Rynek dzieł sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-ZDK-RDSZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Rynek dzieł sztuki |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS1_W02 HS1_U01 HS1_U03 HS1_U08 HS1_K04 |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują podstawowe zagadnienia z zakresu rynku dzieł sztuki. Celem zajęć jest zaprezentowanie studentom wiedzy nt. historii, mechanizmów i tendencji rynku dzieł sztuki na świecie, w tym w Polsce. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują zagadnienia z zakresu rynku dzieł sztuki. Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy studentów nt. historii, mechanizmów i tendencji rynku dzieł sztuki na świecie, w tym w Polsce. Historia rynku sztuki prezentowana jest od starożytności do współczesności, poruszając tematy takie jak kolekcjonerstwo i patronat sztuki. Prezentowane jest kształtowanie się struktur rynku sztuki i uczestnicy tegoż rynku (domy aukcyjne, galerie komercyjne, marszandzi, kolekcjonerzy, stowarzyszenia). W obrębie omawiania mechanizmów rynku sztuki poruszane są takie tematy jak: metody sprzedaży (aukcje i ich rodzaje, sprzedaż bezpośrednia, targi sztuki) oraz marketing na rynku sztuki, czynniki wpływające na cenę, fundusze inwestycyjne. Prezentowane są również zagadnienia wypływające z funkcjonowania rynku dzieł sztuki (przestępstwa wobec dzieł sztuki, restytucja, tworzenie kolekcji instytucjonalnych) oraz prawodawstwo odnoszące się do tej dziedziny. Studenci są również przygotowywani do opracowywania tekstów dotyczących rynku (relacje, raporty) i interpretacji danych cenowych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bryl M., Rynek sztuki w Polsce. Poradnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016. 2. Korzeniowska-Marciniak M., Międzynarodowy rynek dzieł sztuki, Kraków 2001. 3. Żaglewska Dorota, Sztuka czy biznes? Sekrety antykwariuszy, Warszawa 2018 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student wymienia mechanizmy rządzące w przeszłości i współcześnie na rynku obrotu dziełami sztuki dawnej Student analizuje je i charakteryzuje zmiany wartości dzieł sztuki Student potrafi zidentyfikować instytucje uczestniczące w obrocie dziełami sztuki i ich role Student porównuje wartości dzieł sztuki, klasyfikuje dzieła sztuki w zależności od ich pozycji na rynku, porządkuje dane z rynku sztuki Student nawiązuje współpracę z instytucjami działającymi na rynku sztuki w celu gromadzenia danych Opis ECTS: udział w zajęciach - 30 godz. = 1 p Lektura i przygotowanie referatu = 1/2 p. prezentacja pp = 1/2 p zaprezentowanie tematu =1 p. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia są obowiązkowe Student ma prawo do 3 nieusprawiedliwionych nieobecności, większa liczna nieusprawiedliwionych nieobecności skutkuje obniżeniem oceny końcowej Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie referatu (wersja pisemna od 3 do5 stron, z przypisami i bibliografią) + prezentacji multimedialnej na wybrany przez siebie temat z listy (lub zaproponowanie nowego) oraz przedstawienie tematu w trakcie zajęć |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Białonowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Białonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują podstawowe zagadnienia z zakresu rynku dzieł sztuki. Celem zajęć jest zaprezentowanie studentom wiedzy nt. historii, mechanizmów i tendencji rynku dzieł sztuki na świecie, w tym w Polsce. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują zagadnienia z zakresu rynku dzieł sztuki. Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy studentów nt. historii, mechanizmów i tendencji rynku dzieł sztuki na świecie, w tym w Polsce. Historia rynku sztuki prezentowana jest od starożytności do współczesności, poruszając tematy takie jak kolekcjonerstwo i patronat sztuki. Prezentowane jest kształtowanie się struktur rynku sztuki i uczestnicy tegoż rynku (domy aukcyjne, galerie komercyjne, marszandzi, kolekcjonerzy, stowarzyszenia). W obrębie omawiania mechanizmów rynku sztuki poruszane są takie tematy jak: metody sprzedaży (aukcje i ich rodzaje, sprzedaż bezpośrednia, targi sztuki) oraz marketing na rynku sztuki, czynniki wpływające na cenę, fundusze inwestycyjne. Prezentowane są również zagadnienia wypływające z funkcjonowania rynku dzieł sztuki (przestępstwa wobec dzieł sztuki, restytucja, tworzenie kolekcji instytucjonalnych) oraz prawodawstwo odnoszące się do tej dziedziny. Studenci są również przygotowywani do opracowywania tekstów dotyczących rynku (relacje, raporty) i interpretacji danych cenowych. |
|
Literatura: |
Literatura dodatkowa (do wyboru do referatów): 1. Białonowska M., Andrzej Stanisław Ciechanowiecki, Kolekcjoner, marszand i mecenas, Lublin 2013. 2. Białonowska M., Dzieła sztuki odzyskane dzięki działalności Andrzeja Stanisława Ciechanowieckiego – poszukiwacza poloniców na Zachodzie [w:] Dziedzictwo utracone – dziedzictwo odzyskane, red. A. Kamler, D. Pietrzkiewicz, Warszawa 2014, s. 501-518. 3. Bołdok S., Antykwariaty artystyczne, salony i domy aukcyjne: historia warszawskiego rynku sztuki w latach 1800-1950, Warszawa 2004. 4. Cabanne P., Wielce kolekcjonerzy, Kraków 1978. (rozdziały: IV. Paul Durand -Ruel. „Marszand” impresjonistów, XI. Człowiek XVIII stulecia. Georges Wildenstein 5. Ciechanowiecki A., Współczesny handel dziełami sztuki, „ Ikonothek” t. 12: 1997, s. 123-135. 6. Damasiewicz A., Obrót dziełami sztuki, Warszawa - Kraków 2004. 7. Jagodzińska K., Kolekcje korporacyjne - strategie kolekcjonerskie banków [w:] Nowoczesność kolekcji, red. T. F. de Rosset, A. Kluczewska-Wojciek, K. Lewandowska, Toruń 2010, s. 311-322. 8. Kahnweiler D. H., Moje galerie i moi malarze, Warszawa 2002. . Manikowska E., Sztuka – ceremoniał – informacja. Studium wokół królewskich kolekcji Stanisława Augusta, Warszawa 2007. 9. Problematyka autentyczności dzieł sztuki na polskim rynku. Teoria – praktyka – prawo, (Narodowy Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów), Warszawa 2012. 10. Rosset T. R. de, Polskie kolekcje i zbiory artystyczne we Francji w latach 1795-1919, Toruń 2005 ( rozdział II: Obecność polskich kolekcji-wystawy artystyczne, donacje dla muzeów, rynek antykwaryczny, aneks I: Wykaz biograficzny ważniejszych polskich kolekcjonerów i uczestników rynku antykwarycznego aktywnych we Francji w latach 1795-1919). 11. Rynek sztuki. Aspekty prawne, red. W. Kowalski, K. Zalasińska, Wolters Kluwer 2011. 11. Rynek sztuki. Aspekty prawne, red. W. Kowalski, K. Zalasińska, Wolters Kluwer 2011. 12. Sołtys A., Opat z San Michele. Grand Tour prymasa Poniatowskiego i jego kolekcje, Warszawa 2008 13. Tattersall Bruce, Art Market, [w:] The Dictionary of Art, red. J. Turner, t. II, London 1996, s. 557-561. 14. The Rise of the modern art market in London 1850-1939, red. P. Fletcher, A. Helmreich, Manchester 2011. 15. Wokół problematyki prawnej zabytków i dzieł sztuki, red. W. Szafrański, t. 1-2, Poznań 2007-2008. 16. Zboralska K., Przewodnik po galeriach sztuki. Sztuka inwestowania w sztukę, t. 1-3, Warszawa 2004-2013. ARTYKUŁY POPULARNO – NAUKOWE: 1. Bołdok S., Jak daleko do rynku…,„ Art & Business” 1 – 2/1995, s. 20 - 27. 2. Idem, Sotheby’s i jego historia, „Art & Business” 5/2007, Dodatek: Kolekcjoner 5/2007, s. 12 – 13. 3. Branicka M, Paragraf 22, „Art & Business” 4/2004, s. 64 – 70. 4. Chełsłowski A. R., Rzemiosło artystyczne na aukcjach 1989- 1998, „Art & Business” 3/1999, s. 10 - 16. (meble na rynku patrz: numer specjalny „Art & Business” 10/2005; ceramika l. 50-60 na rynku patrz: numer specjalny „Art & Business” 12/2005; tkaniny na rynku patrz: „Art & Business” 1-2/2007, s. 86 – 89) 5. Gorczyca Ł., Artyści współcześni pod młotkiem, „Art & Business” 4/1999, s. 13 – 15. Idem, Rok optymistycznych statystyk, „Art&Business” 1- 2/1998, s. 14 – 15. 6. Jagielska A., Markowski D., Ekspertyza dzieła sztuki i pozycja eksperta w świetle polskiego prawa, „Art & Business” 10/2007, Dodatek: Kolekcjoner 10/2007, s. 12- 15. 7. Jankowska – Marzec A., Wiedeńskie Domy Aukcyjne, „ Gazeta Antykwaryczna” 2001, nr 11 (68), s. 34 – 35. 8. Kamecki R., Aukcje internetowe – nowy uczestnik rynku sztuki, „Art & Business”, 1 – 2/2007, s. 90 – 91; 9. Korzeniowska-Marciniak M., Rodzaje cen aukcyjnych (1), „Art & Business” 10/2000, Dodatek: Kolekcjoner, 10/2000, s. 9 – 10. 10. Eadem, Rodzaje cen aukcyjnych (2), „Art & Business” 11/2000, Dodatek: Kolekcjoner, 11/2000, s. 5 – 7. 11. Krzechowicz G., Ceny nad Dunajem, „Art & Business” 3/2002, Dodatek: Kolekcjoner, 3/2001, s. 14 – 15. 12. Eadem, Najdroższe meble świata, „Antyki” nr 5, 10-11/2007, s. 29-31. 13. Lewicki T., Hossa prawie nie ustająca, „Art & Business” 1- 2/1998, s. 10. 14. Idem, Jubileusz Unicum, „Art & Business” 5/1998, s. 16 – 17. 15. Idem, Sotheby’s i Christie’s wszystko dozwolone, „Art & Business” 10/1998, s. 10 – 11. 16. Idem, Ranga tematu, „Art & Business” 4/1997, s. 18 - 21. 17. Idem, Rynek specyficznie polski, „Art & Business” 5/1997, s. 20 - 23. 18. Idem, Dziesięć lat rynku aukcyjnego w Polsce 1989 – 1998, „Art & Business” 1 - 2/1999, brak paginacji 19. Miliszkiewicz J., Dar od Boga. 20 lat wolnego rynku bibliofilskiego, „Art & Business” 12/2009, dodatek „Kolekcjoner” 12/2009, s. 1 – 5. 20. Idem, Wysoki popyt na usługi niezależnych ekspertów (wywiad z dr hab. Dorotą Folgą – Januszewską), „Art & Business” 12/2007, Dodatek: Kolekcjoner 12/2007, s. 8 – 9. 21. Idem, Zawód eksperta, czyli warto być przyzwoitym, „Art & Business” 11/2007, Dodatek: Kolekcjoner 11/2007, s. 8 – 9. 22. Morka M., Kilka uwag o wartości sygnatur, „Art & Business” 10/1999, s. 18 - 20. 23. Najdroższe obrazy na aukcjach 1999, „Art & Business” 1 - 2/1999, brak paginacji 24. Orlińska – Mianowska E., Tkaniny na rynku antykwarycznym, „Art & Business” 1-2/2007, s. 86 – 89. 25. Pruchniewski K., Europejska integracja, „Art & Business” 6/1997, s. 16 - 17. 26. Przybyło M., Fotografia kolekcjonerska 6, "Art&Business" 2009, nr 12, dodatek „Kolekcjoner”, s. 20-21. 27. Idem, Rok w migawce, "Art&Business" 2009, nr 1-2, s. 22-26. 28. Pudłowska A., Sztuka współczesna, „Art & Business” 7 – 8/2007, Dodatek: Kolekcjoner 7 – 8/2007, s. 22 – 23. 29. Eadem, (Nie)bezpieczne związki, „Art & Business”3/2006, s. 92-93 (o targach TEFAF) 30. Rynek tęskniący, „Art & Business” 9/1997, s. 21 - 23. 31. Sitek E., Prywatne galerie we Wrocławiu, „Art & Business” 12/2009, s. 38 – 39. 32. Stanisławski K., Najbliższy rynek, „Art & Business” 10/2001, s. 17 - 28. 33. Szafrański W., Czy potrzebny nam Vickrey, „Art & Business”, 1 – 2/2007, s. 93 – 94. 34. Wardzyńki M., Czas przypływów, „Art & Business” 7 - 8/1997, s. 20 - 23. 35. Zagrodzki K., Koniec Ancien Régime’u w Hôtel Drouot?, „Art & Business” 5/2000, Dodatek: Kolekcjoner, 5/2000, s. 11 – 13. 36. Ziemiecki J., Impresjoniści a rynek, „Art & Business” 1/2001, Dodatek: Kolekcjoner, 1/2001, s. 5 – 7. |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Białonowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Białonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS: udział w zajęciach - 30 godz. = 1 p Lektura i przygotowanie referatu = 1/2 p. prezentacja pp = 1/2 p zaprezentowanie tematu =1 p. |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują podstawowe zagadnienia z zakresu rynku dzieł sztuki. Celem zajęć jest zaprezentowanie studentom wiedzy nt. historii, mechanizmów i tendencji rynku dzieł sztuki na świecie, w tym w Polsce. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują zagadnienia z zakresu rynku dzieł sztuki. Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy studentów nt. historii, mechanizmów i tendencji rynku dzieł sztuki na świecie, w tym w Polsce. Historia rynku sztuki prezentowana jest od starożytności do współczesności, poruszając tematy takie jak kolekcjonerstwo i patronat sztuki. Prezentowane jest kształtowanie się struktur rynku sztuki i uczestnicy tegoż rynku (domy aukcyjne, galerie komercyjne, marszandzi, kolekcjonerzy, stowarzyszenia). W obrębie omawiania mechanizmów rynku sztuki poruszane są takie tematy jak: metody sprzedaży (aukcje i ich rodzaje, sprzedaż bezpośrednia, targi sztuki) oraz marketing na rynku sztuki, czynniki wpływające na cenę, fundusze inwestycyjne. Prezentowane są również zagadnienia wypływające z funkcjonowania rynku dzieł sztuki (przestępstwa wobec dzieł sztuki, restytucja, tworzenie kolekcji instytucjonalnych) oraz prawodawstwo odnoszące się do tej dziedziny. Studenci są również przygotowywani do opracowywania tekstów dotyczących rynku (relacje, raporty) i interpretacji danych cenowych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bryl M., Rynek sztuki w Polsce. Poradnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016. 2. Korzeniowska-Marciniak M., Międzynarodowy rynek dzieł sztuki, Kraków 2001. 3. Żaglewska Dorota, Sztuka czy biznes? Sekrety antykwariuszy, Warszawa 2018 |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Białonowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Białonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS: udział w zajęciach - 30 godz. = 1 p Lektura i przygotowanie referatu = 1/2 p. prezentacja pp = 1/2 p zaprezentowanie tematu =1 p. |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują podstawowe zagadnienia z zakresu rynku dzieł sztuki. Celem zajęć jest zaprezentowanie studentom wiedzy nt. historii, mechanizmów i tendencji rynku dzieł sztuki na świecie, w tym w Polsce. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują zagadnienia z zakresu rynku dzieł sztuki. Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy studentów nt. historii, mechanizmów i tendencji rynku dzieł sztuki na świecie, w tym w Polsce. Historia rynku sztuki prezentowana jest od starożytności do współczesności, poruszając tematy takie jak kolekcjonerstwo i patronat sztuki. Prezentowane jest kształtowanie się struktur rynku sztuki i uczestnicy tegoż rynku (domy aukcyjne, galerie komercyjne, marszandzi, kolekcjonerzy, stowarzyszenia). W obrębie omawiania mechanizmów rynku sztuki poruszane są takie tematy jak: metody sprzedaży (aukcje i ich rodzaje, sprzedaż bezpośrednia, targi sztuki) oraz marketing na rynku sztuki, czynniki wpływające na cenę, fundusze inwestycyjne. Prezentowane są również zagadnienia wypływające z funkcjonowania rynku dzieł sztuki (przestępstwa wobec dzieł sztuki, restytucja, tworzenie kolekcji instytucjonalnych) oraz prawodawstwo odnoszące się do tej dziedziny. Studenci są również przygotowywani do opracowywania tekstów dotyczących rynku (relacje, raporty) i interpretacji danych cenowych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bryl M., Rynek sztuki w Polsce. Poradnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016. 2. Korzeniowska-Marciniak M., Międzynarodowy rynek dzieł sztuki, Kraków 2001. 3. Żaglewska Dorota, Sztuka czy biznes? Sekrety antykwariuszy, Warszawa 2018 |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.