCollins, 2011Notes

Extended:

• Amadei, Gian Luca (ed.). Discovering Women in Polish Design: Interviews & Conversations. English edition. Paperback, January 1, 2009.

• Blessing, Jennifer. The Guggenheim Collection. New York: Guggenheim Museum Publications, 2006.

• Danzker, Jo-Anne Birnie, Brigitte Salmen, and Karole Vail (Curators). Art of Tomorrow: Hilla von Rebay and Solomon R. Guggenheim. New York: Solomon R. Guggenheim Museum, 2005.

• Dearborn, Mary V. Affairs of the Art: Mistress of Modernism – The Life of Peggy Guggenheim. Houghton Mifflin, 2004.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Learning outcomes

Student:

- will know and understand the basic terminology of Museum´s design and will have a organized basic knowledge of archeology, cultural anthropology, history, art history, monuments and conservation, geology and geography,

- will have basic knowledge of the relationship between archeology and other fields of science,

- will have basic knowledge of contemporary museums and cultural institutions, and will be oriented in contemporary cultural life,

- will have basic knowledge of the theoretical foundations of cultural heritage management, ways of its interpretation and popularization,

- will be aware of the transdisciplinarity of knowledge in the field of archeology and cultural heritage management and will understands the need for continuous self-education in this field.

Metody i kryteria oceniania:

Lectures are conductedin the Lecture theatre

Conditions for completing the classes:

1. active participation in classes (possible two absences, the third - even excused, requires additional written work).

2. Oral presentation of PowerPoint /PDF of a virtual exhibition at the end of the semester.

Conditions for obtaining a specific grade:

- 2 - student has no knowledge of new trends in presenting cultural history in museums,

- 3 - student has basic knowledge of new trends in presenting cultural history in museums,

- 4 - student has deepened knowledge of new trends in presenting cultural history in museums and is able to formulate opinions and discuss a given topic,

- 5 - student has deepened and detailed knowledge of new trends in presenting cultural history in museums and is able to formulate opinions and discuss a given topic.

Student activity / workload in hours:

Participation in lectures: 30 hours

Preparation for lectures and exam: 60 hours

Total hours: 90 hours = 3 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Louis Nebelsick
Prowadzący grup: Louis Nebelsick
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Louis Nebelsick
Prowadzący grup: Louis Nebelsick
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Louis Nebelsick, Michał Szubski
Prowadzący grup: Louis Nebelsick
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Louis Nebelsick
Prowadzący grup: Louis Nebelsick
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)