Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Socjologia badania opinii publicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-ZDK2-SBOP Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia badania opinii publicznej
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acaf2dd0f8669447089281fae15959e66%40thread.tacv2/conversations?groupId=474e789c-5ebd-463a-9ec5-df56331a1ea0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: 3.00
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Skrócony opis:

Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów z zakresu badania opinii publicznej, uświadomienie roli i wpływu sondaży na rzeczywistość społeczną a w szczególności rzeczywistość polityczną.

Pełny opis:

Analizie socjologicznej zostanie poddana opinia publiczna. Socjologia badania opinii publicznej jako subdyscyplina socjologii wypracowała definicje, koncepcje oraz metodologię. Na zajęciach analizowane będą teoretyczne (m.in. powstanie pojęcia, definicje, koncepcje/ujęcia opinii publicznej – np. W. Lippman, H. Blumer, Ortega y Gasset, J. Habermas, E. Noelle-Neuman, G. Gallup, S. Black, kontrowersje wokół opinii publicznej)i metodologiczne (metody, techniki, narzędzia, próba, zasady badań sondażowych, badania survayowe i pollingowe, błędy w sondażach) problemy związane z tym zagadnieniem. Przedstawiona zostanie funkcje i rola opinii publicznej we współczesnych społeczeństwach demokratycznych, jej wpływ na kształtowanie się życia politycznego (m.in. zagadnienie liderów/kreatorów opinii publicznej, sondaże wyborcze). Poruszone zostanie też zagadnienie marketingu politycznego i propagandy, które są związane z opinią publiczną oraz wpływ opinii publicznej na kształtowanie i utrwalanie stereotypów.

Wiedza: student wie czym jest subdsycyplina socjologii - socjologia opinii publicznej, zna teoretyczne podstawy opinii publicznej(wie co to jest opinia publiczna, zna pojęcia zawiązane z opinią publiczną oraz różne koncepcje opinii publicznej), wie do jakiego elementu kultury należy opinia publiczna; wie jakie są funkcje opinii publicznej, wie jakie instytucje zajmują się badaniem opinii publicznej, rozumie istotę związku pomiędzy społeczeństwem demokratycznym a opinią publiczną i jej badaniem, rozumie związek propagandy z badaniem opinii publicznej, wie jaka jest metodologia badania opinii publicznej.

Umiejętności: student umie zdefiniować opinię publiczną, wyjaśnić jej rolę w sferze świadomości społecznej, umie przeanalizować rolę opinii publiczne jw społeczeństwie demokratycznym i sformułować hipotezę na ten temat, umie dokonać rozróżnienia między opinią publiczną i społeczną, umie wskazać metody i techniki właściwe do badania opinii publicznej, umie dokonać analizy pytań z sondażu (wskazać ewentualne błędy).

Kompetencje:

Student posiada kompetencje, by zinterpretować rolę i funkcje opinii publicznej. Student ustala i wskazuje badaczy opinii publicznej w środowisku akademickim i specjalistycznym. Formułuje poprawnie pytania sondażowe odwołując się do wiedzy z zakresu, którego pytanie dotyczy.

Na nakład pracy studenta (ECTS) składa się:

30 godzin zajęć

30 godzin przygotowania do zaliczenia końcowego, w tym lektura literatury przedmiotu

25 godzin przygotowanie do kolokwium w trakcie semestralnego z zadanych lektur

5 godzin konsultacji

W sumie – 90 godzin:25-30godzin= 3 ECTS

Test pisemny z zakresu wiedzy przekazywanej na zajęciach oraz z lektury zadanej przed zaliczeniem.

W trakcie semestru kolokwium z zadanych lektur, którego wynik będzie stanowił część składową oceny końcowej.

Literatura:

E.Noelle-Neumann, Spirala milczenia, Poznań 2004.

R.Dyoniziak, Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Kraków 1997.

A.Sułek, Sondaż polski, Warszawa 2001.

W.Cwalina, A. Falkowski, Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2005.

E. Młyniec, Opinia publiczna. Elementy teorii i praktyki politycznej, Toruń 2015.

W.Lippman, Public Opinion, dostęp na stronie: https://wwnorton.com/college/history/america-essential-learning/docs/WLippmann-Public_Opinion-1922.pdf

B. Dobek-Ostrowska, Media masowe i aktorzy polityczni w świetle studiów nad komunikowaniem masowym, Wrocław 2004.

B. Dobek-Ostrowska, J. Fras, B. Ociepka, Teoria i praktyka propagandy, Wrosław 1999.

Mity i stereotypy w polityce. Przeszłość i teraźniejszość, red. A. Kasińska-Metryka, Toruń 2010.

A. Hess, Społeczni uczestnicy medialnego dyskursu politycznego w Polsce, Kraków 2013.

H. Blumer, Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda, Kraków 2007.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza: student wie czym jest subdsycyplina socjologii - socjologia opinii publicznej, zna teoretyczne podstawy opinii publicznej(wie co to jest opinia publiczna, zna pojęcia zawiązane z opinią publiczną oraz różne koncepcje opinii publicznej), wie do jakiego elementu kultury należy opinia publiczna; wie jakie są funkcje opinii publicznej, wie jakie instytucje zajmują się badaniem opinii publicznej, rozumie istotę związku pomiędzy społeczeństwem demokratycznym a opinią publiczną i jej badaniem, rozumie związek propagandy z badaniem opinii publicznej, wie jaka jest metodologia badania opinii publicznej.

Umiejętności: student umie zdefiniować opinię publiczną, wyjaśnić jej rolę w sferze świadomości społecznej, umie przeanalizować rolę opinii publiczne jw społeczeństwie demokratycznym i sformułować hipotezę na ten temat, umie dokonać rozróżnienia między opinią publiczną i społeczną, umie wskazać metody i techniki właściwe do badania opinii publicznej, umie dokonać analizy pytań z sondażu (wskazać ewentualne błędy).

Kompetencje:

Student posiada kompetencje, by zinterpretować rolę i funkcje opinii publicznej. Student ustala i wskazuje badaczy opinii publicznej w środowisku akademickim i specjalistycznym. Formułuje poprawnie pytania sondażowe odwołując się do wiedzy z zakresu, którego pytanie dotyczy.

Na nakład pracy studenta (ECTS) składa się:

30 godzin zajęć

30 godzin przygotowania do zaliczenia końcowego, w tym lektura literatury przedmiotu

25 godzin przygotowanie do kolokwium w trakcie semestralnego z zadanych lektur

5 godzin konsultacji

W sumie – 90 godzin:25-30godzin= 3 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Test z pytaniami otwartymi i zamkniętymi na platformie Moodle.

Zaliczenie to udzielenie właściwej odpowiedzi na co najmniej 60% pytań postawionych na egzaminie.

ocena 3 - odpowiedzi 60% pytań

ocena 3+ - odpowiedzi na 70% pytań

ocena 4 - odpowiedzi na 80% pytań

ocena 4+ - odpowiedzi na 90% pytań

ocena 5 - odpowiedzi na 100% pytań

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Uklańska
Prowadzący grup: Katarzyna Uklańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów z zakresu badania opinii publicznej, uświadomienie roli i wpływu sondaży na rzeczywistość społeczną a w szczególności rzeczywistość polityczną.

Pełny opis:

Analizie socjologicznej zostanie poddana opinia publiczna. Socjologia badania opinii publicznej jako subdyscyplina socjologii wypracowała definicje, koncepcje oraz metodologię. Na zajęciach analizowane będą teoretyczne (m.in. powstanie pojęcia, definicje, koncepcje/ujęcia opinii publicznej – np. W. Lippman, H. Blumer, Ortega y Gasset, J. Habermas, E. Noelle-Neuman, G. Gallup, S. Black, kontrowersje wokół opinii publicznej)i metodologiczne (metody, techniki, narzędzia, próba, zasady badań sondażowych, badania survayowe i pollingowe, błędy w sondażach) problemy związane z tym zagadnieniem. Przedstawiona zostanie funkcje i rola opinii publicznej we współczesnych społeczeństwach demokratycznych, jej wpływ na kształtowanie się życia politycznego (m.in. zagadnienie liderów/kreatorów opinii publicznej, sondaże wyborcze). Poruszone zostanie też zagadnienie marketingu politycznego i propagandy, które są związane z opinią publiczną oraz wpływ opinii publicznej na kształtowanie i utrwalanie stereotypów.

Wiedza: student wie czym jest subdsycyplina socjologii - socjologia opinii publicznej, zna teoretyczne podstawy opinii publicznej(wie co to jest opinia publiczna, zna pojęcia zawiązane z opinią publiczną oraz różne koncepcje opinii publicznej), wie do jakiego elementu kultury należy opinia publiczna; wie jakie są funkcje opinii publicznej, wie jakie instytucje zajmują się badaniem opinii publicznej, rozumie istotę związku pomiędzy społeczeństwem demokratycznym a opinią publiczną i jej badaniem, rozumie związek propagandy z badaniem opinii publicznej, wie jaka jest metodologia badania opinii publicznej.

Umiejętności: student umie zdefiniować opinię publiczną, wyjaśnić jej rolę w sferze świadomości społecznej, umie przeanalizować rolę opinii publiczne jw społeczeństwie demokratycznym i sformułować hipotezę na ten temat, umie dokonać rozróżnienia między opinią publiczną i społeczną, umie wskazać metody i techniki właściwe do badania opinii publicznej, umie dokonać analizy pytań z sondażu (wskazać ewentualne błędy).

Kompetencje:

Student posiada kompetencje, by zinterpretować rolę i funkcje opinii publicznej. Student ustala i wskazuje badaczy opinii publicznej w środowisku akademickim i specjalistycznym. Formułuje poprawnie pytania sondażowe odwołując się do wiedzy z zakresu, którego pytanie dotyczy.

Na nakład pracy studenta (ECTS) składa się:

30 godzin zajęć

30 godzin przygotowania do zaliczenia końcowego, w tym lektura literatury przedmiotu

25 godzin przygotowanie do kolokwium w trakcie semestralnego z zadanych lektur

5 godzin konsultacji

W sumie – 90 godzin:25-30godzin= 3 ECTS

Test pisemny z zakresu wiedzy przekazywanej na zajęciach oraz z lektury zadanej przed zaliczeniem.

W trakcie semestru kolokwium z zadanych lektur, którego wynik będzie stanowił część składową oceny końcowej.

Literatura:

E.Noelle-Neumann, Spirala milczenia, Poznań 2004.

R.Dyoniziak, Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Kraków 1997.

A.Sułek, Sondaż polski, Warszawa 2001.

W.Cwalina, A. Falkowski, Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2005.

E. Młyniec, Opinia publiczna. Elementy teorii i praktyki politycznej, Toruń 2015.

W.Lippman, Public Opinion, dostęp na stronie: https://wwnorton.com/college/history/america-essential-learning/docs/WLippmann-Public_Opinion-1922.pdf

B. Dobek-Ostrowska, Media masowe i aktorzy polityczni w świetle studiów nad komunikowaniem masowym, Wrocław 2004.

B. Dobek-Ostrowska, J. Fras, B. Ociepka, Teoria i praktyka propagandy, Wrosław 1999.

Mity i stereotypy w polityce. Przeszłość i teraźniejszość, red. A. Kasińska-Metryka, Toruń 2010.

A. Hess, Społeczni uczestnicy medialnego dyskursu politycznego w Polsce, Kraków 2013.

H. Blumer, Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda, Kraków 2007.

Wymagania wstępne:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (w trakcie)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Uklańska
Prowadzący grup: Katarzyna Uklańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów z zakresu badania opinii publicznej, uświadomienie roli i wpływu sondaży na rzeczywistość społeczną a w szczególności rzeczywistość polityczną.

Pełny opis:

Analizie socjologicznej zostanie poddana opinia publiczna. Socjologia badania opinii publicznej jako subdyscyplina socjologii wypracowała definicje, koncepcje oraz metodologię. Na zajęciach analizowane będą teoretyczne (m.in. powstanie pojęcia, definicje, koncepcje/ujęcia opinii publicznej – np. W. Lippman, H. Blumer, Ortega y Gasset, J. Habermas, E. Noelle-Neuman, G. Gallup, S. Black, kontrowersje wokół opinii publicznej)i metodologiczne (metody, techniki, narzędzia, próba, zasady badań sondażowych, badania survayowe i pollingowe, błędy w sondażach) problemy związane z tym zagadnieniem. Przedstawiona zostanie funkcje i rola opinii publicznej we współczesnych społeczeństwach demokratycznych, jej wpływ na kształtowanie się życia politycznego (m.in. zagadnienie liderów/kreatorów opinii publicznej, sondaże wyborcze). Poruszone zostanie też zagadnienie marketingu politycznego i propagandy, które są związane z opinią publiczną oraz wpływ opinii publicznej na kształtowanie i utrwalanie stereotypów.

Wiedza: student wie czym jest subdsycyplina socjologii - socjologia opinii publicznej, zna teoretyczne podstawy opinii publicznej(wie co to jest opinia publiczna, zna pojęcia zawiązane z opinią publiczną oraz różne koncepcje opinii publicznej), wie do jakiego elementu kultury należy opinia publiczna; wie jakie są funkcje opinii publicznej, wie jakie instytucje zajmują się badaniem opinii publicznej, rozumie istotę związku pomiędzy społeczeństwem demokratycznym a opinią publiczną i jej badaniem, rozumie związek propagandy z badaniem opinii publicznej, wie jaka jest metodologia badania opinii publicznej.

Umiejętności: student umie zdefiniować opinię publiczną, wyjaśnić jej rolę w sferze świadomości społecznej, umie przeanalizować rolę opinii publiczne jw społeczeństwie demokratycznym i sformułować hipotezę na ten temat, umie dokonać rozróżnienia między opinią publiczną i społeczną, umie wskazać metody i techniki właściwe do badania opinii publicznej, umie dokonać analizy pytań z sondażu (wskazać ewentualne błędy).

Kompetencje:

Student posiada kompetencje, by zinterpretować rolę i funkcje opinii publicznej. Student ustala i wskazuje badaczy opinii publicznej w środowisku akademickim i specjalistycznym. Formułuje poprawnie pytania sondażowe odwołując się do wiedzy z zakresu, którego pytanie dotyczy.

Na nakład pracy studenta (ECTS) składa się:

30 godzin zajęć

30 godzin przygotowania do zaliczenia końcowego, w tym lektura literatury przedmiotu

25 godzin przygotowanie do kolokwium w trakcie semestralnego z zadanych lektur

5 godzin konsultacji

W sumie – 90 godzin:25-30godzin= 3 ECTS

Test pisemny z zakresu wiedzy przekazywanej na zajęciach oraz z lektury zadanej przed zaliczeniem.

W trakcie semestru kolokwium z zadanych lektur, którego wynik będzie stanowił część składową oceny końcowej.

Literatura:

E.Noelle-Neumann, Spirala milczenia, Poznań 2004.

R.Dyoniziak, Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Kraków 1997.

A.Sułek, Sondaż polski, Warszawa 2001.

W.Cwalina, A. Falkowski, Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2005.

E. Młyniec, Opinia publiczna. Elementy teorii i praktyki politycznej, Toruń 2015.

W.Lippman, Public Opinion, dostęp na stronie: https://wwnorton.com/college/history/america-essential-learning/docs/WLippmann-Public_Opinion-1922.pdf

B. Dobek-Ostrowska, Media masowe i aktorzy polityczni w świetle studiów nad komunikowaniem masowym, Wrocław 2004.

B. Dobek-Ostrowska, J. Fras, B. Ociepka, Teoria i praktyka propagandy, Wrosław 1999.

Mity i stereotypy w polityce. Przeszłość i teraźniejszość, red. A. Kasińska-Metryka, Toruń 2010.

A. Hess, Społeczni uczestnicy medialnego dyskursu politycznego w Polsce, Kraków 2013.

H. Blumer, Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda, Kraków 2007.

Wymagania wstępne:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.