Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rzeźba XIX/XX wieku. Wybrane zagadnienia - cz. 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-ZDK2-MON.Rcz1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rzeźba XIX/XX wieku. Wybrane zagadnienia - cz. 1
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych UKSW
Grupy: Wykłady monograficzne II stopień ZDK
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

ZDK2_W05

ZDK2_W16

ZDK2_W17

ZDK2_U06

ZDK2_U20

ZDK2_K01


Wymagania wstępne:

zainteresowanie tematyką wykładu

Skrócony opis:

Wykład problemowy poświęcony omówieniu wybranych zagadnień historii rzeźby europejskiej, amerykańskiej i polskiej 2 poł. XIX w. i pocz. XX w.

Możliwe jest prowadzenie zajęć poza salą dydaktyczną, w terenie lub placówkach kultury: muzeach, galeriach itp.

Pełny opis:

Wykład problemowy poświęcony omówieniu wybranych zagadnień historii rzeźby europejskiej XIX i XX wieku. Podczas zajęć zaprezentowana zostanie m.in.: technologiczna specyfika medium rzeźbiarskiego, procesu twórczego i pozycji artysty; charakterystyczne tendencje rzeźby XIX wiecznej (alegoryczność, narracyjność) realizowane zwłaszcza w rzeźbie monumentalnej (architektonicznej i pomnikowej); zasadnicze zjawiska zachodzące na przełomie XIX i XX w., wpływ idei modernistycznych i awangardowych na medium rzeźbiarskie (m.in. zdobycze kubizmu, surrealizmu, futuryzmu). Zaprezentowane zostaną sylwetki wybranych, znaczących rzeźbiarzy polskich, europejskich i amerykańskich.

Możliwe jest prowadzenie zajęć poza salą dydaktyczną, w terenie lub placówkach kultury: muzeach, galeriach itp.

Literatura:

Sculpture today, Phaidon 2007.

Sculpture: From Antiquity to the Present Day, t. 2, Taschen 2006 (równiez wczesniejsze wydania).

M.I. Kwiatkowska, Rzezbiarze warszawscy XIX wieku, PWN Warszawa 1995.

A. Melbechowska-Luty, Posagi i ludaie. Rzezba polska dwudziestolecia miedzywojennego, Neriton, Warszawa 2005.

A. Melbechowska-Luty, I. Bal, Teoria i krytyka. Antologia tekstów o rzezbie polskiej 1915-1939, Neriton Warszawa 2007.

R.E. Krauss, Passages in Modern Sculpture, Cambridge Massachusetts, London 1981.

R. Krauss, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, przeł. M. Szuba, słowo/obraz/terytoria 2011.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych

Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę o rozwoju sztuki, obejmującą zaawansowaną terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki

Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę w zakresie oddziaływania nurtów i teorii humanistyki, w tym filozofii i literatury na sztuki plastyczne

Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację

Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych. Posiada umiejętność przekazywania na piśmie informacji oraz wyrażania swojego zdania podając argumenty za i przeciw.

Ma pogłębioną świadomość transdyscyplinarności wiedzy z dziedziny zarządzania dziedzictwem kulturowym i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia w tym zakresie

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności (studentka/student ma prawo do maksymalnie trzech nieobecności) i pracy pisemnej.

- Ocenę dostateczną (3) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział wykazując zainteresowanie pogłębieniem wiedzy w zakresie prezentowanej problematyki; wykazuje wiedzę w zakresie dziejów sztuki i oddziaływania nurtów i teorii humanistyki na sztuki plastyczne - w zakresie objętym programem wykładu.

- Ocenę dobrą (4) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział, przygotował i złożył w wyznaczonym terminie pracę pisemną o tematyce z zakresu objętego programem wykładu, wykazując umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi, znajomość metod analizy i interpretacji dzieł sztuki.

- Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział, przygotował i złożył w wyznaczonym terminie pisemną pracę dotyczącą wybranego zagadnienia z zakresu objętego programem wykładu, wykazując umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi, przygotowania tekstu naukowego z aparatem badawczym i poprawnie opracowanym materiałem ilustracyjnym, znajomość metod analizy i interpretacji dzieł sztuki oraz stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii.

W przypadku studentów/studentek studiów 1 st. wymagany jest tekst analityczny, w przypadku studentów/studentek studiów 2 st. - umiejętność przeprowadzenia analizy i prezentacji merytorycznie uzasadnionych wniosków.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Chrudzimska-Uhera
Prowadzący grup: Katarzyna Chrudzimska-Uhera
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS 2 = 2x 25-30 godz.

30 godz. - uczestnictwo w wykładzie

30 godz. - lektura, opracowanie pracy pisemnej

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Wykład problemowy poświęcony omówieniu wybranych zagadnień historii rzeźby europejskiej, amerykańskiej i polskiej 2 poł. XIX w. i pocz. XX w.

Pełny opis:

Wykład problemowy poświęcony omówieniu wybranych zagadnień historii rzeźby europejskiej XIX i XX wieku. Podczas zajęć zaprezentowana zostanie m.in.: technologiczna specyfika medium rzeźbiarskiego, procesu twórczego i pozycji artysty; charakterystyczne tendencje rzeźby XIX wiecznej (alegoryczność, narracyjność) realizowane zwłaszcza w rzeźbie monumentalnej (architektonicznej i pomnikowej); zasadnicze zjawiska zachodzące na przełomie XIX i XX w., wpływ idei modernistycznych i awangardowych na medium rzeźbiarskie (m.in. zdobycze kubizmu, surrealizmu, futuryzmu). Zaprezentowane zostaną sylwetki wybranych, znaczących rzeźbiarzy polskich, europejskich i amerykańskich.

Literatura:

Sculpture today, Phaidon 2007.

Sculpture: From Antiquity to the Present Day, t. 2, Taschen 2006 (równiez wczesniejsze wydania).

M.I. Kwiatkowska, Rzezbiarze warszawscy XIX wieku, PWN Warszawa 1995.

A. Melbechowska-Luty, Posagi i ludaie. Rzezba polska dwudziestolecia miedzywojennego, Neriton, Warszawa 2005.

A. Melbechowska-Luty, I. Bal, Teoria i krytyka. Antologia tekstów o rzezbie polskiej 1915-1939, Neriton Warszawa 2007.

R.E. Krauss, Passages in Modern Sculpture, Cambridge Massachusetts, London 1981.

R. Krauss, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, przeł. M. Szuba, słowo/obraz/terytoria 2011.

Wymagania wstępne:

Zakres wiedzy, kompetencji i umiejętności objętych dotychczasowym tokiem studiów.

Zainteresowanie problematyką wykładu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)