Rzeźba XIX/XX wieku. Wybrane zagadnienia - cz. 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-ZDK2-MON.Rcz1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rzeźba XIX/XX wieku. Wybrane zagadnienia - cz. 1 |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: |
Wykłady monograficzne II stopień ZDK |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | ZDK2_W05 ZDK2_W16 ZDK2_W17 ZDK2_U06 ZDK2_U20 ZDK2_K01 |
Wymagania wstępne: | zainteresowanie tematyką wykładu |
Skrócony opis: |
Wykład problemowy poświęcony omówieniu wybranych zagadnień historii rzeźby europejskiej, amerykańskiej i polskiej 2 poł. XIX w. i pocz. XX w. Możliwe jest prowadzenie zajęć poza salą dydaktyczną, w terenie lub placówkach kultury: muzeach, galeriach itp. |
Pełny opis: |
Wykład problemowy poświęcony omówieniu wybranych zagadnień historii rzeźby europejskiej XIX i XX wieku. Podczas zajęć zaprezentowana zostanie m.in.: technologiczna specyfika medium rzeźbiarskiego, procesu twórczego i pozycji artysty; charakterystyczne tendencje rzeźby XIX wiecznej (alegoryczność, narracyjność) realizowane zwłaszcza w rzeźbie monumentalnej (architektonicznej i pomnikowej); zasadnicze zjawiska zachodzące na przełomie XIX i XX w., wpływ idei modernistycznych i awangardowych na medium rzeźbiarskie (m.in. zdobycze kubizmu, surrealizmu, futuryzmu). Zaprezentowane zostaną sylwetki wybranych, znaczących rzeźbiarzy polskich, europejskich i amerykańskich. Możliwe jest prowadzenie zajęć poza salą dydaktyczną, w terenie lub placówkach kultury: muzeach, galeriach itp. |
Literatura: |
Sculpture today, Phaidon 2007. Sculpture: From Antiquity to the Present Day, t. 2, Taschen 2006 (równiez wczesniejsze wydania). M.I. Kwiatkowska, Rzezbiarze warszawscy XIX wieku, PWN Warszawa 1995. A. Melbechowska-Luty, Posagi i ludaie. Rzezba polska dwudziestolecia miedzywojennego, Neriton, Warszawa 2005. A. Melbechowska-Luty, I. Bal, Teoria i krytyka. Antologia tekstów o rzezbie polskiej 1915-1939, Neriton Warszawa 2007. R.E. Krauss, Passages in Modern Sculpture, Cambridge Massachusetts, London 1981. R. Krauss, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, przeł. M. Szuba, słowo/obraz/terytoria 2011. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę o rozwoju sztuki, obejmującą zaawansowaną terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę w zakresie oddziaływania nurtów i teorii humanistyki, w tym filozofii i literatury na sztuki plastyczne Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych. Posiada umiejętność przekazywania na piśmie informacji oraz wyrażania swojego zdania podając argumenty za i przeciw. Ma pogłębioną świadomość transdyscyplinarności wiedzy z dziedziny zarządzania dziedzictwem kulturowym i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia w tym zakresie |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności (studentka/student ma prawo do maksymalnie trzech nieobecności) i pracy pisemnej. - Ocenę dostateczną (3) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział wykazując zainteresowanie pogłębieniem wiedzy w zakresie prezentowanej problematyki; wykazuje wiedzę w zakresie dziejów sztuki i oddziaływania nurtów i teorii humanistyki na sztuki plastyczne - w zakresie objętym programem wykładu. - Ocenę dobrą (4) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział, przygotował i złożył w wyznaczonym terminie pracę pisemną o tematyce z zakresu objętego programem wykładu, wykazując umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi, znajomość metod analizy i interpretacji dzieł sztuki. - Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział, przygotował i złożył w wyznaczonym terminie pisemną pracę dotyczącą wybranego zagadnienia z zakresu objętego programem wykładu, wykazując umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi, przygotowania tekstu naukowego z aparatem badawczym i poprawnie opracowanym materiałem ilustracyjnym, znajomość metod analizy i interpretacji dzieł sztuki oraz stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii. W przypadku studentów/studentek studiów 1 st. wymagany jest tekst analityczny, w przypadku studentów/studentek studiów 2 st. - umiejętność przeprowadzenia analizy i prezentacji merytorycznie uzasadnionych wniosków. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK_MON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Chrudzimska-Uhera | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chrudzimska-Uhera | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS 2 = 2x 25-30 godz. 30 godz. - uczestnictwo w wykładzie 30 godz. - lektura, opracowanie pracy pisemnej |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład problemowy poświęcony omówieniu wybranych zagadnień historii rzeźby europejskiej, amerykańskiej i polskiej 2 poł. XIX w. i pocz. XX w. |
|
Pełny opis: |
Wykład problemowy poświęcony omówieniu wybranych zagadnień historii rzeźby europejskiej XIX i XX wieku. Podczas zajęć zaprezentowana zostanie m.in.: technologiczna specyfika medium rzeźbiarskiego, procesu twórczego i pozycji artysty; charakterystyczne tendencje rzeźby XIX wiecznej (alegoryczność, narracyjność) realizowane zwłaszcza w rzeźbie monumentalnej (architektonicznej i pomnikowej); zasadnicze zjawiska zachodzące na przełomie XIX i XX w., wpływ idei modernistycznych i awangardowych na medium rzeźbiarskie (m.in. zdobycze kubizmu, surrealizmu, futuryzmu). Zaprezentowane zostaną sylwetki wybranych, znaczących rzeźbiarzy polskich, europejskich i amerykańskich. |
|
Literatura: |
Sculpture today, Phaidon 2007. Sculpture: From Antiquity to the Present Day, t. 2, Taschen 2006 (równiez wczesniejsze wydania). M.I. Kwiatkowska, Rzezbiarze warszawscy XIX wieku, PWN Warszawa 1995. A. Melbechowska-Luty, Posagi i ludaie. Rzezba polska dwudziestolecia miedzywojennego, Neriton, Warszawa 2005. A. Melbechowska-Luty, I. Bal, Teoria i krytyka. Antologia tekstów o rzezbie polskiej 1915-1939, Neriton Warszawa 2007. R.E. Krauss, Passages in Modern Sculpture, Cambridge Massachusetts, London 1981. R. Krauss, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, przeł. M. Szuba, słowo/obraz/terytoria 2011. |
|
Wymagania wstępne: |
Zakres wiedzy, kompetencji i umiejętności objętych dotychczasowym tokiem studiów. Zainteresowanie problematyką wykładu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.