Wstęp do archeologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-ZDK-WDAw |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do archeologii |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: |
MODUŁ 1 zdk WPROWADZENIE DO ARCHEOLOGII |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3amRFEOJy3zSE7OBw4-Hx0fM8_Kzvvep1yBjwLcrearlE1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8ae9b3bd-81d5-47f0-9332-a39a0c5157ee&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | 1. WIEDZA K_W01, H1A_W01; S1A_W01 K_W02, H1A_W02 K_W03, H1A_W03; S1A_W05 K_W05, H1A_W05 K_W06, H1A_W06 K_W07, H1A_W07; P1A_W06 K_W08, H1A_W08 K_W09, H1A_W09 K_W15, S1A_W06; P1A_W07 K_W16, P1A_W10 2. UMIEJĘTNOŚCI K_U03, H1A_U02 K_U04, H1A_U03 K_U06, H1A_U05 3. KOMPETENCJE K_K02, H1A_K02 |
Skrócony opis: |
Wykład zapoznaje studentów z podstawowymi pojęciami i metodami archeologii jako dyscypliny naukowej. |
Pełny opis: |
Wykład tłumaczy czym jest archeologia jako nauka: jakie są jej cele, jakimi źródłami się posługuje i w jaki sposób one powstają, zapoznaje studentów z podstawowymi pojęciami i metodami archeologii: archeologią niedestrukcyjną i badaniami wykopaliskowymi, metodami datowania absolutnego i relatywnego, najważniejszymi paradygmatami badawczymi w archeologii oraz możliwościami poznawczymi wynikającymi ze współpracy z biologią, chemia, geologią i geografią. |
Literatura: |
Dorota Ławecka – Wstęp do archeologii, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN Colin Renfrew i Paul Bahn , Archeologia. Teorie – metody - praktyka, Warszawa, Prószyński i S-ka Wendy Ashmore i Robert Sharer, Odkrywanie przeszłości. Wprowadzenie do archeologii, Kraków, Avalon |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1. WIEDZA K_W01: Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk o społeczno-kulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej K_W02: Zna i rozumie podstawową terminologię archeologii, antropologii kultury, historii, zabytkoznawstwa i konserwatorstwa, geologii i geografii K_W03: Ma uporządkowaną podstawową wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie i metodologię nauk historycznych i społecznych K_W05: Ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami nauki K_W06: Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii K_W07: Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł archeologicznych K_W08: Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego K_W09: Rozumie kompleksową naturę kultury oraz jej złożoność i historyczną zmienność jej znaczeń K_W15: Ma podstawową wiedzę na temat terenowych metod pozyskiwania źródeł archeologicznych i ich dokumentowania K_W16: Zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii w pracy archeologa. 2. UMIEJĘTNOŚCI K_U03: Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie archeologii K_U04: Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie archeologii K_U06: Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury badanych archeologicznie oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym 3. KOMPETENCJE K_K02: Potrafi współdziałać i pracować w zespole, przyjmując w nim różne role OPIS ECTS: Udział w wykładzie: 30 godz. Przygotowanie do egzaminu: 20 godz. Konsultacje: 10 godz Suma godzin: 60 godz. Liczba ECTS: 60 godz./25(30) = 2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Kobyliński | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Kobyliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Kobyliński | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Kobyliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Kobyliński | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Kobyliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS: Udział w wykładzie: 30 godz. Przygotowanie do egzaminu: 30 godz. Suma godzin: 60 godz. Liczba ECTS: 60 godz./25(30) = 2 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład zapoznaje studentów z podstawowymi pojęciami i metodami archeologii jako dyscypliny naukowej. |
|
Pełny opis: |
Wykład tłumaczy czym jest archeologia jako nauka: jakie są jej cele, jakimi źródłami się posługuje I w jaki sposób one powstają, zapoznaje studentów z podstawowymi pojęciami i metodami archeologii: archeologią niedestrukcyjną i badaniami wykopaliskowymi, metodami datowania absolutnego i relatywnego, najważniejszymi paradygmatami badawczymi w archeologii oraz możliwościami poznawczymi wynikającymi ze współpracy z biologią, chemia, geologią i geografią. |
|
Literatura: |
Dorota Ławecka – Wstęp do archeologii, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN Colin Renfrew i Paul Bahn , Archeologia. Teorie – metody - praktyka, Warszawa, Prószyński i S-ka Wendy Ashmore i Robert Sharer, Odkrywanie przeszłości. Wprowadzenie do archeologii, Kraków, Avalon |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.