Komunikacja interpersonalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-P-IK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja interpersonalna |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiazkowe na Studiach Podyplomowych Zarządzanie Oświatą - sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W06 K_U06 K_K02 |
Skrócony opis: |
Zajęcia pozawalają zapoznać się z podstawowymi technikami z zakresu komunikacji interpersonalnej - aktywnego słuchania, formułowania komunikatów oraz stosowania technik wspierających komunikację w różnych obszarach praktycznych zastosowań. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci mogą wzbogacić swoją wiedzę z zakresu komunikacji - zwłaszcza w praktycznych jej zastosowaniach - przełamywania określonych trudności komunikacyjnych (barier) stosowania komunikatów spierających komunikację (różnego rodzaju komunikaty, procedury i techniki). Poprzez udział w cwiczeniach, symulacjach, analizę materiałów audiowizualnych o raz studiów przypadków studencji mogą zdobyć wiedzę na temat konkretnych form komunikacji oraz przećwiczyć swoje umiejętności. W zakres tematyczny przedmiotu wchodzą: formy komunikacji i kanały komunikacji, aktywne słuchanie, techniki aktywnego słuchania (komunikat Ja, parafrazy, zadawanie pytań, nazywanie), empatia w komunikacji, rozpoznawanie barier komunikacyjnych i stosowanie technik przełamujących opór w komunikacji, znaczenie mowy ciała, wystąpienia publiczne, opowiadanie historii (storytelling), komunikowanie się w sytuacjach konfliktowych, sposoby rozwiązywania konfliktów, asertywna komunikacja. |
Literatura: |
Stewart J. Mosty zamiast murów.O komunikowaniu się mie∂zy ludźmi. PWN 2002 McKay M., Davis M., Fanning P. Sztuka skutecznego porozumiewania się. GWP 2001 Fijewska-Król M. Stanowczo, łagodnie, bez lęku. Wydawnictwo Intra 2001 Fisher R., Ury W., Patton B. Dochodząc do TAK. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa 2000. Chełpa S. Witkowski T. Psychologia Konfliktów. Oficyna Wydawnicza UNUS. Warszawa 1999. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: uczestnik studiów rozpoznaje różne formy komunikatów, techniki i procedury wspomagające komunikację. Umiejętności: stosuje różne formy komunikatów, wykorzystuje techniki i procedury wspierające komunikowanie się w szkole, buduje pozytywne relacje z otoczeniem Kompetencje społeczne: zależy mu na efektywnej komunikacji, jest świadomy barier komunikacyjnych, w sytuacjach trudnych koncentruje się na problemie, dąży do rozwiązania problemów na drodze dialogu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach, przygotowanie wystąpienia publicznego, przygotowanie prezentacji na zadany temat dla całej grupy, praca pisemna (studium przypadku, treść wystąpienie publicznego) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin, 43 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Ciechomski | |
Prowadzący grup: | Maciej Ciechomski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Ciechomski | |
Prowadzący grup: | Maciej Ciechomski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1. Czym jest komunikacja. Efektywna komunikacja. Formy komunikatów i kanały komunikacji 1 2. Bariery komunikacyjne (klasyfikacja i analiza przyczyn powstawania barier komunikacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji z uczniem wymagającym szczególnej opieki) 1 3. Słuchanie i mówienie. Techniki wspomagające komunikację (podstawowe formy udzielania informacji zwrotnych, nazywanie sytuacji i emocji, zadawanie pytań, parafrazy, dowartościowanie) 2 4. Komunikowanie się w sytuacjach trudnych i konfliktowych. Procedury rozwiązywania konfliktów: arbitraż, negocjacje, mediacje, facylitacje społeczne, konferencje sprawiedliwości naprawczej. Procedury rozwiązywania konfliktów rówieśniczych. 2 5. Elementy asertywnej komunikacji. Jak radzić sobie w relacjach z „trudnym” klientem. 2 6. Wystąpienia publiczne (jak przygotować różne formy wystąpień, forma i treść wystąpienia) 2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.